|
|||
|
|||
Lassen en slijpen carroserie.
Beste,
ik ben nu al een tijd bezig met lassen en slijpen aan de golf maar het lukt niet echt zo als ik wil. het lassen wil wel lukken en de doorbranding ziet er ook goed uit, maar dan het slijpen.. Bij het slijpen kom ik meestal zo ver dat de plaat te dun word en dus bij het minste al scherut of als je een tik geeft dat je een gaatje klopt.. Hier door is bij mij alles in het water aan het vallen en heb ik ook niet meer veel zin om door te gaan met het project. foto's: moest er iemand omgeving limburg (belgie) eens kan langskomen of ik bij jullie om wat bij te leren wil ik dat zeker doen! grts |
|
||||
|
||||
ik slijp zelf nooit zover de lassen weg.......
plamuren moet je toch,dus ik slijp de las weg tot ie er nog iets bovenuit steekt,dan aluplamuur erover.jij probeert nu min of meer met je slijptol de boel strak te maken. edit,nu ik de foto's beter bekijk zie ik dat je er ook giga veel warmte inbrengt door dat geslijp,het is helemaal blauw.dan trekt het ook al zo krom als een wokkel.
|
||||
|
||||
wanneer het blauw komt ben je te hard aan het slijpen, ik zelf gebruik eigenlijk een snijschijf om te slijpen, niet van de zeer dunne maar de ouderwetse schijven, kun je zeer nauwkeurig mee slijpen, en vooral je tijd nemen, zodat het niet blauw word,
|
|
|||
|
|||
oke dus niet zo veel van de las weg halen? en dan gewoon plamuren?
Ja heb een hekel aan plamuur.. doe het liefst zo weinig mogelijk maar gelijk nu lukt het helemaal niet meer. En bedoelt u van die hele dikke 'slijp' schijven? die ken ik ook en heb ik ook liggen. grts |
|
||||
|
||||
ik gebruik zelf geen afbraam schijven,maar de 6mm doorslijpschijven.daarmee kun je veel gerichter de las 'uitvlakken' ik denk dat durneet die ook bedoelt.en dan minder lang door blijven gaan en niet te snel willen dat het blauw uitslaat.
|
|||
|
|||
oke dan ga ik die morgen halen
bedankt voor de tip alvast, als iemand nog foto's heeft tot hoe ver ik mag gaan mag dat altijd! |
|
||||
|
||||
toevallig heb ik wel een foto online staan van een stukje wat ik in mijn gti gelast heb,hier kun je het aardig zien.
|
|||
|
|||
oke heel mooi, de rest krijg je met plamuur weg dan? krijg je dan geen verhoog?
grts |
|
||||
|
||||
Jij slijpt aan de foto's te zien inderdaad te veel materiaal weg.
Ik gebruik voor het grove slijpwerk de afbraabschijf 6-8mm en voor het nabewerken de lamelenschijf (schijf met velletjes schuurlinnen) voor het echt fijne werk zijn er dan nog de zich schijven Deze schijven kun je "doorheen" kijken tijdens het slijpen en werken erg mooi. Voor het doorslijpen gebruik ik overgens de 1mm schijven, topspul |
|
||||
|
||||
Quote:
|
||||
|
||||
ik gebruik eigenlijk alleen de schijven uit de bovenste afbeelding van dokter d.met de schuurschijven ga je snel te ver,of je brengt er te veel warmte in waardoor de plaat gaat trekken.
|
||||
|
||||
Ben ik zeker met je eens Gerben, de lamellenschijf moet je met zachte hand hanteren ivm de warmte inbreng.
Daarom zijn de zichtschijven ook mooi spul, je ziet echt goed wat je doet. |
|
|||
|
|||
ik zit inderdaad met 2 zicht kanten daarom dat ik ook denk ik iets te veel men ebst probeer te doen en het me daarom niet echt wilt lukken..
ik ga jullie tips zeker volgen! |
|
||||
|
||||
Ik gebruik bijna niet wat anders dan lamellenschijven.
Dit bevalt mij altijd prima, maar het is net wat je zegt je moet het met beleid doen. Ik heb zelf nog nooit gehad dat me een plaat krom is getrokken door een lamellenschijf. Kan me wel voorstellen dat sommigen denken dat ze alles weg moeten slijpen. Omdat het dan gewoon gladder aanvoelt. Maar dan word de plaat wel heel erg dun. Plamuur ontkom je toch niet aan dus een klein beetje de las nog voelen is geen probleem. Ben toevallig momenteel nog bezig met een klus waarbij ik het hele achterscherm heb vervangen (ombouw kleine achterlichten) Onderlangs moest die in zijn geheel weer aan elkaar gelast worden. Ik heb dit met de lamellenschijf glad gemaakt en het resultaat mag er zijn. Het is gewoon net wat je voorkeur is, maar het blijft wel fingerspitzengefühl
|
|||
|
|||
Oke, wat is nu de bester oplossing in mijn geval aangezien ik te ver ben gegaan?
|
|
||||
|
||||
Ik zou het op nieuw doen, heb je op lang termijn meer plezier van.
Ik doe het zo, maar het is dan ook dagelijks werk voor mij.( autoschade )
All Cabriolets were shipped from the factory with the Karmann badges. They give credit to Karmann in Osnabrück Germany for building the convertible version of the popular Rabbit/Golf cabrio. it is incorrect to say "Karmann Edition". |
|
||||
|
||||
Laswerk blijft altijd reparatie, en meestal moet er wel iets van een plamuurtje aan te pas komen, slijpen geeft namelijk ook krassen welke door lak te zien zijn.
De kunst is om te zorgen dat er zo weinig mogelijk op moet maar een las totaal wegslijpen verzwakt alleen maar. Laat een klein randje staan en zorg ervoor (zoals eerder gezegd) dat het niet blauw word van het slijpen, een tweede keer heet worden van de las is niet goed voor de zogenaamde HAZ (heat affected zone) en daardoor scheurt het plaatwerk eerder van de las af
|
||||
|
||||
|
|||
|
|||
oke dat is een heel nuttige post!
maar aangezien ik weinig opnieuw kan doen moet ik weer iets gaan bedenken. zal wel even zoet zijn met mijn stommiteit! grts |
|
||||
|
||||
Quote:
Waarom niet? Ik zie ruimte genoeg en de ingelaste delen zijn blanke plaat. Iets ruimer uitslijpen, nieuwe plaat inlassen en daarna op de juiste manier slijpen. De plekken die er nu zitten, blauw en dun staal waar de koolstof hoog ligt, zijn extra gevoelig voor roest, over een jaar is dit weer rot als je het niet overnieuw doet