#1
|
||||
|
||||
Ombouw 1.3 naar 16V
Beste lui,
Ik had zo ineens het idee om van mijn nieuwste wagen [1985-er Golf 1.3 carburateur] eens wat met de motor te gaan doen. Hoewel dit een lange termijn plan zal worden ben ik toch heel benieuwd naar de mogelijkheden [de komende 3 maanden zal er weinig van komen maar voorbereiden is nooit verkeerd en wellicht gaat het plan nog wel van de baan of word het aangepast afhankelijk van dit topic]. Leuk zou het zijn als er bijvoorbeeld een 1.8 of 2.0 16V ingebouwd kan worden. Maar wat komt daar allemaal bij kijken. Hier een aantal vragen:
Nu had ik zelf in gedachte dat het misschien de beste optie zou zijn om ook de 16V op carburateurs te laten lopen, een set dubbele webers is dan natuurlijk een leuke optie. Maar is dat ook mogelijk met de huidige brandstofpomp of moet ik dan alsnog zo'n grote hoge-druk-pomp onder de auto gaan monteren. Het liefst zou ik dat namelijk niet doen om hobby-bob-de-beunhaas werk aan de elektronica te voorkomen. Als het blok er toch uit gaan zou ik meteen graag de rembekrachtiger en de remleidingen vervangen. Kan ik gewoon met dezelfde type rembekrachtiger blijven werken of is het ook verstandig om op dat gebied aanpassingen te doen? Sowieso lijkt het me de juiste keuze om ook voorremmen van een 16V te monteren. Wat is daarnaast de beste keuze voor de achterkant, kan ik het af met trommels [is dat voldoende veilig] of zal ik ook achter schijven nodig hebben? Wat betreft de verzekering is het het mooist als ik onder de 110 kW blijf maar die grens kom ik waarschijnlijk niet aan met een 16V op webers. Dat was mijn vragenpeleton voor nu even. Alle tips, adviezen en overige informatie is welkom!
__________________
Batracer , leuke online racegame. |
#2
|
||||
|
||||
Gewoon een donor gti kopen met 16v, dan ben je klaar.
Ik heb gewoon de KR genomen, met de bijbehorende 2Y-bak. Subframes zijn allemaal gelijk, je moet alleen effe de voorste motorsteun van de KR op het voorste subframe bouten. De gaten zitten er af fabriek al in. De aandrijfassen zijn inderdaad anders, en moet je mee omzetten. Daarnaast is de diameter van het uiteinde van de aandrijfas, het deel dat door het wiellager / fusee gaat, ook anders. Fusee zet je dus ook het beste gelijk mee om. Achteras met schijven kun je ook zo in één keer omzetten. Daarnaast heb je beide pompen van de 16v nodig. Eentje in de tank, de ander onder de auto. Als je de brandstofleidingen er bij hebt is dat zo in 't geheel om te bouwen. Wel effe oppassen dat je de oude plastic leidingen niet sloopt. Voor de bak moet je ook de schakelstangen mee omzetten, zorg dus dat je deze niet weg mietert. Stuurhuis... tsja, de meeste 16v's zijn met stuurbekrachtiging geleverd. Als je deze om wilt zetten, moet je er aan denken ook de stuurstangen om te bouwen, omdat die anders zijn dan bij een stuurhuis zonder bekrachtiging. Als ik jou was, zou ik ook gelijk in één keer de hele kabelboom omzetten, of gewoon de motorboom als deze zo aan te sluiten is op je zekeringenkast. Hangt een beetje af van het feit of je donor het zelfde type (oud of nieuw) zekeringkast heeft als je eigen auto. Volgens mij was het dit wel zo'n beetje. Die 110kw grens zou je met een PL wel kunnen halen, met de KR niet, die zit daar net boven. De keuring bij het RDW stelt niet veel voor. Vijf tientjes aftellen, zorgen dat alles goed ingebouwd is, en je bent klaar. Kijk anders effe in mijn project-topic, daar heb ik hetzelfde gedaan. De reden dat ik voor een KR gekozen heb en niet voor de PL is dat de KR meer vermogen heeft (139pk ipv de PL met 129pk). Daarnaast heeft de KR één computer minder, dus één computer minder die kapot kan, en geen lambda-sonde. Bovendien was dit ook gewoon toevallig de motor die in de donor zat, wat de keuze ook wat makkelijker maakte. Succes met de ombouw. Gebruik ook even de search, dit is namelijk al heel vaak gedaan, gevraagd en beantwoord.
__________________
Klutch Shirts Quote:
Buyer / seller feedback thread Golf mk2 16v W.I.P. Boot-sale |
#3
|
||||
|
||||
Zoeken had ik even vluchtig gedaan maar ik vond niet zo snel wat ik nodig had, ik zal me daar nog eens wat grondiger op richten.
Wat ik stiekem eigenlijk hoopte was dat ik qua kabelboom niet te veel aanpassingen zou hoeven doen als ik ervoor zou kiezen om op carburateurs te blijven rijden. Dat zou namelijk wat kabelwerk schelen, ook zou ik geen extra brandstofpomp nodig hebben hoopte ik. Daarnaast hoef ik dan ook geen gebruik te maken van het niet al te degelijke k-jetronic injectiesysteem. Maar als ik jouw verhaal zo lees dan zijn er dus alsnog wel degelijke verschillen tussen de beide motor-elektronica systemen of ik het nou bij carburateurs hou of niet. Daarnaast wil ik het een beetje simpel houden allemaal. Ik ben wel handig maar dit zou me eerste motorswap worden. Op het moment dat ik namelijk ook met een extra brandstofpomp moet gaan werken is het wellicht slimmer om dat bij me andere Golf te doen, die heeft al zo'n pomp eronder. Een donor is inderdaad een werelds idee. Alleen een vinden zal een tweede worden. Voordeel is dan inderdaad dat ik alle benodigdheden in 1 keer in huis heb [op eventuele webers en toebehoren na]. Het gaat er mij in the end om dat deze Golf weer motorisch 100% word. Ik kan het huidige blok grondig aanpakken maar dat loopt ook al snel in de kosten, dacht ik dus beter even wat meer tijd en geld erin steken en er meteen een leuk ding van maken!
__________________
Batracer , leuke online racegame. |
#4
|
||||
|
||||
Mijn verhaal gaat alleen maar op als je het blok origineel houdt. Van carbs heb ik geen kaas gegeten. Althans niet van de elektronica die er bij komt kijken.
Wat ik wel weet, is dat je bij een KR (bijvoorbeeld) op ITB's zo'n beetje alle motorelectronica kunt laten vervallen, als je voor een nieuw besturingssysteem gaat. Kan me dus best voorstellen dat dat met carbs net zo is.
__________________
Klutch Shirts Quote:
Buyer / seller feedback thread Golf mk2 16v W.I.P. Boot-sale |
#5
|
|||
|
|||
Met carburateur op een 16v kan niets met de pomp van de 1.3
Je hebt voldoende aan de pomp in de tank [van 16v] Carburateur heeft nagenoeg geen druk nodig[alleen brandstof |