![]() |
|
|||
|
|||
![]() Quote:
wie denk jij dat die diesel betaald ? in 9 van de 10 gevallen ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Rijtijdenbesluit noem ik vanaf nu even WRR.
Quote:
In mijn eigen vakgebied hebben we een CAO WRR (Werk en Rusttijden Regeling) die restrictiever is dan de wet in de planning. Dus op wat de werkgever pland hebben we 1,5 uur speling voordat we door de wet heen zouden gaan. Hebben we uiteraard zelf voor moeten knokken want de werkgever laat ons natuurlijk liever al in de planning op de wet vliegen. Die WRR is trouwens bijna 1 op 1 overgenomen van de chauffeurs destijds. Betekend dat je volgens de wet maximaal 16 uur mag en indien je 3 uurtjes kunt "rusten" op een stoel tussen de passagiers je 19 uur mag werken. Die wet vind ik ronduit absurd in de meeste gevallen. Quote:
Dat de chauffeur eindverantwoordelijk is lijkt me wel logisch aangezien het voor de werkgever op afstand niet mogelijk is om meer te doen dan te zeggen dat je je moet houden aan de WRR. Maar ik weet zelf uit de taxiwereld dat de werkgevers je juist eerder de andere kant op pushen. Vandaar dat ik vind dat werkgevers gestaft moeten worden indien een chauffeur de wet overtreed. Gebeurd dit op een reguliere basis en is de werkgever het beu, moet ie maar de rechter inschakelen om de chauffeur te laten ontslaan. Heeft de chauffeur de rechter ook vast iets te vertellen. Nu is het met mijn vak misschien iets makkelijker vooruit zien maar als wij voor de start verwachten uit de uren te lopen gaan we niet weg voordat we overlegd hebben wat er te doen staat willen we onze bestemming niet halen binnen de WRR. Wil de baas dat we het toch proberen en lopen we er onderweg alsnog uit, dan wijken we onderweg uit naar een ander vliegveld om toch binnen de WRR te blijven. Dat er dan 272 passagiers het hotel in moeten is dan erg duur en erg jammer. Het gaat om de veiligheid. Wat betreft die vracht sterren en AMG's. Als dat werkelijk zo'n zorg is moet de werkgever ruimer plannen of de boel beter verzekeren. Even voor de duidelijkheid: Zonder transport geen economie in Nederland. Vind alleen dat het beter en veiliger moet zodat de chauffeurs hun beroep kunnen uitoefenen met de professionaliteit die het verdient. |
|
||||
|
||||
![]() tis heel simpel San, in het transport is er als je binnen ALLE regels blijft NIKS te verdienen.
Daar komt nog bij dat regels op papier in de praktijk niet altijd werken. Ik zat sochtends vroeg ook wel eens op de vluchtstrook, dan heb ik net 9 uur rust gehad, slecht geslapen en ben ik niet helemaal wakker. dit gebeurd dan bijvoorbeeld na 3 uur rijden. Op zo'n moment ben ik een gevaar op de weg maar compleet legaal bezig. Of wat Alberto zegt: je hebt nog een half uur rijtijd over maar de laatste 3 parkeerplaatsen staan allemaal vol (dit word steeds erger aangezien oostblokkers altijd langs de weg slapen terwijl een hollander best thuis had kunnen komen) geladen met mercedessen of gewoon leeg, je KUNT dan niet binnen je rijtijd ergens op tijd je rust maken. tussen papier en asfalt zit erg veel verschil. (anders ga je een keer een weekje mee, dan ga ik daarna een weekje met jou mee ![]()
|
||||
|
||||
![]() Quote:
Ook in onze sector staan de kg-prijzen onder druk door de "oneerlijke concurrentie" uit het buitenland. Alleen al de salariskosten van een club als Ryanair zijn veel lager omdat de inkomstenbelasting in Ierland veel gunstiger is. Maar de dag dat ik van de startbaan af ga terwijl ik een minuut over de WRR heen ben haal ik wereldwijd het nieuws en kom ik nooit meer ergens aan de bak. Dat er te weinig rustplaatsen zijn langs de snelweg mag geen reden zijn om over de WRR heen te gaan. Dan moet de baas maar een andere plek zoeken waar jullie kunnen rusten. Of de werkdag een uurtje korter plannen zodat er meer marge is om een slaapplek te zoeken. Wel lijkt het me dat het de taak van Eurlings is om daar heel snel wat aan te doen. Die dieselverhoging hebben jullie ook gecompenseerd gekregen dus een paar parkeerplaatsen afdwingen is dan peanuts ![]() Over dat meerijden. Lijkt me best leuk maar realiseer je dat je met mij niet die snoepreisjes maakt die je met Stijn maakt en met mij 6 keer de oceaan overgaat in 11 dagen als het tegen zit. Dat die WRR van jullie geen garantie is voor een uitgeruste chauffeur geloof ik meteen. Ben alleen van mening dat hem overtreden niet beter maakt. |
|
|||
|
|||
![]() Quote:
Meen je nu wat je schrijft of heb je de gek er mee ![]() Voorbeeld : Ik reed met vracht Mercedes van Bremen naar Born ( is 5 en half uur ongeveer ) Ik had nog 4,5 uur rij tijd over in Bremen. Dus plan was rond Marl te blijven staan . ( had ik dus meer dan een uur over want tot Marl is 3,5 uur ) Daar aan gekomen , parking vol ![]() Volgende parking (Bij Gladbeck ) ook vol , volgende stonden ze al op de vlucht strook , dus ook door ( onder tussen zat ik dus al bij Duisburg ) Van Duisburg naar de grens heb je 1 parking , juist VOL . Op de grens van Venlo ....vol ![]() Ik ben toen naar Born toe gereden , (een dik uur over mijn tijd heen )...en zelfs in Born kon ik hem maar net kwijt . Wat moet ik in dit soort gevallen doen , denk jij ? Kan mijn werk gever hier wat aan doen ....NEE Kan ik er wat aan doen ...NEE ( want ik moet het van mijn over uren hebben Dus ik probeer zo veel mogelijk uit die rijtijden wet te halen ) Kan een minister er wat aan doen ? ....NEE .. (parking is nooit groot genoeg ) wat jij zegt is het zelfde als , als ik zeg : een piloot moet om de 4,5 uur zijn vliegtuig 45 minuten aan de kant zetten om te rusten en een dag mag niet langer duren dan 10 vlieg uuren op papier makkie in de praktijk onmogelijk ... |
|
||||
|
||||
![]() Quote:
Sorry Alberto maar ik heb er niet de gek mee. Het is jouw baas zijn probleem dat jullie moeten rusten. Dat jij het maximale uit de rusttijdenregeling wil halen voor je overuren prima maar om het als reden aan te voeren om over de wet heen te gaan...laten we zeggen smaken verschillen. Ik blijf erbij dat als de huidige regeling niet werkbaar is er een andere moet komen en niet de huidige overtreden. Mijn opmerking over illegaal rijden richting Tjaap was omdat hijzelf aangaf hier http://www.volksforum.com/forum/sho...2&postcount=111 dat ze de maximale hoogte overschrijden als ze de as omhoog zetten en met een trailer erop rondrijden. Maar goed het is slechts mijn mening. Ik laat de discussie voor wat het is op dit punt. Ik proef dat het gevoelig ligt en dan is dit medium niet het beste voor een discussie hierover. Het is net praten over politiek in de kroeg. Mag ik dan een andere vraag stellen? Stel je bent met 2 chauffeurs in een truck met slaapcabine. Telt de rust dan van degene die ligt te slapen tijdens het rijden van de ander? |
|
|||
|
|||
![]() Quote:
ja die rust ....http://www.ivw.nl/onderwerpen/vrach...gelgeving/aetr/ ga maar eens een weekje mee Sander . snap je zeker wat we bedoelen ![]() Last edited by Alberto : 29-08-2008 at 20:49. |
|
||||
|
||||
![]() De parkeerplaatsen langs de A2 richting Maastricht rond de zomer tijd staan overdag ook allemaal vol met sleurhutten, en dan moet je pauze maken, dat gaat dus echt niet lukken, dus precies wat Alberto zegt doorrijden tot de volgende parking, ik ben zelf een keer de snelweg afgegaan en een industrieterrein opgereden om daar pauze te maken.
René (Tiefleger) |
|
||||
|
||||
![]() ik stond meestal op industrie terreinen, bij voorkeur natuurlijk bij de klant. want dan kan je van de kaart lossen/laden. maar zelfs dat gaat niet meer met de digi.
|
||||
|
||||
![]() Quote:
Bij wie ![]() Voor de rest ga ik met de truckers mee. Ze hebben wel degelijk gelijk....Je kunt over 1 uur niet zien of die parking vol is waar je over dat uur bent! Het is aardig dichtgeslipt overal voor de truckers. En dat ze soms de vluchtstrook meepakken is idd gevaarlijk,Maar vraag je ook eens af of het misschien een windvlaag is die over jouwn auto heen waait tegen de truck! Of wat dacht je van de spoor vorming! Het is echt niet altijd de slaap wat iedereen denkt. En ja als je trucker bent en je gaat vroeg weg,,En je merkt dat je moe bent en je pakt dan een stuk vluchtstrook mee.....STOP dan een kwartiertje. Dan maar een 15 min later. Uitgerust op pad is zeer zeker belangrijk voor jezelf en de medemens.
|
|||
|
|||
![]() Quote:
kan met digi ook Jaap ...nog niet uit gevonden ? magneet op de versnellings bak .. ![]() Quote:
Presies . Vaak genoeg gehad dat mijn aanhanger wat ging slingeren Voel er zelf vaak niks van . Laast was er iemand op de A27 bij Amersfoort die durfde er niet om heen de man bleef toeterend en knipperend op de linker baan achter mij hangen ![]() tja wat moet ik dan ? vraag me af of zo iemand wel een rijbewijs verdiend ? Lijkt mij wel een leuk idee, om iedereen die voor het rijbewijs gaat ook 4 lessen te moeten nemen op de vrachtauto met aanhanger Verplicht ....werd een stuk rustiger op de weg denk ik ![]() Last edited by Alberto : 30-08-2008 at 08:22. |
|
||||
|
||||
![]() Is het een werknemer overigens niet toegestaan om na 2 uur werken 15 minuten pauze te nemen?
En staat er niet overal borden langs de weg de laatste paar maanden als deze: ![]() ![]() ![]() Dan schrik ik toch een beetje als hierboven over 16 uur of meer wordt gesproken. Je rijdt nou niet bepaald in een Iveco Daily rond.
|
||||
|
||||
![]() Quote:
IDD het mag maar hoeft niet !!!! ![]() Maar begrijp ik nu dat als je met een daily rijd alles wel kan??? ![]() De werktijd is/was 15 uhr geloof ik. En ik vind dat de truckers zelf de verantwoording moeten nemen daarvoor. Ze voelen zelf het beste aan of ze nog kunnen rijden. En dat vertrouwen moeten we ze niet ontnemen vind ik. En ja om de 2 uur stoppen is nou niet echt een optie voor de truckers toch? Ook personen auto`s maken brokken en hebben geen rijtijden wet,En daar hoort men niemand over!!!! Dus die 2 laatste pics gelden voor de personen auto`s !!!!! ![]()
|
||||
|
||||
![]() je mag 4.5 non-stop. en dan 3 kwartier rust verplicht.
dat mag ook verspreid. in 2 keer eerste minimaal een half uur, 2e minimaal een kwartier. rijtijd is maximaal 10 uur per dag werktijd is maximaal 15 per dag
|
||||
|
||||
![]() Quote:
Okay dus nog niet echt veranderd?
|
||||
|
||||
![]() enige dat veranderd is dat nu half uur eerst moet. dus niet meer eerst een kwartier en dan een half uur pakken.
|
||||
|
||||
![]() Quote:
Okay schiet lekker op dus! ![]() Die Ambtenaren ook ![]()
|
||||
|
||||
![]() Quote:
Idd bij mij. Kost grote moeite om niet té emotioneel te reageren in dit topic. Daarom hou ik het ook voor gezien met het discusieren over de rijtijdenregeling. |
|
|||
|
|||
![]() Quote:
jammer dat je niet mijn vragen kan beantwoorden ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Quote:
Het zijn en blijven moelijke discussies. De een denkt zo en de ander weet dat enz... Het zal wel niet veranderen. Respect 2 all ![]()