|
||||
|
||||
voor het bouwen van de rolkooi is een goede zaag geen overbodige luxe.
daarom heb ik me vanavond maar getrakteerd op een 380v doorslijp machine, ik zag hem staan op marktplaats voor weinig denk even ophalen,met de tandemasser heen gereden bleek dat het apparaat een afmeting heeft van ongeveer 1,5m hoog en en dikte van 90 cm. er zit een slijpschijf in van 45 cm. volgens het type plaatje zou hij een 368 kg wegen. er stond wel een foto bij maar die gaf half aan hoe groot hij was. ik kan de zaag zelf draaien en ook het gedeelte waar ik het matriaal in span, zo kan ik mooi verstek zagen met ruime hoeken.
|
||||
|
||||
zo weer een update,
heb vandaag de golf opgehaald uit friesland, bij de man vandaan die rolkooi zou bouwen, ik was 3 weken verder en hij had nog niks gedaan. en vertelde me wel aldoor datums dat hij klaar zou zijn,achteraf had hij nog helemaal niks gedaan, geen voetsteunen niks.. hij heeft alleen 3 weken in de regen buitengestaan ( ook bevoordelijk voor alle kalen stalen delen). dus nu ga ik zelf maar aan de slag, kijken of ik een buigapparaat kan huren,en anders koop ik er 1. heb wel alweer staal gehaald vandaag( buizen en plaatmatriaal)...
|
||||
|
||||
Succes met bouwen dan! en ik kijk nog wel even voor de laatste buis..
Groeten aan je zusje!
|
||||
|
||||
Quote:
ik was vandaag bij ron voor ze teen.. hij vertelde dat hij een buigapparaat in de schuur had liggen, deze heb ik dus even achter in de auto geladen scheelt me weer centen voor een nieuwe of huren.. en kijk maar even nog voor de buis ja, heeft nog niet super haast zal over een week of 3 aan de orde komen vermoed ik. zal de groeten doen
|
||||
|
||||
zo alweer 2 avonden bezig geweest aan de bak,
ik had een sper gekocht echter dit ging niet van zelf passen, teneerste ik moest de originele aandrijfas flensen vervangen voor flensen van een golf 4 bak met bout bevestiging,en uiteraard wel de keeringen hierop aanpassen. ook waren de gaten in het diff te klein ( 9 mm) en de gaten in het kroonwiel waren 11,5 er is ooit een versie met 9 mm geleverd vandaar dat ze de sper leveren met 9mm gaten,dan moet je ze dus zelf uitboren. inmiddels zit de sper er in en heb ik alles in elkaar. hier onder wat foto's van de bak,met sper en het aangepaste schakelmechanisme. het is een progressieve platen sper, deze heeft een standaard sperwaarde van 25% en loopt op tot 100% aan de hand hoeveel mm de aandrijfas verdraaid ten opzicht van het differentieel.
Golf 2 diesel circuit racer. Vwmk2driver, voor aanpassing en revisie van versnellingsbakken !! Last edited by vwmk2driver : 11-02-2009 at 23:52. |
|
||||
|
||||
mooi genoeg om in de woonkamer te zetten
|
|
||||
|
||||
.
Golf 2 diesel circuit racer. Vwmk2driver, voor aanpassing en revisie van versnellingsbakken !! Last edited by vwmk2driver : 16-03-2010 at 23:39. |
|
||||
|
||||
vandaag begonnen met de kooi,
moest even ontdekken hoe het buigen ect allemaal ging en uitzoeken hoe alles werkte maar uit eindelijk had ik eind van de dag een buis met 4 bochten, precies gelijk en exact vlak. ik kan de buis op de grond liggen en dan ligt hij op alle punten vrijwel vlak. met veel geduld en logisch nadenken kom je een heel eind dat bewijst maar weer de foto is wat ontduidelijk en de buis staat nog niet op de vaste plek maar hier dan alvast een voor proefje, buis 42x2.5mm voetsteun deze is nog niet af uiteraard, word gemaakt van plaat 3mm
|
||||
|
||||
Buig ook ff kooitjuh voor de 20vt Frank
Ziet er veelbelovend uit zeg, ben benieuwd hoe hij eruit ziet als hij weer naar buiten komt!
|
||||
|
||||
vanavond weer 1 avond verder, heb de rechter voetsteun gelast en heb slechts 1 buis klaar.
het vergt nog al wat denkwerk en technisch inzicht.. ik heb nu de buis gebogen welke langs de voorraam stijl komt etc. morgen die andere doen, denk dat die wat sneller gaat,ik heb immers nu het grootste denk werk al gedaan voor de andere kant. het moeilijke zit hem in de afstanden uitmeten wanneer de bochten moeten komen,en in de bocht bij het dashboard moet een dubbele knik hij moet en naar beneden lopen en hij moet iets naar binnen wijzen met een hoek van 20 graden, dit omdat de raamstijl natuurlijk vanaf het dak gezien naar beneden naar buitenloopt, en aangezien ik niet iemand ben die een kooi met een pers in een auto gaat zetten en dan vast lassen, vergt het aardig wat tijd.
Golf 2 diesel circuit racer. Vwmk2driver, voor aanpassing en revisie van versnellingsbakken !! Last edited by vwmk2driver : 17-02-2009 at 00:11. |
|
|||
|
|||
Bochten buigen is niet zo spannend, 1 tip: Als je nou voor het buigen even een bepaalde maat op de buis zet, evt.2 dan kun je nat het buigen zo kijken wat een bocht aan lengte opneemt. Dan kun je vantevoren alle buizen aftekenen en buig je hem zo in elkaar. Zo doe ik het bij de crossauto`s ook altijd en op het werk ook (ben rvs bankwerker in voedingindustrie).
Dan is het helemaal niet/geen veel rekenwerk. Succes ermee! |
|
||||
|
||||
Quote:
praamstra kooibouw misschien? hij heeft mijn kooi ook gemaakt maar heb er ook maarliefst 5 weken langer over gedaan dan was afgesproken. wegens drukte zegt ie maar goed succes met de kooi!
|
||||
|
||||
zo vandaag vlink bezig geweest en gevorderd.
de linker buis die naar voren loopt,had ik gisteren gemaakt daar zat een hoop denk en reken werk in,de rechter kon ik dus zo na maken enkelt dan de naar binnenlopende hoek net andersom. ook heb ik de 4 voetsteunen in gelast, heb ook de dwars stang bij het voorraam gemaakt en eigenlijk alles met hechten in de auto gelast. dus er begint zich al wat te vormen
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
zozo, ziet er netjes uit. L en R hetzelfde. Maak je er nog kruizen in bij de deuren en het dak?
Wat doe je achteraan? Een schoor of een kruis? Die van mij heeft toen bij de kooienbouwer ook in de regen gestaan. Had net alle naden kaal gemaakt.. Toen heeft ie er nog met de heftruck tegenaan gezeten... Was ff opknapwerk maar is hersteld! Keep up the good work
|
||||
|
||||
Quote:
zo moet hij worden, vandaag weer de hele dag aan de gang geweest, heb 2 kruisen in de deur opening gemaakt en het kruis achterin gemaakt. gaat heel gestaag is ontzettend veel werk, om al die buisjes op een perfecte passing af te schuinen/in te zagen en af te ronden. een kooi bouwer doet dit met een radius boor dan gaat het veel makkelijker en sneller, ik doe alles met de slijptol en afbraam schijf
|
|||
|
|||
die laatste foto vraagje kun je er wel bij met aflassen ?
en dan bedoel ik de bius die op die 3mm plaat rust |
|
||||
|
||||
Quote:
dat gaat nog net idd. zit een ruimte van 4 mm tussen ofzo, maar er zijn sowieso delen aan de kooi die je nooit kunt lassen, zoals bovenin bij het dak enzo. dat zou alleen kunnen als je het dak er af haalt,
|
|||
|
|||
Tip voor het dak, Ga ff met een TIG toestel in de weer kun je het boven wel aflassen, bij crossautos snijden ze ook wel eens een stukje dak open (heel klein hoekje) om het af te lassen. Is wel verplicht en wel zo veilig. Waarom? Omdat een las als ie scheurt altijd bij een stop/start punt scheurt. Ik wordt liever niet door een buis doorboort
Begint er wel al goed op te lijken! Ziet er goed uit. Veel succes verder |
|
||||
|
||||