|
||||
|
||||
Achter is zeker geen Mk1 en ben er haast wel zeker van dat het gewoon Mk1 veren zijn.
Quote:
Dit zie je verkeerd. De TUV schrijft voor dat een veer niet los mag komen te liggen als er volledig uitgeveerd word. De veer moet dus klem zitten tussen de beide veerschotel van de veerpoot. Aangezien je niks aan de lengte van de zuiger stang doet zal de veerpoot even lang zijn als deze uitgeveerd is. Zoals ook te zien is op de foto's. Verder word elke veer ook getest op beladinggewicht. Afhankelijk van het eigen gewicht van de auto word elke as tot maximaal 1400-2000 kg belast. Dit gaat met bepaalde stappen. Elke keer word dan de hoogte opgemeten (de verlaging/inzakking van de veren). Deze meetgegevens worden vervolgens ingevoerd in een door de TUV aangeleverd bestand. Er komt daarna een grafiek uitgerold hebben die niet boven een vastgestelde hellingshoek mag uitkomen. Hoe kan een verlagingsveer dan verlagen, toch stug genoeg zijn en ook klem zitten in de volledig uitgeveerde veer poot? Een hele simpele oplossing, maak de veer progeressief. Maak 2 secties in de veer. Eentje voor uitveren, die zorgt dat de veer klem blijft zitten en eentje voor inveren. Hoe verder de windingen uit elkaar zitten hoe hoger de veerconstante (stugheid). Hoe kleiner de diameter van de veer hoe hoger de veerconstante (stugheid). Hoe dikker de veerdraad hoe hoger de veerconstante (stugheid). De voorveren zijn dus eigenlijk lineair. Daar zit alleen bij de eerste en laatste winding ene loos stuk. Bij de achterveer zit in het midden een stuk voor uitveren. Dit is heel zacht. Deze windingen zullen ook op elkaar liggen als de auto gewoon op zijn wielen staat. Als je een veer monteert moet je altijd een verenklem gebruiken, een collega op mijn oude stageplek heeft nu een ingedeukt jukbeen door een veer die los schoot. En die zat wel vast in het dak, die veer. Kijk er dus vreselijk mee uit. Achter is het vaak niet nodig. Bij de Mk2 en Mk3 tenminste niet. Nog vragen!? |
|
|||
|
|||
bijna goed ruben, alleen is het dus ook bij de juiste veren het geval dat ze los komen te zitten in een volledig uitgeveerde veerpoot... Dat is het gevaar van rijden met originele schokdempers en vanaf 40mm of verder verlaagde veren...
|
|
||||
|
||||
Duidelijk lijkt me
Ga nu toch voor een compleet verlagingset of misschien toch ooit maar een schroefset. Dit schiet totaal niet op. Weet nu alleen ff niet voor welke auto ik de veren moet verkopen Heeft iemand misschien een boek waar van verschillende auto's de veren instaan?
|
||||
|
||||
Quote:
Deze veren mogen dan eigenlijk geen TÜV keurmerk hebben. Waarschijnlijk laksheid van de producent of onnauwkeurigheid van de productie. Een goede verlagingsveer zal altijd klem zitten tussen de originele veerpoot. Ik heb niet voor niks stage gelopen bij een producent van verlagingsveren En gevaarlijk is niet, als je maar geen rommel koopt wel zit je met een iets verkeerde dempingsgraad. Door de verkorte veerweg (verlagingsveer heeft over het algemeen een hogere veerconstante) bij een gelijk kracht aan het wiel zal de ingaande en uitgaande slag kleiner worden. De demper is hier alleen niet op aangepast. Doordat de demper een kleinere slag kan maken zal hij er langer over doen om alle aan het wiel opgenomen energie weg te dempen. De auto kan door het verlagen met enkel veren wat sponzig aanvoelen. Edit: Daarom zijn verlagingsveren bijna altijd progressief. Zodat de veer wel altijd klem zit. Ik ben geen veer tegen gekomen die niet klem zat bij mij op de stage. Last edited by RubenD : 03-02-2007 at 17:56. |
|
||||
|
||||
Heb je ze niet verkeerd dus achter veer voor en voor achter ?? is maar een idee
|
|
||||
|
||||
Hee Gijs ik neem ze wel terug, die 'knakker' van wie ik ze had zei dat ze voor golf 1 waren, en ik wil jouw niet opschepen met iets wat iemand anders mij wijs maakt. Stuur maar ff een PBtje.
|
||||
|
||||
Hej gijs, als je nog iets zoekt, iets voor jou misschien?? http://auto-diversen.marktplaats.nl...9%2Fz%2FRdZxLjk
|
||||
|
||||
Hmm, op zich niet verkeerd. Alleen wil ik achter niet lager dan voor (40/60)
Misschien wel een domme vraag, maar hoe moet ik die voorste monteren?
|
||||
|
||||
Quote:
Mag hopen dat het verkeerd om geschreven staat... Dus dat het 60/40 is. Maar was me niet eens opgevallen eigenlijk... Nummer staat er bij... Dus bellen is de kortste klap! Leek me niet duur, en volgens mij is er ook nog wel wat van de prijs af te krijgen . Voor uitleg over hoe te monteren moet je even neuzen op 't forum... Ik kan het je iig niet duidelijk maken hoe het moet, want ik heb moeite zat me dat soort dingen zelf duidelijk te maken
|
||||
|
||||
Hehe oke, in ieder geval bedankt voor de tip