Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek overig > Wielen en banden
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts

Reply

Thread Tools Search this Thread
Old 14-03-2006, 21:06
jetta mk1 '82 jetta mk1 '82 is offline
Volksforum QUATTRO Donor

omdat ik is gehoord heb dat je niet ale banden zomaar bol kan trekken en mijn voor keur gaat uit naar toyo's dus vandaar !?

maar als er meer banden zijn die je bol kan trekken zijn die natuurlijk ook welkom !!
Reply With Quote
Old 14-03-2006, 21:14
Zweiter's Avatar
Zweiter Zweiter is offline
Married to PC

ik neem aan dat je nu wel genoeg foto's en informatie hebt om een keuze te kunnen maken. voor nog meer foto's van verbreed staal moet je de zoek-functie maar gebruiken. check anders de jetta in mn avatar nog even, 8j verbreed staal met 185-50-14 bandjes.
Old 15-03-2006, 20:06
LuNaTiK's Avatar
LuNaTiK LuNaTiK is offline
Postwhore

Quote:
Originally Posted by EppeRRR
Misschien een overbodige wedervraag, maar waarom persé foto's van toyo's ????

Dat ziet er vrijwel hetzelfde uit als andere banden, als er maar zo'n zogenaamde 'velgrandbescherming' aan zit (die normaal gesproken bij 'normale' velgen de velgrand beschermd)

nou niet echt... ieder merk/type band ziet er weer anders uit. Bijvoorbeeld de Proxes van toyo zijn in werkelijkheid zo'n 10% smaller dan er op vermeld staat. Ik vind het een terechte vraag.
Reply With Quote
Old 15-03-2006, 20:09
maartenunplukt's Avatar
maartenunplukt maartenunplukt is offline
Postwhore

nu we het toch over verbreed staal hebben. Ik wil mijn 13" standaard golf 1 velgen laten verbreden. Wat is een mooie maat? 7J of meer? En wie weet er een goed bedrijf die dat kan doen omgeving haarlem?

thnx alvast
Old 15-03-2006, 20:09
LuNaTiK's Avatar
LuNaTiK LuNaTiK is offline
Postwhore

minimaal 8J natuurlijk, zonde van de moeite anders
Reply With Quote
Old 15-03-2006, 20:19
maartenunplukt's Avatar
Postwhore

haha ok... het enigste wat ik nog neit echt doorheb is de breedte van de band. Want er kunnen meerdere breedtes omheen? Ik neem aan dat een brede er boller opstaat dan een minder brede die dus strakker ligt?

Want als ik op die 8J 13" echt strakke bandjes wil, waar moet ik dan aan denken?
Old 15-03-2006, 20:23
Zweiter's Avatar
Zweiter Zweiter is offline
Married to PC

echt strak op 8j? 175-50-13
Old 15-03-2006, 20:34
RubenD's Avatar
RubenD RubenD is offline
Volksforum Aandeelhouder

Stel je hebt dus een 8J brede velg (ff rekenen, 8*25,4=203mm) Die velg is dus 203mm breed (ongeveer dan he!) en je wil daar een bandje op wat heel plat is maar ook moet datzelfde bandje er met schuine wangen op zitten.

een 195 band zal er dus veel minder strak op zitten als de zojuist genoemde 175er band.

Maar hoe smaller je gaat hoe moeilijker het is om de band er op te krijgen en te houden. Jongen die ik ken heeft er 3,5 bar in, nou daar ga ik niet mee rondrijden.

Dus ga je alleen voor de looks of wil je ook een stukkie veiligheid, dan moet je niet zo vreselijk smal gaan.

De banden maten ben ik niet echt bekend in maar wat een feit is, je hebt een 195 band
als er dan 195/70 14" is dan is die veel goedkoper als een 195/40 14". Dat moet je ook niet vergeten tenzij het geld je niet kan schelen natuurlijk...

Dus op wat voor auto komt het en wat wil je precies?
Reply With Quote
Old 15-03-2006, 20:38
martinus83's Avatar
martinus83 martinus83 is offline
Forum junkie

195/70 is daarintegen natuurlijk geen porum ,erg lelijk zelfs!
Golf TDIi '97 - Sold
Golf GTi8v '90 - Sold
Golf GL1.8 '87 - TL
Golf CL1.3 '86 - TL
Reply With Quote
Old 15-03-2006, 20:52
RubenD's Avatar
RubenD RubenD is offline
Volksforum Aandeelhouder

Ut was maar een voorbeeld en het is idd geen porum!!
Reply With Quote
Old 15-03-2006, 21:20
EppeRRR EppeRRR is offline
Forum Newbee

Quote:
Originally Posted by RubenD
Stel je hebt dus een 8J brede velg (ff rekenen, 8*25,4=203mm) Die velg is dus 203mm breed (ongeveer dan he!) en je wil daar een bandje op wat heel plat is maar ook moet datzelfde bandje er met schuine wangen op zitten.

een 195 band zal er dus veel minder strak op zitten als de zojuist genoemde 175er band.

Maar hoe smaller je gaat hoe moeilijker het is om de band er op te krijgen en te houden. Jongen die ik ken heeft er 3,5 bar in, nou daar ga ik niet mee rondrijden.

Dus ga je alleen voor de looks of wil je ook een stukkie veiligheid, dan moet je niet zo vreselijk smal gaan.

De banden maten ben ik niet echt bekend in maar wat een feit is, je hebt een 195 band
als er dan 195/70 14" is dan is die veel goedkoper als een 195/40 14". Dat moet je ook niet vergeten tenzij het geld je niet kan schelen natuurlijk...

Dus op wat voor auto komt het en wat wil je precies?

Ik zal ff een voorbeeld geven...

Zet bijvoorbeeld eens een lat van 1 meter tegen de muur met de onderkant 1 meter van de muur... Resultaat: staat zeer schuin

Zet nu eens een lat van 3 meter tegen de muur met de onderkant van de lat weer 1 meter van de muur... Resultaat: lijkt zeer rechtop te staan.

conclusie: hoe platter de band hoe meer je het effect krijgt van een 'getrokken' band om de velg

suc6
Reply With Quote
Old 15-03-2006, 21:30
maartenunplukt's Avatar
Postwhore

relaxed! Bedankt voor de reacties.

Het gaat om een golf 1. 8J is idd een knap gezicht, dus het zal waarschijnlijk die richting opgaan. Ik zag op autobandenmarkt.nl 195/50 voor 60 euro per stuk staan. Aangezien ik het van de zomer wil doen heb ik er dan wel geld voor.

Ik vraag me nu alleen nog af, wat het verbreden gaat kosten en of iemand daar ervaring mee heeft bij bedrijven in de omgeving van haarlem?

Maar thumbs up voor de reacties tot nu toe!
Old 18-05-2007, 00:18
FGizmoS's Avatar
FGizmoS FGizmoS is offline
VW Addict

Send a message via MSN to FGizmoS

Quote:
Originally Posted by EppeRRR
Ik zal ff een voorbeeld geven...

Zet bijvoorbeeld eens een lat van 1 meter tegen de muur met de onderkant 1 meter van de muur... Resultaat: staat zeer schuin
...

dit zal dan wel meer dan schuin zijn zeker
Reply With Quote
Old 18-05-2007, 23:02
jettaracing's Avatar
jettaracing jettaracing is offline
Volksforum Aandeelhouder - Oil burnin' Maniac

Send a message via MSN to jettaracing

dat er mensen zijn die met 3,5 bar rijden , ik reed met mijn 8,5 en 195/45x15 met 2,3 bar ,en dat reed goed !
Ook geen problemen met slijtage ,
En onthoud ook dat niet alle banden op dezelfde manier 'trekken' dan andere ,bijvoorbeeld een toyo kun je meer druk in pompen (3 bar b.v ) dan een nankang ,want dan zal de band in de midden hol trekken ,i.p.v bol gaan staan !
En dat zal zeker niet ten goede komen i.v.m de slijtage !
Als de band goed om de velgrand past dan hoef je er geen extreem hoge druk in te pompen. of je moet heel erg extreem gaan ,maar dan ben je ook niet echt meer veilig bezig!

Quote:
Originally Posted by Misha
De ringen van een schroefset gaan maar 1 kant op hè.. en da's naar beneden
Reply With Quote
Old 19-05-2007, 18:09
Kris Hoekstra Kris Hoekstra is offline
VW Enthousiast

Quote:
Originally Posted by maartenunplukt
relaxed! Bedankt voor de reacties.

Het gaat om een golf 1. 8J is idd een knap gezicht, dus het zal waarschijnlijk die richting opgaan. Ik zag op autobandenmarkt.nl 195/50 voor 60 euro per stuk staan. Aangezien ik het van de zomer wil doen heb ik er dan wel geld voor.

Ik vraag me nu alleen nog af, wat het verbreden gaat kosten en of iemand daar ervaring mee heeft bij bedrijven in de omgeving van haarlem?

Maar thumbs up voor de reacties tot nu toe!

Bij v/d Mik in Vinkeveen waar ik mijn velgen heb laten doen kostte het 18 euro per velg dus 72 totaal

Ik heb op mijn verbreed staal (7J) 195/45 R14 banden zitten en de wangen staan gewoon mooi schuin. De banden zijn van Falken en bevallen me erg goed kostte me 240 euro voor 4 via zo'n online bandenmarkt dus ook 60 euro per stuk.....

Kris.
Reply With Quote
Reply

Posting Rules