|
|||
|
|||
Quote:
Wat hebben jullie voor die 123 ontsteking moeten betalen? |
|
||||
|
||||
Het zou wel chill zijn als je de ontsteking ergens goedkoper kunt halen!!!
|
|||
|
|||
Quote:
239,- zoals eerder vermeld, maar ik heb nog wel een vraag aan jou, als je er zoveel mee rijdt. Nadat ik hem heb geinstalleerd, de motor heb gestart en agesteld ben ik voor de eerste keer gaan rijden. na 500 meter, motor uit, niet meer starten. ik alle kabels nakijken, niets gevonden, 3 minuten gewacht en daarna weer starten en lopen. vandaag hetzelfde, na 400 meter nadat ik van huis was weggereden stopt hij er mee. ook weer 3 minuten gewacht en toen weer vrolijk starten en wegwezen. enig idee? |
|
||||
|
||||
Oei dat klinkt minder fijn?
Maar oorzaak zou ik niet weten (vraag was ook niet voor mij).
|
|||
|
|||
Quote:
Sorry, maar de vraag was niet aan jou gesteld, maar aan Volksaddiction en de groep mensen die hij erbij noemde. De (retorische) vraag staat dus nog steeds open... |
|
||||
|
||||
Quote:
Kan ik helaas niet vertellen want wij hebben m gekocht in de test fase..... Hij was iig voor een gereduceerd tarief, omdat er nog helemaal niemand mee reed en ze wilden mensen hebben met verschillende type motoren om ze uit te testen..
|
||||
|
||||
Quote:
Ligt aan de bobine Blue coil wil wel helpen. Ook het type bougie kabels kan hierbij van belang zijn. Beste is even VR bellen voor tips. Suc6
|
|||
|
|||
Quote:
Hmm, ik dacht van Jan van Volksrepairs begrepen te hebben dat het gereduceerde tarief ongeveer 0 euro was. Daar is op zich niks mis mee natuurlijk, maar ik denk dat je dan niet echt meer objectief iets kan zeggen over het product als je erdoor 'gesponserd' wordt zeg maar... Het is zeker een mooi product, maar is in mijn ogen technisch niets meer dan een electronische vervanging van de bestaand ontsteking. Het enige echte voordeel zit in de electronische overbrenging, waar voorheen mechanische puntjes zaten, maar dat kan een Compufire module ook voor een paar tientjes. Er is geen dus vonkverbetering met de 123! In andere woorden: er komt niet meer vonkenergie vrij. Dat krijg je namelijk alleen met een High voltage bobine en een onsteking die daar op aangepast is. De standaard luchtgekoelde transporter blokken (en idd de 1,9 ltr waterboxers, niet de 2,1 modellen) hebben standaard een onstekingsmodule die ca. 40.000V schakelt via een Hall sensor. Dat geeft een veel krachtiger vonk (en is ook electronisch) dan een 123 verdeler met je standaard bobine, of-ie nu blauw of zwart is maakt daarbij niks uit. Ze zijn alle ca. 15.000 Volt. Dergelijke High Voltage modules en bobines kun je erg gunstig van de meeste sloopauto's (Golfjes II en III en andere merken met Bosch ontstekingen) afhalen. Op de keversite heeft Rogier een technisch artikel geschreven hoe je zelf zo'n module in je standaard kever of 009 stroomverdeler inbouwt. Voor ca. 25 euro kun je dus bijna 3x meer vonkenergie hebben dan met de 123 onsteking! Een hogere vonkenergie is wat voor een zuiniger lopen kan zorgen, niet het electronisch nabootsen van de standaard vervroegingscurve en op een slijtvaste manier (electronisch) de vonk laten overspringen. Ik durf dan ook wel te berweren dat de 123 nauwelijks het verbruik zal verminderen. Nauwelijks, want het perfect stabiele ontstekingstijdstip wat door de electronische ontsteking komt, geeft na een paar duizend km wel voordeel, tenzij je iemand bent die altijd netjes zijn puntjes (en condensator) op tijd vervangt; dan zie ik helemaal geen verbruikvoordeel vanuit technisch oogpunt. De absoluut meeste vonkenergie geven overigens CDI (Capacitive Discharge Ignition) systemen. Ze zijn er aftermarket van Mallory of MDS. Alle porsches vanaf de zeventiger jaren zijn die ook gaan begruiken (met reden). Daarbij ontsteken de Mallory en de MDS onder de 3000 tpm ook nog eens meerdere keren vlak achter elkaar om ook het laatste restje mengsel te doen ontbranden. Met de enorme vonkenergie van deze systemen kun je dus zelfs met een veel grotere electrode afstand rijden (ca. 1,0 mm!), waardoor je optimaal van de sterke vonkboog gebruik kan maken. Die systemen geven maken dus echt zuiniger rijden mogelijk. Sorry voor de lange uitleg, maar hopelijk is nu wat duidelijker waar zuiniger rijden door veroorzaakt wordt bij ontstekingen en waarom de 123 een mooi product is, maar dat zuiniger rijden dus nauwelijks een koopargument zou moeten zijn. Groeten, Walter PS Ik rij zelf met een transporter ontsteking dagelijks en zo'n 30-35.000km op jaarbasis 1:10 gemiddeld en dat met LPG op een 1800 motor. En op de kever zit een stroomverdelerloze ontsteking (direct fire) die via het zgn 'wasted spark' systeem de vonk direct via de DIS bobine schakelt. Last edited by Beetspeed : 12-01-2005 at 17:03. |
|
|||
|
|||
Quote:
ok, ik heb nieuwe bougie kabels die goed waren voor dit type. ik ga inderdaad VolksRepairs bellen Bedankt |
|
||||
|
||||
Quote:
HUHUH !! van 239,- en dan zullen wij er 5 voor niks krijgen zeker........ Alleen zo'n ontsteking aan onderdelen en inkoop ligt al ver boven de 100,- euro...... Sinterklaas is al geweest hoor !
|
||||
|
||||
Quote:
Id dat dan keversite.nl? :o
|
|||
|
|||
239 euro voor een 123 ontsteking terwijl ik bij hot rod op kwf een compleet nieuwe puntjes ontsteking kocht voor 150 en dat om eigenlijk alleen maar het vervangen van contact puntjes te voorkomen. mmmmmmmmmm hoeveel contact puntjes kan ik wel niet kopen voor het verschil? aangezien ik ze zelf verkoop kan ik er daarvoor dus zo,n 14 kopen a 1 puntje per jaar kan ik nog 14 jaar vooruit.
|
|
||||
|
||||
hee walter ik rijd nu al zo'n 3 jaar met transporter ontsteking en je hebt gelijk vonkt vele malen krachtiger dan een 009 of wat dan ook.kost 2de hands ook niet zo gek veel dus dit is een goed alternatief.
seeya michael |
|
||||
|
||||
Quote:
Just like I said in my previous post... :biggrin: Aircooled greetz, Humby |
|
|||
|
|||
Quote:
Wat vinden jullie van de kritiek die hierboven wordt geuit? |
|
||||
|
||||
Quote:
Ik trek me er helemaal niks van aan............ wat ik zeg, wij rijden met vreselijk veel plezier met een 123ignition. ik heb in het half jaar dat we er mee rijden (experimenteren) nog geen problemen mee ondervonden. Zowel in de kever, de spijlbus als de typIII, ze lopen allemaal even mooi ! Het kan altijd beter, goedkoper, sneller, harder...... tis maar net wat je wil.
|
||||
|
||||
Ook Sabine rijd met een 123......nooit problemen :
|
|||
|
|||
Quote:
tot nu toe ben ik ook tevreden, maar als je net 239,- uit hebt gegeven en je leest dat er vele zijn die veel minder betalen en betere prestaties zeggen te hebben, dan heb je wel even van "heb ik dat???" heb jij een idee waarom hij na een paar honderd meter stopt en vervolgens gewoon de hele dag verder goed rijdt? |
|
||||
|
||||
VEEL minder dan 239 euro heb ik er ook niet voor betaald hoor!!
Hij was dus NIET gratis zoals Walter van Jan van VR had begrepen..... Als je iets in de testfase koop betaal je er uiteraard minder voor maar niks in de wereld is gratis, vooral niet iets ter waarde van 239 euro!!! Ik heb er al heel lang plezier van en had laatst een keer mijn oude ontsteking erop gezet omdat hij begon te knallen uit de uitlaat, (was dus niet de ontsteking), hij was laag in toeren nog langzamer en niet vooruit te branden!!! Dus gelijk de 123 er weer op gezet en hij liep weer veel lekkerder! Hij trekt beter en pakt hem na het overschakelen veel lekkerder op! Mensen zullen denken: "jaja, zeker alleen door de ontsteking" maar dat is dus echt zo! Rij maar eens met een gewone ontsteking en dan met een 123, het verschil merk je (iig in een kever) heel goed!! En daar komt ook nog eens bij kijken dat je je nooit meer zorgen hoeft te maken over die schijt contact puntjes! |
|
|||
|
|||
Quote:
Rico, lees zorgvuldig: het is geen kritiek die ik uit, maar puur technisch gezien kan ik geen structurele voordelen vinden in de 123 ontsteking, anders dan de electronische vervanging door puntjes, wat echt idd een groot voordeel is. Ik werd ook gek van die puntjes, zeker omdat ik erg veel ermee rijd en het ontstekingstijdstip fors verloopt na een paar duizend km. Een gewoon goede standaard ontsteking zou het net zo goed moeten doen als de 123. De 123 is namelijk qua vervroeging een zo goed mogelijke kopie van het origineel. Mensen die in de markt zijn voor zo'n onsteking zullen vaak al een meer of minder frisse onsteking hebben en dan is een nieuwe natuurlijk altijd een forse verbetering (duh). De kevermotor is verder redelijk vergevingsgezind qua vervroegingskarakteristiek en heeft in mijn ogen de ongetwijfeld super stabiele curve van de 123 nauwelijks nodig. We hebben het hier nog steeds over een motor met compressieverhouding 1:7,5 uit de dertiger jaren!! Motoren met veel hogere compressieverhouding zijn veel gevoeliger op de ontsteking, maar die hebben dan ook af fabriek al een electronisch (high voltage) ontstekingssysteem. En tenzij de ontsteking absoluut betrouwbaar is, vind ik de gedachte dat als er iets electrisch of electronisch kapot gaat niet prettig. Bij een mechanische ontsteking kun je op de kevermethode nog wat frutten tot-ie het weer doet, maar bij een electronisch defect doe je onderweg echt helemaal niks meer, anders dan zorgen dat je je oude mechanische ontsteking nog bij je hebt...(die heb ik dan de eerste 10.000km die ik met mijn electronische ontsteking rij, ook altijd erbij gehad ). Voor een 25 euro onsteking niet erg, maar voor een 10x duurdere moet het niet nodig zijn. Het is ook goed om te weten dat ik Volksrepairs als geen ander een warm hart toedraag (ik ken ze (ook) nog voordat ze met hun zaak begonnen), maar vind wel dat ik objectief over nieuwe producten moet kunnen schrijven. Dat is uiteindelijk beter voor iedereen denk ik. Het nadeel van 'sponsering' (of dat nu 100% of 10% is) is dat je dan nooit zeker weet of je naast de positieve verhalen ook wel alle eventuele negatieve verhalen hoort als ze er zijn (geweest). Uiteraard hoor ik graag tegenargumenten als ik ernaast zit en de 123 heel anders in elkaar zit dan ik denk, waarna ik graag mijn mening herzie, maar tot nu toe heeft niemand mij die kunnen geven. Mijn insteek is dat je alles (ook mijn verhalen) wat je op internet leest, eerst maar met een korreltje zout moet nemen. Informeer je vervolgens eerst totdat je zelf weet waarover je praat en neem dan pas je beslissing. Groeten, Walter Last edited by Beetspeed : 13-01-2005 at 11:59. |