|
|||
|
|||
Best eenvoudig, sluit de probe aan op de juiste plug.
Als je het juiste bereik instelt (max ampl 12/15V tijd in de orde van milliseconden) dan komt er een soort blokpuls te staan. Lijkt als je aan de schroef draait, dan zal de breedte van de blok veranderen (breder / smaller) zo niet dan heb je de verkeerde plug. Draai nu zolang aan de schroef dat de breedte van de blok 29% is van de totale breedte (begin blok1 tot begin blok2). Dan staat hij goed. Let op met de stelschroef heb je maar een bereik van 35% tot 20% ofzo, dus als je hoge waardes hebt (80% ofzo) dan is het lage signaal het stuursignaal. Ik woon in Delft en voor dit soort metelarij en afstellen is men altijd welkom! Ik kom niet heel vaan in de buurt van Limburg! |
|
||||
|
||||
Dus je weet ook niet welke ik van die 3 aansluitingen ik moet hebben van de kabelboom?
Maar kan ik hier mee dan wel nauwkeurig afstellen? Anders moet ik toch maar eens kijken voor zo een meter. Nog even over dat CO, Dus ik kan hem op 10 mA afstellen? Als ik het met kleine stappen doe. En hem laat stabiliseren? Kan hier niks aan fout doen? Want het gat zit er namelijk in de spinnenkop. En ik wil dit echt proberen. Kijken of dit helpt. Anders weet ik dat ik verder moet zoeken naar het probleem. Of heb ik toch echt een Co meter nodig? Groeten, Gino. ps, dat is inderdaad een stukje uit de buurt |
|
|||
|
|||
Volgens mijn herinnering is het de transparante. Als je wat geduld heb wil ik het wel voor je nakijken, maar kan even duren. Je hebt het snel genoeg door. De andere twee zijn toerental en foutlezen ontsteking, die veranderen niet als je aan de schroef draait.
Er kan niets mis gaan als je maar kleine stapjes maakt. Van ongeveer 4 mA van jou naar 10 mA is echt millimeter werk. Belangrijkste is, sleutel eruit als je gas geeft en geen druk naar beneden uitoefenen bij het draaien. Je hebt kans dat de schroef wat roestig is de eerste keer. Stop de inbus er dan in met motor uit. Dan kan je het eerst zo voelen. Kom je er niet uit of durf je het niet aan: leuk ritje delft! |
|
||||
|
||||
Ja, komend weekend gaat het denk ik niet lukken om er na te kijken. Word denk ik pas volgend weekend een dag. Jammer genoeg kan ik het 's avonds niks doen. Omdat het buiten donker is
Durf er wel aan te draaien hoor. Jij legt het duidelijk uit, Dus dan kan ik ook wat mee. En ga het zeker proberen komende dagen. Want het is gewoon niet fijn rijden op deze manier ben echt blij als het probleem verholpen is. Groeten, Gino |
|
|||
|
|||
Zit je dicht bij Swolgen / Tienray?
|
|
||||
|
||||
Nee, dat zijn nog een 120 km van mij vandaan. Ik woon echt helemaal onderaan in het zuiden. Buurt van Maastricht.
|
|
||||
|
||||
Zo, daar ben ik weer eens net een beetje tijd gehad, Toch maar eens een kans gewaagd en aan de co schroef gezeten. Hij liep op zon 4 tot 5 mA en ik heb deze nu naar -/+ 10 mA gedraaid, en tot nu toe loopt hij stuken beter en valt niet telkens weg en blijft zo stuiteren met het toerental.
Maar nu heb ik nog een probleem er in zitten, soms blijft hij heel lang op 1100 toeren hangen. En als hij dan mooi 900-960 toeren draait zakt hij opeens helemaal weg naar 800 en nog lager en blijft dit dan ook lopen zo. De hele auto trilt dan. En als ik gas geef neemt hij heel slecht gas aan. Maar tot nu toe niet meer naar de 500 gezakt bij het afremmen. Morgen nog eens proberen en kijken wat hij dan doet met koud starten enz. Wat zou dat andere nog kunnen zijn dan? Iemand enig idee? Groeten, Gino. |
|
|||
|
|||
Zou eens kijken naar impulsverhouding, die oet ook goed staan.
Gaf hij nou constant 10mA of schommelt hij er omheen en hoeveel dan?? PS: Het is het transparante stekkertje |
|
||||
|
||||
Hallo,
Ja, ik heb niks om dat fatsoenlijk af te lezen die impuls verhouding. En die mA was vrij constant. tussen de 9.8 en de 10 schommelt er tussen in. En in het boek stond dat deze mag afwijken +/- 1 mA dus dat is ook vrij goed dus. Maar ik wou nog even kijken dat ik fatsoenlijk kabels maak voor te meten. En de co waarde dan nog eens goed afstel. Nu moet ik alleen nog even kijken met de impulsverhouding. Zijn er geen goedkope meters voor om dit af te lezen?. En wat is de naam van zo een meter die het kan aflezen? Groeten, Gino. |
|
|||
|
|||
Kijk op conrad.nl bijvoorbeeld. Daar heb je diverse voltcrafts.
Zoek naar een met de functie om impulsverhouding of duty cycle te meten. Heel vaak is het gecombineerd met toerental. Heb je trouwens het hele inlaat traject nagelopen op lekkages? |
|
||||
|
||||
Ik zal op zoek gaan naar een meter er voor. Bedankt alvast !!
Ja, het inlaat traject heb ik na gekeken, en ook diverse rubbers al vervangen. Die kapot waren. Maar het hielp allemaal niks |
|
||||
|
||||
heb een meter gevonden die waarschijnlijk de functies heeft, dit staat er bij ;
Overige technische spec.: Contacthoekmeting voor 4, 5, 6 en 8 cilinders · Toerentalmeting 600 - 12000 t/min · Pulsmeting 0,1 - 10 mS. is dat de goeie? juiste meet bereik kan ik hier iets mee? Groeten, Gino. |
|
||||
|
||||
Hoi Gino,
had je de handleiding al bekeken in de werkplaats? http://volksforum.com/forum/showthread.php?t=36132
|
|||
|
|||
LET OP!! deze handleiding is niet goed!! er staan verkeerde afstelwaarden in! |
|
||||
|
||||
Wat is er verkeerd? Ik heb zo wel mijn stk eens afgesteld? Met het dichtknijpen van die leiding, en dan op 800 toeren regelen. Maar dat heeft niet echt geholpen.
Ik kan op het moment even niet verder met afstellen want mijn uitlaat lekt ergens. Dus dat moet ik eerst even verhelpen. Kijken of ik er tijd voor krijg in het weekend. |
|
|||
|
|||
STK "afstellen" doe je door de impulsverhouding op 29% te zetten bij een toerental van 800-900
Houd me op de hoogte. Ik heb een heel drama met pompen gehad, kan je hier ergens lezen. Hij start weer en ik kan weer opnieuw afstellen! |
|
||||
|
||||
Die van mij had net weer een paar tikken, zakt gewoon weg naar de 500, rode lampje van de dynamo gaat aan. Maar ik moet eerst kijken dat ik nu dat lek maar in de uitlaat. Anders heb ik aan dat afstellen allemaal niks.
|
|
|||
|
|||
Dat lek in de uitlaat beinvloed de afstelling niet tenzij het voor de lambda sonde zit...
|
|
||||
|
||||
Zo, tot net onder de auto gelegen, Hij lekte voor de katalysator. Dit heb ik deels verholpen. Maar hij is nog altijd niet 100% dicht En ik zag dat ze van alles met de lambasonde hadden gedaan. er zat tape om heen en de draden waren beschadigd. En daar bij komt dat de katalysator ook helemaal leeg is. Dus ik neem aan een kat vervanger zit er in onder. Kan dit een oorzaak zijn? Anders ga ik eens kijken voor een goeie kat. met een goede lambasonde. Als dit het probleem zou verhelpen.
groeten, Gino. |
|
|||
|
|||
Als de stuurstroom netjes rond 10mA blijft en het afstellen heeft effect, dan werkt de lambda sonde. Je kan het signaal ervanaf eens meten met een voltmeter terwijl hij is aangesloten. Moet zo rond de 800 mV liggen met schommelingen. Ga ineens naar een andere gasstand en hij zal even anders zijn en daarna weer op 800 mV gaan ook als je hem in die stand blijft houden.
Controleer ook even of er met draaiende motor wel spanning op de verwarming staat. Beide stekkers bevinden zich onder de waterbak achter het uitlaatspruitstuk. Lambda is een enkele oranje/zwarte rare plugstekker en de verwarming is een standaard twee polige stekker. |