|
||||
|
||||
Ik ga een gewone TDI erin doen, met een gerrit turbo van een audi 80 TDI (1Z). Moet alleen nog een knap blok hebben... AHU liefst! Heb een motor van een 80, maar mooi dat die dus niet past!!!
Heb een vrijgemaakte computer gechipt naar iets boven de 100pk volgens mij. Hoef geen racemonster te hebben, gewoon lekker wat koppel en vermogen in een lichte auto vind ik voldoende, bovendien ben ik altijd wel gecharmeerd van wagens die nog een beetje zuinig zijn. helaas heb ik maar weinig tijd en meer wagens... dus het gaat allemaal op t dooie gemakkie!
|
||||
|
||||
Ik heb zitten denken aan een 1,4tdi maar dat is er met het oog op de centen gewoon niet van gekomen, ik vindt het wel een mooi blok om nog eens in een golf 2 te lepelen
|
|
||||
|
||||
Daar gaan we dan ! Het pret-pakket;
B3 59kW voor en midden demper, klemmen, rubbers, 2 meter 52mm pijp en een pakking ring. Waar ik al bang voor was; De voordemper komt veel te dicht tegen de bodem en versnellingsbak aan, dus we hebben de flens eraf gezaagd, de achterkant ingekort tot een halve klemlengte (+/- 7cm) en de slinger links rechts van de middendemper afgehaald. De voordemper kan dan mooi in de tunnel en met de 2 bochtstukken kan je perfect tot aan de voorpijp komen, maar ik kwam 8 cm te kort, die zitten er hier dus al tussen Hierboven wat beter zichtbaar. Hier goed zichtbaar dat hij er strak onder hangt zonder de handremkabels te raken, zoals z'n voorganger; Kleine verlenghaken gebogen van rondstaal omdat de originele uitlaat wat langere bevestigingspunten heeft; Eindpijp hebben we een beetje geschipperd met wat verstekzagen en lassen omdat ik simpelweg een extra bocht vergeten was mee te nemen, ziet er niet zo netjes uit als de rest, maar geen vernauwingen e.d. Geluid is zeer goed te doen, niet noemenswaardig meer als met de andere motor en originele uitlaat. Morgen de dynamo aansluiten en nog wat kleine puntjes nalopen, dan kan ie de vaart weer in tot we gaan verlagen / apk klaar maken
Last edited by Audi1981 : 15-06-2011 at 10:51. |
|
||||
|
||||
mooi werk!
|
||||
|
||||
Dynamo aangesloten, nog wat slangklemmen vervangen en een turbodruk metertje geïnstalleerd. Hij staat weer voor de deur ! Vrijdag de laatste puntjes op de i zetten (de Mazda sedan van vrouwlief wil nieuwe remmen )
|
|
||||
|
||||
Hebben we een oordeel ?
"JA!" Goed dan, ik, hoofd van deze rechtbank, veroordeel u; Gerrit Turbo, tot het lui zijn in de lage toerentallen en knetterhard fluiten tijdens uw (weinige) werkzaamheden Even serieus; zou een turbo van een AAZ, die een stuk kleiner is, eerder opspoelen ? Want hoewel ik nu makkelijk 1 bar haal, heb ik daar weinig aan gezien dat ik 2 seconden later over wil schakelen
Last edited by Audi1981 : 15-06-2011 at 10:52. |
|
|||
|
|||
Quote:
dit was ook zo bij mijn orginele turbo... normaal kan je hem ergens regelen wanneer hij begint mee te draaien... de orginele begon pas rond de 3000 en nu 2200 en 2500 volle toeren... en ja dat fluiten vind je toch niet erg? |
|
||||
|
||||
Als ie wat eerder zou beginnen daarmee niet
Maar als jij een 59kW uitvoering hebt dan is waarschijnlijk jouw turbo een stuk kleiner en komt daardoor sneller op toeren. We hebben het natuurlijk wel over turbodiesels uit het stenen tijdperk Moderne turbo's zijn veel kleiner en draaien veel meer omwentelingen, boven de 100.000 rpm als ik me niet vergis, het voordeel is dat ze veel sneller op toeren komen dankzij verstelbare leidschoepen en andere trucjes. Dus de moderne TDI draait al vanaf stationair een leuk koppel, heeft bijna geen tot helemaal geen turbogat en gaat dus een stuk beter van z'n plek. Om over de hybride twin-turbo van BMW nog maar te zwijgen, die is helemaal gestoord Maar ik denk dat als ik voor een leuk prijsje aan die AAZ turbo kan komen, ik eens ga proberen wat ie doet
|
|
||||
|
||||
Heb vandaag nog het luchtfilter vastgezet, kleine diesel lekkage opgelost en wat smeer en tectyleerwerk gedaan. Klein stukje laswerk ook
Check even de vraag en aanbod donatie thread voor de overblijfselen van de ombouw; http://www.volksforum.com/forum/sho...77&postcount=91
|
|
||||
|
||||
Ging de Audi nalopen voor de apk en kwam erachter dat m'n toeter het niet deed (zo vaak gebruik ik hem dus ) dus maar even om een setje claxons bij de onderdelenzaak en aan de knutsel maar weer;
Geen verrassing dat die het niet meer deden Gewoon door geroest De plek waar die dingen normaal hangen is ook wel vragen om problemen, voor je voorwiel, onder de rechter kokerbalk; alle modder en rommel happen ze op dus Nieuw plekje voor de lawaaimakers gezocht en gevonden; Originele beugeltjes hergebruikt, van de week in de sleutelschuur nog even een likje verf geven. Alles bij de hand, maar wel een bende Kabeltjes getrokken, relais was bijgeleverd (bravo!!!) en krimpkous om de draadjes, zijn ze gelijk mooi beschermd tegen alle invloeden van buitenaf. Originele draadjes leveren alleen de stroom nog maar voor het relais, de heren trekken namelijk 72 Watt per stuk Mooi soundje en kan weer jaren mee Nu de rest nog voor de keuring Voor de geïnteresseerden; Hella partnr. 3FH 007 424-801
Last edited by Audi1981 : 15-06-2011 at 10:55. |
|
||||
|
||||
...ik dacht; "ik zal toch eens kijken wie die 'honda1981' is, die de laatste tijd geregeld bij de GolfjesII opmerkingen komt geven..."
Ik moet zeggen: "lekker bezig!" ...en het is bijna jammer, dat je zo ver van me weg woont; kon je mij 's helpen met een lasklusje enzo... Erg handige gozer ben je! ennuh: ik ben ook erg benieuwd naar hoe dit gaat eindigen. (...in de positieve zin van het woord, natuurlijk! ) Vooral zo dóórgaan!
VAG-PAST: MkII 1.3 'KAMEI X1'/MkII GTI 'Edition One'/ Vento 2.0 GT/ Corrado G60/ MkII GTI 'Fire and Ice' Corrado 2.0 16V(9A) moonlightblue/Passat variant 35i B3 (1.8 ABS) 'Arriva'>'KAMEI X1' PRESENT: Skoda Octavia 2.0 1999 Last edited by Vento Vice : 05-06-2011 at 07:11. |
|
||||
|
||||
Quote:
Thanks! Ik doe m'n best Quote:
Dat komt helemaal goed
|
|
||||
|
||||
Vandaag de remmetjes schoongemaakt en netjes een verfje gegeven:
Moeilijk te zien, maar de camera was leeg toen ie op de brug stond, dus thuis maar door (die afschuwelijke) velgen een foto gemaakt Nog eens die vergane naafdopjes vervangen voor Audi exemplaren en dan lijkt het er weer een beetje op ( en ja die velgen blijven afschuwelijk )
Last edited by Audi1981 : 15-06-2011 at 10:58. |
|
||||
|
||||
Even voor de zelfbouwers; Een AAZ voorpijp past prima, maar pas op met verlagen, mijn 80 is niet verlaagd en ik had zaterdag al een "paddestoel" drempel te pakken
Gelukkig niet hard en zo maar een schaafplekje, maar ik weet even niet zo zeker meer of ik hem nog omlaag ga halen
|
|
|||
|
|||
heb even het hele topic gekeken, en alles ziet er netjes uit hoor,
maar ik vroeg me even iets af over de wielen, heeft de 80 steek 4x100? Het zal wel anders passen er geen golf wielen op, maar wat vind je van stalen wielen? dat ga ik eens proberen onder mijn 90. Succes met project Turbonator. |
|
||||
|
||||
Quote:
Jawel, maar ik weet niet of een 90 dat ook heeft... Quote:
dank je ! Hij is inmiddels al weer dagelijks in de vaart op de lijn Vlissingen - Terneuzen
|
|
||||
|
||||
Handige donder ben jij
Maar het resultaat mag er zijn Je vertelt het trouwens ook erg leuk allemaal,beetje humoristisch
|
||||
|
||||
Quote:
Dank je, ik schrijf het gewoon op zoals ik het zou vertellen Van een tijdje terug; De achterspeakers waren er wel, maar 1 stuk en alles op 2 kanalen van een oude Pioneer cassettespeler waar een bandje van James Last in vast zat Dat wordt je op den duur beu (ik wel tenminste) en een Sony CD/mp3 speler loste hem af. De achterspeakers heb ik door een setje Bose vervangen uit luidsprekers die nog had staan. De units zijn wel ok, maar die kasten zaten serieus kartonnen basreflexpijpen in....ergio conclusio; troep De bedrading bestond uit telefoondraad en de filters (voor zover je daar over mag spreken) waren een spoel en een condensator, meer niet. Met een paar oude Philips filters die nog ergens in een doos op zolder lagen eens getest en de x-over bleek ongeveer op 3000Hz te liggen, prima voor een 13cm bas en een conus-tweeter. Het geheel zit op de versterkte originele hoedenplank. Vóór zitten er Blaupunkt breedbanders die het tot nu toe aardig volhouden onder het Sony-geweld Ik ben van plan om de platen die onder je dashboard zitten te voorzien van 13cm Sinus-Live bassen en de tweeters daarvan op de originele roosters bovenop, daarvoor heb ik ze al nagemaakt in multiplex
Last edited by Audi1981 : 15-06-2011 at 10:59. |
|
||||
|
||||
Vandaag eens wat foto's geschoten;
Vrouwlief bij het werkpaard En vooruit, ook een van mezelf De verlagings set lag weer achterin Goed zichtbaar dat die AAZ voorpijp toch wel uitsteekt
|
|
||||
|
||||
Quote:
...leuke foto's, maar rare locatie... ; staan jullie daar met pech op de bus te wachten? Succes met het opknappen van jullie tuin, althans dáár lijkt het op
VAG-PAST: MkII 1.3 'KAMEI X1'/MkII GTI 'Edition One'/ Vento 2.0 GT/ Corrado G60/ MkII GTI 'Fire and Ice' Corrado 2.0 16V(9A) moonlightblue/Passat variant 35i B3 (1.8 ABS) 'Arriva'>'KAMEI X1' PRESENT: Skoda Octavia 2.0 1999 |