|
||||
|
||||
Quote:
Ik kan dat Fertan wel geloof ik. Is zo'n donker flesje met een kwastje waarmee je die derrie op de roest smeert, toch?! Is het dan de bedoeling dat de uitgehardde Fertan opnieuw (weg-)geschuurd wordt alvorens de plamuur erop gaat? Of gaat de plamuur hoppa in een keer over de uitgehardde Fertan? |
|
||||
|
||||
Ik heb het volgende in huis gehaald:
Schuurpapier 400, 800 en 1200, Fine Putty ('fijnplamuur voor egaliseren van kleine oneffenheden in ondergrond van staal, tot 0,5 cm diep), Primer, Lak, Blanke lak. Harder staat tot pasta, moet gelijk zijn aan erwt staat tot golfbal ongeveer toch? Lekker cryptisch! Dus eigenlijk nog Fertan erbij (of de hele meuk tot op het blanke staal schuren d.m.v. slijper o.i.d.) en dan kan ik aan de slag? Last edited by RS_Rick : 12-08-2009 at 16:12. |
|
||||
|
||||
heb je niet lager dan 400? is wel heeel fijn om plamuur mee te schuren!! dan ben je lang bezig met de hand denk.
ik heb hier dat m materiaal.. korrel 40 80 120 150 180 en dan 400 500 800.. wat jij daar hebt lijkt wel waterproof da,s meer voor naar de rand op de schuren.. er zijn ook goedkoper spullen dan motip |
|
||||
|
||||
Ja ik heb ook grover schuurpapier en staalborstels voor het roest uiteraard. Dat waterproof schuurpapier is vooral om de plamuur en de lakken (tussentijds) op te schuren. En dan als allerlaatst (als de blanke lak kei- en keihard is) ga ik er nog overheen met poetsmiddelen (Commandant en Meguiars) en dan moet het toch wel ergens op gaan lijken denk ik... En elk geval beter dan wat het nu is!
|
|
||||
|
||||
Dan moet het goed komen
|
|
||||
|
||||
Geschuurd tot 400:
Nu blijven er van die zwartige vlekjes over in het metaal. Ik neem aan dat dat die ingebakken roest is, waar jij had over had Jurgen? Zou hier nog Fertan overheen moeten? Of volstaat het in deze mate om het af te dichten met plamuur/primer?? |
|
|||
|
|||
Mooiste is dat er ook helemaal uit.. wat bijvoorbeeld erg goed werkt is een scotch borstel van 3M op een luchttol.. dan sla je de roest er als ware uit..
|
|
||||
|
||||
Quote:
ga weg stomme roest!
|
||||
|
||||
Een uni-lak als Alpineweiss (L90E) wordt niet afgelakt met blanke lak. De Acryl lak is voldoende als eindlaklaag. Gebruik je blanke lak dan glimt het gespoten gedeelte meer dan de originele lak (als je het goed uitspuit tenminste).
Wat vooral belangrijk is, is dat je de plamuurlaag goed glad/vlakschuurt, anders blijf je dat altijd zien in de uiteindelijke laklaag. Tussen plamuur en primer niet nat schuren, water trekt in het plamuur! Tussen primer en eindlaag niet met 800 of 1200 schuren, dat is te fijn.
|
||||
|
||||
Quote:
Dat is een goede tip Martie! Het is idd Alpineweiss, dus blanke lak is niet nodig begrijp ik. Wat raad je qua korrelgrootte aan voor het schuren: 1. tussen plamuur en primer? 2. tussen primer en eindlaag? Iemand anders nog op of aanmerking of handige tips??? Alvast bedankt! |
|
||||
|
||||
Quote:
Ik zou er Fertan overheen doen, gewoon de instructies op de verpakking volgen. En na 48 uur, opschuren, plamuren en de rest wat je van plan bent.