|
||||
|
||||
Quote:
Eventjes op een rij wat er naar mijn weten mankeert: Bij koude motor: - De auto start direct, zonder veel draaien van de startmotor. - Daarna slaat de choke niet aan, en gaat de motor meteen weer uit. - Hierna moet tussen de 1 en 5 keer herstarten voor de choke aan gaat. - De motor loopt dan, maar het toerental schommelt ietwat. - Geen tikkende kleppen. - Geen schrapende geluiden. - Geen andere vreemde geluiden (die niet worden veroorzaakt door het rammelen van de uitlaat tegen de achterkant van de auto). Bij warme motor: - De kvs-meter gaat richting halverwege, maar niet helemaal. - De olie staat tussen de 80 en 85 graden bij rijden op de snelweg. - De olie staat tussen de 85 en 100 graden bij ritten binnendoor en stilstand. - Wanneer de olie warm was, 90 graden en hoger, ging het oliedruklampje aan en ging een zoemer af, bij toerentallen onder de 3.000rpm tijdens het rijden. - Bij stilstand maakte de temperatuur of het toerental niet uit. Er ging niks branden of piepen. - Wanneer de oliedruklamp aan ging, trapte ik het gas in, en zo gauw dat even boven de 3.000rpm zat ging het olie-lampje uit. Tot nu vervangen: - Olie - Oliefilter - KVS - Thermostaat Ik heb gisteren de bruine schroef voor de impulsverhouding wat verdraaid, en daarna liep hij al flink wat beter. Vraag is alleen hoe ver ik die nog mag / kan verdraaien. Het ging om deze schroef: Wat ik nog wil vervangen zijn: - Bougies en kabels. De kabels zijn met tape omwikkeld, iets dat niet veel goeds voorspelt. De bougies krijg ik er met 't aanwezige gereedschap niet uit. Alle doppen zijn te dik! - Eventueel de oliepomp. Ik heb er nog een liggen, en dat zou me dus alleen een pakking voor het carter kosten. - Oliedruk laten meten. Ik weet niet hoe ik dit zelf doe, en ik heb er de apparatuur niet voor. Maar bijna 40 euro uitgeven voor cijfertjes lijkt me niks. Morgen haal ik de nieuwe uitlaat op, dan vraag ik daar ook gelijk naar een prijs voor de meting. Wat ik voorlopig NIET wil doen: - Tussenaslager vervangen. Ik ga er tenminste van uit dat Bolku / Jeroen het lager aan het uiteinde van de krukas bedoelt. Dat is me iets TE ingrijpend als ik niet weet waar de aanname dat daar het probleem zit op gebaseerd is. - Revisie zonder te weten wat ik moet laten reviseren. Hopelijk was dit genoeg info, zo niet, vraagt u maar.
|
||||
|
||||
De oorzaak van het probleem van het niet warm worden binnen in de auto lijkt gevonden.
De metalen kleppen binnen in de kachel, normaal bedekt met schuim, waren compleet kaal! Geen beetje schuim meer aanwezig. Waarschijnlijk is de kachelradiator ooit eens lek geweest, en is de hele zooi over het schuim gelopen waardoor het opgelost is door de jaren heen. Dalijk even kijken of ik die kleppen er uit krijg. Er is ooit eens een topicje over geweest waar hier antwoord op werd gegeven, dus dat maar eens gaan zoeken. Daarnaast heb ik nog een slangetje onder het dashboard gevonden waar vaccuum op zit. Bij lopende motor hoor en voel je 't zuigen. Het andere einde van het dunne slangetje is in het motorruim aangesloten, te zien op onderstaande foto, even van Skinnie geleend. Iemand die weet waar dit heen moet?
|
||||
|
||||
Het slangetje is aangesloten. Aan de achterkant van de tellerbak zat hiervoor een aansluiting, en ik ga er van uit dat ie ook daar op moet.
Kan iemand me vertellen waarvoor het vacuum-slangetje dient dat hier wordt aangesloten? Als dat voor de meting van de oliedruk is, is er waarschijnlijk 'n probleem minder...
|
||||
|
||||
Quote:
Bij de GTI dient dit slangetje voor de verbruiksmeter. Die begint te werken als je in de 5-de versnelling gaat. Slangetje is aangesloten aan de achterkant van je injectie waar er vacuum is. Hopleijk ben je er iets mee. grtz Jel
|
||||
|
||||
Begint te werken wanneer je in de 5e versnelling gaat???
Volgens mij werkt de verbruiksmeter altijd, onafhankelijk van je gekozen versnelling. En eh Broodbak; Carterpan los, pomp los, pomp inspecteren/nameten, schoonmaken en terugplaatsen of vervangen door je reservepomp. Kan je een hoop elende (en ons een hoop gezever ) besparen.
|
||||
|
||||
Quote:
Wil ik ook doen, maar eerst wil ik testen of het nu ook in orde is. Ben vandaag en gisteren de hele dag bezig geweest het dash weer in orde te maken. Gisteren alles er uit gebouwd, drie ( ) gedeeltelijke alarmsysteemen met bijbehorende kabels verwijderd, de kachel in orde gemaakt en nieuwe kleppen in de kanalen gezet, en vandaag de boel weer ingebouwd. Morgen kan ik eindelijk m'n uitlaat ophalen, dan zie ik gelijk of ie nog olieproblemen geeft. Voor de zekerheid neem ik dan ook maar gelijk een carter-pakking mee...
|
||||
|
||||
In dat cirkeltje heb je trouwens 2 aansluitingen. De linker (zoals je het op de foto ziet) gaat naar een computer die onder je parafaan ligt, daarna loopt tie verder naar 2 membramen die aan je luchtfilterbak zitten.
Diegene die rechtsaf gaat weet ik zo 1-2-3 niet, maar jij zegt dat tie naar de tellerbak moet? |
|
||||
|
||||
Quote:
Die ander is aangesloten. Welke van de twee waarheen gaat is niet van belang, ze komen van hetzelfde koppelstukje af. En gezien de slang onder het dash stopte, en ik aan de tellerbak een aansluiting hiervoor vond, ga ik er inderdaad wel van uit dat ie daarheen moet.
|
|||
|
|||
brand het lichtje van de olie nog steeds? ik heb nu ook dit probleem maar bij mij als hij koud heeft brand het (geen zoemer) als hij warm heeft brand het maar boven de 1500 toeren.
|
|
||||
|
||||
olielampje knippering diagnose
Weet iemand mij te vertellen waar ik aan de hand van de knipper snelheid van het duivelse rode lampje (dus bv 2 keer snel en 1 keer langzaam) misschien mij beter kan orienteren om het probleem op te lossen??!
Alvast bedankt!