Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Luchtgekoeld > Type 1 (kever '49->)
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts

Reply

Thread Tools Search this Thread
Old 30-03-2005, 19:01
Jasper Ovaal's Avatar
Jasper Ovaal Jasper Ovaal is offline
Postwhore

Send a message via MSN to Jasper Ovaal

das mooi klote, het voordeel is dat het nu weer wat warmer word, dus die carpoort word weer intressanter :biggrin:
succes
Old 30-03-2005, 19:15
René's Avatar
René René is offline
10k maniac

jammer man!!!sterkte ermee hoor!

zie dit topic trouwens voor `t eerst... heeft ie toevallig laatst in `n boekje gestaan? vw-speed ofzo?

supermooi ding!!
Reply With Quote
Old 30-03-2005, 19:17
Dean Dean is offline
Forum Regular

Tja ik denk dat het een zuigerveer is aangezien de motor wel op de startmotor rond draait maar met een sterk schrapend geluid en het vermogen opeens gedeeltelijk weg viel. Haha met deze temperaturen is het zeker beter werken aan de auto!. Deze week probeer ik wat foto's van het motorblok op de site te zetten. 2,4 liter cilinders moest ik toch al kopen dus die aanschaf wordt nu alleen maar versneld. Hopen dat de krukas geen opdonder heeft gehad...
Helaas nog geen cil. kop temperatuur meter nee.
Reply With Quote
Old 30-03-2005, 19:20
Dean Dean is offline
Forum Regular

Thnx! en nee hij heeft niet in een magazine gestaan. De kleur is natuurlijk wel een bekende kleur en de cup's zijn ook niet zeldzaam...
Reply With Quote
Old 30-03-2005, 20:05
Beetspeed Beetspeed is offline
VW Fanatic

Een zuigerveer gaat niet zomaar kapot hoor; daar zit een (andere) reden achter. Zorg dat je die vindt, want 103mm zuiger/cylinders maken met kleine 'foutjes' nog eerder korte metten dan 94mm's doen...
Reply With Quote
Old 30-03-2005, 20:29
Dean Dean is offline
Forum Regular

Ik zie dat jij ook een 2,4 hebt met een 915 bak. Wat zijn jouw ervaringen met een dergelijke bak?
Reply With Quote
Old 30-03-2005, 20:39
VW Fanatic

Quote:
Originally Posted by Dean
Ik zie dat jij ook een 2,4 hebt met een 915 bak. Wat zijn jouw ervaringen met een dergelijke bak?

Hehe, heb je ff?

Het is trouwens geen 103 x 71 maar een 100x76,4. De zuiger/cylinders zijn alu/nikasil en komen van een 964 af...
Reply With Quote
Old 30-03-2005, 20:46
Dean Dean is offline
Forum Regular

Ik heb ff...het papier is geduldig...Het gaat me vooral om de aanpassingen aan het onderstel met een 915 bak. Schakelpook en dergelijke.
Reply With Quote
Old 30-03-2005, 21:13
VW Fanatic

Ja maar ik heb geen zin een A4'tje vol te schrijven :o
Het kan iig wel (obviously), maar je moet veel van alle modelverschillen van die bakken af gaan weten om het juiste exemplaar voor jouw toepassing te vinden. Daarnaast is veel creativiteit, werk en dus tijd nodig, maar ik vond het alle moeite zeker waard.
Het zijn echter eigenlijk altijd dure bakken: ze zijn gereviseerd en dus duur of ze moeten nog gereviseerd worden en worden duur. Er is nauwelijks iets tussenin te vinden...
Ik heb een samenstelling van kever en 911 schakelstang gemaakt en met wat speciale porsche race slijtagedeeltjes in het schakelstanggedeelte een spelingsvrije pookslag proberen te maken en dat is goed gelukt vind ik. Ik heb er ook een origineel porsche kortschakelsetje (bestaat, eigenlijk bestond bij Porsche) in gemaakt want ik gebruik de originele 915 schakelpook. Op keversite heb ik van zowel de motor als 915 inbouw/opbouw een paar foto's geplaatst:
915 Bak:
http://www.keversite.com/forum/view...9&highlight=915
2,4 motor:
http://www.keversite.com/forum/view...t=100mm&start=0
en:
http://www.keversite.com/forum/view...8&highlight=2+4

Groeten,
Walter

Last edited by Beetspeed : 31-03-2005 at 11:58.
Reply With Quote
Old 11-04-2005, 19:14
Dean Dean is offline
Forum Regular

Dank je voor de info. Pc werkte ff niet dus kon niet eerder reageren. Zal het eens in beraad nemen om het eens te proberen.

De laatste dagen wel bezig geweest met de motor aan het demonteren. Tot nu toe (draaiend gedeelte zonder cil en zuigers) heb ik nog niet kunnen vinden wat de oorzaak van het feit was dat er absoluut geen motorolie meer in het motorblok zat. Terwijl de peilstok voor het ritje nog voldoende olie aan gaf. Deze peilstok is (zoals ik het nu zie) spijtig zo gemaakt dat het altijd lijkt alsof er olie in het blok zit vanwege een opstaand randje waar de de peilstok inhangt. Onder dit randje blijft gewoon olie staan zodat het net lijkt of er voldoende in zit. Tot nu toe geen schade kunnen ontdekken behalve een schurende drijfstang van de derde cilinder. Lager zal wel niet echt lekker meer lopen.

Het blijft een raadsel het geheel. Nu maar 2,4 cilinders gelijk kopen...Zijn die van Custom Speed Parts goed? Zijn "maar" €920,-
Reply With Quote
Old 12-04-2005, 06:53
VW Fanatic

Hi Dean,

Ik dacht dat het plotseling verdwijnen van een groot gedeelte van je motorolie ook wel eens kan gebeuren door een slechte of te kleine carterontluchting. Met een bepaalde (onder)druk zou het ineens eruit gedrukt kunnen worden, maar dit gebeurt meestal alleen bij extreem hoge toeren en dat zie je dan meestal wel meteen aan de olievlek in je motorruimte...

Wees heel heel erg voorzichtig met welke 103 set je koopt. Er schijnen inferieure sets te zijn (uit amerika) die een slechte kwaliteit cylinder hebben.
Ik heb laaste nog eens een nieuwe set gezien die al 10 of 15 jaar geleden gekocht was (origineel Mahle met gesmede Mahle zuigers) en die hadden een wanddikte van ik dacht maar liefst 4,0 mm. Geen idee of dit het onderscheidende kenmerk is.
Ik weet ook niet wat CSP verkoopt...

Groeten,
Walter
Reply With Quote
Old 12-04-2005, 07:49
Rico Rico is offline
Postwhore

Quote:

jammer jammer jammer, staat er een kever voor die bus!
Old 14-04-2005, 14:06
Dean Dean is offline
Forum Regular

Hoi, ik heb nog geen duidelijke reden kunnen aanwijzen voor het olieverlies. Krijg momenteel het vliegwiel er niet eens meer af. Maar dat terzijde. Ik heb geinformeerd bij Tafel en CSP en beide verkopen JE zuigers en cilinders. Ik neem aan dat het een goed merk is als het bij een Tafel Tuning te koop is. Ik neem het maar aan...

Verder zoek ik iemand die het blok weer in elkaar kan zetten tegen een redelijk prijs aangezien ik daar nog geen ervaring mee heb.

Kan jij me helpen of aan iemand die het kan doen?

Gr
Reply With Quote
Old 14-04-2005, 15:00
VW Fanatic

En Ahnendorp? Die adverteerde dacht ik nog steeds met een Mahle set in zijn catalogus, maar volgens mij was de laatste productierun daarvan allang uitverkocht (?)
J&E is amerikaans... Kweet niet, geen persoonlijke ervaring mee iig.

Ik doe zelf iig niks tegen betaling voor derden (sorry); zo houd ik tijd voor mijn eigen projecten en zodoende heb ik ook nooit een commercieel belang of een dubbele pet op als ik iets 'ergens' van vind

Waarom doe je het niet gewoon zelf ?
2,4 ltr blokken hebben de neiging om soms erg duur te kunnen worden als je het tegen een uurtarief van een bedrijf laat doen. En als er dan toch nog wat misgaat achteraf wordt je helemaal ziek.
Als je het zelf doet en je moet alsnog een olielekkage-tje oid repareren, is het wel balen, maar je raakt er iig niet zo gefrustreerd van als dat je er weer voor 'terug' met alle discussies over al dan niet garantie...

Doe het lekker zelf, documenteer je vorderingen en vragen (!) op het forum en 'wij' loodsen je er wel doorheen en van het bespaarde geld kun je dan de beste onderdelen kopen (erg belangrijk) en van de rest geef je een groot feest voor ons haha!
Reply With Quote
Old 14-04-2005, 15:18
Dean Dean is offline
Forum Regular

Alleen als ik zie dat Erik van de gebroeders Erik en Erwin er al de nodige veranderingen aan het blok heeft gedaan die hij uit zijn eigen ervaringen heeft geplukt, dan mis ik daar wel een stuk in. Zoals de stoterstaafjes op maat maken of het op maat (hoogte) maken van de klepstoters en het uitliteren van de koppen, het bepalen van de compresie etc dan graag toch wel wat ervaring die meekijkt (fysiek) bij het bouwen van de motor.

Ik zal eens naar Ahnendorp meelen voor de cilinders en zuigers.

Een tuinfeest zou ik zo gegeven. Als ik een tuin zou hebben...

Gegroet
Reply With Quote
Old 15-04-2005, 10:25
VW Fanatic

Ach, het was maar een idee. Voor een ieder liggen de (ingeschatte) eigen mogelijkheden en budgetten weer anders
Echter alles wat je noemt (inclusief het stellen van de klepgeometrie, je omschrijft het goed ) is heel goed zelf - ook op afstand - te doen. Uitliteren kun je daarnaast beter degene laten doen die je ook de koppen laat bewerken, maar dat terzijde.
Als je maar een goede digitale camera en geen up/download restrictie hebt.

Als je Erik gesproken hebt: wilde hij de klus niet aannemen dan?
Reply With Quote
Old 08-06-2005, 15:33
Dean Dean is offline
Forum Regular

Zo ben er weer...Nee Erik kan ik niet bereiken op zijn telnummer wat naar mijn weten goed moet zijn. Heb jij een telnummer die je me even kan meelen anders?

Trouwens de 2.4 liter onderdelen zijn allemaal binnen. Oorzaak was toch te weinig olie. Waarom weet ik niet nog. Lager van derde drijfstang was vastgelopen. Deze heeft veel kracht op de krukas veroorzaakt waardoor deze ook krom was. Nokkenas is ook naar z'n grootje. Verder alle lagers met warmte sporen.

Kijken wat 2.4 gaat opleveren...
Reply With Quote
Old 08-06-2005, 17:51
VW Fanatic

Ok, goed dat je de oorzaak iig achterhaald hebt.
Ik PM je wel even.

Groeten,
Walter
Reply With Quote
Reply

Posting Rules