Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Algemeen
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts

Reply

Thread Tools Search this Thread
Old 24-02-2005, 21:59
LuNaTiK's Avatar
LuNaTiK LuNaTiK is offline
Postwhore

Wat een mooi topic dit! Als ik dit soort dingen bij de buren aan de kaak stel kost het gelijk mijn karmapunten! (over waterkokers gesproken)

Maar even inhoudelijk... ik ben dus ook iemand die alles low-budget, en met mijn daily doet... misschien stamt dit wel uit mijn studenten-tijd, maar dit is wel hoe ik het graag heb! Ik steek absoluut geen 1000 euro in een setje Pors/BBS-velgen, en al helemaal niet als ik er niet eens mee ga rijden!! Ik noem verder ook geen namen, maar als ik zie dat jullie luchthappers 2 of zelfs meer 'bolides' op stalling hebben en je moet alsnog in een waterkoker naar je werk dan doe je in mijn ogen toch iets verkeerd! Een auto is nog altijd om mee te rijden!
Reply With Quote
Old 24-02-2005, 22:00
Matheo's Avatar
Matheo Matheo is offline
Volksforum Draaideur Donateur

Quote:
Originally Posted by hajee
je moet niet vergeten dat iedereen niet hetzelfde budget heeft om alleen maar dure tuning en spuitwerk aan de auto te laten doen, maar er toch plezier aan beleven omdat ze, net als iedereen hier, vw minded zijn.
tja en als je dan inderdaad gaat vragen wat een motorinbouw/ombouw kost,
en je hebt het geld er niet voor, dan is het inderdaad verspilde moeite, maar het kan ook zo zijn dat degene met de daily watergekoelde , ook eerst geld gaat sparen voor de motor, maar eens een idee wil hebben wat hem dat gaat kosten.
per slot van rekening kun je vragen stellen op een forum, nuttig of niet.

amen! toen ik "begon" hier op het forum wist ik ook nergens vanaf! alleen sleutelervaring die ik op heb gedaan met autocrossen. maar toen ik mezelf begon te verdiepen in de vw-wereld begon ik oa te dromen van een G40 blok. maar ik had geen idee of het uitvoerbaar was (in golf2 1300 toen) of hoeveel het zou gaan kosten (g-lader revisie etc).
dus toen een topic over geopend.. vervolgens bleek dus dat ik dat niet kon betalen met mijn weekeind-loontje. maar ik denk niet dat het een nutteloos topic was!! ik heb er iig veel van geleerd!

'85 Transporter

'85 Golf
Reply With Quote
Old 24-02-2005, 22:05
JeeWee's Avatar
JeeWee JeeWee is offline
No personal life

Hee lunatik ik hap even. Hoe moet je verdorie in 4 auto's tegelijk rijden?

Fryske Âlde Skoalle Loftkuolle Gêrs Jarre Memmebatsers!

'72 T2 singlecab '78 T2 doka '80 T3 singlecab '80 T3 singlecab Lupo 3L
Reply With Quote
Old 24-02-2005, 22:19
Tommy's Avatar
Tommy Tommy is offline
REALLY Bored

Send a message via MSN to Tommy

the never ending story...
Jetta 1.3 CBR carbs '84-Jetta 1.3 '84-Golf II 1.3 '84-Seat Ibiza 1.9 TDI '01-Golf II 1.6 D '85-Vento 1.9 TDI '96-Seat Cordoba 1.9 TDI '03-Golf II 1.6 B 86-Golf II 1.6 TD '86-Golf II 1.9 TDI '84-Polo 9N 1.9 TDI '05
Reply With Quote
Old 24-02-2005, 22:21
Marcski's Avatar
Marcski Marcski is offline
Volksforum Crew

hahaha, idd...
Wat veel mensen hier en op andere fora doen, is informatie uitwisselen.
Zowel over de problemen die ze op dat moment hebben, als over hoe ze iets zouden moeten gaan doen.
Als ik persoonlijk met een bepaalde modificatie begin, ga ik me eerst inlezen, voor ik daadwerkelijk begin met het project. Op die manier weet ik wat ik moet gaan doen, wat er voor nodig is en of het financieel wel haalbaar is.
Kijk, soms doe je bepaalde aankopen, en is het geld ff op, stopt het project ff tot het budget het weer toelaat.
Het is juist goed dat mensen wilde plannen hebben, er van alles over vragen en vervolgens tot de conclusie komen dat het niet haalbaar is, deze informatie komt namelijk wel op dit forum terecht, en voor anderen, voor wie het wel haalbaar is, is deze informatie al beschikbaar!
Reply With Quote
Old 24-02-2005, 22:22
hajee's Avatar
hajee hajee is offline
Volksforum Aandeelhouder

Send a message via MSN to hajee

Quote:
Originally Posted by Waldorf
Dan lees jij toch echt verkeerd. Zoals je zegt, het staat er niet.
Laat ik een stukje van bovenstaande reply's eruit halen, en het nog even anders bewoorden.

Er wordt gezegd dat waarschijnlijk bij mensen met een luchtgekoelde dit meestal de tweede auto is, in ieder geval vaak niet de daily driver.
Er worden op dit moment ook golfjes en jetta's (MKI en MKII) uit 1983 en 1984 aangeboden. Ook voor de golf liefhebbers een perfecte mogelijkheid om er een tweede auto bij te hebben. De kosten zijn laag, en je kan er een hoop mee.

Ik probeer middels dit topic enig inzicht te krijgen in de beweegredenen van de mensen die vandaag de dag met auto's bezig zijn, om ervan te leren en om er mijn voordeel mee te doen. En het gaat niet aleen om vw liefhebbers, maar dat zijn toevallig wel de mensen die hier rondlopen. Dat sommigen dit topic zien als een belediging of aanval op waterkokers, daar kan ik niets aan wijzigen. Ik kan me niet verontschuldigen voor fictieve zaken, die anders gelezen worden dan dat ze er staan. Ik vind het ook niet erg om commentaar op mijn tekst te krijgen, ik heb er zelf om gevraagd. Wellicht lees ik sommige dingen ook anders dan het geschreven staat.

Quote:
Bij de luchtgekoelden merk ik dat er een auto gekocht wordt, men spaart, dingen gaanderweg aanschaft, en vervolgens een project begint.
Bij de watergekoelden merk ik vaak dat het in de dailydriver moet, die vervolgens elke dag bereden moet worden, en alles gefinancierd moet worden door verkoop van een paar wielen die niemand wil hebben.

dit merk je op in het bovenste en startende topic,
samenvatting:
iemand met een luchtkoeler, spaart, koopt z'n onderdelen, en begint dan z'n project.
waterkoeler , vaak dagelijkse auto, moet eerst een paar foute wielen verkopen voordat ie weer iets kan veranderen.
zal wel niet goed lezen , en het zal er ook wel niet zo staan, maar ik had toch een voldoende voor begrijpend lezen op de lagere school en ik kan er helaas niks meer van maken, ik vind dat negatief klinken.

en

daaronder vraag je onze mening:
nou, om alles samen te vatten : met jouw watergekoelde mening ben ik persoonlijk het niet eens.

Quote:
Ik probeer middels dit topic enig inzicht te krijgen in de beweegredenen van de mensen die vandaag de dag met auto's bezig zijn, om ervan te leren en om er mijn voordeel mee te doen

dat is volgens mij wel iets anders dan bovenaan staat, waarin je geen begrip hebt voor mensen die hier vragen stellen over een motorinbouw en dan uiteindelijk geen geld hebben voor de in/ombouw.'verspilde moeite'.
maar waar is een forum dan voor?ondanks dat er niet altijd wat mee gedaan wordt door de starters van het topic, er zijn misschien wel andere forumgebruikers die wel wat aan de informatie hebben die gedeeld wordt.
je kunt er hier ook achterkomen dat de motorombouw die je zo graag zou willen , wel heel erg complex en duur wordt?
maar dat zal ik ook wel weer verkeerd gelezen hebben, want het zal er wel niet zo staan.

Last edited by hajee : 24-02-2005 at 22:24.
Reply With Quote
Old 24-02-2005, 22:26
RATFINK's Avatar
RATFINK RATFINK is offline
Forum junkie

Quote:
Originally Posted by LuNaTiK
Wat een mooi topic dit! Als ik dit soort dingen bij de buren aan de kaak stel kost het gelijk mijn karmapunten! (over waterkokers gesproken)

Gek he

@Waldorf

Ben het met je eens, betrap mezelf er ook wel eens op, plannen alvast in het openbaar gooien en daarna er nooit wat mee doen
En inderdaad mijn luchtgekoelde kant spaart eerst

Last edited by Waldorf : 25-02-2005 at 08:57.
Reply With Quote
Old 24-02-2005, 22:41
hajee's Avatar
hajee hajee is offline
Volksforum Aandeelhouder

Send a message via MSN to hajee

Quote:
Originally Posted by RATFINK
En inderdaad mijn luchtgekoelde kant spaart eerst

voor mij krijgt "spaarkever"een hele andere betekenis....
Reply With Quote
Old 24-02-2005, 22:43
Sjon Sjon is offline
Volksforum Aandeelhouder

.

Last edited by Sjon : 30-10-2015 at 08:25.
Reply With Quote
Old 24-02-2005, 22:55
Tommy's Avatar
Tommy Tommy is offline
REALLY Bored

Send a message via MSN to Tommy

dan rijd je in een verkeerde wagen, val je namelijk in de categorie luchtgekoeld...

(en nu niet denken dat dit serieus is... "Waarom zeg je het dan?" topic wordt té zwaar anders... :p )
Jetta 1.3 CBR carbs '84-Jetta 1.3 '84-Golf II 1.3 '84-Seat Ibiza 1.9 TDI '01-Golf II 1.6 D '85-Vento 1.9 TDI '96-Seat Cordoba 1.9 TDI '03-Golf II 1.6 B 86-Golf II 1.6 TD '86-Golf II 1.9 TDI '84-Polo 9N 1.9 TDI '05
Reply With Quote
Old 24-02-2005, 23:12
Split52's Avatar
Split52 Split52 is offline
No personal life

Tsjongjongejonge wat een discussie zeg hahaha, geniaal!

Kortom ik heb een nieuw onderschrift!

Quote:
dat MSN-en is ook nog nooit een auto van beter geworden

Last edited by Split52 : 24-02-2005 at 23:32.
Reply With Quote
Old 24-02-2005, 23:13
Big_Mac_Mark's Avatar
Big_Mac_Mark Big_Mac_Mark is offline
Married to PC

@ Waldorf: Het idee van wat je zegt klopt enigzins wel. Veel jonge mensen met ambities om wat moois te gaan doen met hun auto (Waaronder ik zelf...) hebben grootse plannen, die soms niet (helemaal) haalbaar zijn.

Maar dat is ook niet zo verwonderlijk. De meesten die hier luchtgekoeld rijden hebben een vaste baan, lekker inkomen (soms met zijn tweeën...) en dan is zoiets (een restauratie, engine-swap etc) makkelijker te realiseren.

Ik weet ook dat hier veel studenten zitten met een grote voorliefde voor vw's (ik zelf weer...) die ook veel geld (van het kleine beetje dat ze hebben) in hun auto(s) steken.

Wat ik bedoel te zeggen is dat er meer projecten begonnen c.q. afgerond worden door luchtkoelers doordat de bestuurders meer te besteden hebben. En als je net komt kijken (zoals ik...) klinkt het allemaal zo mooi om je blok te tunen, of je auto een spuitbeurt te geven, dus begin je daar een topic over! Als men dan later tot de conclussie komt dat het niet in het budget past, en het wordt afgeblazen, is dan geen verspilde moeite van de mede forumleden, maar heb je veel info ingewonnen!

EN HET MAAKT NIET UIT HOEVEEL GELD JE IN JE AUTO STOPT! OF HET NOU DE EERDER GENOEMDE PORSCHE OF BBS WIELEN ZIJN, OF DAT JE EEN LEUKE RADIO ERIN GEKOCHT HEBT...HET GAAT EROM DAT JE VW JE HOBBY IS!

- Honda CBR 900 RR Fireblade, 1998

ZU RISIKEN UND NEBENWIRKUNGEN LESEN SIE DIE PACKUNGSBEILAGE UND FRAGEN SIE IHREN ARTZT ODER APOTHEKER
Reply With Quote
Old 24-02-2005, 23:17
RedJet's Avatar
RedJet RedJet is offline
VW Guru

Als het om het verschil in water- en luchtkoelers gaat dan kun je toch over het algemeen (dus niet altijd) wel vaststellen dat:

Waterkoelers:
- Zijn vaak jongeren; impulsieve kopers; hebben relatief weinig te besteden.
- Hebben meestal maar 1 auto en dient als daily driver.
- Auto staat buiten; geen garage / eigen sleutelplek; (dus) weinig ervaring.
- Auto moet snel zijn (of worden) en 'goed' uitzien.

Luchtkoelers:
- Oudere, ervaren sleutelaars
- Bezitten meerdere auto's
- Hebben eigen sleutelplek, meer te besteden.

Lijkt me logisch en niet echt een punt waar je je zorgen over moet maken lijkt me.
Reply With Quote
Old 24-02-2005, 23:19
RedJet's Avatar
RedJet RedJet is offline
VW Guru

ofwel ik ben het eens met Big Mac Mark
Reply With Quote
Old 24-02-2005, 23:23
chrisjuh chrisjuh is offline
Forum junkie

Quote Waldorf; "Hoe het bij een ieder overkomt, is verschillend. Jij vat het op als op en nummer willen zetten. Ik open de topic omdat ik iets wil leren, en wil begrijpen. ''

Tadaa!!!
Old 24-02-2005, 23:28
Dennis@polo86c.nl Dennis@polo86c.nl is offline
No personal life

Volgens mij is de kans dat een aircooled een 2e of X-ste auto is veel groter, dan bij een watergekoelde. Al is het alleen maar omdat de eerste variant vaak veel ouder is.

Qua "volk" maakt het volgens mij niet veel uit, in beide groepen heb je echte liefhebbers, elk-jaar-weer-volgens-de-trend-mensen, en mensen die grote plannen hebben maar na enige tijd de boel verkopen, enz.

Ik probeer zelf zoveel mogelijk informatie te vinden op het internet (en dan vooral het lezen in divese forums, topics starten doe ik niet vaak), of mensen die van bepaalde dingen veel verstand hebben om raad vragen.
Niemand is al genie geboren, je moet de informatie toch ergens vandaan halen, en leren door ervaring op te doen.
Tis ook wel handig om naast van je eigen fouten, ook van die van een ander te leren

En iemand die handige mensen om zich heen heeft zal waarschijnlijk eerder een project succesvol voltooien, dan iemand die zich moet "behelpen" met een forum.

Wat betreft de kosten van een project, hoor/lees je ooit wel eens wat een auto achteraf bij elkaar gekost heeft? Volgens mij wil je dat vaak niet weten (en de eigenaar al helemaal niet )
Dan is het voor een "leek" ook moeilijk inschatten.

Edit: ik moet sneller typen, er is een hoop intussen al gezegd
1988 Polo G40

Last edited by Dennis@polo86c.nl : 24-02-2005 at 23:32.
Reply With Quote
Old 24-02-2005, 23:32
Big_Mac_Mark's Avatar
Married to PC

@ Chrisjuh & Dennis: AMEN, BROTHERS!

ZU RISIKEN UND NEBENWIRKUNGEN LESEN SIE DIE PACKUNGSBEILAGE UND FRAGEN SIE IHREN ARTZT ODER APOTHEKER
Reply With Quote
Old 24-02-2005, 23:37
chrisjuh chrisjuh is offline
Forum junkie

@Big Mac;
Old 24-02-2005, 23:41
Big_Mac_Mark's Avatar
Married to PC

Quote:
Originally Posted by skywalker
Daarnaast speelt natuurlijk de financiële mogelijkheid wel degelijk een rol, maar als ik kijk naar bijvoorbeeld een club als MIVW dan worden daar ook kosten nog moeite gespaard. Dit wil niet zeggen en een student geen respect verdiend als hij eigenhandig zijn auto gerold heeft, sterker nog die verdient net zoveel respect, Helaas wordt dit niet altijd even openlijk geuit.

I agree! Iedereen verdient evenveel respect voor zijn of haar auto! Of je er nou 500 of 50.000 euro in hebt gestopt!

Reply With Quote
Old 24-02-2005, 23:43
antraciet antraciet is offline
Forum Regular

even een quote van John lennon:

You may say i'm a dreamer
but i'm not the only one

... back on-topic.

edit
even een toevoeging;

Waar een wil is is een weg, voor de één wat langer
dan voor de ander. Zo had ik als daily driver een golf type 1, waar ik grootse plannnen mee had(dromen), tot op heden dus niet gerealiseerd, vanwege het feit dat ik als 'student' een beperkt budget heb en dat goed moet verdelen. Komen er financieel krappe tijden aan dan wordt er bij mij als eerst bezuinigd op de hobby, VW. so bet it.

Bob,

neemt natuurlijk niet weg dat ik een 'niet-haalbaar-project-topic moet starten

Last edited by antraciet : 25-02-2005 at 00:12.
Reply With Quote
Reply

Posting Rules