|
||||
|
||||
Quote:
Ja een tube remvet om het zuigertje mee in te vetten........ Arjan |
|
|||
|
|||
Quote:
Check, heb ik. |
|
|||
|
|||
Nou, so far so good, met de zuiger is niks mis, alleen het mechanisme van de handrem zit behoorlijk vast en staat nu te weken in wd40. Het revisiesetje bevatte zowaar voor beide kanten een nieuwe o-ring en stofkap, dus de kosten zijn momenteel nog maar 9,25 euro + wat wd40 voor de totale revisie. Oh ja, ik heb ook de 2 zelfborgende bouten maar vervangen, leek me de moeite van het besparen niet waard.
Nog even een opmerking, mijn golf is model 88 maar heeft wel 36mm remzadel. Dus daar begrijp ik niet heel erg veel van. Met het chassisnummer kreeg ik ook het goede revisiesetje (d=36mm) dus de 38mm zadels kunnen pas later zijn geintroduceerd. Morgenochtend ga ik het afmaken, vertel ik ook even hoe het remontluchtingssetje bevalt dat gebruik maakt van de luchtdruk in de reserveband. Allemaal enorm bedankt voor zover. Derk |
|
||||
|
||||
Dan heb je denk ik geen ABS, het zou namelijk kunnen zijn dat het daar nog mee samen hangt, ik heb een GTI van 9/87 en 38mm remklauwen achter en ABS, misschien dat het daarom verschilt.
|
|
|||
|
|||
idd geen ABS
nu ga ik weer verder... |
|
|||
|
|||
HEEEELPP! Het mechanisme komt helemaal los uit het zadel is dat wel goed??? Zat eerst vast maar na een paar zachte tikjes met de hamer kwam ie los. Het kon met de hand echter nauwelijks gedraaid worden dus dacht ik met een keer of 20 heen en weer bewegen komt ie wel wat losser, alleen toen bleek dat stangetje waarmee de hefboom in het zadel zit er al een cm uit gekomen te zijn. Of kun je dit er inderdaad uithalen en ook schoonmaken (het ziet er wel een beetje verroest uit...
Graag hulp/adviezen |
|
||||
|
||||
Je kunt het er niet zomaar uithalen, maar je kunt het palletje gewoon terug duwen dan werkt alles weer.
Heb nu al 2 jaar voor de keuring de beide klauwen gewoon gangbaar gemaakt, als je die pal vaak genoeg op en neer beweegt, werkt ie wel weer voor een week of 3 Voldoende voor de keuring dus. Over een tijdje maar eens kijken voor andere klauwen |
|
|||
|
|||
Alles weer gemonteerd maar de handrem werkt nog steeds niet. Het mechanisme gaat wel heen en weer maar vast zetten ho maar. De normale rem werkt overigens prima. Alles geprobeerd, ook de afstelschroefjes helemaal aangedraaid zodat het mechanisme halverwege staat maar doet nog steeds niets. Misschien niet goed ontlucht of is ie gewoon echt kapot?
Ik word er helemaal hopeloos van want vandaag kan ik verder niks meer doen want ik moet werken. Als iemand nog de gouden tip heeft volgt beloning, anders moet ik maar de klauw van www.havam.nl bestellen. |
|
|||
|
|||
Remklauw
Dat je handrem niet werkt heeft niks met goed ontluchten te maken.....die werkt mechanisch.
Hoe heb je je handrem afgesteld ?? Kabels lopen helemaal vrij, cq zitten ze niet vast ?? |
|
|||
|
|||
Dan is waarschijnlijk je zuiger nog niet vergenoeg opgesteld moet je kabel van de handrem loshalen en dan de hevel heel vaak heen en weer bewegen dit duurt echt lang totdat de zuiger weer vergenoeg naar buiten staat kan wel zijn dat je ze 50x moet bewegen met een 36mm maar op die manier moet het lukken
|
|
||||
|
||||
Quote:
Klopt.. Dit komt door de zelfstellende werking in de remklauw. |
|
|||
|
|||
Remklauwen..
Het zelf stellen van de remklauw gebeurt door de beweging van de zuiger tijdens het remmen...als de blokken slijten, kunnen ze verder naar buiten bewegen, dat gebeurt met een draaiende beweging.......dat staat los van het handrem mechanisme.....Om die zelfde reden moet je de zuiger als je blokken vervangt terugstellen met een draaiende beweging........het tegengestelde van de beweging die de zuiger maakt bij normale slijtage....
Je moet de zuiger zover terugstellen dat bij montage van de blokken een speling van +/- 1 mm tussen schijf en blokken is...teveel speling heeft tot gevolg dat de handrem niet werkt, want de slag van het handrem mechanisme is domweg te klein ... Het eigenlijke stel mecahnisme bij dit type rem bestaat uit schroefdraad met hele grote spoed die inwendig in de zuiger zit en uitwendig op het deel wat de blokken aandrukt mbv van het handrem heveltje op de klauw..deze schroefdraad voorkomt dat de zaak niet ingedrukt kan worden met een axiale druk, maar slechts met een draaiende beweging ...Het handrem mechanisme oefent dus alleen een axiale kracht uit..... De handrem word zoals bekend afgesteld met de stelschroef binnen in de auto bij de handrem handel Daarom staat er in de diverse handleidingen ook dat je de blokken moet *zetten* door het meerdere malen intrappen van het rempedaal...op die manier word de draaiende beweging opgeroepen en stellen de zuigers zich Last edited by Fred : 28-03-2004 at 21:01. |
|
|||
|
|||
Volgens mij hebben julllie gelijk. Ik kreeg vandaag het volgende uitgelegd en dat vertoont wel wat overeenkomsten met jullie uitleg. De zuiger moet zich nog 'zetten' en ik heb hem te ruim gemonteerd daarvoor.
Na enige navraag is de manier waarop ik de klauw heb gemonteerd niet juist. De zuiger is nog indrukbaar als je hem monteerd en die speling moet eruit gehaald worden. Je draait de zuiger zover uit/in totdat ie net over de remblokjes past, en dan druk je hem zo hard mogelijk naar binnen. Als het goed is gaat ie iets naar binnen toe, dan draai je de zuiger weer iets naar buiten zodat ie weer krap over de remblokjes past en herhaal je het ritueel. Uiteindelijk krijg je hem niet meer naar binnen geduwd, en monteer je hem zo strak mogelijk om de remblokjes. Het schijnt een bekend euvel te zijn bij de golfjes met schijfremmen achter. Dat ga ik morgenavond maar eens proberen... Last edited by Zestienkleppen : 28-03-2004 at 21:51. |
|
|||
|
|||
Gewoon monteren met de zuiger zover ingedraaid zodat er een speling ontstaat van één millimeter gemeten tussen blok en schijf is voldoenden...indrukken lukt je toch niet met de hand :p
De rest stelt zich zelf |
|
|||
|
|||
Quote:
Zo heb ik het momenteel gedaan enne non functionato. Ik kwam erop omdat ik ongeveer hetzelfde heb gehad bij het vervangen van de remblokjes, toen deed de handrem het ook niet meer. Alleen heeft toen iemand bij de garage dat opgelost tezamen met een andere reparatie. Die had ik nou even gebeld. |
|
|||
|
|||
Raaaaaaaaaar
Als het op deze manier niet werkt is er iets vreemds aan de hand......Ben benieuw wat het dan is
|
|
|||
|
|||
Quote:
Dat hoop ik je vanavond te kunnen vertellen. Wie heeft er trouwens een plaatje van een opengewerkt girling remzadel? |
|
|||
|
|||
Vermoeden !!
Ik denk dat ik al een idee begin te krijgen wat er aan de hand KAN zijn....Ik denk dat je de zuiger eerst helemaal hebt ingedraaid met montage...Vervolgens heb je eerst de zaak gemonteerd, daarna de rem *getest* en daarna merkte je dat de handrem niet werkte.
Wat er dan WAARSCHIJNLIJK aan de hand is, is dat het handrem mechanisme niet aan ligt tegen de hevel die er in zit......... De truc is namelijk dat je VOORDAT je de boel vult en monteerd de zaak eerst naar binnen drukt, dat doe je tijdens het indraaien van de zuiger...dus niet alleen draaien maar tegelijkertijd drukken. De zuiger dan niet helemaal indraaien, maar juist zoveel dat je de blokken met de eerder genoemde speling kan monteren...Als je de zuiger niet aandrukt tijdens montage óf je draait hem terug dan werkt de gewone rem prima, maar het handremmechanisme ligt dan soms niet meer aan waardoor er te veel speling is Nogmaals ik DENK dat dit het geval is....maar ik blijf benieuwd naar wat je vanavond meld !! |
|
|||
|
|||
Quote:
Precies! Je hebt hier helemaal uitgelegd wat ik een beetje krom probeerde te vertellen. Het handremmechanisme kan een vrije slag maken. Ik moet dus nog eens heeeeeel erg hard op de zuiger drukken om die weer tegen het mechanisme aan te krijgen. Kan het ook zijn dat zoiets vast zit...? |
|
|||
|
|||
Zou kunnen, maar onwaarschijnlijk dat dat vast zit, meestal zit het hefboompje aan de buitenzijde van de klauw vastgerot....
Je kan de klauw demonteren, en kijken of je de boel op zijn plaats kan drukken, draai dan eerst de zuiger weer wat uit en dan met een klem VOORZICHTIG de zuiger terugdrukken, niet met veel kracht want anders verniel je het binnenwerk Controleer dan VOOR montage hoeveel speling het hefboompje aan de buitenzijde heeft....beetje speling kan maar te veel is niet goed. |