Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Off Topic > Nieuws en actualiteiten
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts

Closed Thread

Thread Tools Search this Thread
Old 16-04-2013, 18:28
Melvin Melvin is offline

Idd. Moet je voor de gein eens je oldtimer proberen te verkopen in deze tijden, je mag in je handjes klappen als er al iemand voor komt en dan moet het voor schijtprijzen weg...
Reply With Quote
Old 16-04-2013, 18:31
ewcaddymk1's Avatar
ewcaddymk1 ewcaddymk1 is offline
No personal life

Quote:
Originally Posted by Melvin - US Lights
Ochjeej, als we dan zo'n last zouden hebben van die diesels, dan verplicht je toch een katalysator of roetfilter net zoals in onze buurlanden? Probleem opgelost.

Je maakt mij overigens niet wijs dat een Golfje Diesel of oude Mercedes die 1 op 20 rijdt slecht is voor het milieu. Al die nieuwe gevallen zijn nauwelijks zo zuinig...

Maar die auto's zijn geen probleem, zo zijn we nu ineens gaan denken door invloed van de overheid. Ze laten je zo vanalles denken en als dit allemaal niet gebeurd was, dan had niemand er ooit een probleem mee gehad...

en dat zit nu de hele oldtimerwereld dwars, dat de staat geld nodig heeft en dan laten ze heel nederland geloven dat die oltimers slecht zijn voor het milieu

en als ik dan straks toch moet betalen (voor het milieu dan ) dan draai ik mijn roet stop wel wat verder open want ja ik betaal er dan toch voor

Caddy '85 >1.6D > 1.6TD >1.9TDI >2.8VR6>2.8 AQP 24v

Last edited by ewcaddymk1 : 16-04-2013 at 18:34.
Reply With Quote
Old 16-04-2013, 18:33
Area51's Avatar
Area51 Area51 is offline
Draaideur donateur

De export van redelijk jonge (zeg tussen de 8 en 10 jaar oud) auto's heeft echter wel een enorme vlucht genomen (mijn broer verkocht binnen 2 dagen zijn Seat Alhambra turbo aan een Pool) en daar zou in de toekomst (nu de autoverkopen zijn ingestort) best wel eens een tekort kunnen gaan ontstaan, aan redelijk 'jonge' occassions..
that's not patina, that's fucking rust man!!!!
Reply With Quote
Old 16-04-2013, 18:58
Area51's Avatar
Area51 Area51 is offline
Draaideur donateur

Reply With Quote
Old 16-04-2013, 20:25
Bruders's Avatar
Bruders Bruders is offline
Postwhore

Tis nu dus alleen nog afwachten wat het wordt, maar denk er toch aan mn T3 project ff niet af te bouwen..Ben een heel eind maar om nu nog 2 tot 3 duizend voor de laatse afbouw erin te pompen en dan dadelijk de volle mep te betalen...mooi niet... Kan ook deze ombouwen tot camper maar dan komt er weer een berg geld bij....Einde hobby...Heb er goed de balen van heren...Toch maar van kantklossen nwe hobby maken ;-) ..
..Bruders...dubs and more...
Reply With Quote
Old 16-04-2013, 20:43
mivwevent mivwevent is offline
VW Enthousiast

kantklossen ........ doe je dat met synthetishe wol of natuurljk wol ,anders moet je dieren toeslag betalen
Reply With Quote
Old 16-04-2013, 20:43
Johan1982MK1's Avatar
Johan1982MK1 Johan1982MK1 is offline
Volksforum Aandeelhouder

Quote:
Originally Posted by Melvin - US Lights
Ochjeej, als we dan zo'n last zouden hebben van die diesels, dan verplicht je toch een katalysator of roetfilter net zoals in onze buurlanden? Probleem opgelost.

Je maakt mij overigens niet wijs dat een Golfje Diesel of oude Mercedes die 1 op 20 rijdt slecht is voor het milieu. Al die nieuwe gevallen zijn nauwelijks zo zuinig...

Maar die auto's zijn geen probleem, zo zijn we nu ineens gaan denken door invloed van de overheid. Ze laten je zo vanalles denken en als dit allemaal niet gebeurd was, dan had niemand er ooit een probleem mee gehad...

Precies. Rij eens achter een X5 aan oid. En dan alle gechipte dingen die toeten als een gek. Ik heb er geen last van en voor die dikke autos moet ook zwaar betaald worden, maar schoon zijn ze echt niet.
Mijn 1.6 diesel krijgt bijna geen brandstof dus daar kan nooit veel uitkomen.
Old 16-04-2013, 20:47
Area51's Avatar
Area51 Area51 is offline
Draaideur donateur

We gaan gewoon creatief de regels toepassen;

Quote:
Ik denk sterk aan een europese oplossing als dit allemaal door gaat,

1. Een vorst vrije stalling met elektro voor een druppellader kost net over de grens nog geen kwart van wat de stalling hier kost.
2. voertuigen schorsen, wel een verzekering met groene kaart en APK.
3. Als ik met plezier wil genieten van mijn oldtimers plan ik leuke routes in de Ardennen, Eifel, Luxemburg, Elzas en mijn vakantie begint bij de stalling.
4. Voor een bezoekje aan Engeland kom ik niet meer in verleiding om de dure ferry van Hoek van Holland te nemen.
5. Tanken doe ik voor de veelal lagere prijzen in de rest van Europa.
6. Als mijn aandacht door het gevoel van vrijheid iets verslapt en ik onbedoeld iets te hard rij zal het mij niet de kop kosten.
7. Als ik daar dan toch ben kan ik ook mijn drank rookwaren en andere boodschapjes doen, en natuurlijk ook voor een ieder die daar een kleine vergoeding voor over heeft.
8. Wat ik bespaar kan ik uitgeven in de buitenlandse horeca waar ik over het algemeen beter word ontvangen, het eten van hogere kwaliteit is en waar een overnachting nog te betalen is.
9. En eens in de 2 jaar mag ik geschorst naar mijn APK station rijden.

Nadeel, ik moet met de daily naar de stalling rijden, die ik dan wel weer daar kan aftanken, persoonlijk is dat nog als zakelijk rijden te boeken.

Maar ach, mensen met een boot of caravan moeten ook naar de jachthaven, camping rijden.
Als Nederland zo Europa is dan is dit mijn persoonlijke oplossing de europese gedachte en niks voor Nederland
Ik laat me namelijk niet chanteren of beroven.

PS. buiten Nederland kent geen enkel land het systeem zoals we dat hier hebben, ze hebben geen toegang tot het register waar schorsing vermeld staat, de vermelding schorsing op het kenteken zegt ze niets
Ook de verzekering doet hier niets mee.
Ik heb familie woonachtig in het buitenland die dit al jaaaren zo doet, schades diefstal etc. heeft nog nooit een probleem opgeleverd.

Reply With Quote
Old 16-04-2013, 21:01
Johan1982MK1's Avatar
Johan1982MK1 Johan1982MK1 is offline
Volksforum Aandeelhouder

Old 16-04-2013, 21:17
ScareMercy ScareMercy is offline
Volksforum Aandeelhouder

Send a message via MSN to ScareMercy

Oja.. over het "mileuaspect".. Ik ben laatst nog met mijn oom bij het rdw station in venlo geweest met een golf 2 1.6 turbodiesel.. Daar zagen we dat er onder andere een nieuwe mercedes een slang aan de uitlaat kreeg voor de afzuiging.. De medewerker daar vertelde ons dat dit nodig was omdat er bewezen was dat 1 van hun collega's ernstig ziek is geworden door de fijnstof..

Wij met onze oude golf hoefden niet aan de slang.. maar de nieuwere wagens met roetfilter en allerhande "milieuvriendelijke" toepassingen wel omdat bij deze wagens de fijnstof zo fijn was dat deze leuk door de lucht heen bleef zweven..

Aldus de beste man van de rdw..

Overigens kan ik me herrineren te hebben gelezen dat Weekers zelf een onderzoek heeft laten doen naar het vervuilende aspect van oldtimers in Nederland.. en dit bleek niet van toepassing te zijn. Terwijl hij dit punt nog steeds noemt als argument. Ik zal eens kijken of ik het nog ergens kan vinden.
-Mercedes W201 2.0D '92 Brilliant Silber AMG/STT Turbokit (Daily)
-Mercedes W201 2.3-16V '85
Reply With Quote
Old 17-04-2013, 00:01
Oudelut's Avatar
Oudelut Oudelut is offline
No personal life

Quote:
Originally Posted by Area51
De export van redelijk jonge (zeg tussen de 8 en 10 jaar oud) auto's heeft echter wel een enorme vlucht genomen (mijn broer verkocht binnen 2 dagen zijn Seat Alhambra turbo aan een Pool) en daar zou in de toekomst (nu de autoverkopen zijn ingestort) best wel eens een tekort kunnen gaan ontstaan, aan redelijk 'jonge' occassions..

Dat komt omdat die Pool bij uitvoer nog een leuk cadeautje kreeg van onze overheid: tegenwoordig krijg je bij export de rest-BPM terug...

Quote:
Originally Posted by Area51
We gaan gewoon creatief de regels toepassen;

Ik heb afgelopen week een optie genomen op een loods van 700 m² net over de grens van Breda. Wie doet er mee?
Reply With Quote
Old 17-04-2013, 07:26
Area51's Avatar
Area51 Area51 is offline
Draaideur donateur

Quote:
Originally Posted by Oudelut
Ik heb afgelopen week een optie genomen op een loods van 700 m² net over de grens van Breda. Wie doet er mee?

Echt ?
Ik heb er ook al aan zitten denken.. 700 m².. als je ff 10m² per auto rekent kun je er grofweg 70 kwijt !!
Reply With Quote
Old 17-04-2013, 11:28
joostvw's Avatar
joostvw joostvw is offline
Volksforum Aandeelhouder

Mijn mening:
Gewoon buitenlanders een vignet laten kopen net als in oostenrijk.
Flinke aanvulling van de staatskas lijkt mij.

Wij moeten immers ook in bijna elk land waar we naar op vakantie gaan betalen voor de wegen dus waarom zouden ze dat dan niet bij ons moeten.

Ik wil niet weten hoe weinig mrb die polen in polen betalen, om vervolgens hier alle wegen te gebruiken.

-Golf 2 '841.9TDI
Reply With Quote
Old 17-04-2013, 11:38
Lesley Lesley is offline
Postwhore

Quote:
Originally Posted by joostvw
Mijn mening:
Gewoon buitenlanders een vignet laten kopen net als in oostenrijk.
Flinke aanvulling van de staatskas lijkt mij.

Wij moeten immers ook in bijna elk land waar we naar op vakantie gaan betalen voor de wegen dus waarom zouden ze dat dan niet bij ons moeten.

Ik wil niet weten hoe weinig mrb die polen in polen betalen, om vervolgens hier alle wegen te gebruiken.

Komt ook nog wel maar eerst de mrb!
Reply With Quote
Old 17-04-2013, 12:17
Area51's Avatar
Area51 Area51 is offline
Draaideur donateur

Reply With Quote
Old 17-04-2013, 12:21
Melvin Melvin is offline

Hahaha, er wordt gewoon niks meer binnen gehaald in 2014 als dit allemaal doorgaat, welke optie ze ook kiezen. Dus dan kun je na 2014 weer een verandering van de regels verwachten.

Misschien 50+ers wel belastingvrij, hak dan een stukje van de 160 miljoen maar weer weg. Export van mensen die hier geen zin in hebben, hak maar een stukje weg. Bedrijven die hierdoor geen handel meer hebben, hak maar een stukje weg aan UWV-kosten etc. Kosten voor een dagenkaart-systeem, of uberhaupt eender welke aanpassing, hak maar weer een groot stuk weg.

Netto blijft er dus niks over, goh, moeilijk omdat even reeel te berekenen... En waar gaat dan dat o-zo-benodigde-geld vandaan komen? (het antwoord is minder uitgeven, maargoed).
Reply With Quote
Old 17-04-2013, 12:24
Area51's Avatar
Area51 Area51 is offline
Draaideur donateur

Iets uitgebreider; http://www.oudevolvo.nl/blog/2013/0...n-toezeggingen/

Quote:
In de plannen van Weekers schetst hij in optie 3 dat het kwarttarief beschikbaar zou zijn voor benzine auto’s ouder dan 30 jaar en LPG en diesel ouder dan 40 jaar. Bij optie 5 gaat het over een dagenkaart beschikbaar voor auto’s ouder dan 30 jaar.
Het gaat in het vormen van een regeling niet (meer) om milieu, maar puur om geld en het terugdringen van intensief gebruik van de oldtimers. Daarom gaat LPG denk ik op dezelfde hoop als diesel.
Het is overigens maar de vraag hoeveel schoner een ongeregelde LPG installatie is vergeleken met benzine.

Dus, in optie 3 ben ik met mijn 32 jaar oude T3diesel gewoon de sjaak en mag ik het volle pond (480,- per kwartaal) gaan betalen...

Misschien moest ik nu toch maar gaan ombouwen naar benzine

Last edited by Area51 : 17-04-2013 at 12:33.
Reply With Quote
Old 17-04-2013, 12:41
LRR's Avatar
LRR LRR is offline
Getting there...

Mmmm...grens op 40 jaar.

Dan de GTI maar omkatten naar 1975/76, dan is ie over 2 jaar alsnog "weer" belastingvrij...
Old 17-04-2013, 12:54
Oudelut's Avatar
Oudelut Oudelut is offline
No personal life

Vandaag was het commissieoverleg van financiën. Hierbij was er direct ruimte voor kamerleden om vragen te stellen aan staatssecretaris Weekers van financiën. Hierbij kwam het voorstel voor oldtimers in de vorm van de brief die naar de kamer is gestuurd uitgebreid aan bod.

Met betrekking tot dit voorstel werden de volgende standpunten ingenomen:

Neppérus (VVD)
De VVD heeft de voorkeur voor een regeling waarbij je de echte erfstukken gewoon zou kunnen vrijstellen en mevrouw Neppérus geeft aan dan bij een dagkaart uit te komen, maar stelt gelijk de vraag of het uitvoerbaar is. Kwart tarief zou ook nog kunnen wat haar betreft en ook optie 4, de grens naar 40 jaar is voor haar bespreekbaar.

Groot (PvdA)
Dankt voor de inspanningen van Weekers en geeft aan de 30-dagenkaart geen goed idee te vinden omdat dit een bewerkelijke optie is qua uitvoering en het zonde vind dat er dan veel geld naar uitvoeringskosten gaat. Hij komt uit op varianten 3 (kwarttarief) en 4 (grens naar 40 jaar). Hij vind optie 3 elegant omdat dan iedereen iets betaald. Hij geeft aan dat hij vind dat optie 4 het meest recht doet aan de motie van Dhr. Bashir en je het echte culturele erfgoed vrijstelt en de auto’s tussen de 30 en 40 jaar die vervuilend zijn wel degelijk aanpakt.

Bashir (SP)
Ziet niets in optie 3, het kwarttarief omdat voor bijvoorbeeld zware oude legertrucks het dan nog steeds om veel geld gaat. Bashir is dan ook benieuwd naar de reacties uit het veld. Hij geeft aan dat met name deze optie niet zal leiden tot extra belastinginkomsten omdat veel auto’s dan geëxporteerd zullen worden.

Van Vliet (PVV)
Hij bedankt de staatssecretaris voor de genomen moeite voor het overleg met sector. Hij vraagt zich af of het mogelijk is om toch nog een keer in overleg te treden en te kijken of het mogelijk is om een combinatie van voorgestelde regelingen toe te passen. Van Vliet geeft aan dat het een mooie oplossing zou zijn als mensen zelf mogen kiezen tussen het betalen van een kwarttarief of een 30-dagenkaart en geeft aan dat hij vindt dat auto’s ouder dan 50 jaar volledig vrijgesteld zouden moeten worden.

De reactie van staatssecretaris Frans Weekers
Dhr. Weekers heeft aan dat hij uitvoerige gesprekken heeft gevoerd met koepelorganisaties, een aantal ambtelijke gesprekken en persoonlijk heeft gesproken. Hij vindt het jammer dat ze niet tot overeenstemming zijn gekomen. Voor het weekend heeft hij enkele opties voorgelegd zodat de koepelorganisaties deze met hun achterban konden bespreken en dit overleg ging maandag verder.

Koepelorganisaties vasthoudend
De koepelorganisaties kwamen tot de conclusie:

Wij willen een vrijstelling voor benzineauto’s van 30 jaar en ouder en dieselauto’s van 40 jaar en ouder.

Weekers concludeert dat je daarmee op een kostenplaatje komt wat buiten de kaders valt van de moties die zijn ingediend en helemaal buiten de kaders van het regeerakkoord. Ook de keuzeoptie die Van Vliet suggereert heeft Weekers voorgelegd, maar ook dat wilden clubs niet.

Waar Weekers wel begrip voor heeft is dat voor een auto van de jaren 1940 of 1950 het kwarttarief misschien ook niet fair is. Dus hij kan zich indenken dat een auto die vrijgesteld is van APK, ook vrijgesteld wordt van belastingen. Het budgetaire impact is dan nog beperkt.

Volgens hem zit de moeilijkheid in de jaren daarna en zeker bij auto’s nieuwer dan 1970 omdat dan het onderscheid tussen hobby gebruik en dagelijks gebruik moeilijk te maken is.

Hij schetst dat in zijn beleving auto’s die gekoesterd worden en op zekere leeftijd zijn, niet op straat staan en voor hen zou een 30-dagenkaart een prima oplossing zijn. Maar iedereen die geen garage of stalling heeft kan daar niet mee uit de voeten en dan past het kwarttarief weer goed.

Echte rijdend cultureel erfgoed
Weekers is bereid een ultieme poging te wagen om een combinatie van maatregelen 3, 4, 5 (kwarttarief, grens naar 40 jaar, 30-dagenkaart) te maken. Hij geeft aan dat het niet meer dan 20 miljoen +/- enkelen miljoenen mag kosten, en dat richting of boven 30 miljoen wat hem betreft echt geen optie is omdat het dekkingsvraagstuk dan ook een stuk moeilijker wordt.

Voorzitter vraagt wanneer deze ultieme poging volgt: Weekers geeft aan binnen een week, langer onduidelijkheid laten bestaan is niet goed.

Uitkomst debat
Begin volgende week (22/23 april) komt Dhr. Weekers met een concreet voorstel die zal bestaan uit een combinatie van maatregelen, liefst gesteund door de branche. De kamer kan er dan nog voor het mei reces met hem over spreken en dan is er voor 1 mei duidelijkheid.
Reply With Quote
Old 17-04-2013, 13:08
Gertjan's Avatar
Gertjan Gertjan is offline
Married to PC

Ik ga m'n Jetta maar weer omkeuren naar benzine
Reply With Quote
Closed Thread

Posting Rules