|
|||
|
|||
gewoon super dit erg netjes hoor!
|
|
||||
|
||||
Na al het lassen even een paar foto's van wat spullen die ik gekocht heb voor deze auto. De motor is een 2.5L CBTA motor en ga ik gebruiken als basis.
Heb ook de trottle bodies gekocht zodat we het tekenwerk af kunnen maken en het inlaatspruitstuk kunnen laten vrezen uit aluminium. Ik moet wat doorwerken aan deze delen omdat ik een auto moet bouwen voor een klant met deze zelfde motor en set-up. We gaan voorlopig uit dat hij 800pk moet gaan draaien wat goed haalbaar is met deze motor, maar waar wel veel custom-werk aan zit waar de nodige uurtjes ontwikkeling in verdwijnen. |
|
|||
|
|||
Ben benieuwd hoe dat gaat lope :O
super project
|
||||
|
||||
Echt respect groeten
|
|
||||
|
||||
heel mooi!
Actieve topics: ------------------------- vdWal's Wagenpark Jetta Mk2 Coupe Verkocht: Golf Mk4 R32 Deep Blue Pearl Golf Mk3 Milestone Variantje Golf Mk2 Edition One 16vG60 Luup 16v, Jetta mk5 comfortline, Audi A4 B8 2.0 Sline |
|
||||
|
||||
Ziet er weer veel belovend uit ! die achteras etc ben ik ook wel benieuwd naar !
|
||||
|
||||
Ff vraagje die turbo is die watergekoeld zag het namelijk niet zitten.
Voor de rest ziet het er echt supergaaf uit helemaal dat nieuwe blok * martijn haalt kwijl weg *
|
||||
|
||||
Quote:
Hoi Martijn, Er zijn een aantal grote merken die bewust geen waterkoeling willen op de turbo. Dit zijn merken als Borg Warner en Precision etc. Alles heeft voor en nadelen natuurlijk en er zijn verschillende redenen om iets wel of juist niet te doen. Het uitlaatgas is over het algemeen 1 van de bepalende factoren voor wat de turbo maximaal druk kan leveren en deze temperatuur licht bij alle verschillende groote, op ongeveer de zelfde temperatuur. Over het algemeen is de waterkoeling interessant bij de kleinere turbo's omdat deze niet zo veel massa (materiaal en oppervlakte) hebben en de hitte slecht af kunnen voeren. De grotere turbo's hebben veel meer materiaal en oppervlakte en zal minder heet worden en kan daarbij deze hitte ook makkelijker afvoeren. Bij Garrett zie je ook bij de grotere modellen dat deze koelribben op het lagerblok hebben en ook niet voorzien zijn van de waterkoeling. Het hebben van waterkoeling geeft vaak het probleem dat deze terug komt in het koelsysteem van de motor waardoor deze warmer word en minder goed koelt. Vaak zie je dan ook dat waterkoeling van de watergekoelde turbo's niet is aangesloten, maar dit zal ik afraden omdat deze turbo daar speciaal voor gemaakt is en dan ook anders is dan het lagerblok van die met luchtkoeling. |
|
||||
|
||||
In 1woord fantastisch
|
||||
|
||||
|
|||
|
|||
respect voor je werk en je kennis
gr antoinee |
|
||||
|
||||
Quote:
Goeiemorgen! nie meer?
|
|
||||
|
||||
Quote:
Eerst en vooral RESPECT voor al het werk dat je erin steekt. Ziet er allemaal zeer netjes uit. Om ff in te pikken over die turbo's, is het dan mss beter dat je voor je watergekoelde turbo een apart circuit maakt met bv expansievaatje en een elektrische pomp over een koelertje (zoals bv een oliekoeler)?? Of moet je koeler dan zo groot worden dat het geen nut heeft/niet praktisch meer is??
|
||||
|
||||
Quote:
Bedankt voor je compliment Dat is zekers een hele goede vraag. Het is idd beter om deze apart te koelen, maar je zou ook een koeler kunnen plaatsen tussen de retourleiding zodat het vloeistof gekoeld word alvorens deze weer terug het koelsysteem in gaat. Dit laatste moet voldoende werken denk ik, maar zo niet kan je ook een los systeem maken. Je hebt dan wel weer een reservoir en pomp enz nodig, maar is wel weer regelbaar door de pomp sneller of langzamer te laten draaien. Ik persoonlijk zou voor de eenvoudigere oplossing gaan door er alleen een koeler tussen te zetten. Dit omdat ik alles graag eenvoudig wil houden wat de betrouwbaarheid ten goede komt en scheelt ook weer wat gewicht Mocht iemand een ander idee of mening hebben, mag deze best geroepen worden, ik ben immers ook maar een mens |
|
||||
|
||||
prachtig wilco, Kijk ook eens in de hoek van Comp turbo voor je turbokeuze
http://www.compturbo.com/
|
|||
|
|||
Comp turbo lijkt me wel een ok merk maar waarom gokken? Precision heeft zich de afgelopen jaren wel bewezen, voor motoren boven de 500pk, voor circuit of die veel hoge drukken draaien gebruik ik eigenlijk alleen maar Precision. Ik heb al van alles geprobeerd maar turbo's van hun zijn tot nu to de enige die heel blijven na langdurig boven de 2bar turbodruk gedraaid te hebben. Ik heb nu een 1.8 20v klaarstaan voor op de dyno met een PT6765SP (ball bearing) ben benieuwd wat die doet!
|
||||
|
||||
Quote:
Me too!
|
||||
|
||||
Quote:
Er zijn momenteel best wel wat verschillende turbo-merken op de markt. Daarvan is er een klein groepje die bij de top behoord. Van deze topmerken vewisseld het steeds een beetje wie de beste heeft na dat er een nieuwe serie uitkomt enz. Ik heb de Garrett nog steeds erg hoog zitten omdat ik hier hele goede ervaringen mee heb. Ik vroeg aan mijn Amerikaanse toeleverancier (die veel verschillende merken leverd) om de beste turbo van dit moment om met een 2.5L motor 850pk te kunnen draaien. Hier kwam zonder twijfelen deze Presion 6765SP Ball Bearing Turbo met bullet wheel uit. Hij is wel behoorlijk aan de prijs, maar jullie moeten weten dat dit onderdeel van heel groot belang is. Niet alleen voor de meeste pekaas, want daar gaat het mij niet om, want dat kan met veel goedkopere turbo's ook. Ik vind juist het opspoelen en karakter van de motor erg belangrijk en dan worden de keuzes ineens een stuk lastiger. Ik geloof zeker dat merken zoals Comp-turbo en Borg Warner goede turbo's hebben, maar mijn toeleverancier riep deze na dat we overlegt hadden wat ik precies wilde en heb ik toen besteld. We zullen over een poosje gaan zien wat deze zal doen, want moet al 2 van deze 5-cilinders bouwen met min 700pk voor een klant in Duitsland en 1 voor mijn eigen auto met min 800pk. Kan niet wachten tot deze afgebouwd zijn, maar moet nog veel werk gedaan worden voor het zo ver is Last edited by DutchBuild : 06-02-2012 at 23:20. |
|
||||
|
||||
mij hoor je ook geen kwaad woord over de precision, maar moet zeggen dat in de 5 pitter wereld ( lees veel gatebill s2, volvo t5's) men aardig gechameerd is van de compturbos.. vandaar even een tipje
|
||||
|
||||
Quote:
Hallo Richard, Als jij hier goede ervaringen mee hebt en er veel positieve verhalen over weet, kan ik jouw aanbeveling goed begrijpen en is niks mis mee. Ik ken zo nog wel een discussiepunt die straks misschien gaat komen over het KMS Systeem wat ik ga gebruiken. Ook hier zijn veel verschillende meningen en ervaringen mee |