|
|||
|
|||
Vacuum-systeem
Vandaag heb ik de grote beurt afgemaakt + de kleppendekselpakking vervangen.
Toen ik het spul weer in elkaar had gezet, klonk er een sissend geluid. Bij wat zoeken bleek er een klein tuutje te zijn waar dat vandaan kwam. Als ik mn vinger daarop legde, draaide de motor meteen een stuk vloeiender en wat het geplof in de uitlaat volledig verdwenen. Dus: ik dacht dat dit slangetje best wel eens van het vacuum-systeem kon zijn. Het is het slangetje in het rode gebied: Bij het opnieuw aansluiten van dit slangetje, kwam het ploffen terug. Toen zag ik dat bij de andere aansluiting een gaatje zat. Nu deze weer dicht is, is het ploffen wel verminderd, maar niet weg. Ik denk dat óf dat slangetje nog lek is, óf er op een andere plaats een lek is. Wat zijn andere plekken waar lekkage van het vacuumsysteem mogelijk/waarschijnlijk is? |
|
|||
|
|||
Quote:
Het betreft een Golf 2 Manhattan 1.6 benzine uit 1990 met motorcode PN. |
|
||||
|
||||
Slangetje wat je in het rood hebt omcirckeld gaat naar de ontsteking toe. Naar je vaccuumvervroeger.
Zou een keer alle vaccuumslangetjes vervangen.
|
|||
|
|||
Oke.
Dat is ook al door mn hoofd gegaan. Heeft iemand misschien een schema met een overzichtje van alle vacuumslangen? Waarop moet ik letten bij de aanschaf van nieuwe slangen? En welke diameter moeten ze hebben? |
|
|||
|
|||
Vanochtend bezig geweest om alle slangetjes van en naar de carb te vervangen.
De volgende slangen zijn vervangen: en de slang naar de vacuumvervroeger (die van gister). Hij doet het al wel beter, maar ploft nog steeds, ook bij een hoger toerental. Zijn er slangetjes die ik ben vergeten? Hoe kan ik andere lekken zoeken? Ik ben aan de slang op de vacuumvervroeger gaan zuigen, maar dan krijg ik geen vacuum (weet alleen niet of dit een goede test voor het hele systeem is). Wat me wel opviel was dat de lucht ranzig naar benzine smaakte. Is dat normaal? |
|
|||
|
|||
Gisteravond nog even wat rondgezocht op het forum hier.
Ik kwam erachter dat de carb van de PN vaak problemen geeft met de gasklepregelaar of de gaskleppositiesensor. Vanochtend de luchtaanvoer maar weer even losgemaakt om te kijken: het klepje (bij dat oranje tuutje) stond helemaal open. Toen de auto gestart, en dan trekt hij het klepje direct tot op een kier. Hij blijft ook op dezelfde plek, het is niet dat hij de hele tijd heen en weer gaat. En toch blijft de auto licht ploffen. Ik heb ook iets gelezen over een vieze/kapotte lambda-sonde. Nu weet ik niet of ik een geregelde kat heb, sommige 1.6-en hebben em wel, anderen niet. Hoe herken ik de lambda-sonde, zodat ik die stekker los kan halen om em te testen? Is het de blauwe stekker op het inlaatspruitstuk? Het zijn een hoop vragen in een post, hopelijk heeft iemand een antwoord! Last edited by Chewbacca : 30-10-2011 at 10:41. |
|
|||
|
|||
Quote:
Lambdasonde kun je gewoon de de uitlaat zien zitten, maar zal bij een carburateurmotor niet aanwezeg zijn. |
|
|||
|
|||
Oke, bedankt.
Ik vond het al vreemd, maar als ik gegevens over de motor met code PN opzoek dan zie ik dat er versies met en zonder zijn. Dus ik vroeg me af waar ik die zou moeten kunnen zien zitten als ik em zou hebben Weet je misschien of ik alle vacuumslangen heb vervangen? En wat er verder met die vacuumvervroeger aan de hand kan zijn? |
|
|||
|
|||
Quote:
achter op de carburateur zitten volgens mij ook nog wat slangetjes (tenminste bij de standaard carb van mijn 1800) Je hebt op de slang van de vacuuemvervroeger gezogen zeg je, maar aan welke kant ?? Als je op de slang zuigt welke naar de vervroeger gaat moet je vacuuem krijgen. Last edited by Spierings : 02-11-2011 at 22:18. |
|
|||
|
|||
Ik zal morgen nog even zoeken naar slangetjes aan de achterkant, maar die heb ik afgelopen weekend niet gezien.
Ik heb inderdaad gezogen aan de kant die naar de vacuumvervroeger gaat. Deze trok vacuum en bleef dat ook als ik stopte met zuigen. Hoe komt het dan dat hij stopt met ploffen als deze slang los is (en met de vinger op de aansluiting de rest van het vacuum hersteld wordt)? *edit* wat ik vandaag merkte na een stukje (45km) rijden, is dat bij een koude motor het ploffen minder is dan bij een warme. Wie heeft de gouden tip voor mij? :p Last edited by Chewbacca : 02-11-2011 at 21:37. |
|
||||
|
||||
De gouden tip?
Kost een paar honderd euro...maar je hebt dan nooit ellende meer....geweldige sound...en een gunstiger benzineverbruik
|
|||
|
|||
Quote:
Geeft zeker een mooier geluid, maar het verbruik is ook een beetje afhankelijk van je rechter voet en wat voor ritjes je rijd. Met korte ritjes naar mijn werk rijd ik met mijn weber ook 1 op 8-9, lange ritten is het inderdaad een stuk zuiniger. |
|
|||
|
|||
Quote:
1 paar of 2 paar? heb hetzelfde probleem met mijn 1600, ga het nu serieus overwegen! |
|
|||
|
|||
Quote:
Dan ben ik wel benieuwd naar wat verbruikscijfers. Want ik sta juist positief versteld van het verbruik van mijn PN blokje. Ik rij regelmatig bijna alleen maar snelweg, en met 100 tot 110 km/uur. Dan haal ik over een hele tank gezien 1 op 17. Super zuinig voor een carb blok in mijn ogen. Dus vandaar mijn nieuwsgierigheid naar wat cijfers van zo'n weber |
|
|||
|
|||
Quote:
vanuit engeland heb je hem voor ongeveer 340 euro. Had de mijne op de engelse dellorto site besteld. |
|
||||
|
||||
Verbruik ligt bij mijn rijstijl op 1:13 en als m'n vriendin rijdt 1:16...we verschillen nogal qua rijstijl zeg maar
|
|||
|
|||
Haha ok, dat is dan, zeker ook voor die prijs, het overwegen waard!
ik ga nog een paar dingen proberen, om te kijken of het ploffen niet aan de ontsteking ligt. Te beginnen met de bougies, en nog dat slangetje achterop de carb, carbcleaner erin spuiten. Het verbruik van de pn valt idd best mee, ik haal makkelijk 1:15-16. |
|
|||
|
|||
Kan het ook aan je lamdasonde liggen het inhouden? Misschien een domme vraag! stel em toch..
|
|
|||
|
|||
Quote:
Ja, dat zou kunnen. Alleen heb ik die ws niet. Maar ik geloof dat er wel PN-versies zijn mét katalysators. |
|
|||
|
|||
Mijn CL is van '92 één van de laatste dacht ik zo! en mijn Lamdasonde was kadoek, heb een nieuwe gehaald en die ga ik er zondag inschroeven. Hou je op de hoogte..
|