Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts

Reply

Thread Tools Search this Thread
Old 12-09-2006, 22:00
Carel Ha Carel Ha is offline
VW Fanatic

vindt het erg interesant om te horen idd, heb ook al wel klein deeltje gehad op school over olie tegen de onderkant van de zuiger te sproeien enz erg leuk om t weer te horen dat het ook in de auto wereld word gebruikt had dat nl niet verwacht. (zit in de zeevaart dus alles groter alles ruwer enz) zo bv ook dat de motor + brandstof voorverwarmd moet worden anders krijgt het een temp shock of kan totaal neit gebruikt worden als brandstof.
Reply With Quote
Old 12-09-2006, 22:01
Ralph's Avatar
Ralph Ralph is offline
No personal life

geweldig toch jan dan hoef jij je nergens druk over te maken !!
Reply With Quote
Old 12-09-2006, 22:03
Jan de Tuinman Jan de Tuinman is offline
VW Enthousiast

En dat met een paar simpele aanpassingen.
Reply With Quote
Old 13-09-2006, 05:34
Rallye-VR6t's Avatar
Rallye-VR6t Rallye-VR6t is offline
Volksforum Aandeelhouder

Quote:
Originally Posted by Fred
Tja, maar als jij op de voorhand alles terugkoppelt naar je eigen situatie dan valt er weinig eer te behalen.

Moderne olie en ik herhaal het maar weer eens KAN hogere temperaturen aan dat de 100 0f 125 graden die jij op je metertje ziet. De olie komt op diverse plaatsen in de motor in aanraking met punten waar het veel heter is, zou dat niet het geval zijn dan zou je ook niet hoeven koelen he...bovendien zijn er zat motoren waarbij de olie gekoeld word door het koelwater van de motor, wat op zich zel al een temperatuuur heeft die al aardig in de buurt van de 100 graden komt, dus veel kouder dan dat krijg je de olie echt niet.

Kijk ik kan hier een hele verhandeling neer zetten over ASTM testen en dergelijke, maar dan ben je me na 2 zinnen al kwijt en dat is ook niet echt handig toch??

Het gaat er om dat olie (en daar ging de vraag ook over) hogere temperaturen aan kan, en dat is met een volmondig JA te beantwoorden,...

De reden dat je koelt is om te voorkomen dat je temperatuur blijft oplopen, want uiteindelijk zal de olie de temperatuur die op sommige punten heerst aan willen nemen, en dat kan ver boven het bereik van de olie liggen

Het zou makkelijk zijn als je geen warmte zou produceren, dat zou een revolutie op motoren gebied betekenen. Je koelwater koel je toch ook?? Anders gaat het op een gegeven moment koken....Ook daar heeft men trucjes toegepast door de druk in het systeem te verhogen, waardoor het kookpunt omhoog gaat...105 tot 108 graden is daar heel gebruikelijk, maar ook dan moet je koelen omdat het water net als de olie op plaatsen komt waar het veel hoger is in temperatuur...

Hier wil ik het eigenlijk bij laten want het is een beetje een ronddraai duscussie aan het worden, en daar is mijn tijd te kostbaar voor

Je roept zelf dat je een voorbeeld motor nodig hebt een van de bovenstaande reaktie's van jezelf.
Letterlijk zeg je dat er geen zinnig woord te zeggen valt omdat iedere motor anders is.
Geef ik een voorbeeld motor is het nog niet goed.

Het vervelende van een forum is, dat je niet alleen pubers tegenkomt die net een auto op de weg kunnen houden, en alles direct slikken wat er staat.

En als je tijd te kostbaar is, moet je niet op een forum komen slimpie.
Gezien het aantal berichten op het forum, moet dat wel meevallen dus.

Tot nu toe heb ik nog niks gehoord dat ik niet wist, so try me.

Last edited by Gti1-G60 : 13-09-2006 at 05:38.
Reply With Quote
Old 13-09-2006, 07:21
Fred Fred is offline
Postwhore

Quote:
Originally Posted by Gti1-G60
Je roept zelf dat je een voorbeeld motor nodig hebt een van de bovenstaande reaktie's van jezelf.
Letterlijk zeg je dat er geen zinnig woord te zeggen valt omdat iedere motor anders is.
Geef ik een voorbeeld motor is het nog niet goed.

Het vervelende van een forum is, dat je niet alleen pubers tegenkomt die net een auto op de weg kunnen houden, en alles direct slikken wat er staat.

En als je tijd te kostbaar is, moet je niet op een forum komen slimpie.
Gezien het aantal berichten op het forum, moet dat wel meevallen dus.

Tot nu toe heb ik nog niks gehoord dat ik niet wist, so try me.

Wat wil je nou?? De originele vraag is ruimschoots beantwoord. Dat is voor mij genoeg, ik was niet van plan om er verder op in te gaan, zeker niet met reacties als deze. Als je meer wilt weten: www.google.nl

Last edited by Fred : 13-09-2006 at 07:31.
Reply With Quote
Old 13-09-2006, 08:17
Ralph's Avatar
Ralph Ralph is offline
No personal life

gti1-g60 misschien draag je zelf nog een luier maar een puber ben ik al lang niet meer.
met deze reacties kun je trouwens ook maar beter naar het forum op de sesamstraat site gaan. misschien dat ze je daar wel serieus nemen, alhoewel ik dat ook betwijfel.
Reply With Quote
Old 13-09-2006, 17:36
Rallye-VR6t's Avatar
Volksforum Aandeelhouder

Heren heren, wat gaat hier mis??
Het is een topic waar gevraagd wordt om meer informatie over olie.
Het enige dat er nu gebeurd is dat er niks wordt verteld over olie, alleen maar wordt ontweken op een paar simpele vragen.

Wat is nu een goede olie, en wat is een goede temperatuur, waar wordt de max bereikt.
Als dat te veel gevraagd is??

En over puber gesproken, denk dat ik hier bijna de dubbele leeftijd heb van de gemiddelde forum ganger.
Dus ik zou maar niet te snel oordelen.

Roepen dat je iets weet, moet je het ook waarmaken!
Hoge bomen vangen veel wind.
Old 13-09-2006, 20:17
golf mkII 16v golf mkII 16v is offline
Getting there...

Quote:
Het enige dat er nu gebeurd is dat er niks wordt verteld over olie, alleen maar wordt ontweken op een paar simpele vragen.

Wat is nu een goede olie, en wat is een goede temperatuur, waar wordt de max bereikt.

En over puber gesproken, denk dat ik hier bijna de dubbele leeftijd heb van de gemiddelde forum ganger.

Wel een beetje mee eens,bij mijn mk1 ging de thermostaat naar de oliekoeller niet open en de temp.meter kwam op 160 graden[na een stukje stevigrijden]M
Maar daar kon uiteindelijk het drijfstanglager niet tegen tot2Xtoe
Vind het dus ook wel interesant wat olie aan temp.kan verdragen.
Aangezien ik het gaspedaal nog steeds weet te vinden
Reply With Quote
Old 13-09-2006, 21:06
Fred Fred is offline
Postwhore

Quote:

Er werd NIET gevraagd naar dat soort zaken dat maak jij er van ! De vraag was of de temperatuur die iemand zag geen kwaad kon. Daar is door meerdere mensen op geantwoord. Dat jij en je maatje dan door draven over heel andere dingen is niet mijn probleem.

Er is op jouw vragen OOK antwoord gegeven, alleen wil jij ze niet zien, en dat is jammer...heel jammer..

Ik roep trouwens nergens dat ik iets "weet", ik zeg dat ik weet waar ik over praat, als ik zou beginnen over zaken als TBN, pour point, flash point etc, dan zou niemand er denk ik een hout van begrijpen.

Bovendien is er niet zo maar te zeggen wat de beste olie, dat is van veel faktoren afhankelijk, olie die in de F1 gebruikt wordt, en waarvan je aan mag nemen dat dat "de beste" is, zou in een doodgewone huis tuin en keuken motor snel leiden tot schade. Vage kreten over wat er allemaal gevonden is in een olie monster zeggen ook niks als je niet weet wat het betekend...een beetje kenner zou je wel kunnen vertellen dat de viscositeit een beetje laag is...

Schade aan een motor hoeft NIET van de olie te komen, motoren waar aan veel gesleuteld wordt, en met de oude onderdelen weer opgebouwd word hebben vaak last van schade die dan niet door de olie komt....oorzaak??

Als jij gaat lopen blaten over niet relevante zaken met een ondertoon van je lult maar een end heen, maar ik weet het toch beter hebben bij mij een averechtse werking en dan is het einde discussie, zo iemand gaat maar naar Google.nl, daar is zat te vinden

Last edited by Fred : 13-09-2006 at 21:17.
Reply With Quote
Old 13-09-2006, 21:14
Richard's Avatar
Richard Richard is offline
Volksforum Crew - The Grim Sweeper

Send a message via MSN to Richard

Quote:
Originally Posted by Fred
Samenvattend: olie kan wel degelijk tegen hogere tempertaturen dan 100 graden, en blijft dan nog steeds werken...

Wat de ideale werktemperatuur voor een olie is ?? Dat ligt aan de olie, en aan het merk én aan de soort motor waarin de olie toegepast moet worden, daar is dus niet zomaar een antwoord op te geven....

Ik zie hierin toch duidelijk een antwoord, André.
Mischien vraag je wel het onmogelijke. denk dat voor iedere motor een andere waarde aan de optimale temperatuur van de olie toe te wijzen is, zelfde als de omgeving en omstandigheid waarin je rijd.

die extra oliekoeler werkt ook enkel door rijwind koeling. waarneer deze niet een optimale werking krijgt verschilt deze ook in vergelijking met een wel optimale omstandigheid.

Denk dat hetzelfde voor een mechanische als een menselijk prestatie is.. de omstandigheden waarin iets uitgevoerd word is het belangrijkste en geen enkele keer gelijk.

Denk dat de vraag op jouw ideale motorolie proefondervindelijk moet worden uitgevonden, want ik neem aan dat Fred niet een tweede motor als de jouwe heeft staan waar hij morgen ff naar kan kijken welke olie de juiste smering geeft.

Tevens spreek jezelf een beetje tegen. Je meld dat je weet dat de glader keeringen een temperatuur van 115 of meer niet goed aan kunnen terwijl je later wel 125 graden haalt.. denk dat de warmere temperaturen een beetje meevalen voor de smering van de lader..

BBB Build by Boekes Site - Custom Wheels
Reply With Quote
Old 13-09-2006, 21:16
Richard's Avatar

neemt niet weg dat dit een heel intressant draadje is..

Reply With Quote
Old 14-09-2006, 07:14
Ralph's Avatar
Ralph Ralph is offline
No personal life

Kijk dat is nou helemaal waar wat richard zegt.
als je aan het sprinten bent vraag je dus veel vermogen, maar er wordt ook goed gekoeld door de rijwind.
dus als je met sprinten een olie temp. bereikt van 110 graden, wil dat nog niet zeggen dat als je in de stad rijdt met 45/50 km per uur en een buiten temp van 30 graden je olie niet warmer kan worden dan 110 graden omdat je dan dus ook bijna geen rijwind hebt.
Reply With Quote
Old 14-09-2006, 18:19
Rallye-VR6t's Avatar
Volksforum Aandeelhouder

Quote:
Originally Posted by Richard
Ik zie hierin toch duidelijk een antwoord, André.
Mischien vraag je wel het onmogelijke. denk dat voor iedere motor een andere waarde aan de optimale temperatuur van de olie toe te wijzen is, zelfde als de omgeving en omstandigheid waarin je rijd.

die extra oliekoeler werkt ook enkel door rijwind koeling. waarneer deze niet een optimale werking krijgt verschilt deze ook in vergelijking met een wel optimale omstandigheid.

Denk dat hetzelfde voor een mechanische als een menselijk prestatie is.. de omstandigheden waarin iets uitgevoerd word is het belangrijkste en geen enkele keer gelijk.

Denk dat de vraag op jouw ideale motorolie proefondervindelijk moet worden uitgevonden, want ik neem aan dat Fred niet een tweede motor als de jouwe heeft staan waar hij morgen ff naar kan kijken welke olie de juiste smering geeft.

Tevens spreek jezelf een beetje tegen. Je meld dat je weet dat de glader keeringen een temperatuur van 115 of meer niet goed aan kunnen terwijl je later wel 125 graden haalt.. denk dat de warmere temperaturen een beetje meevalen voor de smering van de lader..

Ik heb Fred maar een PM gestuurd om het een en ander te verklaren.

Maar als je om de 500km een kop ter revisie kunt brengen...en het probleem niet kunt traceren wil je wel eens iemand over olie horen spreken.
Het is niet mijn G60 ter verduidelijking die draait (klop klop op hout) probleemloos.

Nogmaals dit is een uit de hand gelopen post! Wat niet de bedoeling was.
Old 18-09-2006, 14:53
Richard's Avatar

mischien handig om er een topic voor te openen..?

Reply With Quote
Reply

Posting Rules