Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Polo 6N, 6N2, 9N en 6R
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 08-09-2010, 12:08
dhu24 dhu24 is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Sep 2010
Posts: 4
Default Versnellingsbak probleem 6N2? Ik kom er even niet meer uit..

Hallo,

Sinds een paar weken heb ik een raar probleem met mijn Polo 6N2 1.4 MPI uit 2001.

De auto maakt een raar rammelend geluid in de 3e/4e en 5e versnelling.
Het klinkt echt alsof er iets los zit zeg maar. Als ik de koppeling in trap is het geluid weg. De 1e en de 2e versnelling is er niks te horen.

Ik lees veel over problemen met versnellingsbakken en dat dit een VW kwaaltje is.
Voordat ik heel veel geld moet gaan investeren als ik de auto naar de dealer breng zou ik graag wat dingen uit willen sluiten.

Wellicht dat de mensen hier op het forum mij kunnen helpen.

Het schakelen gaat overigens zonder problemen. Alles voelt nog netjes en soepel aan. Met gas geven vanaf de 3e versnelling begint dat rare gerammel en als ik gas los laat hoor ik het net wat harder.

Iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn en waar ik op moet letten?
De auto gaat zaterdag op de brug zodat we deze goed kunnen bekijken.

Er staat pas 80.000 op de teller trouwens.

alle tips zijn welkom! Hopelijk zijn er hier nog mensen die hetzelfde hebben gehad en mij kunnen vertellen hoe dit opgelost is.

alvast bedankt.
Reply With Quote
  #2  
Old 08-09-2010, 13:06
Broer Konijn's Avatar
Broer Konijn Broer Konijn is offline
VW Guru
 
Join Date: Dec 2009
Posts: 803
Send a message via MSN to Broer Konijn
Default

Waarschijnlijk is het druklager in je bak versleten, heb dit zelf ook gehad met de zelfde symptomen. Alleen ik was verder van huis aangezien er ook een scheurtje in de bak zat Maar daar hoef jij je niet druk om te maken zolang de olie er niet uit stroomt. Maar om er zeker van te zijn dat het je druklager is moet je even goed luisteren met de draaiende motor in de vrij (liefst even met de kap omhoog). Je zou dan het geluid moeten horen wat verdwijnt als je de koppeling indrukt

Ik denk dat het druklager een beetje speling heeft als ie vrij loopt, zodra hij tegen de drukgroep wordt geduwd is die speling weg en het geluid voorbij, of je er mee wil blijven rijden is aan jou, maar ik denk niet dat `t veel kwaad kan.

Als je het druklager laat repareren bij de garage ben je denk ik rond de 200 euro kwijt als je 3 uurtjes rekent plus de nieuwe olie, lager en eventuele andere bijkomende zaken.
__________________
VW Polo 2F 1.3 '94
Mazda MX5 '90
Mitsubishi Lancer Evolution III '95
Suzuki Swift 1.3i '99
VW Kever 1200 '83
Ford Fiësta 1.3i '94
VW Golf II 1.6 '88
VW Up! 75pk '12

Last edited by Broer Konijn : 08-09-2010 at 13:12.
Reply With Quote
  #3  
Old 09-09-2010, 12:07
dhu24 dhu24 is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Sep 2010
Posts: 4
Default

Hopen dat dat het is dan...

Had jij echt exact dezelfde symptomen?
Als ik stationair draai met de kap open en ik luister dan hoor ik wel heel zachtjes een tikkend geluid wat verdwijnt als ik de koppeling in trap.

Dit is echter niet hetzelfde geluid wat ik hoor onder het rijden.
Reply With Quote
  #4  
Old 09-09-2010, 12:20
Mtdi's Avatar
Mtdi Mtdi is offline
Volksforum draaideur donateur
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 1,346
Default

Als je auto op de brug staat,kijk eerst als die in de 3e of 4e versnelling staat dat er niet iets ergens tegen aan komt,wat het rammelen in de 3,4 en 5 veroorzaakt.
Anders moet je bak er toch onderweg,om eventueel je druk lager te vervangen of je bak te laten na kijken/reviseren.

Succes.
Reply With Quote
  #5  
Old 09-09-2010, 16:15
Broer Konijn's Avatar
Broer Konijn Broer Konijn is offline
VW Guru
 
Join Date: Dec 2009
Posts: 803
Send a message via MSN to Broer Konijn
Default

Quote:
Originally Posted by dhu24
Hopen dat dat het is dan...

Had jij echt exact dezelfde symptomen?
Als ik stationair draai met de kap open en ik luister dan hoor ik wel heel zachtjes een tikkend geluid wat verdwijnt als ik de koppeling in trap.

Dit is echter niet hetzelfde geluid wat ik hoor onder het rijden.


Ik had het in iedere versnelling en stationair het zelfde geluid, bij mij was het geen tikkend maar meer een hard schavend geluid.
__________________
VW Polo 2F 1.3 '94
Mazda MX5 '90
Mitsubishi Lancer Evolution III '95
Suzuki Swift 1.3i '99
VW Kever 1200 '83
Ford Fiësta 1.3i '94
VW Golf II 1.6 '88
VW Up! 75pk '12
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 16:22.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum