Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Vento MK III
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts

Reply

Thread Tools Search this Thread
Old 23-01-2014, 19:43
KegelsGTI KegelsGTI is offline
VW Enthousiast

Default Stotteren/inhouden ABF

Beste mede VW'ers hier ben ik spijtig genoeg WEER met een probleem van m'n abf. de auto stotterd en houd in alsof hij precies op 3 cilinders draait maar toch draait de motor op 4 cilinders het lijkt alsof er na de motor iets misgaat,,?
Ik was aan het denken aan de catalisator, deze is volgens mij nog fabriek af dus deze zou mss wel eens vol kunnen zitten? 250 000km ondertussen.
Bij "doortrekken"tussen de 3000 4000 stopt het stotteren daarom dat ik dacht aan de catalisator, er is al een hele boel vervangen aan de wagen en het begint echt m'n klxte uit te hangen.
Motorblok +-70 xxx km boegiekabels, delco, bobijn, benzinefilter, relais.. geen 3000 km geleden verse olie, bougies, oliefilter krijgt altijd rond de 10 000 km onderhoud door veel korte afstanden woon werkverkeer +-7km
Heb vandaag men karterventilatie al eens wat uitgekuist maar deze zag er niet enorm besmeurd uit, hopelijk kunnen jullie me nog wat voorstellen doen die ik kan controleren morgen op m'n werk,, want ik zie het bos door de bomen niet meer, alvast bedankt! KegelsGTI !
Reply With Quote
Old 26-01-2014, 22:08
VW Enthousiast

Zaterdag heeft de auto de hele dag lekker gelopen.. Start deze ochtend de auto, die de koude start zal ik zeggen goed draait, en hierna begon hij weer beroerd te draaien. Even bougiekabels uitgetrokken, en bleek cilinder 1 en 3 toch niets meer te doen.. Terwijl de bougies wel vonkten als deze uit blok gevezen waren(en gewisseld met bougie van 2 en 4) 5 minuten later ontsteekte cilinder 1 wel mee. Soms draaide hij wel op 4 cilinders. Ik heb al veel mee gemaakt met de wagen, en ik heb wel goede basis kennis maar dit snap ik echt niet! Ikzelf dacht aan bobijn die stuk was maar dan zou hij normaal niet aanslaan? Dus nu gaat mijn ergste gedacht naar de ECU. heb hier een VW herstelboek van abf waar ik niets kan vinden over zo een probleem ofzo. bij hoge toeren begint de motor beter te lopen met af en toe stotteren. Of zou dit mss aan een gare relais kunnen liggen? Vind er niets over op internet na uren opzoeken dit weekend! Hopelijk iemand hier die spijtig genoeg dit probleem ook eens heeft gehad? Mvg kegels
Reply With Quote
Old 26-01-2014, 22:14
thijstheunissen's Avatar
thijstheunissen thijstheunissen is offline
Volksforum Aandeelhouder

Als hij wel vonkt dan zou ik het zoeken in de injectoren of iets dergelijks.

Draai eens alle bougies eruit en laat dan de motor draaien. Dan zou er overal benzine uit moeten spuiten
Reply With Quote
Old 26-01-2014, 22:17
VW Enthousiast

Hebben we ook gedaan! Toen cilinder 3 het alleen niet deed en hier kwam benzine uit omhoog gespoten! Er is ook onderling gewisseld van bougiekabels en maakte geen verschil. Heb vandaag injectorcleaner in me bak gedaan, hoop dat het iets zou uitmaken,,
Reply With Quote
Old 26-01-2014, 22:34
thijstheunissen's Avatar
thijstheunissen thijstheunissen is offline
Volksforum Aandeelhouder

Heb je al eens geprobeerd de hallsensor en de blauwe sensor te vervangen.

Die hebben beide iets met de timing en ontstekingstijdstip te maken. Misschien dat de ecu koud en lage toeren te veel corrigeert
Reply With Quote
Old 27-01-2014, 19:23
VW Enthousiast

Vandaag nog niet naar de sensors kunnen kijken,, maar raar genoeg de eerste 300 meter deze morgen naar me werk stotterde hij weer, daarna liep hij emals een zonnetje verder en deze avond na nieuwe achteras rubbers te krijgen reed hij ook weer goed, ik word er echt gek van 😡 en uitlezen als de storing er niets is lijkt me zinloos? Of heeft obd1 een storingsgeheugen?
Reply With Quote
Old 03-03-2014, 07:24
VW Enthousiast

Kan ik de hall sensor op een manier door meten ofzo? Het probleem is gisteren weer eens begonnen spijtig genoeg,, alvast bedankt!
Reply With Quote
Old 03-03-2014, 18:51
VW Enthousiast

Het probleem was er deze morgend niet meer raar genoeg! Ik begrijp het niet helemaal meer!! Hiernet nog eens de verdelerkap er af gedaan, en de "contactpunten" eens bekeken.. Op het contactpunt van cilinder 3 zie je dat het moment van de "inslag" niet juist zit ofzo dit is namelijk net op de rand zal ik zeggen, terwijl je bij de andere 3 ziet dat de "inslag" mooi centraal is. Cilinder 3 krijgt dus een te zwakke vonk waarschijnlijk maar hoe kan dit komen? Of moet ik toch maar eens een nieuwe bobijn kopen ook al heeft deze maar 40 000 km. (De verdelerkap +rotor+ bougiekabels zijn nog goed geen 40 000km oud ). Wie o wie kan me hier een gouden tip geven? Mvg!
Reply With Quote
Old 03-03-2014, 20:03
Dennis-Mash's Avatar
Dennis-Mash Dennis-Mash is offline
No personal life

Heb je hem al eens uitgelezen? Mijn voormalige ABF begon ook plots te stotteren en in te houden. Gasklep positie sensor bleek defect te zijn. Deze vervangen en heb er erna geen last meer van gehad.
Old 03-03-2014, 21:22
VW Enthousiast

Ga ik zo spoedig mogelijk eens doen en het stotteren was ook met periodes van nu en dan? Alvast bedankt voor de reply
Reply With Quote
Old 04-03-2014, 11:44
Dennis-Mash's Avatar
No personal life

Nee, het was bij mij constant nadat het begonnen was. Stottert hij ook als ie stationair loopt?
Old 04-03-2014, 18:37
VW Enthousiast

Ja hij stottert stationair ook. Eigenlijk Draait hij op 3 cilinders als hij stottert en telkens is het cilinder 3 die niet ontsteekt of halve ontsteking krijgt.. En het probleem speelt zich af in of voor de verdelerkap, ik begrijp niet vanwaar het komt of er moest een relais moeilijk doen maar dan zouden andere cilinders dit toch ook hebben?? Alvast bedankt! edit; deze morgend liep hij de eerste 100 meter op 3 cilinders en daarna reed hij weer helemaal prima!

Last edited by KegelsGTI : 04-03-2014 at 18:39.
Reply With Quote
Old 04-03-2014, 22:42
andre0511's Avatar
andre0511 andre0511 is offline
VW Fanatic

Ik denk dat het toch ergens tussen je bobine en bougies zit.Je heb maar 1 bobine en een verdeler.dus kan nooit iets zijn voor de bobine want dan zouden alle bougies niet of slecht ontsteken.
Zou er een nieuwe verdeler op knallen,is het geld niet en grote kans dat het daarin zit.
Anders blijft er alleen bougie kabels en bougies over maar omdat je die al heb uitgewisseld zit het daar waarschijnlijk niet in.

Waarom moet je bij een auto die op diesel of benzine rijdt, toch ook gas geven?
Reply With Quote
Old 04-03-2014, 23:01
Dennis-Mash's Avatar
No personal life

Dan is het de gasklep positie sensor ook niet als telkens cilinder drie uit valt.
Old 05-03-2014, 07:36
VW Enthousiast

Eerst en vooral bedankt voor de respons en het meedenken! Het zou mss wel aan het verdelerhuis kunnen liggen maar dat zou niet mogen stukgaan bij Max 40 000km he? Het verdelerhuis is van beru net als de rotor toen ik het vorige verdelerhuis demonteerde zag ik duidelijk dat het versleten was, dit zie ik namelijk niet bij deze, ziet er nog nieuw uit, maar kan inwendig mss enige gebreken hebben.. Eerst een week skiën en dan eens een verdelerkap bestellen deze keer eentje bij vw zelf san bestellen? Mvg!
Reply With Quote
Old 05-03-2014, 12:27
Marcski's Avatar
Marcski Marcski is offline
Volksforum Crew

Zou hem eerst eens uitlezen voordat je van alles gaat vervangen
Reply With Quote
Old 05-03-2014, 18:10
Dennis-Mash's Avatar
No personal life

Er kan natuurlijk altijd een productie fout zijn geweest. Zoals Marcski al zegt, lees hem eens uit.
Old 05-03-2014, 18:37
VW Enthousiast

Ja maar Gaat er met uitlezen wel iets te zien zijn als de fout er niet is? Of heeft een obd1 ook een storingsgeheugen? Want sinds gisteren morgend is er weer geen probleem te bespeuren,, heb al gedacht dat ik mss mijn ontsteking eens moet laten afstellen bij vw zelf dan,,?
Reply With Quote
Old 06-03-2014, 09:36
VW Enthousiast

Hiernet stotterde hij zonder op 3 cilinders te rijden en als ik dan met het gas pedaal beetje bewoog dan was het even weg mss dan toch de gaskleppositiesensor vandaag ook eens langsgaan bij de vw dealer voor het uitlezen
Reply With Quote
Old 06-03-2014, 18:07
VW Enthousiast

Opweg van het werk naar huis ging het stotteren weer gepaard met de 3 cilinder,,, maandag 17 maart mag hij binnen hopelijk komt er een antwoord waarom hij zo stotterd/ inhoud en op 3 cilinders draaid uitslag van het uitlezen zet ik hier wel
Reply With Quote
Reply

Posting Rules