|
||||
|
||||
Weet iemand ook een goede site hoe je smd leds monteert ?
Div mensen hebben het al afgeraden, maar wil toch weten of ik het zelf kan met een soldeerpotlood en veel geduld. Steve misschien ? |
|
||||
|
||||
een duitse site: http://www.blauetachos.de/doc/vw/index.htm
Maar je kunt ook even op steve zijn site zien Tis op zich niet zo moeilijk, je moet er wat geduld voor hebben |
|
||||
|
||||
Zou voor de tellerbak gewoon de ledjes gebruiken die je in de bestaande fitings kunt solderen (zoals op de site van steve), anders heb je veel werk zoals op blauetachos.de staat beschreven
|
|
||||
|
||||
Ik heb de hele handel in mijn Golf net omgebouwd. Het moeilijkste was om die verrekte tellerkabel los te krijgen (vind ik tenminste), mijn kabelboom lag er bovenop door geknapt tyrips :S
Maargoed ik heb de handleidingen van http://www.blauetachos.de/doc/vw/index.htm doorgekeken. Even snel. Maar ik heb gewoon alle knoppen open gewerkt en weer aangesloten. Vervolgens de verlichting aangezet en alles doorgemeten met een multimeter. Weet je tenminste zeker waar de + en - zit. Ik heb enkel 3mm leds gebruikt. Voor de tellerbak 7 blauwe en 2 rode. Voor de knoppen 1 blauwe en 1 rode per stuk (voor lichtschakelaar heb je maar 1 led nodig). En als laatste 2 blauwe voor het bedieningspaneel van de kachel. Maar misschien maak ik daar wel 3 van, nog eentje extra helemaal aan de rechterkant is niet verkeerd namelijk. De knoppen zijn bij mij dus zo dat het symbool blauw is en als ik de knop inschakel dat het voormalig oranje lampje onderin (lampje zelf ziet niet onderin maar dat zie je dan wel snel genoeg) rood is. Je kunt het oranje stukje plastic gewoon laten zitten. Het ledje zorgt er wel voor dat het normaal rood kleurt. Ik heb wel wat foto's maar deze zijn niet echt scherp helaas. Ik zal ze zo eens plaatsen. Het diffussiefolie moet ook nog in de knoppen. Maar dan kan heel makkelijk achteraf nog. Alle spullen heb ik bij Steve010 weg. Mooie service van hem! |
|
||||
|
||||
De vraag is eigenlijk bedoelt voor de ombouw van mijn motorlampjes.
Dat zijn al smd's. Gewone LED gaan daar niet passen. |
|
||||
|
||||
Die Osramfittingen zijn inderdaad ook erg handig! Ik vraag mij alleen af of die ook geschikt is voor de display van je MFA/klok...
|
|
||||
|
||||
Motorlampjes, bedoel je de lampjes in het midden van de tellerbak, zoals knipperlicht en waarschuwingslampjes of?
|
|
||||
|
||||
Heb vandaag contact gehad met blauetacho.de , maar als ik alles bij hun bestel, dus div. setjes voor diverse schakelaars, kom ik toch op een aardig bedrag uit. Ik ga maar eens ff losse ledjes bestellen, dat scheelt een hoop euri`s...
|
||||
|
||||
Ik ben weer eens niet echt duidelijk geweest met mijn teksten
Ik bedoel de lampen op mijn Motor. Hayabusa. Daar wil ik al enige tijd blauwe ledjes monteren, maar het zijn 7 stuks SMD leds. En om effe te proberen zoek ik eigenlijk niet want een andere kilometerteller kost namelijk 195,00...... Vandaar mijn vraag. Misschien heeft iemand er ervaring mee. Ik weet dat het niet op een VW forum hoort, maar ik dacht, een niet gestelde vraag leverd nooit een antwoord op. |
|
|||
|
|||
@ruben, ik heb de foto's gezien in je topic, netjes gedaan.
Inmiddels heb ik nog fellere 3mm blauwe led op voorraad. En ik kan eventueel aan kleinere weerstanden komen wat misschien handig is voor het monteren van de led's in schakelaars @cabby, ik heb geen ervaring met smd led's solderen. |
|
||||
|
||||
Christiaan echt ga naar de website van Steve en bestellen maar!
Ohw Steve feller moet je niet verkopen voor iemand die dat in zijn dash gaat zetten. Word je helemaal gek. En de tellerbak is dus indirect verlicht. En mijn schakelaars zijn te fel, ik heb alles eruit gehaald -> er zit niks meer tussen de led en het symbooltje. Daar komen dus 2 of meer lagen van dat diffuspapier tussen. Zal de foto's eens gaan uploaden! |
|
|||
|
|||
heb je ze al geprobeerd op te schuren?
dan worden ze iets minder fel en verspreid het licht beter waardoor je een nog mooier resultaat krijgt. |
|
||||
|
||||
ik wil mijn dashboard verlichting dus ook ombouwen naar een blauwe maar welke ledjes moet ik dan pakken, bij steve010 zie ik 5 mm ledjes staan die een sterkte van 20000mcd hebben, is dit niet wat erg veel
welke ledjes worden het meest gebruikt met welke weerstand erachter. zat zelf te denken aan 5000 mcd ledjes. hoor het graag, grtz Erik
|
||||
|
||||
Hey Erik ik stuur je morgen wel even een PB over wat voor ledjes ik gebruikt heb.
Albie |
|
||||
|
||||
Quote:
dat zou heel mooi zijn Ablie, al vast heel erg bedankt, zou je me dan ook een foto'tje kunnen sturen hoe het bij jou er nu uitziet, (erikdriessen@hotmail.com) thnx, Erik