Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Polo 6N, 6N2, 9N en 6R
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 20-09-2010, 19:36
assangflexx assangflexx is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Nov 2009
Posts: 59
Default Koopadvies gevraagd: Polo9N 1.4TDI of 1.9SDI

Zoals de titel luidt zit ik te twijfelen tussen een TDI of een SDI.
Een 1.9 heeft weer 4 cil. met 64PK maar geen turbo
Een 1.4 heeft dan 3cil. met 75PK maar met een Turbo.

Ik kijk niet naar welke zuiniger is, maar welke van de 2 is dan sneller met optrekken. Ik heb wel wat verstand van auto's, maar niet zover om te weten welke van de 2 sneller optrekt. Ik denk zelf dat een 4 cilinder iets meer pit heeft maar de 3cil tdi krijgt weer een schop onder zijn kont bij het optrekken.

Wat is ook beter qua onderhoud. Zowel SDI als TDI vergen weinig aan onderhoud zover ik weet.

Wie kan mij uitleggen wat het verschil tussen deze 2 motoren zijn.
Alvast bedankt
__________________
ex:
Golf 4 TDI chipped ong.140 PK
Audi A3 8L TDI 90PK origineel
Ford Puma 130PK DOHC

Current:
Alfa Romeo 1.6TS 105PK

Op zoek naar:
VW LUPO 3L
Reply With Quote
  #2  
Old 21-09-2010, 09:08
M.Westerbrink M.Westerbrink is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Sep 2010
Posts: 9
Default

Quote:
Originally Posted by assangflexx
Zoals de titel luidt zit ik te twijfelen tussen een TDI of een SDI.
Een 1.9 heeft weer 4 cil. met 64PK maar geen turbo
Een 1.4 heeft dan 3cil. met 75PK maar met een Turbo.

Ik kijk niet naar welke zuiniger is, maar welke van de 2 is dan sneller met optrekken. Ik heb wel wat verstand van auto's, maar niet zover om te weten welke van de 2 sneller optrekt. Ik denk zelf dat een 4 cilinder iets meer pit heeft maar de 3cil tdi krijgt weer een schop onder zijn kont bij het optrekken.

Wat is ook beter qua onderhoud. Zowel SDI als TDI vergen weinig aan onderhoud zover ik weet.

Wie kan mij uitleggen wat het verschil tussen deze 2 motoren zijn.
Alvast bedankt




Nou het verschil is minimaal, maar je merkt het wel.
Ik heb een Polo 1.9 sdi uit 2002 gehad, en rij nu een polo 1.4 TDI uit 2003.

Door de turbo krijgt de polo een goede overgang van (dieselkracht) naar (turbokracht)
De koppel van diesel gaat ong door tot 2000/2200 toeren, en bij 2350 toeren slaat de turbo in, die je meteen voelt
dus als ik jou was, zou ik de TDI nemen.
alleen al om het gevoel van de turbo.
Reply With Quote
  #3  
Old 21-09-2010, 10:20
Zeend's Avatar
Zeend Zeend is offline
Postwhore
 
Join Date: Jul 2005
Posts: 1,387
Default

Ik heb een Lupo Sdi gehad, ding was niet vooruit te branden.
Een Tdi is efficiënter, zuiniger èn sneller dus.
Nadeel van een TDI is dat er veel meer onderdelen op zitten, die allemaal stuk kunnen.
Ook was de 'verversingstermijn' van de D-riem bij de Lupo TDI (de 3L) extreem: elke 60.000 km. Dat was de hoeveelheid kilometers die ik toen per jaar reed....
Ik weet niet hoe dat zit bij de polo's.

Jens

Last edited by Zeend : 21-09-2010 at 11:35.
Reply With Quote
  #4  
Old 21-09-2010, 11:14
Ronin's Avatar
Ronin Ronin is offline
VW Guru
 
Join Date: May 2006
Posts: 813
Send a message via MSN to Ronin
Default

Quote:
Originally Posted by Zeend
Ik heb een Lupo Sdi gehad, ding was niet vooruit te branden.
Een Tdi is efficiënter, zuiniger èn sneller dus.
Nadeel van een TDI is dat er veel meer onderdelen op zitten, die allemaal stuk kunnen.
Ook was de 'verversingstermijn' van de D-riem bij de Lupo TDI (de 3L) extreem: elke 60.000 km. Ik weet niet hoe dat zit bij de polo's.

Jens


Het "probleem" van de d-riem van de 3L lupo is verholpen met het verbeterde 2002 model. wellicht dat ze het bij de polo ook hebben gedaan? De 1.4 TDI is immers gebaseerd op het lupo principe. Echter bij mijn polo 9n 2002 1.4 16V moet de d-riem ook om de 60.000 vervangen worden.
Reply With Quote
  #5  
Old 21-09-2010, 14:35
assangflexx assangflexx is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Nov 2009
Posts: 59
Default

Aha, heb nu een Polo 9n 1.4TDI op het oog, maar eerst mijn eigen golfje verkopen, anders gaat het niet door

Alvast bedankt voor de reacties.
Mocht er iemand nog iets op toevoegen dan lees ik het wel ...
__________________
ex:
Golf 4 TDI chipped ong.140 PK
Audi A3 8L TDI 90PK origineel
Ford Puma 130PK DOHC

Current:
Alfa Romeo 1.6TS 105PK

Op zoek naar:
VW LUPO 3L
Reply With Quote
  #6  
Old 22-09-2010, 07:47
M.Westerbrink M.Westerbrink is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Sep 2010
Posts: 9
Default

Quote:
Originally Posted by Ronin
Het "probleem" van de d-riem van de 3L lupo is verholpen met het verbeterde 2002 model. wellicht dat ze het bij de polo ook hebben gedaan? De 1.4 TDI is immers gebaseerd op het lupo principe. Echter bij mijn polo 9n 2002 1.4 16V moet de d-riem ook om de 60.000 vervangen worden.


Dit is helemaal waar met betrekking op de polo met de motorcode AMF, deze heeft vanaf Sep 2002 een upgrade gekregen. Maar... de polo's met de motorcode BAY. hebben dezelfde principe nog.

waarschijnlijk is jouw polo nog voor Sep 2002

mijn polo moet om de 140.000 de driem, en deze is van juni 2003
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 08:52.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum