#21
|
||||
|
||||
En een 1.4 T-Jet motor uit een Abarth 500 bijvoorbeeld? Lijkt mij meer bij de auto passen dan een VAG motor in een Italiaan?
__________________
1990 Volkswagen Golf CL 1.3 NZ -> soon 3.2 2018 Skoda Superb Combi 1.5 TSI Sportline |
#22
|
||||
|
||||
Als je wat rond de 200pk blijft zitten zoals je zelf aangeeft dan is een kabelgeschakelde bak (02a / 02J) echt sterk zat met standaard onderdelen. Die van mij is de bedoeling ergens rond de 250-300pk en 350-400nm mee te draaien en die bak is ook standaard, op een boutset in het diff na.
Ik ken iemand met een tdi pompverstuiver diesel in het vooronder met meer dan 500nm koppel en dat gaat ook al heel lang goed met zon bak. En die wordt niet gespaard zegmaar. |
#23
|
|||
|
|||
Quote:
Aansluitend op mijn vorige reply: vandaar ook de keuze voor de 1.8 ipv de 1.4. Ding is ook ontwikkeld in tijden van downsizing. ook al heeft de 1.4 meer vermogen uit een blok, dan nog betekend dat niet er meer marge in het blok zit. Das ook de reden dat ik met het standaard motortje niet verder ga. Daar pers ik nu ongeveer 100% meer vermogen uit als dat hij had. Geen turbo, gewoon NA. Ik kan daar 200+ PK uithalen als ik dat wil. Dat kan ik ook 100.000KM mee laten gaan (anders bouw ik het niet voor op straat), maar dan lopen de kosten exponentieel op. En de betrouwbaarheid gaat expontieel naar beneden. Ik zoek dus een blok die het makkelijk heeft bij de 200Pk. Dat heeft die 1.8 veel meer als de 1.4. Daar zit het een beetje in. Wil je met een 1.4 hetzelfde doen als met een 1.8, dan ga je toch naar een hoegere warmteproductie kijken. En voor auto's met een cat is dat ook zo slecht nog niet. Ik hoef die cat alleen niet te hebben, dus kan ik lagere temps draaien op de koeling, mits ik mijn olietemp maar op goed niveau houd. Kwestie van de toleranties afstemmen. Wat je over de ECU roept is wel een punt. Ik ga kijken wat haalbaar is. Liefst stel ik alles zelf. Dat is het simpelste, maar ook gelijk de duurste oplossing gok ik. Daar moet ik nog verder induiken, dus als iemand daar iets voor weet is dat altijd welkom. Zeker in combi met de standaard ECU. K03 en K04 maakt inderdaad verschil. Maar ik vind de drive handiger dan het max vermogen, dus die k03 is zo'n verkeerde keuze niet. Ik ben niet op zoek naar de hoogste waardes. Immers, het ding weegt met dit blok erin ongeveer 650Kg. En dat is dan nog als ik geen spullen heb gevonden om zaken lichter te maken aan de body. Dat is de helft van de auto waar het blok in hoort. Afhankelijk of ik zelf kan afstellen, Gooi ik hooguit de turbodruk wel omhoog, maar knijp de boel hooguit zelfs af met een restrictor. Dan heb je wel al het koppel, maar niet vermogen wat ik toch niet kwijt kan via de banden. Wat dat betreft ben ik niet bezig met heel veel vermogen. Enkel genoeg vermogen. |
#24
|
|||
|
|||
Quote:
Ja dat wel. Zo heb ik ook al naar een Miura V12 gekeken, want die heeft de bak in het carter zitten net als de mini. Waren toch iets te duur Die 1.4: Zelfde probleem als de TFSI. Blokjes zijn goed, maar het is indirect nog steeds de Fire motor uit de jaren 80 uit de eerste panda. En daar is constructietechnisch genoeg mis mee. Wel veel updates gehad, maar als basis niet een goed idee. |
#25
|
|||
|
|||
Quote:
Daar neig ik dus ook zelf naar! Al is het maar omdat ik het pookgedeelte heel anders wil. Ondanks dat het normale fiat 127 lijkt van binnen, zit alles op een andere hoogte en plek. Ik moet toch naar een andere pook kijken, want ik gebruik nu een stangen systeem met veren en scharnieren. Dat verdwijnt natuurlijk. Daarvoor in de plaats is een kabelbak handiger, omdat dat mij in staat stelt de schakelpook te verplaatsen. Als ik namelijk naast me kijk als ik op de stoel zie, zie ik mijn B stijl. Nu heb ik een pook van meer ongeveer een halve meter lang, met kortere overbrengingen die ik zelf heb moeten maken op de bestaande kogel, maar dat is natuurlijk wel handiger. Bij mij is het dan ook nooit de vraag hoeveel vermogen iemand moet hebben, maar hoe lang iets heel moet blijven. Daar gaat het geld in zitten. Vermogen maken is simpel. |
#26
|
|||
|
|||
Quote:
Dat maakte ik niet helemaal op uit jouw reactie. Moet ik ook sorry voor zeggen: Ik ben heel erg resultaatgericht en no nonsense. Vanwege de achtergrond in de motorsport ben ik dat gewend. Vandaar ook dat ik de richting van het topic uitzette met de 1.8T. Zelf kom ik dan ook uit de toerwagen, rally en formulewereld. Data is voor mij belangrijk, omdat ik die specifiek niet heb. Dat kan ik daarna doorrekenen naar wat voor mij bruikbaar is. |
#27
|
||||
|
||||
Quote:
Kabelschakeling is idd ideaal voor zulke projecten, heb t bij mn mk1 ook erin zitten, is gewoon box onder de auto vastmaken, klik de kabels bij de bak erop en het werkt. |
#28
|
|||
|
|||
Overigens ook op het lijstje:
B16/B18 van Honda (past, want in een mini gehangen) Saab/Opel/GM B20 (geen flauw benul van de gegevens) PRV van peugeot/renault/volvo (heel erg een zwak voor een 90 graden V60. Jammer genoeg past de Audi V6 niet ivm de richting, want dan was dat keuze nummer 1). Fiat lampredi Turbo lijn 4 en lijn 5 (Lancia delta/Fiat Coupe) PSA V6 (ook nog geen flauw benul van de gegevens) Ford V6 (ook nog geen flauw benul van de gegevens). En de AGU en aanverwanten (past met dank aan Sinaasboom!) Chevy V8 (LS) zou ook interessant zijn, maar geen handbakken ivm voorwielaandrijving. Gek genoeg zou het met die FWD automaten wel passen.... Maar goed, ik kijk ook naar kostprijs motor en beschikbaarheid onderdelen, en dan springt de AGU er wel met kop en schouders bovenuit. Dan snappen jullie de keuze. Alleen jammer dat ik de passat niet ls donorauto kan gebruiken. Want die zijn makkelijk voor erg weinig te vinden. |
#29
|
|||
|
|||
Quote:
Precies dat ja. En ik heb in de tunnel straks niets meer lopen, dus daar is plek zat. Maar in mijn geval mag het ook in de auto komen. |
#30
|
|||
|
|||
Ik heb even een short list gemaakt van alle bakken die voor mij geschikt kunnen zijn het excel sheet met alle mogelijke combi's:
02A 02J 02K 02M 085 Alle 4WD bakken uiteraard al verwijderd, want niet van toepassing voor mij. Alles VR6 gerelateerd ook, omdat ik de bak + motor combi ineens wil aanschaffen (met een auto eraanvast waarschijnlijk). Om die reden gaat de 02A afvallen, want daar zit de 1.8T sowieso niet aan vast. Zelfde geld voor de 085? Short list wordt dan: 02J 5 bak 02K 5bak 02M 6 bak Zijn de diffs in die versnellingsbakken uitwisselbaar? Of zijn die enkel de diffs uit de eigen bakserie? Dat antwoord is even belangrijk, ivm de FD die ik eraan kan hangen. Als ze namelijk uitwisselbaar zijn, dan ga ik er ook vanuit dat dit met de tandwielen in het huis het geval zal zijn? Er zijn met de geleverde FD's namelijk nog meer combi's onderling te maken in dat geval. Van de kortste FD 4.8 (72:15), tot de langste FD 2.73 (60:22)? Weet iemand dat? Edit: Als ik het zo in kan schatten is de 02J de meest waarschijnlijke die aan de 1.8T ga aantreffen? Last edited by Blammo : 07-10-2020 at 12:01. |
#31
|
||||
|
||||
Quote:
02A past ook gewoon aan een 1,8T, maar de 02J is eigenlijk een geüpgrade 02A dus in die altijd 'beter'. Die 085 kun je ook schrappen. Deze past alleen aan 'smallblock' motoren (is natuurlijk pas te maken met adapters etc.). Deze bakken komen fabrieksgewijs achter max. 75 pk 1,3 motoren vandaan. De 1,3 G40 (115pk) heeft wel een versterkte 085 bak, maar deze ga je met 200 Pk en een hoop koppel met de eerste keer gegarandeerd slopen. Daarbij kun je op deze bak alleen 90 [mm] homokineten kwijt. |
#32
|
|||
|
|||
Quote:
Dat donkerbruine vermoeden kreeg ik al een beetje. Als ik het zo goed zie, lijkt de 02J de beste bak, om de hele simpele reden dat hij aan de 1.8T 20V hangt. Of dat dan de 150 of 180 Pk versie is doet er even niet toe voor nu. Ik ben dan ook voor nu specifieker aan het kijken daarnaar. Weet iemand of de diff huizen zelf open kunnen, of dat dit gesealde units zijn? Als ze open kunnen, dan zie ik mogelijkheden die te maken zijn met de standaard onderdelen om kortere en langere diffs te maken. Specifiek bij de 02J zijn dan combi's mogelijk van 3,263 t/m 4,500.... |
#33
|
||||
|
||||
Quote:
02J Huis: https://volkswagen.7zap.com/en/rdw/...5/3/301-301040/ 02J Diff Carrier: https://volkswagen.7zap.com/en/rdw/...5/4/409-409025/ Kroonwielen zitten aan de carriers geklonken. Deze zijn uit te boren en te vervangen voor ARP bouten: https://www.darksidedevelopments.co...gear-bolts.html Dat is boven de 200 Nm trouwens sowieso aangeraden omdat je niet de eerste bent die alle klinknagels sheared Last edited by RobertVoorst : 07-10-2020 at 13:50. |
#34
|
||||
|
||||
Moest je de verhoudingen van de VR6 bak toch interessant vinden kan je deze uitwisselen met iedere 02a/02j kom van een niet-VR6. Hier zit een verschil in namelijk ivm de hoek van een VR6.
Je zou toch wel een Passat als donor kunnen gebruiken als je erna het inlaat/carter/olie zeef/bak apart koopt? Een K04 zal onderin voor meer koppel zorgen, VVT zal voor meer koppel zorgen. Je kan gebruik maken van nieuwere 4 polige bobines en DBW gasklep. Daarom zou ik de oude AGU links laten liggen en voor een jongere versie gaan. |
#35
|
|||
|
|||
Quote:
Dat is handig! waarvoor hulde! Daar ga ik wel wat aan hebben. Lang verhaal kort: Als de interne diameter gelijk is kan ik ze uitwisselen. En zo te zien is het huis open. Kort gezegd betekend dat dat ik een platen sper ertussen kan krijgen. Die bouw ik zelf wel, aangezien ik een 1 weg sper wil hebben: Geleidelijke lockup met acceleratie, geen lockup met remmen. Werkt anders namelijk niet best met FWD. Handige tip voor wat betreft de klinknagels! Dat wordt wel even nalopen. Zullen geen ARP worden, maar ik weet wel even door wat bruikbaar wordt. ARP betaal je vooral voor het merk, terwijl de bouten en moeren in werkelijkheid niet veel meer dan €15,-- zijn. Overigens ben ik wel in de gelegenheid om te klinken, maar dan van superieur materiaal. Krijg je alelen nooit meer los, tenzij je kobalt gaat gebruiken als boren. Voor ieders plezier: Diffs: Standaard voor de 02J van lang naar kort: 62 17 = 3,647 70 19 = 3,684 63 16 = 3,938 71 18 = 3,944 72 17 = 4,235 Wat kan je er nog meer van maken van lang naar kort: 62 19 = 3,263 63 19 = 3,316 62 18 = 3,444 63 18 = 3,500 63 17 = 3,706 71 19 = 3,737 72 19 = 3,789 62 16 = 3,875 70 18 = 3,888 72 18 = 4,000 70 17 = 4,118 71 17 = 4,176 70 16 = 4,375 71 16 = 4,438 72 16 = 4,500 |
#36
|
|||
|
|||
Quote:
Ik kijk vooral wat beschikbaar is en tegen welke prijs. Koppel is een relatief begrip. Een auto van 650 Kg (en dan bedoel ik niet op papier, maar daadwerkelijk gewogen) heeft niet zo gek veel koppel nodig. Maar gezien dat het blokje afgeroomd is op 210 NM tussen een veel te grote koppelkromme zal dat geen echte issue zijn. De auto's waar ze in horen zijn ruim 2x zo zwaar. Dus of koppel op dit echt een rol gaat spelen weet ik nog niet. Verder zag ik al dat de eerste versnelling hoe dan ook niet erg lang is. 80 in zijn 1 was mooi geweest. Dan heb je ook wat aan de versnelling. Anders gebruik je de 1 alleen voor het wegrijden. Bovendien werkt die langere versnelling ook om vermogen naar de wielen te krijgen. Dat wordt hem alleen niet, want bij de 50, max 60, houdt het op in zijn 1. Bobines zijn niet zo'n issue. Uberhaubt niet trouwens. Tuurlijk kom je uiteindelijk een gebied tegen waar dat het wel wordt, maar dat zal ik niet bereiken. Main focus met het blok wordt uiteindelijk een heel veel vrijer ademende uitlaat. Daar pak ik zomaar 20 a 30 PK mee. De rest zit in thermische huishouding: Intercooler setup is veel efficienter, maar alle warme onder de kap wordt ook veel beter afgevoerd: Ik rijdt met temps onder kap tijdens raceomstandigheden die nauwelijk 10 graden hoger zijn dan de buitentemp. De rest bevind zich namelijk al boven de motorkap. Alles wat warmte kan veroorzaken is ingetaped, heeft hitteschilden, en heeft ook nog een pas om verse lucht door het geheel te laten stromen en af te voeren via de motorkap. Eigenlijk heeft de auto het dus ten alle tijden veel lichter als hetgene waar de motor en bak in horen te zitten. Behalve met 1 ding: Aerodynamica. Dat zal vanaf 180+ de auto serieus gaan afremmen. De auto zakt namelijk al 2cm op de vooras bij 100KMH dus het kan zijn dat hij dan echt weerstand gaat maken. Wat betreft die passat: Dat zou kunnen, maar zal duurder uitkomen. Ik koop liever een auto waar alles in theorie plug and play is (verre van, maar dat terzijde), als dat ik tegen problemen aan ga komen waar ik niet aan dacht. Wel jammer, want die passat koop je voor rond de €500,-- tot €1000,-- waarbij de rest van de auto geld oplevert ivm onderdelen. Maar goed, dat is een kleine tegenslag. Zoals ik eerder al zei: Ideaal wil ik een V8/V10/V12. Maar het moet wel rendabel blijven. |
#37
|
||||
|
||||
Waar zou je die v8/v10/v12 kwijt willen onder de kap? En daarnaast zit je dan met een gigantische aslast aan de voorzijde..
Ik zou mooi voor de 4cil. gaan. Opties genoeg voor meer vermogen met een 1.8t, echt.. |
#38
|
|||
|
|||
Quote:
V8/V10?V12 is echt afhankelijk van de grootte van het blok: Even los van het feit dat er geen versnellingsbak op een Chevy LS past die dwarsgeplaatst is en handgeschakeld (automaten bestaan wel), past het blok en bak wel. Van de 308 past hij fysiek ook net. Die ligt ook dwars. Miura V12 heeft de versnellingsbak in het carter liggen, dus past ook. Dwarsgeplaatste V12. Blok is wel fysiek langer, maar kan perfect in het midden geplaatst worden omdat er niets naast hoeft. V10 heb ik wel een voorbeeld van, maar geen bak die past. Dat gezegd hebbende: Koelen past waarschijnlijk niet, en moet naar achteren verhuizen. kan wel, maar moet je niet willen. Aslast: Alle blokken die ik noemde zijn alu. Ja er komt gewicht bij, maar de assen moet ik sowieso aanpassen, waar ik ook voor kies ivm de remsetup en de huidige ophanging. Die is wel volledig verstevigd overigens: Voor jouw beeld ben ik al wel eens over een ronde biels heengereden die je aan de zijkant van de weg ingegraven hebt. niet die kleine, maar die grote witte rande met vlakke onderkant. Die is onder de linker kant van mijn auto door gegaan. Vaartje van 50. Lag midden op de weg, dus 40 cm hoog. Veertoren had een tik gehad en de veerpootbrug was krom. De rest was niets mee. Al met al maak ik me daar niet druk om eerlijk gezegd. Achter heeft wel verhoogde veerdruk, compleet omgebouwd net als voor, maar ook zelf het wiel opnieuw uit moeten vinden: Omgebouwd van dwarse bladveer naar teleskoopveren in hoogte verstelbaar, versterkte draagarmen, schijfremmen, 4 remklauwen achter en magnesium velgen. Ik spring er dus ook wel eens mee. Hij is dan ook bedoeld voor rally. Aslast is voor de balans minder een probleem als je denkt. Het helpt een voorwielaangedreven auto nog best wel, mits je alles erop aanpast. Dat blok gietijzer ligt namelijk ook vrij ver voorin. 1.8T is ook meer dan zat: Het is meer het geluid. Crossplane V8 vind ik gewoon mooi. V10 en V12 idem dito, al heeft een V12 nog het voordeel dat het nagenoeg compleet trillingsvrij draait. En vanwege mijn achtergrond genoeg ervaring mee. Maar financieel realistisch: Nee, dat dan weer niet, alhoewel de V8 een optie was geweest als ik een FWD handback had kunnen vinden. Enige wat er nog op de optielijst staat zijn een paar V6 motoren. Maar dat is omdat de blokken fysiek korter zijn maar veel breder, wat minder een issue is. Maar hoogst waarschijnlijk wordt het een 4 cilinder. De regel moet namelijk wel zijn dat iemand zonder ervaring ook in de auto moet blijven kunnen rijden. En ik kan wel weer een bijna 11.000 RPM toerenbeestje ontwikkelen, maar het moet wel leuk blijven. |
#39
|
|||
|
|||
Gekke vraag tussendoor: VW Sharan? Ik neem aan dat dat een transvers geplaatst blok is? Zo ja, dan kan die op de optielijst....
Gekke vraag 2: zit er verschil tussen het uitlaatspruitstuk van een transvers geplaatst motorblok ten opzichte van een in de lengterichting geplaatst blok? Of is dat alleen anders vanaf de downpipe? Gekke vraag 3: Kan het spruitstuk onderste boven geplaatst worden? Of moet het spruitstuk dan verlast worden door de runners ondersteboven op de grondplaat te verlassen? Last edited by Blammo : 08-10-2020 at 08:43. |
#40
|
|||
|
|||
Gekke vraag nr 4: Wie weet wat de standaard voorveersterkte is van de golf 4? Iemand een idee? Als ik uit moet leggen hoe je dat nameet moet je het zeggen? Daar is namelijk een simpel trucje voor.
|