![]() |
|
|||
|
|||
![]() Quote:
lijkt mij ook koop een golf 2 met kenteken en je hebt je blok er ook bij |
|
|||
|
|||
![]() Quote:
Zeg dan niks!
|
||||
|
||||
![]() Quote:
Hoezo? Is beter dan 700 euro naar de RDW brengen. |
|
|||
|
|||
![]() Quote:
Hoezo???? Ten eerste is het verboden wat je zegt. Ten tweede wat denk je hoe het straks zit met de APK keuring. Ten derde wat denk je dat de politie er van zegt als je aangehouden worden of als je ongeluk veroorzaakt. Zo'n RDW keuring is ook niet voor niets. Is ook nog een stukje veiligheid voor jezelf en voor anderen.
|
||||
|
||||
![]() Ten eerste, ja, het is verboden , maar harder dan 120 rijden ook en dat wordt ook genoeg gedaan.
Ten tweede,APK is geen probleem. Kenteken is van een diesel en de motor is ook een diesel..... Ten derde, Politie zal nooit wat kunnen zeggen. Het is gewoon een diesel op kenteken. |
|
|||
|
|||
![]() Er zit nog wel wat verschil tussen een overtreding en een relatief zwaarder strafbaar feit.
Ja en idd APK is dan geen probleem. Stom stom ![]() En met de politie. Je weet maar nooit he met die lui. ![]() Maar goed. Ieder zijn eigen. Maar ik vind omkatten gewoon niet kunnen. Sterker nog. Ik zou zelfs nog geen auto willen hebben die omgekat is. Puur voor mijn eigen idee.
|
||||
|
||||
![]() Inderdaad...ieder z'n eigen....
![]() |
|
||||
|
||||
![]() en wat als ze een grote controle hebben en ze pikken je dr uit en ze zetten de auto opdekop checken als die niet opgekad is en ze komen dr achter ben je wel je auto kwijt en je krijgt een fikse boete
|
||||
|
||||
![]() Daar komen ze niet achter.......
Nieuw schutbord bestellen bij de dealer, nieuw nummer erin slaan, schutbord erin lassen en weer nieuwe strijkkit erover. Dan is ie weer als nieuw...... ;-) Hier rijdt een golf 1 waar eerst een benzine motor in zat. In 1995 is er een diesel kenteken op gekomen. Sindsdien zit er een 1.9 tdi motor in. Nooit problemen gehad.... ![]() Maar...maakt verder niks uit, hier kan je weken over discuseren..... zoals eerder gezegd, ieder z'n ding.... ![]() Last edited by PeterM : 20-11-2005 at 10:13. |
|
||||
|
||||
![]() Quote:
Niet als er oorspronkelijk af fabriek een 1500cc benzinemotor(of 1600cc+1800cc, beide GTI) in de carrosserie was geplaatst. Deze drie motoren noemt men bij VW de ``grote´´ viercilinder met de werksinternecodenaam ``EA827´´, de dieselblok is gebaseerd op deze motoren van de ``EA827´´motorenfamilie. Als er oorspronkelijk een 1100cc of 1300cc af fabriek was ingebouwd, dan moet je wel de motorsteunen aanpassen, of anders gezegd verplaatsen. Die twee blokken zijn nl. de ``kleine´´ viercilinder ``EA111´´ , een totaal ander blok wat ook anders is ingebouwd. |
|
||||
|
||||
![]() Quote:
je denkt er wel makkelijk over, dus jouw auto is ook geen echte, maar een omgekat gebakje? ![]() |
|
|||
|
|||
![]() Hoi rick!
wat jij wil doen heb ik onlangs gedaan. Ik heb mijn jetta 1 omgebouwd van een 1.5 automaat naar een 1.6 diesel met 5 bak. Bouwjaar auto is 1980. Dus nu rij ik wegenbelasting vrij diesel. De keuze om het op deze manier te doen was de volgende; een benzine jetta heeft meestal veel minder gereden en is daarmee in betere staat. De ombouw is veel goedkoper dan een jetta diesel van dat jaar te kopen. Ook ik wil er een 1.6 td in doen maar heb eerst er dus een 1.6 ingebouwd. Dit om het volgende. Ik heb al iemand horen spreken over type goedkeuring en that's what it is all about. De motorCODE moet in de auto geleverd zijn. Is dat het geval ben je met 75 euro aan keuringskosten klaar. Zo niet dan moet je idd naar lelystad en zijn de kosten ongeveer 350 euro. Dat die type goedkeuring erg belangrijk is was mij voor de keuring op gewezen maar ik heb toen toch een 1.6 diesel met motorcode JP er ingebouwd. Dit is een blok dat alleen in een golf en jetta 2 is geleverd en niet in de jetta 1. De auto werd dus goedgekeurd op de wijze van inbouwen en de roetmeting maar afgekeurd op motorcode. De enige manier om goedkeuring te kunnen krijgen is dan lelystad met de 350 euro kosten. Check dus www.masterbase.nl of www.doppelwobber.de om te zien welke blokkies geleverd zijn. Ik heb de papieren die de rdw hanteert ingezien en uit mijn hoofd is er in de golf 1 een CR blok (diesel) en CK? (turbodiesel geleverd). Ook heb ik gezien dat er iemand met pen JK (diesel) erbij had geschreven. De eerste twee zijn lastig te vinden. De JK is tot 1991 in de caddy geleverd maar die heb ik dus maar 1 maal vermeld zien staan en met pen geschreven. Dus wil je geen risico nemen kies dan een van bovenstaande. Ik ben trouwens bij de rdw in roosendaal geweest omdat hier de wachttijd het kortst was. Ik heb uiteindelijk nog een papier kunnen bemachtigen waarin stond dat er in 1984 een JP blok in een Jetta 1 was geleverd (wat volgens mij onjuist is) en hiermee is het dan toch goedgekeurd. Maar dit heeft wel voor 2 mnden vertraging gezorgd en een hoop irritatie. En ik denk niet dat ze er twee maal intuinen. Dus tip van flip; zoek goed die motorcode uit en je bent met 75 euri klaar. Grt, Ruben |
|
|||
|
|||
![]() Quote:
Super duidelijk verhaal Ruben, dank je wel! Als ik nog vragen heb weet ik je te vinden ![]()
|
|||
|
|||
![]() maar en golf 1 diesel motor in een benzine golf 1 bouwen en dan omkeuren is dat wel gemakkelijk bij de rdw?
|
|
|||
|
|||
![]() Quote:
ja |
|
||||
|
||||
![]() weet nog wel n golf 1 gtd te koop maar das zeker geen optie?
|
|
||||
|
||||
![]() waat staat de motorcode eigenlijk? In het onderblok? bovenblok? of bij beide?
|
|
||||
|
||||
![]() Quote:
Onderblok, ergens in de buurt van de oliefiltersteun... Dacht ik toch ![]() |
|
||||
|
||||
![]() kun je een golf 2 diesel bovenblok op een golf 1 onderblok knallen? Zonder (veel) aanpassingen te hoeven doen?
(ik ben niet bekend met de uitwisselbaarheid van vw/audi motordelen onderling. Ik hoor alleen vaak dat dit vrij makelijk schijnt te zijn, tussen golf 1 en 2) |
|
||||
|
||||
![]() Bij deze mijn verhaal....
Zoals mijn verhaal al laat zien heb ik een golf Cabrio uit '82 omgebouwd van 1.6 benzine naar een 1.6TD golf2 motor. Het mag duidelijk zijn dat een cabrio nooit met een TD motor is gebouwd. Er bestaat dus geen typegoedkeuring voor deze combinatie. Wat van belang is, zijn je autogegevens voor de wijziging en erna. De mijn was een 75pk benzine en werd een 75pk TD. Dat maakt het al wat makkelijker want zaken als remmen hoeven dan niet extra te worden aangepast. Dit is belangrijk, want daarom hoefde ik GEEN circuitdag uit te voeren. Ik heb het oude blok er uit gelepeld en uitlaat, brandstofleidingen (1 te weinig bij benzine en te dun) en brandstoftank verwijdert. Vervolgens het nieuwe blok met 1 aanpaste motorsteun (bij de distributie) gemonteerd en ook een koelvloeistof expansietankje gemonteerd. Kabelboom in de motorruimte is eenvoudig om te wisselen met die van de benzine. Alles is plug-play aan te sluiten op het voorgloeirelais na. Die moet je er extra bij zetten. De motor heb ik eerst af laten stellen in de garage dmv een roetmeting. De volgende dag ben ik met mijn afspraak naar het rdw-station in D-Bosch gereden (groene platen natuurlijk) en daar hebben ze mijn auto bekeken van onderen op aansluitingen en remmen etc. Gelijk aan een APK. Dus zorg dat je auto in APK staat is. Vervolgens is de roetmeting uitgevoerd (waarbij trouwens een brandstofleiding van de verstuivers spontaan was gaan lekken) en werd de motor en auto in orde gevonden, mits ik de leiding een keer ging vervangen. Ik moest de auto alleen nog laten wegen (zorg dat je auto zo licht mogelijk is. Dus geen 1/2e tank, maar 1/4 en eventuele reservebanden vervangen door lichtere modellen etc. Het scheelt je wegenbelasting als je die nog betaald) Na de keuring, roetmeting en weging was ik klaar. Ik weet het bedrag niet zeker meer, maar ik dacht dat ik 140,00 gulden betaald heb. 1 Week later had ik een nieuw kentekenbewijs en kon ik gaan crossen........ Dus goede voorbereiding scheelt het halve werk. Tip, neem een SB blok met watergekoelde turbo en intercooler, want een standaard JR turbodiesel met 75pk trekt geen keien uit de straat. Heb geen vrees voor zo'n project, het is goed te doen. En bij twijfel, gewoon RDW bellen. Ze bijten niet en zijn meestal heel vriendelijk. |