#1
|
|||
|
|||
Functie van afgedraaid vliegwiel
Ik heb sinds 2 maanden een Golf MK2 GTI 16v PL in bezit. Bij aankoop kreeg ik van de vorige eigenaar een zogeheten afgedraaid vliegwiel erbij wat ik er, als ik daar zin in had, er nog op kon zetten.
Nu vroeg ik mij af wat het voordeel hiervan is en of ik er wat aan heb? Ik begreep van de vorige eigenaar dat de auto dan wat feller op het gaspedaal reageert? Is hij daardoor sneller met optrekken, of..? Kortom, wat heb ik er precies aan? |
#2
|
||||
|
||||
de motor hoeft minder gewicht rond te slingeren, dus komt die sneller op toeren. En zal die wat sneller optrekken.
dat vliegwiel zorgt er ook voor dat je bij een bergje op niet zo snel in toeren terug valt, wat bij een afgedraait vliegwiel wel zo is.vanwege het lagere gewicht.
__________________
Octavia Combi 1.6tdi - Daily 'Dark burgundy' Golf 2 1.9 tdi 161pk/366nm 1990 - Sold to Gijs. 'Calypso Green' Golf 2 1.8i GL 1990 - rear ended ? |
#3
|
|||
|
|||
Toeren vallen met overschakelen eerder terug
Icm een andere nokkenassen stoterend/bokken met stapvoets rijden |
#4
|
||||
|
||||
Minder massa = lagere massatraagheid.
Met andere woorden: hoe minder massa het vliegwiel heeft, hoe minder massa je op gang moet brengen of af moet remmen. Bij het op gang brengen moet je denken aan optrekken. De motor moet het zware vliegwiel aanslingeren om de auto vooruit te bewegen. Als die een lagere massa heeft, zal het motortoerental sneller stijgen. Bij het afremmen, moet je denken aan wat er bijvoorbeeld tussen het schakelen of bij het gas loslaten gebeurt. Je motortoerental valt dan langzaam terug. Langzaam, doordat je vliegwiel nu de motor aandraait, in plaats van andersom. Als je dus massa van het vliegwiel verwijderd, heb je minder massa over die de motor aandraait bij gas los, en zal het motortoerental sneller terugvallen.
__________________
Klutch Shirts Quote:
Buyer / seller feedback thread Golf mk2 16v W.I.P. Boot-sale |
#5
|
||||
|
||||
echt een aanrader!!!
|
#6
|
|||
|
|||
Quote:
Oké thnx, dat soort reacties wil ik horen. Dat mensen het een aanrader vinden (voor een Golf 2 GTI 16v) of juist niet. De rest ook bedankt voor de uitleg ervan! |
#7
|
|||
|
|||
Heb er zelf deze op[de rechtse] Is wel merkbaar |
#8
|
||||
|
||||
Lijkt me dat het gewicht aan de krukaszijde eraf is gefreest?
__________________
Octavia Combi 1.6tdi - Daily 'Dark burgundy' Golf 2 1.9 tdi 161pk/366nm 1990 - Sold to Gijs. 'Calypso Green' Golf 2 1.8i GL 1990 - rear ended ? Last edited by tim_j : 07-05-2010 at 20:31. |
#9
|
||||
|
||||
Hoe maak je meestal je km's? Daar moet je namelijk wel een beetje aan denken.
Het is niet zo dat de auto er alleen sneller van optrekt. Hij wordt ook nerveuzer, kan meer gaan horten en stoten bij gas geven en lossen, en als je het wiel extreem afdraaid kan ie stationair slecht gaan lopen of zelfs afslaan.
__________________
Klutch Shirts Quote:
Buyer / seller feedback thread Golf mk2 16v W.I.P. Boot-sale |
#10
|
||||
|
||||
Je auto word er theoretisch gezien wel nerveuzer van, maar in de praktijk ga je dat niet merken.
Tenminste, bij mijn 16v merk ik het niet. |
#11
|
||||
|
||||
en hoeveel is daar af?
|
#12
|
||||
|
||||
Quote:
Theoretisch nerveus? Je auto is nerveus of is dat niet, heeft met theorie niks te maken. Als je toerentallen makkelijker omhoog schieten en kelderen zorgt dat voor een nerveuzere auto. Als dit in de praktijk niet zo was, zouden fabrikanten wel tempex vliegwielen inbouwen in de auto's. Dat gewicht heeft met name met comfort te maken.
__________________
Klutch Shirts Quote:
Buyer / seller feedback thread Golf mk2 16v W.I.P. Boot-sale |
#13
|
||||
|
||||
Ik heb hem nooit gewogen. Maar mijn vliegwiel is zeker net zo plat als die van golf mkII 16v. Ik kan aan de bovenzijde (op de foto aan de onderkant) de letters eigenlijk niet meer lezen.
Die theorie bepaald dat een krukas met een licht vliegwiel zorgt voor minder stabiel stationair rond draaien. Inderdaad, middelpunt vliegende kracht. Het gewicht van het geheel is afgenomen en daardoor kan er ook minder "energie" in opgeslagen worden. Wel is het zo dat een KR standaard al wat hoger stationair draait. Wat natuurlijk scheelt in het schommelen van toerental. Hoe dan ook, ik merk wel dat de gaspedaalreactie goed is, maar van het schommelen merk ik niet veel. |
#14
|
|||
|
|||
Als je aleen een afgedraaid vliegwiel heb merk je het niet zo
Die van mij is tot de starterkrans [max] Inc met scherpere nokkenassen is het zeker merkbaar,heb het stationaairtoerental iets boven 1000rpm moeten stellen Stapvoets/file is het niet alles maar ja..... Om een idee te krijgen,neem eem motorfiets als voorbeeld |
#15
|
||||
|
||||
Mja, ok. File is niet super.
Maar ik had altijd goede ritjes met de Golf. Vandaar dat die rottigheidjes niet echt zijn blijven hangen |