|
||||
|
||||
adapter vergeten ?
|
|
||||
|
||||
FRED!!!!!Echt gaat jij een professionele uitlijner de les proberen te lezen en af te kraken. Kom maar eens langs met je auto zal ik je eens laten zien wat er allemaal mogelijk is. Beun de haas jij bent echt niet wijs. Vraag aan menig persoon hier zoals sixpack,vwleusden en nog een aantal anderen die ik het allemaal heb laten zien omdat die nodig is. Anders pak je auto maar schroef de 4 bouten van je subframe los en duw er maar eens tegenaan. En nieuwe bouten in de veerpoten nog veel meer onzin je heb 2 graden speling aan allebij de kanten en dus kan je altijd binnen de tolleranties komen. Pas op met af kraken dus. Ik weet heeel goed waar ik over praat.
|
|
||||
|
||||
Quote:
euhmz.. nee, heb aan beide kanten dezelfde verbreder van 5 mm... anders pasten de velgen niet meer om mijn remklauwen na het monteren van nieuwe remblokken... maar ik vind het best wel storend/vreemd.... zou er iets ontzet kunnen zijn?
Jetta 1.3 CBR carbs '84-Jetta 1.3 '84-Golf II 1.3 '84-Seat Ibiza 1.9 TDI '01-Golf II 1.6 D '85-Vento 1.9 TDI '96-Seat Cordoba 1.9 TDI '03-Golf II 1.6 B 86-Golf II 1.6 TD '86-Golf II 1.9 TDI '84-Polo 9N 1.9 TDI '05 |
|
|||
|
|||
Antera.....sorry hoor maar ik moet even vreselijk lachen om jou.....Jij noemt jezelf professional?? Zeker Kwikfit monteur?? Hoe kun jij zien wat een ander voor een werk doet via een scherm ??
Afstellen met zaken die daar niet voor gemaakt zijn vallen inderdaad onder de categorie beunhazerij.......... Laat me niet lachen joh...... Ik zou me maar eens echt gaan verdiepen in uitlijntechniek.....want zelfs de posting met cijfertjes uit een uitlijnrapport interpreteer je totaal verkeerd ........ Maar goed, als mensen zich laten leiden door BlaBlaBla verhalen ...........Jij kan bijvoorbeeld op afstand zien wat voor een veren er onder zijn auto zitten?? Weet je bijvoorbeeld welke velgbreedte er onder zijn auto zit?? Je zal namelijk niet de eerste zijn die een verlaagde en verbreedde auto uitlijnt met standaard uitlijn gegevens.... Echte problemen met uitlijnen gaat verder dan scheef afgesleten banden en scheeftrekken met remmen en/of optrekken..... |
|
||||
|
||||
Kan "de pro" (Fred) mij dan misschien helpen met mijn vraag?
Jetta 1.3 CBR carbs '84-Jetta 1.3 '84-Golf II 1.3 '84-Seat Ibiza 1.9 TDI '01-Golf II 1.6 D '85-Vento 1.9 TDI '96-Seat Cordoba 1.9 TDI '03-Golf II 1.6 B 86-Golf II 1.6 TD '86-Golf II 1.9 TDI '84-Polo 9N 1.9 TDI '05 |
|
|||
|
|||
Nee dat kan ik niet .........niet via een scherm. Dat geeft een vals beeld. Bovendien zou ik persoonlijk moeten *voelen* wat de auto doet....dan kun je pas een idee vormen over hoe of wat..
Kijk en je geeft zelf al aan dat je verbreders hebt geplaatst, dat kan al een fout veroorzaken, zeker als het niet bekend is bij de uitlijner ter plekke...Dat veranderd bijvoorbeeld al de schuurstraal van het geheel, je camber komt daardoor anders, spoorbreedte veranderd enz......zo zijn er nog meer zaken te noemen Ik zeg trouwens niet dat ik een pro ben he......een *pro* is trouwens gewoon iemand die iets doet waar ie voor betaald word en zo in zijn levenonderhoud voorziet. En dat is zeker geen garantie voor vakmanschap.....Er zijn *amateurs* die beter zijn dan menig *pro*...maar er zijn ook pro's die gewoon beunhazerij bedrijven Last edited by Fred : 21-03-2004 at 11:50. |
|
||||
|
||||
zinloos gesprek ben blij dat andere mensen beter weten dan jij. Beunhazerij dat denk jij als de probleem auto's uit heel het land hiernaartoe komen dan weet jij het wel. En niet waar het voor gemaakt is waarom subframe verstellen bij een audi met S-punt verstelling???????????????????????? Mag jij me uitleggen dan is zeker ook beunhazerij????
Waarom zit er speling op het subframe? Lees de technieken maar eens na op de cursus van Oskamp en van Bean dan weet je hoe ik aan deze rare werkwijze ben gekomen. Last edited by Antera : 21-03-2004 at 12:02. |
|
|||
|
|||
We hebben het hier niet over het uitlijnen van een Audi of wat anders toch ??
Ik zou ook een heel verhaal op kunnen dissen hoe je een formule 3 auto uitlijnt, maar doet dat ter zake?? Het gaat hier om een specifiek model.........DAAR gaat het om, niet om het uitlijnen van een kruiwagen of een tractor ;-)))) |
|
||||
|
||||
nee niet een specifieke auto wat hier geld geld voor menig andere auto. Die afwijking in de castor. En hoe is die bij te stellen??? Door het subframe recht te zetten. Dit doet men ook bij schade bedrijven en niet door recht trekken. Je subframe heeft speling en bij een kleine tik kan die scheef komen te zitten. Dan mag jij je draagarmen vervangen enzo hoor geen probleem maar dan heb je nog steeds je castor verschil en hoe los je die dan op als je niet aan je subframe mag komen???? Hoe zetten ze het bij de dealer er dan onder? doe maar er gewoon onder schroeven zit ie scheef jammer dan mogen we niet mee schuiven?
|
|
|||
|
|||
Ik vind het allemaal best hoor wat je roept....maar zaken gaan afstellen met dingen die er niet voor gemaakt zijn blijf ik bedenkelijk vinden, zeker als het zondermeer word gedaan, want wie zegt er dat het subframe scheef zit? Er kan wel iets krom gereden zijn (op een drempel bijv). Dan hoeft per definitie niet gelijk het subframe scheef te staan......dan ga je de verbogen zooi compenseren met wat anders.
Het is zaak dat er EERST gekeken word wat er echt loos is alvorens maar overal aan te schroeven.....oorzaak verdoezelen heet dat |
|
||||
|
||||
ooow.. maar je draait al bij.. :p just read the book? lol
|
||||
|
||||
Quote:
Het hele idee van uitlijnen is het compenseren en afstellen van verschillen in maatvoering. Als je verschil in caster habt ga jij toch ook niet alles vernieuwen om dit op te lossen? Verstellen is een hele reele optie in dit geval. |
|
||||
|
||||
Dan heb je toch een probleem een spoorstang is vaak zichtbaar krom maar als er een fusee krom is of je veerpoot of een draagarm staat een klein beetje om?? Kan je zeker niet altijd zien en als je dan de moeite kan nemen om de boel weer een beetje te stellen door middel van wat bouten te lossen en dan te stellen lijtk me dat zeker niet mis als daarmee ook je KPI goed in orde blijft. Maar wil mijn klanten wel naar jouw toe sturen met de dingen die verkeerd staan. mag jij ze gaan vertellen dat het vernieuwt moet worden. Lijkt me een lastige manier van werken.
Dan nog wat waarom zit er overal stelmogelijkheden op dan?? Dat zit er voor de sier? Dan moeten ze het maken net als bij mercedes w210 enzo alles vaste delen. |
|
|||
|
|||
Waar staat dat ik alles vervang?? Ik geef alleen aan dat het zaak is dat er eerst gekeken word naar oorzaken. Als er geen afwijkingen zijn kan er gewoon uitgelijnd worden. Als men gaat uitlijnen ZONDER dat de oorzaak bekend is......sja dan vraag ik me in alle ernst af wat daar dan het nut van is.
Ik zal een voorbeeld geven........iemand komt in een service bedrijf met de klacht dat de auto niet goed spoort, gevoelig is voor zijwind enz.... Prima ding word uitgelijnd, en inderdaad er worden afwijkingen gevonden....alles netjes afgesteld zoals het hoort.. Klant gaat weg.............weggedrag van de auto is niet wezenlijk beter geworden, maar ach de auto moet binnenkort weer voor de jaarlijkse apk keuring en dan zal ik de garage er op wijzen..Blijkt dat er speling op de fuseekogels zit....kogels worden vervangen, uiteraard word de hele boel opnieuw uitgelijnd... Auto rijdt nu weer als een scheermes..... Wat zou er gebeurt zijn als men bij de eerste uitlijnbeurt ook al was vastgesteld dat de boel speling had?? Een correcte monteur had de klant er op gewezen en het uitlijnen uitgesteld totdat de zaak gefixed was. Zo geld het met alle zaken die uitlijnen vereisen: Eerst de reden zien te achterhalen waarom er een een afwijking is....eerst dat oplossen en dan pas uitlijnen. Uitlijnen is meer dan compenseren van maatvoering enz, het bepaald in sterke mate HOE een auto zich gedraagt, en dan niet alleen bij rechtuitrijden enz.. Kleine subtiele afwijkingen kunnen een wereld van verschil maken qua weggedrag....en helaas heeft niet iedere monteur die uitlijnt dat gevoel in de vingers, men kan de zaak prachtig afstellen zoals het word voorgeschreven, maar het plaatsen van een verbreder kan dat geheel te niet doen als het niet bekend is |
|
|||
|
|||
Tja......Ga lekker door met zaken compenseren met zaken die daar niet voor gemaakt zijn..........Ik las elders ook iets dat je kan afstellen door het afslijpen van bouten !!!
Ik zou de monteur door de werkplaats heen meppen als ze dat bij een van mijn auto's zouden flikken ;-)) Maarre..........we hebben het hier over het afstellen van een Jetta toch.....daar zitten maar beperkte zaken op waar mee afgesteld kan worden....daarom zijn er voor sportief gebruik o.a andere toplagers verkrijgbaar waarmee de zaak veel verder en verfijnder is af te stellen .... Ik zal het hier bij laten......ik ben duidelijk een andere mening toegedaan ;-)) |
|
||||
|
||||
een zeer andere mening idd :o rijd meestal eerst een blok je om dan als je een auto gaat compenseren met de camera's van de uitlijncomp dan voel je gelijk voor speling met opkrikken op de brug kijk je naar kogels endergelijke die verspringen. Daarna kijken wat de uitlijn gegevens zeggen daarna dot nummers kijken enz. En dan de nodige dingen afstellen. Koop jij een nieuwe auto zet hem op de brug en der zit 35' verschil in de castor wat zeg jij dan ik heb een kromme auto gekocht. Ik wens je verder veel suc6 met je kennis aangaande uitlijning. Dan gaat ik mijn beroep weer eens fijn uitvoeren. En mijn curcus leiders ff zeggen dat hun het fout hebben. even goede vrienden
|
|
||||
|
||||
het gaat om een Golf II, maar ik was zo vrij om mijn vraag er ook tussendoor te gooien(Jetta I)
mijn conclusie... jullie bedoelen volgens mij allemaal hetzelfde: "We" vinden allemaal: - alle onderdelen moeten goed zijn (draagarmen, stuurstangen.. fusees.. alles) - is dit allemaal goed, dan mag er gekeken worden of alles recht zit(subframe bijv.) - pas nu kan goed uitgelijnd worden. - goed uitlijnen is van groot belang... ja toch?
|
|||
|
|||
Oh je bent nog aan het leren?? Tja....dan doe je alles nog via het boekje ;-))
Laat mij nou maar lekker mijn methodes hanteren, ik werk al wat langer zo....en niet bij een of andere fastfitter.....die jongens snappen niet eens wat van banden, laat staan van uitlijnen.... Die gaan rustig een Citroën met hydraulische vering uitlijnen zonder draaiende motor !! Uitlijnen is namelijk méér dan het kunnen aflezen van wat cijfertjes op metertjes en het lezen van wat waardes in een boek... Als ik bij jou zou komen en zeg dat ik graag wat minder onderstuur wil hebben, dan denk ik dat je met de mond vol tanden staat ;-))) Maar verder even goeie vrienden hoor |
|
||||
|
||||
Nee sta ik niet met me bek vol tanden maar ja jouw mening is beter dan die van mij heb ik het idee. En ik werk al jaren op mijn manier en ben niet iemand die nog ervoor aan het leren is maar cursus krijgen voor nieuwere auto's wat wel en niet mogelijk is eventueel enzo.
Maar ik eindig bij deze de topic Marscki sluit dit maar eindeloze discussies gaat ik niet meer aan. Ben blij dat ik niet bij een kwik fit euromaster of ptc werk |
|
|||
|
|||
Tommy,
Inderdaad alles moet goed zijn vóórdat je gaat uitlijnen, en dat gaat eigenlijk veel verder dan men gewoonlijk aanneemt.....sterker nog de uitlijning van de achterwielen kan invloed hebben op de voorwieluitlijning, vandaar 4 punts metingen... Ook de veren kunnen van grote invloed zijn op het geheel......een gebroken veerschotel, die niet eens zichtbaar hoeft te zijn, kán van invloed zijn.. Samenvattend: de gemiddelde uitlijner die kijkt niet verder dan zijn of haar neus langs is ;-)) Voor een standaard uitlijning van een standaard auto is dat voldoende, bij afwijkende zaken komt gevoel, ervaring én kennis om de hoek kijken .....en wat nog belangrijker is: inzicht in wat je doet en wat daarmee veranderd |