Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek overig > Motoren, turbo's, compressors, injectie, carb's, NOS, etc
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 21-05-2010, 12:09
tim_j's Avatar
tim_j tim_j is offline
Married to PC
 
Join Date: Mar 2008
Posts: 3,485
Default vermogensverlies 1.3

Mijn 1.3 carb motortje presteerd de laatste tijd niet zo best.
trekkracht wat minder en optrekken niet lekker, motor heeft niet genoeg kracht om op een normale manier weg te rijden.
Bij het stoplicht voorzichtig doen (heel traag dus) of 2000 toeren en normaal de koppeling op laten komen. dat laatste werkt wel maar dat is zonde van de koppeling.

laatst zijn alle luchtfilter, brandstoffilter en bougies vervangen, de carb is afsgesteld CO 2 slagen uit.
olie is 15.000 oud.
Kvs verdwijnt, 1l/1000km oliepeil is onmeetbaar.

de motor maakt meer herrie vanuit het motorcompartiment, het lijkt wel na 3000 toeren alsof er een spagetti spruitstuk aan zit.
En ik merk dat er extra uitlaat tuf geluiden zijn ontstaan ter hoogte van het achterwiel,
zouden deze dingen het vermogen beinvloeden?
ik heb een kat, middendemper en einddemper.

als een kat of demper wat ouder is gaat deze de flow belemmeren?

het volgende;
Al een tijd rateld er iets in het blok, als je met het gas speelt op 2500 tot 3000 toeren.
Aanvankelijk dacht ik dat het er een paar klepstoters overleden waren, dus heb ik warm de klepspeling gemeten met een voelermaat.
helaas geen speling, de nokken zien er ook nog netjes uit.
de kop is in 2009 netjes bevonden door een reviseur.

dit ratelen is in een half jaar erger geworden en klinkt al zeker niet gezond meer.
Zou het onderblok een krukaslager hebben die stuk is?
Zo ja, kan ik een NZ injectie onderblok pakken? deze komen wat meer voor dan MH onderblokken.

juistem, wie weet raad?
__________________
Octavia Combi 1.6tdi - Daily
'Dark burgundy' Golf 2 1.9 tdi 161pk/366nm 1990 - Sold to Gijs.
'Calypso Green' Golf 2 1.8i GL 1990 - rear ended ?

Last edited by tim_j : 21-05-2010 at 12:13.
Reply With Quote
  #2  
Old 21-05-2010, 12:28
martiepartie's Avatar
martiepartie martiepartie is offline
Married to PC
 
Join Date: Jan 2007
Posts: 4,524
Default

Tikkend/nokkelend geluid rond 2500-3000 toeren kan heel goed een drijfstanglager oid zijn, maar dat verklaart het vermogensverlies nog niet.

Een overleden klepstoter/lekke klepstoter is niet te testen met een voelermaat, maar door deze proberen in te drukken. Kan je deze makkelijk indrukken, dan is de stoter lek/ruim/overleden.

Tuffend geluid /plofjes bij de achterdemper duidt op een verkeerde afstelling. De 2E3 is daar wel een beetje bekend om. Al verklaart dat weer niet waarom je ook bij de motorruimte veel herrie hoort.

Slecht vermogen/ ploffende geluiden kan ook duiden op een verkeerde onstekingstiming, veroorzaakt door een defecte vacuumvervroeging. Dan heb je onderin geen vermogen meer. Testen = zuigen aan het vacuumslangetje richting carb!

EDIT: Ratelend geluid, vermogensverlies en een tjoenergeluid kan ook duiden op een gescheurd spruitstuk/lekke pakking oid. Kan je niet horen waar het geluid vandaan komt? IN het blok, of langs uitlaatdelen/pakkingen?

Bij een compressietest kan je in ieder geval uitsluiten dat je last hebt van een kantelende zuiger/versleten zuigerveren oid. Ik denk dat je stap voor stap eventuele oorzaken uit moet sluiten.
Een CO meting kan informatie geven over de afstelling.

Bij mijn oude 2E3 kon ik op een gegeven moment niet meer wegrijden zonder pompend gas te geven (op de acceleratiesproeier dus).. Die carb heb ik met reviseren ook niet weer aan de praat gekregen.


EDIT2:

Ik heb nog een kaal MH blok liggen, komt uit mijn golf2. Die mag voor een prikkie weg als je 'm wilt hebben
__________________
v40 d4 r-design 2014
Volvo 244 gl 1978
Volvo 780 Bertone 1987
Mini 1275 1977
Mini 1000 1987
Reply With Quote
  #3  
Old 03-06-2010, 21:48
tim_j's Avatar
tim_j tim_j is offline
Married to PC
 
Join Date: Mar 2008
Posts: 3,485
Default

Hey Martie party

het vermogen,
na even op hogere toeren gereden te hebben, klonk het nogal schraal. Dacht tegelijk aan het CO, blijkt t CO-schroefje heel los te zitten met maar 1/4 slag uitgedraaid.
Die terug gedraaid naar 2 slagen uit daarna starten, en jawel daar is het vermogen.
dat gaat weer oke, overlijd de accu tijdens het rijden.





Het tikkende ratellende geluid,

als de auto een lange tijd heeft stilgestaan en ik start de motor dan, dan hoor je overduidelijk 1 of 2 kleppen tikgeluiden maken.
Wanneer alle olie dus weg is uit de kop.
Dit tikken houd meestal even aan, en dan plots stopt de tik. soms is dat na 5 seconden soms na 1 minuut.
Soms komt de tik weer even terug.

ga je dan in koude toestand in zijn vrij tot de 3000 rpm hoor je geen ratel.
Ga je rijden en de motor begint langzaam op te warmen hoor je langzaam de ratel opkomen en die blijft.
met belasting hoor je m lekker duidelijk tikken/ratelen, speel je zachtjes met het gaspedaal dan kun je met het ratellen spelen.

Heb eens gelezen dat dit dus klepstoters "kunnen" zijn;
koud=
Olie dik, vloeit niet zo makkelijk door de stoters, de druk tegen de nokkenas blijft goed.

warm=
Olie word dunner, vloeit makkelijker weg uit de stoter, en zo ontstaat ruimte tussen de nok en stoter wat een ratel effect geeft (3000 rpm)
en waarschijnlijk in koude toestand ook een tik geeft. (duidelijk 1 of 2 stoters)

meten doe je door de stoter in te drukken, maakt het nog uit in welke positie de nok staat? mij lijkt bovenaan logisch omdat er dan geen tegendruk is van de veer..

de uitlaat,

Kwam er achter dat er 1 bout mist op de voorpijp naar het spruitstuk. waarschijnlijk is die in het spruitstuk afgebroken.
bij het schakelstuk tussen de kat en rechte pijp blaast die er vrolijk op los, en de connectie tussen midden en einddemper lekt die een beetje.

het blokje,
hoe is die er aan toe?
__________________
Octavia Combi 1.6tdi - Daily
'Dark burgundy' Golf 2 1.9 tdi 161pk/366nm 1990 - Sold to Gijs.
'Calypso Green' Golf 2 1.8i GL 1990 - rear ended ?

Last edited by tim_j : 03-06-2010 at 23:20.
Reply With Quote
  #4  
Old 04-06-2010, 07:59
martiepartie's Avatar
martiepartie martiepartie is offline
Married to PC
 
Join Date: Jan 2007
Posts: 4,524
Default

He Tim,

Klinkt als een aantal versleten klepstoters. In het VW handboek testen ze de klepstoters door ze met een kunststof wig in te drukken (tussen nokkenas en stoter drukken) en te voelen of dit mogelijk is. Kan je de stoter makkelijk indrukken, dan is de stoter lek. Het maakt dan niet uit of de nokkenas de stoter bedient.

Ik heb bij mijn eerste 1.3'tje hetzelfde gehad, ineens begon de boel te tikken als ik vermogen vroeg. Ook bij stationair draaien hoorde je een licht tikkend geluid. Ik heb toen een blikje Wynns hydraulic valve (nogiets) cleaner gekocht, dat bij de olie gedaan, 15 min. warm laten draaien en de olie aflaten. Daarna nieuwe olie + filter en het tikken is nooit weer terug gekomen.
Bij jou (gezien de hoge KM-stand) denk ik eerder aan versleten stoter.

Het blokje dat ik heb liggen heeft ook al wat km's gedraaid (+2 ton), maar heeft wel goed gelopen.
__________________
v40 d4 r-design 2014
Volvo 244 gl 1978
Volvo 780 Bertone 1987
Mini 1275 1977
Mini 1000 1987
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 00:38.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum