Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Watergekoelde projecten (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=35)
-   -   Golf 1 20vt 500pk 4-motion project (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=110593)

skywalker38 08-12-2013 13:33

Wat betreft die fusees zou ik me ook niet druk om maken,wilco weet wel degelijk wat hij je adviseert,de reden dat ik aangeef over de ruimte tussen je veer en de velgrand,is dat het zonde zou zijn als je de randen verbreed en ze vervolgens nog te smal blijken te zijn
Ik zal even een adres voor je opzoeken waar je kant en klare schermen kunt kopen in glasvezel of carbon voor een redelijke prijs,dit scheelt je enorm veel werk

skywalker38 08-12-2013 13:37

www.muecke-carbon-gfk.de

GolfKaatsheuvel 08-12-2013 18:19

Ik maak me er ook niet druk om, kritiek moet kunnen vind ik! Helaas heeft die site alleen een achterklep voor een Golf 1, verder niks..
Een set wielranden van een bergrug-kit zou ook kunnen, maar kan tot nu toe weinig vinden..

skywalker38 08-12-2013 18:22

Quote:
Originally Posted by GolfKaatsheuvel
Ik maak me er ook niet druk om, kritiek moet kunnen vind ik! Helaas heeft die site alleen een achterklep voor een Golf 1, verder niks..
Een set wielranden van een bergrug-kit zou ook kunnen, maar kan tot nu toe weinig vinden..

Klopt op de site staat alleen een achterklep maar voor de 1 hebben ze ook schermen,maar ik denk dat je dan ff contact met ze op moet nemen
En denk maar zo het is alleen maar positieve kritiek

DÁ-BRT 08-12-2013 18:26

Het is geen kritiek, maar een advies. Suc6 met het project.

Pewi Vwteam 08-12-2013 20:12

Inderdaad positieve kritiek zou jammer zijn als je gaat test rijden en het gaat gelijk mis in een bocht.

GolfKaatsheuvel 09-12-2013 07:36

Ik zal eens even gaan kijken! Nee dat bedoel ik ook jongens, alleen maar fijn!!

GolfKaatsheuvel 10-12-2013 22:06

Vandaag m'n homokineten opgehaald :tu:

Ook de Syncro MK2 assen binnen gekregen..

Ricardo

DutchWilco 11-12-2013 00:04

Quote:
Originally Posted by Pewi Vwteam
Zowiezo zou ik nooit fussee van een ander type auto monteren, ik snap ook niet waarom je fussee van vr6 gebruikt hebt. Als het voor 5 x100 is ,had je beter 2 naafjes kunnen kopen met 5x100 steek.

Ik had van jullie wel verwacht dat je zou weten waarom de Vr6 (plus onderstel) vele malen beter is en beter rijd T.O.V. een normaal onderstel :rolleyes: :confused: ;) :D

Auto's met veel vermogen hebben al snel 2 rijbanen nodig om volgas weg te kunnen rijden. De VR6 (Plus onderstel) is zo ontwikkeld dat bij het volgas weg rijden de wielen juist recht getrokken worden door de belasting en zo in 1 rechte lijn en zelfs op een smal weggetje voluit weg kan.
Ook bij het rijden op hogere snelheid blijft deze auto veel stabieler en zoekt niet steeds zoals bij bv de G60 erg het geval is.
De geometrie is volledig anders en het lager zit dan ook verder naar achteren geplaatst tov het draaipunt van de onderste fuseekogel. Nadeel is dat de auto iets minder wendbaar is en minder geschikt is als rally-auto of voor in de bergcup, maar wel voor op een circuit, sprint en snelweg enz.

Omdat Ricardo de originele mk1 draagarmen gebruikt vraag ik mij wel af of het wiel wel helemaal op de juiste plek zit (In het midden van de wielkast). Normaal gesproken zou de onderste fusee iets naar voren geplaatst moeten worden om dit weer kloppend te krijgen.

Bij het sturen til je de neus van de auto ook een stukje op t.o.v. de normale ophanging. Dit is te vergelijken met een kart waarbij dat ook het geval is.

Hier zijn ze bij de Golf 3 VR6 mee begonnen, maar dit zelfde is ook gedaan bij de mk4 R32, Audi TT en S3, Golf mk6 R20, bij de TTRS en de RS3 nog extremer :)
Auto's die zijn ontwikkeld voor hogere snelheden en meer vermogen hebben, rijden hier vele malen beter, stabieler en veiliger door :)

Ik kan hier nog in verder in door gaan, maar probeer het eenvoudig en begrijpelijk te houden, want er zijn nog veel meer factoren die een rol spelen.

rondekker1983 11-12-2013 08:59

Dat het beter en stabieler rijd snappen ze wel denk ik. Maar je geometrie van je stuurinrichting klopt niet meer als je een vr6 fusee op een mk1 draagarm monteerd en je wiel staat inderdaad naar achter in je wielkast.

Jeroen64 11-12-2013 09:26

Denk dat hier weinig van overblijft, niet dat het, bij welke auto dan ook, 100% op deze manier is, af fabriek wordt dit wel als guideline gebruikt en denk dat je dat omzeep helpt met andere fusees.

DutchWilco 11-12-2013 09:27

Quote:
Originally Posted by rondekker1983
Dat het beter en stabieler rijd snappen ze wel denk ik. Maar je geometrie van je stuurinrichting klopt niet meer als je een vr6 fusee op een mk1 draagarm monteerd en je wiel staat inderdaad naar achter in je wielkast.

Volgens mij staat dit ook in mijn verhaal en ;)

Officieel zal hij de fusekogel verder naar voren moeten plaatsen. Dit kan door de originele draagarmen aan te passen of door gebruik te maken van de motorsport draagarmen die verstelbaar zijn, maar is nog nooit ter sprake geweest.

Pewi Vwteam 11-12-2013 09:57

Ik doelde ook meer op het ackermann principe. Ooit een mk 1 van een jonge gehad met g60 fussee er op dat ding stuurde echt voor geen meter. Maar ik vind mooi dat je reageerd wilco en het gewoon netjes de techniek uit legt.

DutchWilco 11-12-2013 10:21

Quote:
Originally Posted by Jeroen64
Denk dat hier weinig van overblijft, niet dat het, bij welke auto dan ook, 100% op deze manier is, af fabriek wordt dit wel als guideline gebruikt en denk dat je dat omzeep helpt met andere fusees.

Ik heb het vermoeden dat je de praktijk niet helemaal snapt want met een paar lijnen ben je er niet.
Er zijn nog steeds veel nieuwe auto's waarbij de wegligging slecht is terwijl dat al lang achter de rug behoord te zijn.
Een auto die word klaargemaakt voor het racen of voor andere sport-doeleinden worden compleet aangepast om beter te kunnen presteren.

De geometrie van de Blauwe Golf die ik heb gebouwd is niet eens meer te vergelijken met het origineel. Zelfs de wielbasis is met 3cm langer geworden. Ik heb ik de voorwielen verder naar voren geplaatst voor het verkrijgen van een betere wegligging op hogere snelheden en is de achteras dieper in de auto geplaatst om het draaipunt van de achterdraagarmen te verbeteren. Uiteindelijk na heel veel testen en 4x vervangen van de vooras en 2x de achteras reed mijn auto het best met uiteindelijk een 3gr negatief camber voor en 2,5gr negatief achter om maar 1 voorbeeld te geven voor wat ze nooit zullen toepassen bij een normale straatauto omdat de banden dan iets sneller zullen slijten als je er alleen rustig mee rijd :D

Ga er nooit van uit dat een originele auto perfect is, want alles wijkt tegenwoordig voor het besparen van kosten en de ruimte-indeling enz.
Oplossing is heel veel rijden en testen en alle info bewaren. Uiteindelijk kan je alle plus en minpunten op een rij zetten om de juiste beslissing te nemen voor het doel waar de auto voor gebruikt zal gaan worden.

De wegligging van de eerste TT was ook allerbelabberd slecht dat ze weer terug moesten voor een nieuwe voorwielophanging wat echt niet meer van deze tijd is :shake:
De nieuwe Golf mk7 is zelfs weer voorzien van de aloude achteras zoals werd gebruikt bij de Golf mk1 en is echt niet omdat dit zo veel beter is :)

Praktijk en theorie verschillen elkaar vaak op het gebied van wegligging.
De originele Golf mk1 is niet gemaakt om mee te racen, sprinten en er 200+ mee te gaan rijden. Het zou dan ook erg dom zijn om deze originele ophanging terug te zetten ipv het te verbeteren :)

Jeroen64 11-12-2013 11:06

Quote:
Originally Posted by DutchBuild
Ik heb het vermoeden dat je de praktijk niet helemaal snapt want met een paar lijnen ben je er niet.

Dat snap ik al te goed, echte onderdelen zijn geen dimensieloze punten maar hebben zelf uiteraard ook afmetingen, daarom zeg ik ook dat het in de praktijk nooit 100% haalbaar is, bovendien is het variabel en afhankelijk van de snelheid en wordt de meest optimale opstellen/afstelling hiervan voor hoge snelheden gebruikt, slip bij in-/uitparkeren is niet zo boeiend, bij 120km/h op de snelweg wel:D

Quote:
Ga er nooit van uit dat een originele auto perfect is, want alles wijkt tegenwoordig voor het besparen van kosten en de ruimte-indeling enz.

Dat doe ik ook zeker niet :thumbup:

Quote:
De wegligging van de eerste TT was ook allerbelabberd slecht dat ze weer terug moesten voor een nieuwe voorwielophanging wat echt niet meer van deze tijd is :shake:
De nieuwe Golf mk7 is zelfs weer voorzien van de aloude achteras zoals werd gebruikt bij de Golf mk1 en is echt niet omdat dit zo veel beter is :)

Kijk dat is dan weer interessant, je zou toch denken dat onafhankelijke achterophanging tegenwoordig de standaard zou zijn.
Al heb ik wel ergens een keer gelezen dat de "Chevrolet" Cruze WTCC ook een achteras gebruikt, deze dingen staan volgens mij toch wel bekend om de goede weglegging dacht ik zo :thumbup:

Quote:
Praktijk en theorie verschillen elkaar vaak op het gebied van wegligging.
De originele Golf mk1 is niet gemaakt om mee te racen, sprinten en er 200+ mee te gaan rijden. Het zou dan ook erg dom zijn om deze originele ophanging terug te zetten ipv het te verbeteren :)

Ik twijflede nog om dat er bij te zetten (het aanpassen van de draagarmen), maar waar ik dus op doelde is dat er nog even naar dat ackermann principe moet worden gekeken want zover als dat het van fabriek af al wel of niet goed was is dat het nu, met deze fusees, zeker niet.

On topic:
Ziet er goed uit, mooi project :thumbup:

Pewi Vwteam 11-12-2013 13:06

http://www.volksforum.com/forum/sho...hlight=knarfmk1 dit zou dan een mooie oplossing zijn wilco? Deze draagarmen monteren.

DutchWilco 11-12-2013 15:26

Quote:
Originally Posted by Pewi Vwteam
http://www.volksforum.com/forum/sho...hlight=knarfmk1 dit zou dan een mooie oplossing zijn wilco? Deze draagarmen monteren.

Juist :thumbup:

Dat zou idd perfect zijn. Zo kan je het draaipunt van de onderste fusee op de juiste plek zetten en de auto verlagen zonder dat de draagarmen schuin komen te staan, betere combi is er niet voor deze auto, VR6 Fusee's met deze draagarmen :D

Ik heb hier al eens een mk1 gehad met een VR6 motor en die had ook de VR6 fusees aan de mk1 draagarmen gemonteerd en reed al een stuk beter dan origineel. Ik weet dat deze hier boven genoemde combi perfect zou zijn, maar ik wil de mensen ook niet in de kosten jagen. Beter staat vaak gelijk aan duurder en om deze reden moet er dan ook vaak naar een tussenoplossing worden gezocht :rolleyes: :)

Sven-GTI 11-12-2013 16:25

Ga je trouwens ook nog wat aan de aërodynamica van de auto doen?

Dat vind ik zelf altijd erg interessant, ben er bij mijn auto ook volop aan bezig nu :D

GolfKaatsheuvel 11-12-2013 18:26

Wilco,

Allereerst bedankt voor je mail, kan ik weer aan de gang haha!

Quote:
Omdat Ricardo de originele mk1 draagarmen gebruikt vraag ik mij wel af of het wiel wel helemaal op de juiste plek zit (In het midden van de wielkast). Normaal gesproken zou de onderste fusee iets naar voren geplaatst moeten worden om dit weer kloppend te krijgen

Zoals ik zag laatst met het passen van het wiel viel het reuze mee, zal geen centimeters schelen..

Quote:

Ik heb hier al eens een mk1 gehad met een VR6 motor en die had ook de VR6 fusees aan de mk1 draagarmen gemonteerd en reed al een stuk beter dan origineel. Ik weet dat deze hier boven genoemde combi perfect zou zijn, maar ik wil de mensen ook niet in de kosten jagen. Beter staat vaak gelijk aan duurder en om deze reden moet er dan ook vaak naar een tussenoplossing worden gezocht :rolleyes: :)

Dat is inderdaad ook waar ik informatie heb gevraagd betreft de draagarmen Wilco, past allemaal perfect en zit beter bevestigd als normaal bij een MK1.
Is zorgvuldig uitgemeten en zitten allebei precies hetzelfde gemonteerd.

Quote:
Originally Posted by Sven-GTI
Ga je trouwens ook nog wat aan de aërodynamica van de auto doen?

Dat vind ik zelf altijd erg interessant, ben er bij mijn auto ook volop aan bezig nu :D

Zover ben ik eerlijk gezegd nog niet, maar heel erg veel zal het niet zijn.
Wielranden worden verbreed en dat is eigelijk het enigste wat optisch veranderd zal worden. De rest van de auto blijft origineel.
Probeer wel voor de accubak die achterin in de bodem komt wel een beetje te stroomlijnen onder de auto, dan houdt het op denk ik..

Marcski 11-12-2013 18:27

Quote:

Dat zou idd perfect zijn. Zo kan je het draaipunt van de onderste fusee op de juiste plek zetten en de auto verlagen zonder dat de draagarmen schuin komen te staan, betere combi is er niet voor deze auto, VR6 Fusee's met deze draagarmen :D

Kan je Golf 1 fusees 'gewoon' uitwisselen voor VR6 fusees als je de fuseekogel vervangt of komen hier ook nog andere aanpassingen bij kijken dan een vr6 veerpoot en homokineet gebruiken?

Shon 11-12-2013 18:28

Heel leerrijk hier allemaal !
Dan denk ik bij mezelf; wat ben ik toch een amateur :D
Maar ik wil altijd bijleren, had ik maar voor automechanica mogen gaan op school vroeger :tongue:

Leuk om zulke projecten te kunnen volgen !

GolfKaatsheuvel 11-12-2013 18:37

Quote:
Originally Posted by Marcski
Kan je Golf 1 fusees 'gewoon' uitwisselen voor VR6 fusees als je de fuseekogel vervangt of komen hier ook nog andere aanpassingen bij kijken dan een vr6 veerpoot en homokineet gebruiken?

Nee je moet de fusee kogel passend maken in de draagarm van de MK1..(1e keer had ik niet goed gedaan, ander set draagarmen en toen wel goed)
Qua veerpoot weet ik niet, bij mij wordt het op maat gemaakt.
Je zal inderdaad wel een VR6 homokineet moeten gebruiken, maar dan zul je misschien ook je aandrijfas aan moeten paasen.. Dat weet ik niet!!

sciroccoGTII 11-12-2013 23:01

Quote:
Nee je moet de fusee kogel passend maken in de draagarm van de MK1..(1e keer had ik niet goed gedaan, ander set draagarmen en toen wel goed)
Qua veerpoot weet ik niet, bij mij wordt het op maat gemaakt.
Je zal inderdaad wel een VR6 homokineet moeten gebruiken, maar dan zul je misschien ook je aandrijfas aan moeten paasen.. Dat weet ik niet!!

En hoe lossen jullie de positie van de stuurarm opnde vr6 fusee dan aan? Omlassen naar golf 1 neem ik aan?

rondekker1983 11-12-2013 23:10

Quote:
Originally Posted by sciroccoGTII
En hoe lossen jullie de positie van de stuurarm opnde vr6 fusee dan aan? Omlassen naar golf 1 neem ik aan?

Stuurkogel van een vr6 op een mk1 stuurstang schroeven of bedoel je dat niet?

EelcoB 12-12-2013 13:58

Quote:
Auto's met veel vermogen hebben al snel 2 rijbanen nodig om volgas weg te kunnen rijden. De VR6 (Plus onderstel) is zo ontwikkeld dat bij het volgas weg rijden de wielen juist recht getrokken worden door de belasting en zo in 1 rechte lijn en zelfs op een smal weggetje voluit weg kan.
Ook bij het rijden op hogere snelheid blijft deze auto veel stabieler en zoekt niet steeds zoals bij bv de G60 erg het geval is.
De geometrie is volledig anders en het lager zit dan ook verder naar achteren geplaatst tov het draaipunt van de onderste fuseekogel. Nadeel is dat de auto iets minder wendbaar is en minder geschikt is als rally-auto of voor in de bergcup, maar wel voor op een circuit, sprint en snelweg enz.

Een plus onderstel heeft het lager dus verder naar binnen, dus de stuurstraal is dus negatiever als een normaal onderstel?

ewcaddymk1 12-12-2013 15:16

Quote:
Originally Posted by EelcoB

Misschien een wielgeomethie- topic maken? :thumbup:

:thumbup:

Erik Baas 12-12-2013 15:27

Quote:
Originally Posted by ewcaddymk1
:thumbup:

+1

EelcoB 12-12-2013 17:06

Wiel-geometrie topic;

http://volksforum.com/forum/showthread.php?t=121881

ewcaddymk1 12-12-2013 17:14

nu dit topic maarweer even gummen :D

sciroccoGTII 12-12-2013 20:39

Quote:
Originally Posted by rondekker1983
Stuurkogel van een vr6 op een mk1 stuurstang schroeven of bedoel je dat niet?

Nee dat niet, vergelijk de positie van de stuurarm van een mk1 en een mk2 maar eens op de fusee. Op de mk2 zit die veel lager waardoor de stuurstangen er heel scheef onder staan. Wij lassen dan de stuurarm van een mk1 op een mk2 fusee op een malmzodat die dezelfde afmetingen heeft als een mk1. Dus de zelfde stuureigenschappen maar het zwaardere mk2 fusee zodat daar de veel dikkere audi 100 askoppen inpassen. Vandaar mijn vraag hoe hun dat oplossen

jellehier 12-12-2013 21:37

Kan je daar niet een adapter tussen zetten, een soort van verlengen voor de stuurkogel?

zoals je ook wel eens op de fusee kogel ziet om de draagarm weer omlaag te brengen bij verlaagde (circuit) autos

GolfKaatsheuvel 12-12-2013 22:10

Ik moet er nog even naar kijken, maar mijn stuurhuis is een cm of 3 a 4 verlaagd zodat de cardanas naar achteren erover kan.. Hij staat zowiezo niet overdreven schuin..

Hieronder kan je het zien, ongeveer de rijhoogte!

Ik moet er nog even naar kijken, maar mijn stuurhuis is een cm of 3 a 4 verlaagd zodat de cardanas naar achteren erover kan.. Hij staat zowiezo niet overdreven schuin

sciroccoGTII 12-12-2013 22:19

Dat is dan gunstig dat je het stuurhuis naar onder hebt gebracht dan moet het ook goedkomen. Verlengen van stuurkogel is waar wij het voorngebruiken geen optie qua stevigheid.

rondekker1983 12-12-2013 22:58

Quote:
Originally Posted by sciroccoGTII
Nee dat niet, vergelijk de positie van de stuurarm van een mk1 en een mk2 maar eens op de fusee. Op de mk2 zit die veel lager waardoor de stuurstangen er heel scheef onder staan. Wij lassen dan de stuurarm van een mk1 op een mk2 fusee op een malmzodat die dezelfde afmetingen heeft als een mk1. Dus de zelfde stuureigenschappen maar het zwaardere mk2 fusee zodat daar de veel dikkere audi 100 askoppen inpassen. Vandaar mijn vraag hoe hun dat oplossen

Daar heb je toch van fuseekogel verlengers voor zodat je fusee wat hoger komt te staan zeg maar

GolfKaatsheuvel 30-12-2013 20:19

Zaterdagavond thuis de roest eraf geschuurd en alles netjes gemaakt in de draaibank..

Vandaag snel de homokineten gemonteerd, diff-kant zit iets anders in elkaar als normaal, maar dit was op aanraden van Wilco zodat het net past..
Plastic zakjes en tape eromheen, en klaar voor een likje verf..

Ricardo

GolfKaatsheuvel 06-01-2014 22:26

Nou jongens, toch nog even een update..

Ik heb toch mijn plan doorgezet en nu 4-pots klauwen van een Porsche 996 achter kunnen regelen via Stefan..

Moet met 280x22mm schijven kunnen..
Adapters ga ik zelf mee aan de slag denk ik..

Ik ga het gewoon proberen, kan ik altijd nog terug.. Wil toch een beetje apart blijven.

Aandrijfassen moet ik opnieuw spuiten, blijkbaar iets te ongeduldig geweest haha.
Haldex diff heb ik schoongemaakt maar dat dat hem niet worden, in de lastige hoeken blijft toch vuil zitten.. Twijfel eraan om de lastige stukken te stralen..

Ricardo

Rootje187 08-01-2014 11:38

Dag dames en heren,

Even een onderwerp wat ik eerder las, Worthersee 2014. Wanneer neemt deze plaats??? Wat is er aan de hand wat verblijf betreft??? Alles volgeboekt zeker???

Hoor het graag allemaal.

Toffe project. Heb ook een project, maar doordat wij geen schuren hebben is de project in de handen van de heren van VW-Team. Hun kunnen het ongetwijfeld beter en sneller dan ikzelf.

VeeDubber 08-01-2014 12:03

Quote:
Originally Posted by Rootje187
Dag dames en heren,

Even een onderwerp wat ik eerder las, Worthersee 2014. Wanneer neemt deze plaats??? Wat is er aan de hand wat verblijf betreft??? Alles volgeboekt zeker???

Hoor het graag allemaal.

Toffe project. Heb ook een project, maar doordat wij geen schuren hebben is de project in de handen van de heren van VW-Team. Hun kunnen het ongetwijfeld beter en sneller dan ikzelf.

Rechtsbovenin in de blauwe balk zit een zoekfunctie voor het gehele forum:
http://www.volksforum.com/forum/sea...earchid=7019742

VWmotion 08-01-2014 22:22

Quote:
Nou jongens, toch nog even een update..

Ik heb toch mijn plan doorgezet en nu 4-pots klauwen van een Porsche 996 achter kunnen regelen via Stefan..

Moet met 280x22mm schijven kunnen..
Adapters ga ik zelf mee aan de slag denk ik..

Ik ga het gewoon proberen, kan ik altijd nog terug.. Wil toch een beetje apart blijven.

Aandrijfassen moet ik opnieuw spuiten, blijkbaar iets te ongeduldig geweest haha.
Haldex diff heb ik schoongemaakt maar dat dat hem niet worden, in de lastige hoeken blijft toch vuil zitten.. Twijfel eraan om de lastige stukken te stralen..

Ricardo

Vergeet niet om eerst een levensverzekering af te sluiten, voordat je gas gaat geven met zulke achterremmen :eek:

LRR 09-01-2014 10:10

Haha, gas geven zal nog wel meevallen ;)

All times are GMT +1. The time now is 16:18.