Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts

Reply

Thread Tools Search this Thread
Old 29-03-2004, 12:38
Zestienkleppen Zestienkleppen is offline
No personal life

Default Thanks!

Quote:
Originally Posted by Fred
Zou kunnen, maar onwaarschijnlijk dat dat vast zit, meestal zit het hefboompje aan de buitenzijde van de klauw vastgerot....

Dat was dus het geval maar die is weer los. Bedankt voor de tips, vanavond hoop ik goed nieuws te hebben.
Reply With Quote
Old 29-03-2004, 21:14
No personal life

Nou hij doet het weer, alleen is het een beetje lastig om de handrem af te stellen aangezien ik niet in een keer de hele achterkant op kan heffen. Het is wat makkelijker om allebei de wielen eraf te hebben dan.

Het enige wat ik heb gedaan is de bovenste bout losgedraait, zadel van de blokken afgedraaid en de zuiger iets naar buiten geschroefd. Vervolgens even de lijmtang erop gezet, ik zag de zuiger naar binnen gaan, nog 2 keer herhaald en vervolgens weer gemonteerd. En toen deed de handrem het weer. Mijn laatste vraag is wat de eis aan de handrem is bij de apk. Moet het wiel met de hand niet meer draaibaar zijn of hoe zit dat?

Reuze bedankt voor de tips en het meedenken,

Derk
Reply With Quote
Old 29-03-2004, 22:20
Marco's Avatar
Marco Marco is offline
Volksforum Crew - Elekit

Send a message via MSN to Marco

Het wiel moet volledig blokkeren, er mag ook niet meer als ik geloof 30% verschil zitten tussen links en rechts (im remkracht)
Reply With Quote
Old 29-03-2004, 22:36
Fred Fred is offline
Postwhore

Thumbs up Afstellen ...

De hand rem stel je als volgt af: controleer de speling tussen blok en schijf...die moet zoals je nu weet +/- 1mm zijn,zet de handrem handel helemaal los...stel nu de kabel zo af dat de heveltjes op de klauwen net vrij komen van het aanslagpunt op de klauw, maar niet meer dan één mm !!

Trek dan de handrem aan, en controleer of de zaak blokkeert..dan weer los en check of het wiel weer vrij draait...herhaal dit zelfde verhaal aan de andere zijde ......

De stel moeren van de kabels zitten dus BINNEN in de auto onder de beschermkap onder de handrem handel

Blij dat het weer werkt joh
Reply With Quote
Old 30-03-2004, 09:27
No personal life

Het is alleen dat als je de rechterkant verstelt bij de handrem, de linkerkant ook veranderd. Het is daarom makkelijker om de hele achterkant op te kunnen tillen en allebei de wielen eraf te halen zodat je beide kanten tegelijk kunt doen. En dat kan ik nou net nie... :-(

Wat is volledig blokkeren? Met heel veel geweld kan ik het wiel nog 5 cm draaien (maar het kan ook zijn dat ik de blokjes een beetje vet heb gemaakt met de vingers...)

Vrijdag word ie gekeurd dus ik zal er nog wat mee rijden en dan morgen of overmorgen eens zien hoe het dan werkt. Het kan natuurlijk zijn dat de zuiger nog niet ver genoeg terug gegaan is, maar ik weet nu wat ik moet doen.
Reply With Quote
Old 30-03-2004, 10:52
Fred Fred is offline
Postwhore

Wink Tja..

Dat is nou net de truc met het afstellen.......dat bruggetje tussen de beide stelmoeren maakt het nou niet bepaald makkelijk, maar is wel de enige manier om het te doen, verder heb je namelijk geen stelmogelijkheden.
Reply With Quote
Old 30-03-2004, 11:45
No personal life

Nu eens even voor de toekomst, bij het sleutelen zag ik al dat het asje van het handremmechanisme behoorlijk verroest was en natuurlijk te pas en te onpas weer vast gaat zitten. Ik wil graag een goed functionerende handrem (en normale remmen uiteraard) en de vraag is door welke minder problemen gevende klauwen zou je ze kunnen vervangen. Aangezien originele 36mm klauwen per 2 stuks ongeveer 300 euro kosten ben ik best bereid daar eens 400 euro aan uit te geven. Zijn bijvoorbeeld de achterremmen van een Seat ibiza oid te monteren?

Vrijdag horen jullie hoe het bij de APK verging...(ik laat de handrem daar ook even stellen kunnen ze nog wat verdienen, daar houden ze wel van).
Reply With Quote
Old 30-03-2004, 11:55
SplitBien's Avatar
SplitBien SplitBien is offline
Married to PC

Ik had dat probleem ook, ik heb toen een koop/ruil gedaan, heb een nieuwe remklauw gekocht en mijn oude ingeruild, kreeg voor mijn oude kapotte nog 80 euro terug, ik heb alleen geen idee meer hoe duur die nieuwe was......
Reply With Quote
Old 30-03-2004, 12:44
Fred Fred is offline
Postwhore

Wink

Quote:
Originally Posted by Zestienkleppen
Nu eens even voor de toekomst, bij het sleutelen zag ik al dat het asje van het handremmechanisme behoorlijk verroest was en natuurlijk te pas en te onpas weer vast gaat zitten.

Dat is iets wat onvoorspelbaar is.....na revisie van mijn achterklauwen heb ik er geen moment last meer van gehad.......draaipunt van de asjes ingespoten met teflonspray.........

Er zullen inderdaad wel andere klauwen passen, maar denk er wel omdat een en ander wel in verhouding moet staan tot het origineel..........anders krijg je van die rare effecten als je opeens meer remdruk achter hebt
Reply With Quote
Old 30-03-2004, 13:24
No personal life

hahaha, ja, bij elke rempoging meteen een pirouetje draaien...! Heb het asje ook ingespoten met teflonspray, ik hoop dat het werkt.
Reply With Quote
Old 01-04-2004, 14:14
No personal life

Krijg toevallig net een duits reclamefoldertje in de bus, je raad nooit wat er in staat; Achterremzadels voor vw en ze lijken verdacht veel op de 38 mm versie, met de handdremkabel aan de onderkant. Ze zijn van het merk UBD (iemand? www.ubd.se) en kosten slechts 141 euri's/stuk. De folder vermeld dat ze voor de Golf III 1800 GT zijn, kan iemand eens nakijken of daar ook 38mm girling remzadels op zitten (achter)?
Reply With Quote
Old 01-04-2004, 18:50
Marco's Avatar
Marco Marco is offline
Volksforum Crew - Elekit

Send a message via MSN to Marco

Op zich een nette prijs, maar ik heb ze al vaker voor die prijs gezien. In Engeland zijn ze ook niet duur (verzendkosten meegerekend uiteraard)
Reply With Quote
Old 02-04-2004, 12:46
Pedaalemmer's Avatar
Pedaalemmer Pedaalemmer is offline
Volksforum Aandeelhouder - Pedalwanne

Send a message via MSN to Pedaalemmer

Quote:
Originally Posted by Zestienkleppen
Krijg toevallig net een duits reclamefoldertje in de bus, je raad nooit wat er in staat; Achterremzadels voor vw en ze lijken verdacht veel op de 38 mm versie, met de handdremkabel aan de onderkant. Ze zijn van het merk UBD (iemand? www.ubd.se) en kosten slechts 141 euri's/stuk. De folder vermeld dat ze voor de Golf III 1800 GT zijn, kan iemand eens nakijken of daar ook 38mm girling remzadels op zitten (achter)?

vriend van mij heeft een golf3 1.8 gt....enig manier hoe ik dat bij hem kan nakijken?
Reply With Quote
Old 02-04-2004, 21:26
No personal life

Een achterwieltje eraf draaien en kijken of er 38 en girling op staat denk ik.

Verder wil ik iedereen hartelijk bedanken voor de goede tips, hij is vandaag met succes apk gekeurd, ik had zelfs per ongeluk de handremkabels goed afgesteld. Verder geen enkele aantekening, met de complimenten van de apk keurmeester.

Nog een advies wat ie gaf tegen het vast gaan zitten van het mechanisme, de handrem zo afstellen dat ie zoveel mogelijk klikken omhoog kan (+/- 6) , zodat je het mechanisme maximaal beweegt.

Applaus voor jezelf!
Reply With Quote
Old 03-04-2004, 08:21
Fred Fred is offline
Postwhore

Talking Perfect !

Fijn dat je er weer een jaar doorheen bent !!
Reply With Quote
Old 03-04-2004, 08:57
No personal life

Quote:
Originally Posted by Fred
Fijn dat je er weer een jaar doorheen bent !!

Mijn dank is groot!
Reply With Quote
Old 05-04-2004, 15:55
MORREN
Guest

Nou moet mijn achterrem nog ff voor de apk, maar die is zo vast en oud dat er denk ik een andere op moet...tis trouwens een Mk1.
Reply With Quote
Old 05-04-2004, 17:48
Allart-Ghetta's Avatar
Allart-Ghetta Allart-Ghetta is offline
VW Guru

Het kan zijn dat het handremmechanisme versleten is in de klauw. Dit werkt mbv een los stalen pennetje, als deze te ver versleten is of het kommetje waar hij in valt te diep is geworden doet de handrem het niet.
Of je hebt een foutje gemaakt met het in elkaar zetten van de klauw en is het pennetje omgevallen. Die van mij werken weer perfect na revisie en eentje van mijn maat niet omdat hij gewoon versleten is.
1990 Jetta Coupe 2.0 16VT GT3076R
RIP 1983 Golf 110+ M-TDI + 11 mm pump + PP764 + GT1749VA + 02A with 0.659 5th gear
Reply With Quote
Old 05-04-2004, 21:42
No personal life

Quote:
Originally Posted by PatrickMk1
Nou moet mijn achterrem nog ff voor de apk, maar die is zo vast en oud dat er denk ik een andere op moet...tis trouwens een Mk1.

Je kunt het altijd proberen, het is niet zo duur dus als het niet meer lukt is het geen ramp.
Reply With Quote
Old 16-08-2004, 12:15
odie odie is offline
Forum Newbee

Menace, ik las je berichtje over die remklauw, heb je een adres van die man/vrouw waar jij je gereviseerde klauw vandaan hebt? of email adres? tnx
Reply With Quote
Reply

Posting Rules