Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek overig > Motoren, turbo's, compressors, injectie, carb's, NOS, etc
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts

Reply

Thread Tools Search this Thread
Old 21-02-2012, 10:42
Sven-GTI's Avatar
Sven-GTI Sven-GTI is offline
Volksforum Aandeelhouder - Performance>>>

Quote:
Originally Posted by Gijs
Nee, dat gaat niet. Een airco compressor pompt koudemiddel in de vorm van gas rond, en niet in een vloeibare vorm

Ok dat wist ik dus niet :P
Nu hebben ze bij mij op t werk weleens een koelcontainer gemaakt, waarbij vloeibare stikstof werd rondgepompt door een soort radiator met een fan erachter om koude lucht te blazen (container was binnen al snel -55 graden op een zomerse dag waarbij het buiten over de 30 graden was.

Maar je kunt een 'normale' intercooler toch ook dicht bij de motor hangen zonder lang buizenstelsel, je zult dan alleen een soort buis richting die IC moeten maken die hem koelt..
Bij een impreza ligt de IC ook bovenop het blok, deze krijgt z'n lucht via die scoop op de motorkap.

Hier trouwens de project pagina op dit forum van die maat met z'n sprinter/crafter intercooler op z'n mk2 tdi
http://www.volksforum.com/forum/sho...75&page=5&pp=20

Last edited by Sven-GTI : 21-02-2012 at 10:56.
Reply With Quote
Old 21-02-2012, 11:14
Marcski's Avatar
Marcski Marcski is offline
Volksforum Crew

vr6 heeft ook een secundaire electrische waterpomp, wellicht dat je die kan gebruiken. Een tweede radiator is ook niet heel duur, dus je enige dure aanschaf is de water/lucht koeler
Reply With Quote
Old 21-02-2012, 11:21
casss casss is offline
VW Addict

Quote:
Originally Posted by Gijs
Idd, zoals ik hierboven ook al zei; waarom geen sprintercooler?

Die pomp draait na, nadat de motor uitgezet is? Of ook als de motor in bedrijf is?

nadat de motor uit is gezet, schakelt deze pomp in, afhankelijk van de temperatuur van de kvs. Wordt dus door een zender aangestuurd.
Reply With Quote
Old 21-02-2012, 11:22
casss casss is offline
VW Addict

Quote:
Originally Posted by Sven-GTI
Ok dat wist ik dus niet :P
Nu hebben ze bij mij op t werk weleens een koelcontainer gemaakt, waarbij vloeibare stikstof werd rondgepompt door een soort radiator met een fan erachter om koude lucht te blazen (container was binnen al snel -55 graden op een zomerse dag waarbij het buiten over de 30 graden was.

Maar je kunt een 'normale' intercooler toch ook dicht bij de motor hangen zonder lang buizenstelsel, je zult dan alleen een soort buis richting die IC moeten maken die hem koelt..
Bij een impreza ligt de IC ook bovenop het blok, deze krijgt z'n lucht via die scoop op de motorkap.

Hier trouwens de project pagina op dit forum van die maat met z'n sprinter/crafter intercooler op z'n mk2 tdi
http://www.volksforum.com/forum/sho...75&page=5&pp=20

Je hebt ook van die oude mitsubishi pajeros met td motor en intercooler, daar ligt de intercooler ook bovenop het blok
Reply With Quote
Old 21-02-2012, 18:44
superbeast's Avatar
superbeast superbeast is offline
VW Guru

Kijk even op www.frozenboost.com.
Hebben kits en parts voor watergekoelde ic's,zit helaas wel in de usa.
Reply With Quote
Old 21-02-2012, 19:00
Dub-Detail Dub-Detail is offline

Dit geldt dan toch ook om het water weer af te koelen?
Mijns inziens koel je bij het een lucht met lucht.
en bij het ander lucht met water en dat koel je weer met lucht.

Om het efficient te maken moet je de oppervlakte vergroten. Of een manier vinden om daadwerkelijk het water te kunnen koelen.

Voor korte tijden werkt een water/lucht koeler ideaal. Maar mij lijkt het voor langdurig hoge belasting (circuit) niet. Het water warmt op tot het evenwicht gevonden is.
Dan gaat het lijkt mij gelijk op.
En zou de water/lucht set-up zelfs nadelig kunnen zijn door extra gewicht en belasting.

Quote:
Originally Posted by Audi1981
Het is super effectief en de Toyota Celica GT-4 had gewoon standaard voor op straat een water/lucht intercooler, heeft ook te maken met het verschil in warmte capaciteit (soortelijke warmte) van water en lucht;
water: 4186 J/kg/K
lucht: 710 J/kg/K
Met andere woorden om één kg water één graad Celcius op te warmen moet er; 4186/710 = 5,9kg lucht voorbij komen....(afhankelijk van de temperatuur van de lucht)
Pak je de soortelijke massa's erbij dan wordt het helemaal leuk;
1kg water = +/- 1 liter
1kg lucht = +/- 775 liter

Nu hebben we natuurlijk heul veul liters lucht nodig voor een beetje verbrandingsmotor, maar 't concept blijft goed
(en, in geval van een stand-alone-systeem,
ontlast het de motorkoeling omdat er geen IC de lucht voorverwarmd die naar de radiateur moet)
Reply With Quote
Old 21-02-2012, 21:46
Audi1981's Avatar
Audi1981 Audi1981 is offline
5 Cylinder Turbo Donateur

Mij lijkt voor Rallycross meer de water/lucht koeler geschikt en voor op het asfalt de lucht/lucht, maar da's maar een gedachte
Ieder z'n ding
Reply With Quote
Old 21-02-2012, 22:31
gti_power's Avatar
gti_power gti_power is offline
VW Guru

Zou gewoon een sprintercooler monteren,tegenover een gtd ic daalde mijn egt met 100 graden alleen door de grote ic te monteren.Na een stuk doorrijden kon ik gewoon meteen het inlaatspruitstuk vastpakken met mijn hand,werken doet het zeker.
Maar ik had wel de druk behoorlijk opgevoerd waardoor ik ook zo goed als geen extra lag had.
Ga je met originele druk rijden dan zou je wel een beetje lag kunnen hebben.
En de sb extra turbowaterpomp pompt gewoon mee hoor vanaf een bepaalde temperatuur.
Reply With Quote
Old 22-02-2012, 15:52
joostvw's Avatar
joostvw joostvw is offline
Volksforum Aandeelhouder

Ik ga voorlopig gewoon op originele druk rijden.

-Golf 2 '841.9TDI
Reply With Quote
Old 27-02-2012, 21:34
callaway's Avatar
callaway callaway is offline
VW Fanatic

het grote voordeel van watergekoelde IC zit hem in het niet krijgen van een heat soak.

tijdens langzaam rijden of bijv na stilstaan bij stoplichten heb je nauwelijks koele rijwind en dan heb je dus even geen optimale drukvulling.

koude lucht is beter comprimeerbaar
Dus met de watergekoelde IC houdt je deze inlaatlucht koel.

Aansluiten op je huidige koelsysteem slaat echt helemaal nergens op.
dan ga je met rijwind je "extra radiateur" koelen

wat in USA wel eens gebeurd om tijdelijke beter performance te behalen op de 1/4 mile strip.
stikstof op de intercooler spuiten zodat de inlaatlucht enorm wordt gekoeld en tijdelijk op hogere druk gereden kan worden.

maar als je extra vermogen(druk) zoekt kun je het ook zoeken in alcohol/water injection.
hiermee verlaag je ook de kans op knocking ( pingelen)

enjoy the boost
1991 Golf Cabriolet Sportline.
--------------

Last edited by callaway : 27-02-2012 at 21:37.
Reply With Quote
Old 27-02-2012, 21:55
Herm Schreurs's Avatar
Herm Schreurs Herm Schreurs is offline
No personal life

Maar ALS je met een water-air cool systeem een heatsoak krijgt door bijvoorbeeld constant op hoge laaddruk te rijden heb je hem niet zomaar weer koel.
En ook met een water-air koelsysteem wordt je water temperatuur hoger als je geen rijwind hebt hoor, ook met een ventilator ervoor.
Dat noemen ze een heat soak.

Met een air-air cooler is de intercooler weer wel sneller koel.

Dat is ook waarom ze hem juist niet echt aanraden voor straat/circuit gebruik maar vooral voor dragrace / sprints.

Als je hem wel wilt gaan gebruiken voor op de baan dan wel heel goed engineeren en niet zomaar wat doen want je slaat de plank heel snel keihard mis met een dergelijk systeem.
De lucht die van je turba af gaat komen heeft toch wel een dergelijke temperatuur dat een heat soak op lange duur van laaddruk goed te bereiken is.
Reply With Quote
Old 02-03-2012, 14:24
joostvw's Avatar
joostvw joostvw is offline
Volksforum Aandeelhouder

Erg leerzaam topicje geworden zo
Het is mij in ieder geval duidelijk dat ik er voor straat gebruik niks aan heb.
En ik gewoon doorga met mijn zoektocht naar alle beugels/beplating van de GTD intercooler.

-Golf 2 '841.9TDI
Reply With Quote
Reply

Posting Rules