|
||||
|
||||
@allen, bedankt voor leuke commentaren!
Quote:
Aangezien de werken de laatste tijd goed opschieten, heb ik mijn streefdatum feitelijk wa verlegd. Deze lag op januari 2008. Wat bedoel ik hiermee: -de bus volledig opgelast -mechaniek /elektriciteit in orde -... Dus eigenlijk: keuringsklaar. (maar dan zal de bus wel ng nie in een Doveblauwe lak staan) Zal gewoon in Epoxyprimer naar de keuring gaan, zodat de bus toch al gekeurd is, en dan is die stap ook al voorbij! Dan kan ik me bezighouden met het strakzetten van de bus en sparen voor alle accessoires (nieuwe rubbers, ruiten, vloermatten,spiegels,en noem maar op) en voor de kosten van het lakken. Maar aangezien alles wa sneller verloopt dan verwacht , hoop ik toch een maandje ofzo vroeger klaar te zijn. Mijn dak/neus zien ruiken momenteel de Rotterdamse zeewind en dus kan ik mij dan 2/3weken bezighouden met die 2 stukken. Daarna moet de cabinevloer ng afgewerkt worden (en dan heb ik al mijn stukken die ik voor handen had ingelast) . Dan moet ik enkel ng 2 nieuwe achterhoeken bestellen bij Autocraft (momenteel kan ik die ng nie financieren, hopelijk is de levertijd daarna niet te lang...) en dan is ie af qua kas... Dan wordt het een rijdende resto, want er moeten dan ng een paar zaakjes gebeuren (die momenteel nie noodzakelijk zijn voor ik ga keuren): -goeie cabinedeuren zoeken -2 nieuwe buitenkanten (onderste gedeelte) voor mijn laaddeuren kopen en inlassen. (deze die er nu inzitten zijn teveel geblutst en er zitten weer van die leuke gaten in waar die amerikanen lekker wat plamuur opsmeerden) -goeie kofferklep en motorluik vinden. Daarna hoop ik rond mei 2008 de bus binnen te doen bij de carrosserie om ze een definitieve lak te geven zodat ik in de zomer 2008 kan rondrijden met mijn paneltje (na 18maanden resto) Ik zie er naar uit Ik ga nie overhaast te werk gaan zodat de afwerking minder is... maar ik ga gewoon aan zelfde tempo verderwerken
|
||||
|
||||
Gisteren middag en avond wa verder gewerkt aan de lange flank, lijmrestjes mooi weggewerkt, enkele proplasjes ng vlakgeslepen, deze flank staat klaar om langs binne een likske verf te krijgen
Daarna ng de rest van de korte flank afwerken, hier en daar ng wa lasjes en de overtollige lijm afschuren, die kan dan ook een laagje verf krijgen Donderdag mag ik mijn oud ijzer (dak & neus ) afhalen in Rotterdam!!!!!!
|
||||
|
||||
Gisteren gedaan me de examens, dus ik kan weer fulltime buswerken doen
Gisteren goeie start met 8uurkes in de garage Flank verder afgeschuurd en daarna in epoxyprimer gezet De korte flank ook verder afgelast en de lasjes vlakgeslepen Deze hangen er nu beide definitief in! Daarna ook ng verdergedaan aan de voorbereidende werken van de daktransplantatie Vandaag ng de rechter dogleg inlassen ,woensdag alles klaarmaken voor de trip naar rotterdam en donderdag = big dayyyyyyy!!
|
||||
|
||||
YEEEEEHAAAAAAA!!! DE CONTAINER IS VRIJGEGEVEN!!!!!
Daarjust een mailtje gehad vanuit Rotterdam dat er uit USA bericht was. De container is eindelijk vrijgegeven! Na die 7 maand is de opluchting hier wel immens groot zu Eergisteren was er miserie ng met de Clear Titles die zoek waren, gisteren waren die gevonden, maar dan kon de container nie vrijgegeven worden (en er was blijkbaar nie echt veel hoop op dat het snel goe ging komen). Maar dan nu toch de verlossing!!! Ik kan er dus morgen om Vandaag kan ik nu ng het vervoer regelen en deze avond om de camionette gaan ,zodat ik morgen vroeg kan vertrekken! Ik zie et al heel zitten. Dit weekend zal ik mijn garage allesinds nie meer uitkomen Morgen een grote fotoshoot doen van de roadtrip en deze zal ik hier dan zeker posten ME SOOOOO HAPPY Eindelijk heb ik binnekort een dakje boven het hoofd en zitten mijn voeten nie meer in de kou :lol:
|
||||
|
||||
Het verhaaltje
Gisteren dus om 7u vertrokken met de camionette richting Rotterdam haven! Om 9u40 waren we aangekomen in Rotterdam Europort/Pernis, havennr 2801 Daar moesten we ng wachten tot 10u30 totdat iedereen aanwezig was (er moesten ng 2 busjes gelost worden ook) en daarna vertrokken we allemaal naar de loods om de spullen op te halen.! Het dak kon net in de camionette liggen, een geluk dus dat de achterste deuren konden sluiten en het dak mooi vlak lag! De neus beschermd van deuken door er dekens enzo tussen te steken Een sfeerpic van 1 van de andere 2 bussen die afgehaald werd: 11u45 : T'was tijd om richting Belgie te vertrekken, alles was ingeladen en betaald dus de terugtocht kon beginnen :lol:
|
||||
|
||||
Eens aangekomen aan de garage, werd alles uitgeladen en in de garage gezet (was ng een hele klus aangezien de bus zelf nie buiten mocht geduwd worden door de regen )
Toch maar onmiddellijk een sfeerpic genomen: De neus zelf: geen builen en echt heel mooi van vorm! Onderaan geen roest ! De V-vorm is perfect De koplamp steunplaat zal ik ook nodig hebben, maar hier is onderaan wat werk aan, maar dit komt wel in orde... Ik heb nu ook ng een mooi uncut dashbord over, zal dit mooi uitboren want zelf heb ik het niet nodig. Aan de raamrandjes is er wel wat laswerk, maar hier heb ik al oplossing voor.
|
||||
|
||||
Daarna het dak!
Qua vorm en lijn ook voor 99% perfect. (enkel 2 kleine builtjes boven de laaddeuren, maar niets erg dus) Ook zijn er wel enkele kleine gaten ingeboord( 4mm ofzo) waar vroeger precies iets op het dak werd gevezen. (mooi te herstellen) Wat vliegroest, (stelt niets voor), anders ziet dit er een heel strak dak uit vind ikzelf Gootjes en dergelijke heel intact. Daarna onmiddellijk aan de slag gegaan hé, en de spanbanden gemonteerd zodat ik niet telkens hulp van anderen moet inroepen als ik het dak wil passen. Nu kan ik mooi alles omhoog spannen en lossen (kan de garagepoort nu ook open, en kan de bus buiten zodat het dak blijft hangen) . Is ook stuk makkelijker om aan te werken: Westy dakje: houten plafond Et voila, later meer dus Na 7 maand ben ik allesinds super blij dat ik een dak boven het hoofd heb
|
||||
|
||||
TOPPPPPPPPPPPPPP!!! van harte
|
|
||||
|
||||
succes
|
||||
|
||||
>wederom allemaal bedankt voor de complimentjes, doet wel deugd moet ik zeggen, en de goesting om der dan de dag erna in te vliegen, is dubbel (wa zeg ik, 1000 keer zo groot )
Deze namiddag moest er feitelijk nie heel veel gebeuren, maar toch had ik de hulp van 8 extra handen nodig (waarvoor ng allemaal dank!!! ) Natuurlijk weer wa sfeerpics genomen tijdens deze gezellige namiddag (thx to Stoffe, de cameraman :lol: ) Het dak moest dus omgekeerd op de bus komen (ik heb namelijk geen plaats genoeg in mijn garage om het dak naast de bus te leggen, dus moest er maar iets gemaakt worden zodat het dak toch stevig op de bus lag zonder builen te maken!) 4 ijzeren baren, 2 paletten en 2 luchtmatrassen zorgen voor goeie basis Dakje ff buiten gelegd! Rétrokroezer & Koers @ work Jajaja, der was ng volk aanwezig, en schoon volk! Nab'ster Stoffe ! Nabuko en mezelf @ work: Wat een zicht Nu ligt alles veel gemakkelijker om te slijpen, en kan ik mooi afwerken, dus het worden nu enkele dagen slijpschijven slijten
|
||||
|
||||
lol, wat een inventiviteit
|
||||
|
||||
Ik ben heel benieuwd hoe je dat dak er netjes op krijgt... zal wel goedkomen!
|
|
||||
|
||||
Ff uitleggen waar ik nu dus mee bezig ben:
Links: zoals het binne enkele weken moet worden. Het rode gedeelte is origineel plaatwerk van mijn bus. Je ziet dus dat de dakschelp eigenlijk op de bus "gelegd" wordt, en het in de gootjes rust. Rechts: al het blauwe plaatwerk moet mm per mm secuur afgeslepen worden, zodat ik enkel de groene schelp over heb. Er zijn ontzettend veel puntlassen waarmee het dak in de goten gelast is! Die allemaal uitboren is niet te doen (ze lopen nie overal perfect int midden van de dakrand) en als je die dus allemaal zou uitboren, heb je niet veel meer van je dakrand over (zoals je op onderstaande foto ziet, dit is ook een foto van een daktransplantatie waarbij hij alle puntlassen heeft uitgeboord ) Hoe krijg je deze rand nu ng 100% proper? Daarom heb ik dus mijn dakje ondersteboven moeten draaien zodat ik heel traag en precies alle overtollige plaatwerk kan wegslijpen(doe dit met zo'n 1mm slijpschijven). Deze zijn wel nie gemaakt om af te bramen, maar als je heel traag werkt en goed oppast, dan lukt dit wel! De schijven slijten wel aan 100/uur en heel goekoop zijn die nie, maar liever iets wa meer uitgeven aan materiaal om proper te werken , dan achteraf te moeten vloeken hé... Nu de foto's: De achterste gootjes zijn afgeslepen , en de verstevigingslatjes langs binnekant van achterste dakrand zijn ook afgeslepen. Een stuk van de linker dakgootjes is ook reeds afgeslepen: Ik behoud dus als het ware enkel de dakschelp over ...(zoals ze vroeger in de vw fabriek gemaakt was.) Ik heb nu ongeveer 1/5de van het slijpwerk achter de rug (er blijven ng 8 volle meter dakgoot over ), en heb nu zo'n 6uur staan slijpen en een 10tal slijpschijfjes versleten. K'heb dus ng wa slijpwerk voor de boeg (welke immens saai is als ge enkel maar dat kunt doen, en het moet gedaan zijn!) 3uurtjes per dag slijpen is voor mij al meer dan genoeg want dan begint het ferm tegen te steken en zou de afwerking minder zijn ... Dus we doen opt gemak verder. Ik ben ng voor 10 dagen bezig... Het leuke aan dit werkje is ook dat ik zowat 40cm plaats heb tussen de gootjes(omgekeerd dak) en het plafond van mijn garage, dit maakt het ook allemaal zo makkelijk om te werken é Ik kan namelijk het dak nergens anders op de grond leggen, want kheb geen plaats...
|
|||
|
|||
Respect !
ik vind hem echt super worden Dit moet een plaatje worden ( en het zal ook gebeuren denk ik) |
|
||||
|
||||
pfff, wat een werk, maar respect, hoor..
waarom gebruik je geen 10mm schuurband op een schuurbandmachine? Dat werkt net zo precies en is een stuk goedkoper |
|
||||
|
||||
donders wat een klus . maar als het eenmaal klaar is zal je er veel gemak mee hebben bij het terug plaatsen van de schelp .
mijn complimeten voor dit vakwerk .
|
||||
|
||||
Heb je ook lamellen schijven? Die zijn helemaal goed geschikt voor dit werk.
Of een puntlasfrees (van midlock). Maar dan moet je nog een hele bult gaan boren. Om precies te zijn de Midlock 1240: http://www.midlock.nl/Adobe_catalog...alogus_L-03.pdf Erg handig, even met een centerpunt midden in de puntlas een puntje slaan en boren maar. Daarna met de lammellen schijf het restant wegschuren. |
|
||||
|
||||
heb je zijn verhaal wel gelezen?
Puntlassen uitboren is geen optie, en lamellenschijven zijn te grof, dat kan je niet zo precies mee werken |
|
||||
|
||||
Quote:
idd, ik heb van die schijven liggen hoor, maar ik gebruik die niet omdat ik weet dat er teveel miserie zal zijn. Je moet maar es een gootje afbramen en je mag geen halve mm te diep zitten, of de dakrandjes worden echt te dun en dan kan je het lassen achteraf ook maar half zo mooi doen... Dit is mijn enige kans om een dak in te lassen, dus ik moet er echt wel voorzichtig mee omspringen. btw: kheb deze middag 5uur geslepen ja ... Nu kan ik wel geen slijpschijf meer zien (tot morgen :lol En jawelllllll, ik heb reeds de helft van de dakgoot nu volledig afgeslepen (achterste goot, en linker goot tot aan A stijl) Ng 2 goe dagen doorwerken en dan ng uurke of 2 om die airco bak enzo uit te boren en huppppp, dan moogde allemaal komen helpen om de schelp om te draaien Laat maar knallen die flessen ik ben nie meer dakloos !!
|
||||
|
||||
Sjezus wat een klus man! Respect hoor, je bent mooi bezig man!