|
|||
|
|||
Die dingen kosten maar 7 euro en dan weet ik in iedergeval dat het daar niet in zit.
|
|
|||
|
|||
Ik heb net een half uur gereden met de golf, en toen de weerstand gemeten.
En deze was ongeveer 97 ohm, hoe kan ik dan uitrekenen hoe warm de motor is? |
|
|||
|
|||
Als je de posts hiervoor even doorleest, dan komt 100 Ohm ongeveer overeen met 90 graden. Een bedrijfswarme motor zit rond de 87 graden, dus de waarde bij jou kan goed kloppen.
|
|
||||
|
||||
Daarom vroeg ik ook waarom je een nieuwe ging halen, want die 88 ohm die je toen aangaf was ook geen verkeerde waarde voor een motor op bedrijfstemperatuur...
@Bumper: Al wat verder gekomen?
|
|||
|
|||
Nou ik had een nieuwe gekocht om gewoon het uit te sluiten.
Die 88 ohm had ik gemeten na een paar km rijden, en die 97 na een half uur rijden. Dus er zit wel een beetje verschil in. Maar ik was benieuwd of er een formule oid is voor het bereken van de temperatuur aan de hand van de weerstand. |
|
||||
|
||||
Martin, nee helaas nog geen tijd gehad door mn werk (ploegendienst) maar als het weer beetje meezit kijk ik er morgen waarschijnlijk nog ff naar. Dan lus ik even die voeler met een apart draadje direcht vanaf de klok door naar de voeler. Dan kan ik in ieder geval uitsluiten of het in de bedrading zit, en ga het ook nog even proberen met andere spanningsstabilisator.
En mijn GTI zal rond de 89/90 graden zijn op bedrijfstemperatuur... @d wieleman... een nieuwe voeler origineel kost je wel iets meer dan 7euro... namelijk 30 pleuro... een replica van bijv AOC kost 4 euro dacht ik.. die hangt er bij mij nu in..
|
|||
|
|||
Ik had er 1 van 8 euro bij de lokale onderdelenwinkel.
Maar hoeveel graden is nou precies het lampje op de tellerbak? Zo'n tellerbak heb ik erin zitten. |
|
||||
|
||||
Als je naald op het lampje staat zal je temperatuur rond de 90 hangen (althans bij een GTi) een goede referentie is de openingstemperatuur van je thermostaat. Die opent bij mij op 89 graden, andere modellen iets eerder volgens mij (87?) dus zal je temperatuur ook rond die waarde schommelen.
|
||||
|
||||
Nou ik ben vanmiddag weer even wezen meten, maar moet zeggen dat ik er nog steeds niet bepaald wijzer van ben geworden.
Ik heb een aparte kabel aangesloten op mn klok en buitenom aangesloten op mn voeler, resultaat blijft hetzelfde . Spanningsstabilisator heb ik niet meer uitgewisseld omdat ik over het kabeltje en de voeler 10V meet. Bij warme motor(moment wanneer koelfan bijkomt) meet ik ong 4.3/4.4V bij ong 67 Ohm. Ik meet tussen kabeltje en voeler overigens geen enkel stroompje...? Zodra de koelfan afslaat meet ik rond de 88 Ohm. Met een ander klokje heb ik vorige keer ook al geprobeerd, gaf ook geen verbetering Ik heb het idee dat ik iets over het hoofd zie, maar kom er maar niet achter wat...
|
||||
|
||||
Weer een update... toch maar een nieuwe spanningsregelaar gekocht maar dat mag ook niet baten... probleem blijft zich voordoen, grrr
Heb ook nog wat metingen verricht: voedingspanning spanningstab: 12,96V uitgangspanning spanningstab: 9,99V voedingspanning tempklok: 9,98V tempvoelercontact op tempklok: 4,1/4,2V bij warme motor en op dit voltage begint mn koelventilator te draaien dus zou ong overeen moeten komen met een temp van rond de 90 graden. tempvoelercontact op tempklok: 4,7/4,8V dit is het voltage waarop de koelventilator stopt met draaien. Tevens nog een bijkomend vreemd probleem: Bij het aanzetten van mijn verlichting stijgt met olietemperatuur spontaan met 5 graden en zakt ook weer met 5 graden zodra ik de verlichting uitzet. verlichting uit: 9,98V verlichting aan: 10,05V Deze stijging heeft al 5 graden afwijking op temp?!?!?! Maar desalniettemin ben ik nog niets verder.... zou iemand zo vriendelijk willen zijn om eens de voltages te geven over de tempklok (die goed werkt) wanneer de fan bijkomt en weer afslaat, dan heb ik in ieder geval een referentiewaarde.. en kan ik uitsluiten of het toevallig toch niet aan mn klokje ligt.. Branko (bprijs) kwam ook nog met de optie dat het ook nog aan mn massa kan liggen van mn blok. Ik heb even onder de motorkap gekeken en de enige massa die ik kan vinden is de massakabel op mn versnellingsbak naar chassis, zitten er nog meer massakabels die mn motorblok aan massa leggen?? alvast bedankt en we gaan weer vrolijk verder op zoek...
Wagenpark: Golf 2 GTI 8v 1985 (Under Construction) Golf 2 Avance 1.3 1987 (SOLD) Passat Sportline 2.0 20V 2002 (SOLD) Last edited by Bumper83 : 20-03-2011 at 09:27. |
|
|||
|
|||
Is je meter zelf nog wel goed?
|
|
||||
|
||||
die heb ik al uitgewisseld met een ander koelwater meter uit zon zelfde paneel als jij hierboven gepost hebt... precies hetzelfde resultaat....dus HELP!!
|
||||
|
||||
niemand die me kan helpen?
|
|||
|
|||
Quote:
Dit klinkt inderdaad als een massaprobleem. Het gaat niet alleen om de massakabel aan je motorblok. Je kan bv ook een probleem hebben in je zekeringkast zelf, in een kabelboom of bij het massapunt naast/achter de zekeringkast. Ik weet niet precies hoe bij het oude type zekeringkast de massa's aangesloten zijn. Zitten hier en daar verschillen dacht ik. Aan de koperkabel zit er bij de accu nog een aftakking aan de carrosserie. Die ook al blank geschuurd? Kijk ook eens binnenin je zekeringkast of hij niet aan het oxideren is. Heb je de sensor al eens losgetrokken en kortgesloten (meter moet helemaal naar rechts uitslaan). Als je dan het licht aandoet, zakt de meter ook meteen (spanning zakt in)? |
|
||||
|
||||
voor je info.. mn olietemperatuur wordt digitaal weergegeven in mn MFA display. Dus ik weet niet of dat een goed idee is om kort te sluiten of doel je hier weer op mn koelwatersensor? Zal binnenkort eens mn zekeringkast er helemaal uitsnokken en mn massapunten daar controleren want die zitten voor zover ik kon zien links naast mn zekeringkast. En mn massakabel onder de motorkop opschuren kan idd ook geen kwaad...
zal van de week weer eens kijken :P bedankt iig!
|
|||
|
|||
Koelvloeistofsensor inderdaad.
|