Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Off Topic > Nieuws en actualiteiten
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts

Closed Thread

Thread Tools Search this Thread
Old 25-04-2013, 08:38
Golf II D-TURBO Golf II D-TURBO is offline
VW Enthousiast

Valt mij inderdaad ook nog mee, ik vraag mij alleen af hoe ze het gaan controleren dat je in die 3 wintermaanden niet mag rijden en dat je oldtimer in de stalling moet staan. Zouden ze dit via de camera's boven de snelweg of dergelijke gaan controleren? Of de lokale politieagent? Of zou je oldtimer per se moeten schorsen in die periode?

In een brief van Frans Weekers naar de Directie Douane en Verbruiksbelastingen staat wel: Als het kwarttarief van toepassing is en er toch gereden wordt in die drie wintermaanden, geldt een forse verzuimboete.

Maarja zo als ik me hierboven al afvroeg, hoe gaan ze dit in hemelsnaam controleren?
Reply With Quote
Old 25-04-2013, 08:40
Jetta MaNiA's Avatar
Jetta MaNiA Jetta MaNiA is offline
No personal life

Conclusie, het kan nog heel anders uitpakken, zowel positiever als negatiever.

Acties/petities kunnen nog nuttig zijn
Reply With Quote
Old 25-04-2013, 08:42
Golf II D-TURBO Golf II D-TURBO is offline
VW Enthousiast

Op mijn vraag heb ik zodat het antwoord gevonden op autoweek.nl:

Mocht het akkoord door de Tweede Kamer komen, geldt structureel dat oldtimers die na 31 december 2013 40 jaar of ouder zijn, vrijgesteld zijn van wegenbelasting. Voor benzineauto’s die op 1-1-2014 26 jaar of ouder zijn (datum eerste toelating vanaf 1963 tot en met 1987) maar nog geen 40, gaat een overgangsregeling gelden, waarbij eigenaren een kwarttarief betalen, met een maximum van 120 euro per jaar. Voorwaarde is dat de auto in december, januari en februari geschorst wordt. Wie dat niet doet, betaalt gewoon mrb in die maanden. Oldtimers op diesel of lpg die op 1 januari 2014 jonger dan 40 jaar zijn, gaan het volle tarief aan motorrijtuigenbelasting betalen.

Dus zou je met je oldtimer toch nog mee willen doen aan een nieuwjaarsmeting dan moet je voor de 3 wintermaanden gewoon wegenbelasting betalen
Reply With Quote
Old 25-04-2013, 09:04
Area51's Avatar
Area51 Area51 is offline
Draaideur donateur

Zoals ik het lees kunnen auto's van 1988 en jonger als ze 40 jaar oud zijn MRB vrij worden. Deze groep kan echter geen gebruik maken van de overgangsregeling (kwartaaltarief), want deze (overgangs)regeling geldt alleen voor auto's van 1974 tot en met 1987.
that's not patina, that's fucking rust man!!!!
Reply With Quote
Old 25-04-2013, 09:05
59mango 59mango is offline
VW Enthousiast

1973 tot 1987 toch?
Reply With Quote
Old 25-04-2013, 09:08
hajee's Avatar
hajee hajee is offline
Volksforum Aandeelhouder

Send a message via MSN to hajee

Quote:
Originally Posted by 59mango
1973 tot 1987 toch?

1973 is vanaf 1-1 2014 toch al 40 jaar oud..
Reply With Quote
Old 25-04-2013, 09:13
ronaroot's Avatar
ronaroot ronaroot is offline
Volksforum Aandeelhouder

Iemand interesse in een 1.9TDI PD blok ?

Weet je wat ik nu het ergste vindt, afgezien van die (ca.) 80,- wat ik per maand zal moeten gaan betalen, is dat we er allemaal niet beter van worden.
NL zit in een crisis waar dagelijks bedrijven failliet gaan en meer werkelozen bij komen. Ik betaal graag maandelijks mee als dat helpt om ons land er weer bovenop te laten komen maar met dit (voorgestelde) "plan" wordt het voor iedereen alleen maar erger.
Voor ons (met relatief lichte auto's en kleine motoren) valt het nog te overzien, maar bijna elke Amerikaanse oldtimer heeft een V6 / V8 met een LPG installatie en weegt gemiddeld het dubbele van die van ons.
Denk dat dat gedeelte van de automarkt helemaal in mekaar dondert en de aanverwante bedrijven (restaurateurs, spuiters, leveranciers van velgen en andere onderdelen) het hoofd ook niet meer boven water kunnen houden. Zoals gezegd, het wordt alleen maar erger ......

vwclubparkstad https://www.facebook.com/vwclubparkstad
Reply With Quote
Old 25-04-2013, 09:20
Area51's Avatar
Area51 Area51 is offline
Draaideur donateur

Al met al valt het me nog mee, er was ons nl. eerst verteld dat de mrb vrijstelling volledig (voor alle bouwjaren) afgeschaft zou gaan worden. Maar goed, daar zitten die eikels er natuurlijk ook voor... ons eerst een worst case scenario voorhouden en het dan later wat terugtrekken. Dat zal ze (de burgâhs) de mond wel snoeren !!

Zelf ben ik wel zwaar de dupe... mijn 1982 T3 diesel gaat straks vól de mrb in á 1920,- per jaar... De T1 blijft mrb vrij, net zoals m'n 1972 Ford Capri en onze 1966 type3 variant. Ik zit nog ff te dubben wat te gaan doen... de T3 ombouwen naar benzine (hij is 31 jaar oud, komt in aanmerking voor het kwarttarief, maar mag dan in december, januari en februari niet gebruikt gaan worden !!) of ombouwen naar camper en dan een kwart campertarief (á 480,- voor een jaar rijden) gaan betalen... vrees dat het de laatste optie gaat worden, al zal Den Haag vroeg of laat ook dat camper tarief wel aan banden gaan leggen.

één ding hebben ze straks wel bereikt... al die stink MB's, Renault 25D's, Audi 100D's zijn in één klap waardeloos geworden en zullen binnen nu en een maand of 8 uit het straatbeeld verdwijnen.
Reply With Quote
Old 25-04-2013, 09:21
Bruders's Avatar
Bruders Bruders is offline
Postwhore

Duidelijk weer...Project T3 diesel ligt stil tot ik wat weet...Voor dit ding de volle mep betalen terwijl ik hem maar 2x per maand ga gebruiken is geen feest...

Maar project is tot 80% klaar en heeft al een boel gekost..In onderdelen verkopen dan maar en hopen dat ik er nog wat aan overhoudt???? Vette pech voor Bruders denk ik ...
..Bruders...dubs and more...
Reply With Quote
Old 25-04-2013, 09:50
Gijs's Avatar
Gijs Gijs is offline
Volksforum Crew - Gijsmans

Send a message via MSN to Gijs

Bruders/Vincent; Als je geen gebruik maakt van je T3 in december, januari en februari betaal je 'n kwart van de wegenbelasting met een maximum van 120 euro per jaar. Dat valt dus nog goed te overzien wat mij betreft. Ik had zowiezo al het idee om m'n Transporter in de wintermaanden niet te gebruiken en in de stalling te zetten.

Area51/Alain; waarom zet je je T3 diesel niet op naam van het bedrijf? Grijs kenteken scheeld ook aanzienlijk, en dan is de auto het hele jaar door te gebruiken.

/edit; Alain; tussen de 350, en 400 euro per jaar

'11 Polo 6R bluemotion TDI
'05 BMW 130i trackday
'93 Toyota LandCruiser HJ70 2.4 TD
'91 Golf Syncro Country
'89 Daihatsu Feroza
'86 Passat Variant Syncro
Reply With Quote
Old 25-04-2013, 09:53
Area51's Avatar
Area51 Area51 is offline
Draaideur donateur

Quote:
Originally Posted by Bruders
Duidelijk weer...Project T3 diesel ligt stil tot ik wat weet...al een boel gekost..

Quote:
Originally Posted by Gijs
Bruders/Vincent; Als je geen gebruik maakt van je T3 in december, januari en februari betaal je 'n kwart van de wegenbelasting met een maximum van 120 euro per jaar.

Dat kwarttarief/overgangsregeling geldt niet voor diesels Gijs...

En om diverse -prive- redenen wil ik mijn T3 niet op de zaak geregistreerd hebben staan.
Reply With Quote
Old 25-04-2013, 09:55
Marten's Avatar
Marten Marten is offline
VW Guru

Quote:
Originally Posted by Gijs
Bruders/Vincent; Als je geen gebruik maakt van je T3 in december, januari en februari betaal je 'n kwart van de wegenbelasting met een maximum van 120 euro per jaar. Dat valt dus nog goed te overzien wat mij betreft. Ik had zowiezo al het idee om m'n Transporter in de wintermaanden niet te gebruiken en in de stalling te zetten.

enkel voor benzine diesels moeten volle pond betalen zoals ik het lees.
Old 25-04-2013, 09:58
EelcoB's Avatar
EelcoB EelcoB is offline
No personal life

Voor mijn golf 1 TDI moet ik dus €77,- p/m gaan betalen.
Ach, valt mee.. Voor die €77 heb ik graag de lol van een dikke zwarte vervuilende pluim en de Nm's. Kan de agent ook niet meer zeuren, ik betaal toch voor mijn vervuiling?! Rare wereld als je het zo beredeneerd..

Als ik nou mijn golf leeghaal, 1 stoel er in en dan naar de RDW opnieuw laten wegen, en een schaal lager zit..

Of gaan ze uit van ledig gewicht, of massa rijklaar?
Reply With Quote
Old 25-04-2013, 10:05
Marten's Avatar
Marten Marten is offline
VW Guru

Quote:
Originally Posted by EelcoB
Voor mijn golf 1 TDI moet ik dus €77,- p/m gaan betalen.
Ach, valt mee.. Voor die €77 heb ik graag de lol van een dikke zwarte vervuilende pluim en de Nm's. Kan de agent ook niet meer zeuren, ik betaal toch voor mijn vervuiling?! Rare wereld als je het zo beredeneerd..

Als ik nou mijn golf leeghaal, 1 stoel er in en dan naar de RDW opnieuw laten wegen, en een schaal lager zit..

Of gaan ze uit van ledig gewicht, of massa rijklaar?

je kunt hem, als je een geldige reden hebt volgens mij opnieuw laten wegen. met 1 stoel komt dat ook op kenteken te staan. aantal zitplaatsen 1
Old 25-04-2013, 10:07
Gijs's Avatar
Gijs Gijs is offline
Volksforum Crew - Gijsmans

Send a message via MSN to Gijs

Quote:
Originally Posted by Area51
Dat kwarttarief/overgangsregeling geldt niet voor diesels Gijs...

En om diverse -prive- redenen wil ik mijn T3 niet op de zaak geregistreerd hebben staan.

Quote:
Originally Posted by Marten
enkel voor benzine diesels moeten volle pond betalen zoals ik het lees.

Quote BNR;
Bedrijfsvoertuigen en motorfietsen komen wel in aanmerking voor het kwarttarief.

En wat is een T3?

'11 Polo 6R bluemotion TDI
'05 BMW 130i trackday
'93 Toyota LandCruiser HJ70 2.4 TD
'91 Golf Syncro Country
'89 Daihatsu Feroza
'86 Passat Variant Syncro
Reply With Quote
Old 25-04-2013, 10:14
EelcoB's Avatar
EelcoB EelcoB is offline
No personal life

Quote:
Originally Posted by Marten
je kunt hem, als je een geldige reden hebt volgens mij opnieuw laten wegen. met 1 stoel komt dat ook op kenteken te staan. aantal zitplaatsen 1

Oke, nou het zal wel dan..
Reply With Quote
Old 25-04-2013, 10:23
Area51's Avatar
Area51 Area51 is offline
Draaideur donateur

Niet iedereen heeft de mogelijkheid om zijn auto als bedrijfsvoertuig te gaan registreren.

En ik vraag me nog wat af... 40 jaar oude benzine, diesel en lpg auto's blijven vrijgetsteld van mrb, maar wordt een -nu 31 jaar oude- T3 diesel wel ooit wegenbelastingvrij ?? Daar is de brief toch wat onduidelijk over..
Reply With Quote
Old 25-04-2013, 10:38
Bruders's Avatar
Bruders Bruders is offline
Postwhore

Voor bedrijfswagens e.d. is dus voor mij ook onduidelijk...wil dat kwarttarief met alle liefde betalen...Maar volle pond gaat er bij mij niet in!
..Bruders...dubs and more...
Reply With Quote
Old 25-04-2013, 11:22
LRR's Avatar
LRR LRR is offline
Getting there...

Quote:
Originally Posted by Area51
wel ooit wegenbelastingvrij ?? Daar is de brief toch wat onduidelijk over..

Geloof maar als je 9 jaar verder bent is er ondertussen alweer genoeg veranderd.

Ik geloof dat ik nog niet zo mag klagen met mijn mk1 GTI, maar vind gewoon dat ze de streep wel erg scheef trekken hier in NL.
(En dat heb ik Weekers ook gemaild, niet dat hij dat ooit leest maar voor m'n eigen gevoel )
Old 25-04-2013, 11:24
levis's Avatar
levis levis is offline
Volksforum Aandeelhouder

Ben het met Rene eens, ik vind het nog niet eens zo slecht wat betreft de regeling. blij dat ik alles verkocht heb op het het oude spul na

Quote:
Originally Posted by René
Ik denk dat dát juist de reden is dat ze die regel gaan invoeren. Als je elk jaar voor 3 maanden iets anders moet rijden is het al gauw niet meer interessant om de rest van het jaar oldtimer te rijden. Denk dat hierdoor nog meer mensen af stappen van de oldtimers, zodat er nog meer oldtimers van het wegennet verdwijnen.

`t is sneu voor heel veel mensen, maar dit zat eraan te komen. Het valt mij eerlijk gezegd nog wel mee...al is het natuurlijk nog afwachten op de definitieve uitspraak.

Posting Rules