|
Currently Active Users Viewing This Thread: 3 (1 members and 2 guests) | |
vwjopie |
|
Thread Tools | Search this Thread |
|
|||
|
|||
13-12-2020
Afgelopen week de goeie deluxe trim binnengekregen. Deze komt van BBT en is kwalitatief veel beter dan die van Paruzzi, dus de 100 euro extra zeker waard! Vrijdag en vandaag gemonteerd samen met m’n zoon . Super blij mee want alleen lukt dit niet. Ben heel tevreden met het resultaat: De trim heb ik eerst gemonteerd en pas gemaakt zodat de geboorde gaatjes kunnen worden meegespoten ter bescherming, en natuurlijk om beschadigen van de lak te voorkomen met het buigen en pas maken op de verse lak. Nu de laatste paar kleine dingetjes en dan kan de bus richting de plaatwerker/spuiter.
|
|||
|
|||
19-1-2021
Inmiddels zitten we in januari 2021. De laatste kleine dingetjes zijn afgerond en afgelopen zaterdag in de sneeuw de bus richting spuiter gebracht. Heel benieuwd naar het resultaat! Komende tijd verder met het motortje
|
||||
|
||||
Nice, we wachten met spanning af
|
||||
|
||||
mooi hoe je het allemaal beetpakt!
Actieve topics: ------------------------- vdWal's Wagenpark Jetta Mk2 Coupe Verkocht: Golf Mk4 R32 Deep Blue Pearl Golf Mk3 Milestone Variantje Golf Mk2 Edition One 16vG60 Luup 16v, Jetta mk5 comfortline, Audi A4 B8 2.0 Sline |
|
|||
|
|||
Met dit soort dingen kan je t maar beter ineens goed doen. Haha
|
|||
|
|||
29-3-2021
Inmiddels schrijven we alweer maart 2021. Afgelopen januari is de bus richting de spuiter gegaan. Dat gaat allemaal wat vertraging geven door de avondklok (nadeel van zwarte klusjes is dat die vaak buiten werktijd gebeuren), en wat prive omstandigheden van de spuiter maar goed het is niet anders.. Ik dus maar verder met het blok. Alle koelbeplating die gedemonteerd was heb ik ontvet en geschuurd voor de komende spuitbeurt. Een hoop werk met al die aangekoekte zand- en olieresten van de afgelopen 46 jaar. Vervolgens de krukas laten uitshimmen. Er zat een kleine acceptabele axiale speling op de krukas die nog tot normale toleranties kon worden teruggebracht: Een paar posts hierboven had ik aangegeven dat de compressie en lektest prima in orde waren, en ik me zou beperken tot spuiten van de koelbeplating, vervangen van alle pakkingen, vervangen van klepstelbouten en een grote beurt. Bij het loshalen van de kleppendeksels zag ik het onderdeelnummer staan. Het bleken 1500 koppen te zijn, ondanks dat het motornummer BJ is (1300, Braziliaanse motornummers zijn anders dan Europese): Aangezien op een 1300 carter ook 1500 cilinders passen, maar dat tegelijkertijd ook 1500 koppen op 1300 cilinders (met pasringen) gemonteerd kunnen worden, werd mijn nieuwsgierigheid groter. De seals van de stoterstang pijpjes moesten toch vervangen worden, dus demonteren van de koppen zou toch al gebeuren. En ja hoor, 1500 cilinders: Maarrrrrrrr... Uiteraard, zoals wel vaker met onze hobby, werd ik verrast door wat ik aantrof.. En deze keer echt verrast (gezien de goede resultaten van de compressie en lektest): 2 gescheurde koppen: En een warmloper op de 2e cilinder: Dus totaal onverwacht… En kon ik me gaan beraden wat voor mij de beste keus zou zijn..
|
||||
|
||||
Oei oei, stof tot nadenken idd....
|
||||
|
||||
maar 1 antwoord, meer cc's
Actieve topics: ------------------------- vdWal's Wagenpark Jetta Mk2 Coupe Verkocht: Golf Mk4 R32 Deep Blue Pearl Golf Mk3 Milestone Variantje Golf Mk2 Edition One 16vG60 Luup 16v, Jetta mk5 comfortline, Audi A4 B8 2.0 Sline |
|
|||
|
|||
Haha, zo is dat.
|
|
|||
|
|||
Haha dat dus, maar wilde wel een blokje bouwen die betrouwbaar zal zijn ivm toekomstige reisplannen, dus niet te gek gemaakt, ook omdat ik niet veel wilde veranderen aan de koeling en het oliesysteem.
8-4-2021 April 2021 had ik besloten om te gaan voor een nieuwe set 1600 cilinders en zuigers van Mahle en tweedehands koppen. Het draaiend gedeelte laat ik voorlopig wat het is. Speling krukas had ik er al uit door de drie shims aan te passen en de nokkenas zag er prima uit. Dit is voor nu prima samen met het vervangen van alle pakkingen, klepstelbouten en 123 ontsteking wat toch al op de planning stond. Tevens laat ik de carburateur reviseren en het asje van de gasklep opnieuw spelingsvrij maken dmv nieuwe bussen. Hele mooie koppen kunnen kopen bij Willy Seegers, enkelpoorts zoals ik had dus ik hoef de koeling ook niet aan te passen. Koppen komen uit een industriemotor en zijn in hele goede staat. Wel ga ik de kleppen inslijpen nu toch alles los ligt. Dit is prima zelf te doen: De cilinders en zuigers had ik nog niet binnen maar ik kon verder met het reviseren van de koppen en het spuiten van de koelbeplating.
|
|||
|
|||
12-4-2021
Gisteren een begin gemaakt met de 'revisie' van de koppen. Ik ga de kleppen opnieuw inslijpen (was wel nodig ook), klepstelboutjes vervangen, speling van de kleppen in de klepgeleiders checken en de tuimelaars en oliekanaaltjes aanpakken. Voor: Tijdens: Na: Super gelukt. Koppen (kleppen) zijn vloeistof dicht, getest met benzine. Hierna zijn de tuimelaars aan de beurt.
|
|||
|
|||
17-5-2021
Verder gegaan met de tuimelaarassen. Alles gedemonteerd en zeker de helft van de oliekanaaltjes zat potdicht: Carburateur gereviseerd incl nieuwe bussen voor de as van de gasklep: Koppen uitgelitert (om de compressieverhouding te kunnen bepalen) met zelfgemaakt setje: Pakkingen oliekoeler vervangen: Motorbeplating gespoten: Nu wachten op de zuigers en cilinders.
|
||||
|
||||
nice!
|
|||
|
|||
10-7-21
Inmiddels was het juli 2021 en wachtte ik al 2 maanden op de zuigers en cilinders. De set van Mahle nog steeds backorder nadat steeds de datum van levering wordt opgeschort. Ben wat gaan informeren over AA performance products en deze schijnen niet meer onder te doen voor Mahle. Ook Ahnendorp schijnt er motoren mee te bouwen en in Amerika wordt het ook heel veel gebruikt, dus deze set maar besteld. Het ziet er goed uit! Begonnen met het demonteren van de cilinders en zuigers: Omdat ik weinig tijd had ben ik na het reinigen van contactoppervlakken verder gegaan met het wat opknappen van de dynamo. Gelijk nieuwe koolborstels erin. Van dit: Naar dit: Om te eindigen met dit:
|
|||
|
|||
27-7-21
Wanneer je een motor bouwt is het van het grootste belang dat je de compressieverhouding bepaald (jullie vast bekend ) Afgelopen weekend de nieuwe zuigers en cilinders tijdelijk gemonteerd om de deckhoogte te meten. Deze was bij alle cilinders 1,3mm. Als je deze waarde in een compressieverhouding calculator neerzet samen met wat andere waardes kom je op de volgende berekening: Diameter: 85.5mm Slag: 69mm Verbrandingskamer: 50ccm Deck height: 1.3mm De compressieverhouding is dan: 7.9:1 Dit is voor een bus vrij hoog. VW schrijft voor de lichte voertuigen 7,5:1 voor en voor bussen 7,2:1. Aangezien ik voor veilig en lange levensduur wil gaan wil ik daar niet teveel van afwijken, ondanks de betere kwaliteit benzine dan 40 jaar geleden. Daarom voor shims van 1mm gekozen voor onder de cilinders waardoor de volgende compressieverhouding wordt verkregen: Diameter: 85.5mm Slag: 69mm Verbrandingskamer: 50ccm Deck height: 2.3mm De compressieverhouding is 7,3:1 Hiermee zit ik aan de veilige kant. Shims zijn besteld, hopelijk aankomende week een begin maken met het opbouwen.
|
||||
|
||||
lekker hoor! en word goed aangepakt
doe je als beroep ook iets in de auto's? of is het pure hobby?
|
|||
|
|||
Waarom zie je 7,9 als hoog? Mijn G40 had als ik het goed herinner al 1:8,5, en dat is een geblazen motor. Ik neem aan dat je sowieso wel 98 tankt?
|
|
|||
|
|||
Quote:
Tot 2008 monteur geweest, sindsdien pure hobby
|
|||
|
|||
Quote:
Bussen zijn vrij zwaar, vandaar dat VW daar standaard in die tijd 7.2:1 voorschreef. Kevers zijn een stuk lichter en die hadden een iets hogere compressieverhouding. Yes, ik tank zeker 98. Maar omdat ik er toch wel (wat verder) mee wil gaan reizen wilde ik een betrouwbare motor die lang meegaat. Ik heb ook de reductiekasten er nog onder dus een vrij lage compressieverhouding kost me eigenlijk geen vermogen. In die zin dat ik er toch niet veel harder mee kan door die dingen. En tegenwoordig met de betere benzine zie je inderdaad wel dat men ook met de luchtgekoelde motoren wat hogere compressieverhouding aanhoudt hoor. Maar voor mij dus niet nodig.
|
|||
|
|||
31-7-21
Zo, lekker op m’n gemak met het blokje bezig geweest: Blok zit weer dicht. Motorbeplating is het volgende klusje