Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek overig > Watergekoelde projecten
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts

Reply

Thread Tools Search this Thread
Old 13-03-2013, 00:29
DutchWilco's Avatar
DutchWilco DutchWilco is offline
Postwhore

Quote:
Originally Posted by Herm Schreurs
Op de foto staat een Vr6 motor (waarschijnlijk de 2,8L 24V) met daaraan een 6-cil 02M motor in een Golf mk3 chassis. Dit is te zien aan de steun van Dutchbuild..
Een 3-assige bak met 5 versnellingen ken ik niet.
Ik zou zelf echt niet ombouwen naar de 02M bak omdat deze:
- te zwaar is in vergelijking met de 02a/02J
- aandrijfassen passned moet maken met andere homokineten
- kilometertellerkabel iets voor moet verzinnen
- motorsteunen op maat moet hebben, maken

Maar dat is mijn mening, het kan zijn dat anderen daar anders over denken.

Ik denk daar net zo over, klopt als een bus en heb dit ik ook in mijn eerste reactie proberen uit te leggen.
De 02J als 4x4 heeft meestal EWN of ERW als bakcode, maar heeft een hele korte overbrenging. Ook zal je met jouw vermogen de tanden van de tandwielen af rijden en zal je moeten vervangen voor sterker. Ik heb wel gebruik gemaakt van deze bak om het gewicht laag te houden, maar heb 8500 Euro moeten investeren om deze sterk genoeg te maken en met de overbrenging zoals ik het wilde.
Er zit dan ook een complete set in van Qauife, Peloquin sperr en een andere kroon met pignon wiel die ook weer zijn aangepast voor dikkere bouten enz.

Een 02M bestaat idd als 5-bak en rijd in 9 van de 10 gevallen beter dan de 6-bak waarvan de eerste 3 versnellingen veel te kort zijn en je de eerste nooit hoeft te gebruiken in een lichte auto met zo veel vermogen. Wel is het veel werk om dit er netjes en verantwoord in te bouwen zoals de lijst van Herm al aangeeft.

Bedenk ook goed dat even een paar aandrijfassen lassen levensgevaarlijk kan zijn. Denk je maar eens in als je bijvoorbeeld 150 rijd en er breekt er 1

Een vriend van mij is in het verleden al eens begonnen om de complete mk4 as onder de mk2 te bouwen en is uiteindelijk weer terug bij af omdat deze echt niet past en niet technisch goed te krijgen is ivm het breedte verschil enz.
Voor op de weg mag je ook niet zo maar even iets in elkaar lassen. Bij het RDW zullen ze het afkeuren en als je het toch doet zonder om te keuren en er gebeurd wat, is er geen verzekering die dit door de vingers zal zien.

Last edited by DutchBuild : 13-03-2013 at 00:41.
Reply With Quote
Old 14-03-2013, 08:26
palla palla is offline
Forum Regular

Ik zal jou eens bellen dutchbuild. Misschien is het een idee dat ik met de spullen die ik heb langskomt of foto's van maak en dat jij zegt wat er moet gebeuren.

Ik wil voor mijzelf zeker een 4x4 systeem. Ik heb een subframe met draagarmen schijven en aandrijfassen van een Audi TT. Ik heb hetzelfde van een golf gti mk2. Ik heb een 02m bak met 5 versnellingen en ik heb de achterwielophanging compleet met schijven aandrijfassen en wielophanging van een Audi TT 8n quattro etc. Evenals de as naar de achterwielaandrijving. Ik heb ook een gti mk2 achteras met schijven en klauwen. Ik wil wel heel erg graag dit eronder bouwen maar dan zit ik met de vraag welke voorwielophanging en de assen moeten dan speciaals op lengte gemaakt worden? De achterwielen hebben nu de breedte van een TT. Ik weet niet in hoeverre dit afwijkt van de mk2 ivm vooras?
Reply With Quote
Old 25-03-2013, 18:16
palla palla is offline
Forum Regular

Net even aan de telefoon gehangen met wilco van dutchbuild. Zeer toffe gast en uiterst behulpzaam. Vriendelijk bedankt!

Ik heb antwoord gekregen op al mijn vragen omtrend de verbouwing van de golf 2 naar 4-motion.

Omdat een golf 4 10cm breder is en er iemand is geweest die geprobeerd heeft alles van een golf iv op een golf 2 te zetten, kon hij mij vertellen dat dit geen doen is. Ik heb dus een aantal opties en zet het hier o.a. voor mezelf even op een rijtje.

Golf 2 of golf 2 synchro. Als ik een golf 2 synchro gebruik is de ombouw een stuk makkelijker, doe ik dit niet dan zijn er een aantal dingen die ik moet ombouwen:
-Tunnel van een synchro, corrade of g60 moet ik er dan inlassen.
-Achterbrug moet ik van een synchro of vr6. Hierop kan het achterdiff pas gemaakt worden.
-De achterwielophanging kan gemaakt worden dmv. een vlakke plaat met een balk dwars erin te lassen die dan als ophangpunt diend.

Ivm de 02m bak omtrent de assen etc:
-Draagarmen en subframe van een vr6 is de makkelijkste oplossing
-De motorsteun aan de achterkant van een willekeurige golf 3.
-Beugel voor de versnellingsbak (http://www.dutchbuild.com/index.php...ox-mount-detail)
-De homokineten kan ik gebruiken. De aandrijfassen voor en achter en tussen de bak en diff dienen ingekort te worden. Dit kan alleen als ze hol zijn. De tussen as vanaf de bak naar achteren moet ingekort worden.

Kan eventueel ook delen vaan g60 gebruiken, maar bovenstaande oplossing geeft mijn voorkeur ivm. de steekmaat van 5x100.

Volgens mij heb ik zo alles neergezet waar ik als eerste mee moet beginnen.

Planning:
-Auto uit elkaar slopen
-Auto ombouwen(eventueel synchro-golf aanschaffen)
-Subframe en draagarmen vr6 aanschaffen.
-Achterwielophanging van een vr6 aanschaffen
-Beugel/steun dutchbuild aanschaffen
-Flens haldex dutchbuild aanschaffen
-Golf 4 dashboard/tellerunit inbouwen
-ABS systeem golf IV passend maken.
-Stuurhuis en stuurbekrachtiging golf 2 is onderweg.

Wat ik dan nog wil hebben is een rolkooi en sportstoelen. Later nog een lsd erin.
Als ik dit allemaal zo zie denk ik dat het einde van dit jaar alles wel grootendeels af zal zijn en de auto rijdend. Heb er iig veel zin in!
Reply With Quote
Old 25-03-2013, 18:54
Herm Schreurs's Avatar
Herm Schreurs Herm Schreurs is offline
No personal life

Zeker een toffe gast die Wilco

Ambitieus plan!
Heel veel plezier en vooral succes met de ombouw. Hoop dat we hier nog veel van te zien krijgen op het forum

Komt jou motor toevallig bij mij uit de buurt? Limburg?
Reply With Quote
Old 25-03-2013, 19:21
EnVeeZee's Avatar
EnVeeZee EnVeeZee is offline
Quattro Donor - NvZes10vG60

Toffe voornemens palla! Blij dat je niet zo maar klakkeloos meningen over neemt, zo krijgen we nog eens iets bijzonders te zien. Respect voor je plannen, +1 volger
Reply With Quote
Old 25-03-2013, 19:24
EelcoB's Avatar
EelcoB EelcoB is offline
No personal life

Nog zo'n serieus groot project! Gaaf! Volgers; + nog 1
Reply With Quote
Old 26-03-2013, 00:08
palla palla is offline
Forum Regular

@ Herman het is zeker een toffe gast. Vroeg eerst of ik hem niet stoorde maar op maandag kan hij wel even babbelen haha. Heb geloof ik iets langer als een half uur aan de lijn gehangen.
Het blok heb ik uit Klaaswaal van Jordy. Heeft in een golf 1 gezeten en er is mee geraced.

En ja ik zie allemaal zulke mooie projecten. Vrijdag heb ik even bij een klasgenoot je in de auto gezeten die een gt30 of gt35(weet even niet meer welke) op zijn 1.8 20vt heeft gehangen. Begon gelijk te kriebelen. Vervelende was alleen dat dat ding vanaf boost alleen maar dikke wheelspin heeft, dus vandaar ook mijn beslissing om het 4 motion te bouwen. Plus dat het best speciaal is.

Binnenkort zal ik weer wat foto's plaatsen van de voortgang!!

Last edited by palla : 06-05-2013 at 11:59.
Reply With Quote
Old 06-05-2013, 12:05
palla palla is offline
Forum Regular

Zaterdag wat Syncro spul opgehaald in België van scirocco_1600. Bak achterdiff, achter ophanging en alle assen en een tunnel. Nu de achteras ombouwen naar schijf met 5x100 maat en de as pas maken voor de halfdex. Daarna de auto uit elkaar slopen en dan de tunnel en de achter plaat lassen.

Zit alleen nog te twijfelen of ik deze draag armen achter om ga bouwen of dat ik vr6 Syncro draag armen ga gebruiken.

En nu nog een vr6 voorwielophanging. Waarschijnlijk ga ik het chassis van de golf ook pas maken voor de bak steun.
Reply With Quote
Old 06-05-2013, 18:32
vdWal.'s Avatar
vdWal. vdWal. is offline
REALLY Bored

mooie plannen
erg benieuwd naar de vorderingen
Jetta Mk2 Coupe

Verkocht:
Golf Mk4 R32 Deep Blue Pearl
Golf Mk3 Milestone Variantje
Golf Mk2 Edition One 16vG60