|
||||
|
||||
Voor een diesel wel ja
|
||||
|
||||
hoeveel koppel en pk zal hij dan ongeveer leveren met 2bar?
|
|
||||
|
||||
Quote:
De A/R van de inlaat is niet zo interessant volgens mij, en heeft niets met het opspoeltoerental te maken. Heeft volgens mij invloed op hoeveel lucht (cfm) bij welke druk. Alleen druk zegt natuurlijk niet zoveel. Als de kop niet meer flowt loopt de overdruk op in het spruitstuk zonder dat je er iets aan hebt. Ja de Turbo techniek is niet zo gemakkelijk en als je er mee bezig bent leer je steeds weer een beetje bij.
2004 BMW 330cd 6MT decat DP 1998 YAMAHA YZF R1 tuned, 148 wpk en 122 Nm 1996 Piaggio SKR 180 Runner 2T 1990 Jetta Coupe 2.0 16VT GT3076R RIP 1983 Golf 110+ M-TDI + 11 mm pump + PP764 + GT1749VA + 02A with 0.659 5th gear |
|
||||
|
||||
Als we dit dan toch verkrochten tot een algemeen 'hoe maak ik van een diesel' een moordsloep topic..
Mag ik me dan als 'leek' even opmengen: Hoe zit dat met die diesel: Wat is er anders aan een atmosferische diesel en een turbo diesel? (niet alleen de pomp met drukregelaar, maar vooral dingen zoals: compressie verhouding, nokkenas, uitlaat/inlaat kleppen, etc etc.. Als de 1.6 met benzine onderblok namelijk geen goed plan is.. dan blijft er alleen de 1.4 over.. Daar MOET dan wel een turbo (of G40 lader) op om t nog een beetje 'soep-lessen' te geven maar moet ik dan gaan denken aan compressie verlaging? Denk t niet (of niet veel): starten doe je zonder druk... (schijn een lichtje op mij!)
|
|
||||
|
||||
Compressie verlagen doe je bij een benzine motor om detoneren te voorkomen, een diesel loopt juist door de zelfontbranding. Zo hoog mogelijke compressie is dus het doel, zolang de koppakking en startmotor het trekken.
2004 BMW 330cd 6MT decat DP 1998 YAMAHA YZF R1 tuned, 148 wpk en 122 Nm 1996 Piaggio SKR 180 Runner 2T 1990 Jetta Coupe 2.0 16VT GT3076R RIP 1983 Golf 110+ M-TDI + 11 mm pump + PP764 + GT1749VA + 02A with 0.659 5th gear |
|
||||
|
||||
Yep, de 1.6TD blokken verschillen in de basis maar weinig van 1.6D blokken, op het turbospul en drukgevoelige pomp na dan. Compressie is dus hetzelfde maar er zijn wel zuigerkoelers gemonteerd (oliesproeiers onder de zuigers), cylinderkoppen van hoogwaardiger metaal en (denk ik??) ook andere nokkenas (doorspoeling/klep overlap etc is natuurlijk precies hetzelfde verhaal als bij een benzine geblazen motor).
|
||||
|
||||
Kiek, dat zijn de berichten:
De 1.4 (code: 1W) schijnt al olie-sproeier te hebben ter koeling van de zuigers. (had t zelf kunnen bouwen in de 1.6 ABU met AEE drijfstangen (hol) en zuigers, maar goed: 1.6 heeft geen stalen krukas)... Nu alleen de vraag: zou een 1.6 'turbo' pomp passen op een 1.4? Met Eur 1.30 per liter voor benzine, en 59 cent voor PPO is t wel errugh verleidelijk te gaan dieselen... (nu alleen de auto erom nog omheen)..
|
|
||||
|
||||
Originele SAE Paper VW Diesel ontwikkeling
|
|
|||
|
|||
mischien nog een tip voor de td-freaks :biggrin:
ik heb bij men vorige golf 1.6td men nokkenas binnengedaan bij cat-cams en deze laten bewerken ! scheelt ook nog een pak(je) |
|
|||
|
|||
He stijn,
hoe verloopt het project?? Rij je nog steeds met 2 bar overdruk? En heb je de pomp al maximaal aangepast? Groet Anno |
|
||||
|
||||
3 maanden verder en het loopt nogsteeds
|
||||
|
||||
zeker en hoe , gister ff mee mogen rijden.... ding blaast af als een stoomboot
Current; '67 T1 Splitbus, '96 Polo, '95 Polo 6n Past; '91 Jetta, '92 Corrado, '93 Polo Coupe, '89 Steilheck, '74 Bug, '58 Bug ragtop, '79 Golf ragtop ***Slam & Weld*** Scraping Volkswagen Nostalgica www.facebook.com/slamandweld |
|
||||
|
||||
Quote:
FILMPJE, FILMPJE, FILMPJE! Quote:
|
||||
|
||||
but only in da mornin' ghehehe
Current; '67 T1 Splitbus, '96 Polo, '95 Polo 6n Past; '91 Jetta, '92 Corrado, '93 Polo Coupe, '89 Steilheck, '74 Bug, '58 Bug ragtop, '79 Golf ragtop ***Slam & Weld*** Scraping Volkswagen Nostalgica www.facebook.com/slamandweld |
|
|||
|
|||
Aangezien ik ook binnen enkele dagen een GTD heb, zit ik ook naar leuke mogenlijkheden te kijken.
Is dit wat? http://cgi.ebay.de/VW-Golf-1-2-3-TD...Qcm dZViewItem
|
||||
|
||||
Dat is een goed begin ja! Maar er is nog zoveel meer te doen aan je pompje
Een Golf 1 of 2? Vraag eens aan die kerel wat ze kosten als je er twee neemt? Moet er ook nog 1!
|
|||
|
|||
Quote:
Toll gaat om een Golf 2 GTD met Mercedes Sprinter intercooler. Verbruikt die van jou nou veel meer diesel door die aanpassingen? Hoe zit het met bv een andere turbo? passen sommigen die meer vermogen leveren? Diesel ik wil ook de straat zwart trekken!
|
||||
|
||||
Wat ik van Stijn begreep is dat zijn diesel nu ongeveer 1:10 - 1:12 verbruikt.
Je spuit een berg brandstof meer in als gebruikelijk. Mijn opgeschroefde saugdiesel haalt de 1:20 wat ie vroegah deed ook nie meer. 1:12 - 1:14 hooguit
|
|||
|
|||
Dat is flink een verschil maar je hebt er natuurlijk wel een hoop lol voor terug!
Stijn vertelde dat z'n pa met de A8 moeite had om de TD bij te houden :-)
|
||||
|
||||
Niet helemaal goed geluisterd denk ik, hahahaha. Moest echt gas geven om bij te blijven, dat wil niet zeggen dat ie em niet bij kon houden. Winnen van een A8 quattro blijft toch lastig