|
||||
|
||||
Dikte MDF hoedenplank?
Ik heb laatst een setjes ovale speakers gehaald, en wil deze monteren in een MDF hoedenplank, Nou de vraag:
Wat moet de dikte van de hoedenplank zijn? is daar een gebruikelijke dikte voor? of is dat ook afhankelijk van de speakers etc die eraan hangt? Dennis
|
||||
|
||||
Is idd wel een beetje afhankelijk hoe zwaar (en dan bedoel ik het gewicht) van de speakers wat erin komt.
MDF weegt ook wel wat, dus het is in ieder geval wel verstandig om er een frame onder te maken tegen het doorzakken. Eigenlijk zou je even moeten meten hoe dik je huidige hoedenplank is, zodat je mdf plank op dezelfde hoogte komt te liggen als de originele....
|
||||
|
||||
Me originele zat er nog in, die was 5mm en net als wat je zegt, dat die goed moet aansluiten op de zijkanten laat maar zeggen, dat is ong. 2,5 cm verschil, De originele hoeden plank loop ook bol, Maar stel ik hou de hoedenplank op +- 2CM, Dan is dat verder geen probleem met 2x 9x6 caliber die hooguit 3 kilo wegen?
|
||||
|
||||
Oke bedankt, gaan we maar eens lekker aan de gang
|
||||
|
||||
Ik zou een MDF-plank tegen de onderkant van de originele hoedenplank aanmaken. Past zeker weten. en je hebt je ook geen last van rammelen. Daarna weer netjes bekleden, ziet het er weer origineel uit ook.
Ik zou 12MM MDF gebruiken.
|
||||
|
||||
Ja das wel zo makkelijk, maar heb nu weer een idee in tussen me oren...
Die originele hoedenplank zitten ook 3 gaten in van speakers, dus er gaat iig een nieuwertje op. Vind het juist wel leuk om ff weer ff bezig te zijn.
|
||||
|
||||
Ik had een 18mm mdf hoedenplank in mijn oude golf 2.
Heeft het lang volgehouden, en ik had er vrij grote boxen in. Je kunt er altijd nog als ie gaat doorhangen een hoekprofiel onder zetten, heb ik nooit nodig gehad. Wordt volgens mij het meest gebruikt, 18mm. Succes ermee. Rene |
|
||||
|
||||
Wat verstaan jullie onder het verstevigen van een hoedenplank, De manier waarop bedoel ik dan... Gewoon een soort Kruis onder de hoedenplank van een bepaald soort materiaal?
|
||||
|
||||
Quote:
ja had ik ook in m'n golf stond erg netjes al zeg ik het zelf. wel breed genoeg maken dat hij net als het origineel ook op de zijkant steunt, anders hangt je mdf aan dat kleine beetje hardboard van de originele plank
|
||||
|
||||
Ik had in mn GTI 18mm MDF en dan is precies hoog genoeg, wel verstevigen aan de onderzijde met 2 alu profieltjes bijv anders hangt ie over n half jaar door. Door het vocht wordt het mdf zacht, als je t niet ondersteund gaat t doorhangen (been there done that...)
|
||||
|
||||
Ja ik had het eerst ook met een hoekprofiel verstevigd, maar nou hebben jullie toch een beter idee wat mij mooier lijkt .
Want als je een klein frame op de plank maakt om hem te verstevigen en daarna bekleed komt het wel mooier uit denk ik. Goed idee, want van de zomer ga ik toch aan de slag met mijn ICE .
|
||||
|
||||
In m'n Golfje had ik ook 18mm gebruikt. Daarover een laag schuimrubber van 1cm, en het geheel strak trekken met een doek. Even een fott ter indicatie:
Zijn niet de meest laatste foto's, die zal ik ff zoeken.. Aan het achterste deel (tegen de bank) had ik een aluminium L profiel gemaakt tegen doorzakken. Nu deed ie dat al niet veel omdat de pianoschanier tussen de twee delen al voor veel sterkte zorgde /gevonden:
'11 Polo 6R bluemotion TDI '05 BMW 130i trackday '93 Toyota LandCruiser HJ70 2.4 TD '91 Golf Syncro Country '89 Daihatsu Feroza '86 Passat Variant Syncro Last edited by Go0s-Golf : 23-04-2006 at 17:52. |
|
||||
|
||||
Ziet er netjes uit hoor Go0s Golf, alleen nou nog een subje .
Maar dat schuimrubber dempt dat niet of heb je dat bij je boxjes ovaal ingeknipt?
|
||||
|
||||
ik ben ook van plan om op die manier me hoedenplank te maken, met scharnieren er tussen, ziet er netjes uit
|
||||
|
||||
Bij de speakers had ik dat schuimrubber weggeknipt idd . Had de speakers express onder het stof gedaan ivm eventuele inbraken en met als 2e reden dat er geen speaker kapjes bij zat. DAt de plank ligt te klepperen heb je zo ook geen last van, want het schuimrubber zit ook net een stukje aan de onderkant van de plank. Hij ligt dus ook op het schuim.
Jammergenoeg heb ik deze golf al een tijdje niet meer, maar als ik weer een golf zou kopen zou ik het weer zo maken. Met de Jatté ga ik het ook maken met MDF18, maar wel een anders systeem. Succes met het maken van je plankie (vind het zelf een van de leukste dingen aan het auto-knutselen )
|
||||
|
||||
achter in mijn polo hang 30 mm mdf! (altijd baas boven baas he )
ik heb 12 of 18 gehad en dat hing idd door naar een tijdje. btw, in mijn polo zat origineel geen plank, maar een lap stof gespannen tussen wat haakjes, moest de zijsteuntjes dus ook zelf maken, daar zitten nu de ovaaltjes in. echt ideaal!
|
|||
|
|||
Quote:
30 mm?? Hoedenplanken maak ik altijd van 18 mm en nooit problemen gehad met doohangen. Heb al verschijdene gemaakt |
|
|||
|
|||
18mm multiplex en mdf combi 18mm met versteveging is voldoende voor alleen een hoedenplank met speakers |
|
||||
|
||||
Multiplex is niet het meest ideale materiaal voor speakers.
MDF is acoustisch dood (vaag begrip ) en daardoor veel beter geschikt. |