Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 06-05-2010, 21:15
KJ-Golf KJ-Golf is offline
VW Addict
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 640
Default Functie van afgedraaid vliegwiel

Ik heb sinds 2 maanden een Golf MK2 GTI 16v PL in bezit. Bij aankoop kreeg ik van de vorige eigenaar een zogeheten afgedraaid vliegwiel erbij wat ik er, als ik daar zin in had, er nog op kon zetten.

Nu vroeg ik mij af wat het voordeel hiervan is en of ik er wat aan heb? Ik begreep van de vorige eigenaar dat de auto dan wat feller op het gaspedaal reageert? Is hij daardoor sneller met optrekken, of..? Kortom, wat heb ik er precies aan?
Reply With Quote
  #2  
Old 06-05-2010, 21:29
tim_j's Avatar
tim_j tim_j is offline
Married to PC
 
Join Date: Mar 2008
Posts: 3,485
Default

de motor hoeft minder gewicht rond te slingeren, dus komt die sneller op toeren. En zal die wat sneller optrekken.
dat vliegwiel zorgt er ook voor dat je bij een bergje op niet zo snel in toeren terug valt, wat bij een afgedraait vliegwiel wel zo is.vanwege het lagere gewicht.
__________________
Octavia Combi 1.6tdi - Daily
'Dark burgundy' Golf 2 1.9 tdi 161pk/366nm 1990 - Sold to Gijs.
'Calypso Green' Golf 2 1.8i GL 1990 - rear ended ?
Reply With Quote
  #3  
Old 06-05-2010, 21:34
golf mkII 16v golf mkII 16v is offline
Getting there...
 
Join Date: Oct 2005
Posts: 7,531
Default

Toeren vallen met overschakelen eerder terug
Icm een andere nokkenassen stoterend/bokken met stapvoets rijden
Reply With Quote
  #4  
Old 07-05-2010, 03:38
breadfan83's Avatar
breadfan83 breadfan83 is offline
Volksforum Draaideur Donateur Wheeler Dealer
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 17,396
Send a message via AIM to breadfan83 Send a message via MSN to breadfan83
Default

Minder massa = lagere massatraagheid.

Met andere woorden: hoe minder massa het vliegwiel heeft, hoe minder massa je op gang moet brengen of af moet remmen.

Bij het op gang brengen moet je denken aan optrekken. De motor moet het zware vliegwiel aanslingeren om de auto vooruit te bewegen. Als die een lagere massa heeft, zal het motortoerental sneller stijgen.

Bij het afremmen, moet je denken aan wat er bijvoorbeeld tussen het schakelen of bij het gas loslaten gebeurt. Je motortoerental valt dan langzaam terug. Langzaam, doordat je vliegwiel nu de motor aandraait, in plaats van andersom. Als je dus massa van het vliegwiel verwijderd, heb je minder massa over die de motor aandraait bij gas los, en zal het motortoerental sneller terugvallen.
__________________
Klutch Shirts

Quote:
Originally Posted by Richard
broodfanaat heeft gelijk


Buyer / seller feedback thread
Golf mk2 16v W.I.P.
Boot-sale
Reply With Quote
  #5  
Old 07-05-2010, 09:28
ingmar's Avatar
ingmar ingmar is offline
Forum Regular
 
Join Date: Feb 2008
Posts: 273
Default

echt een aanrader!!!
Reply With Quote
  #6  
Old 07-05-2010, 15:22
KJ-Golf KJ-Golf is offline
VW Addict
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 640
Default

Quote:
Originally Posted by ingmar
echt een aanrader!!!

Oké thnx, dat soort reacties wil ik horen. Dat mensen het een aanrader vinden (voor een Golf 2 GTI 16v) of juist niet.

De rest ook bedankt voor de uitleg ervan!
Reply With Quote
  #7  
Old 07-05-2010, 15:54
golf mkII 16v golf mkII 16v is offline
Getting there...
 
Join Date: Oct 2005
Posts: 7,531
Default



Heb er zelf deze op[de rechtse]
Is wel merkbaar
Reply With Quote
  #8  
Old 07-05-2010, 17:04
tim_j's Avatar
tim_j tim_j is offline
Married to PC
 
Join Date: Mar 2008
Posts: 3,485
Default

Lijkt me dat het gewicht aan de krukaszijde eraf is gefreest?
__________________
Octavia Combi 1.6tdi - Daily
'Dark burgundy' Golf 2 1.9 tdi 161pk/366nm 1990 - Sold to Gijs.
'Calypso Green' Golf 2 1.8i GL 1990 - rear ended ?

Last edited by tim_j : 07-05-2010 at 20:31.
Reply With Quote
  #9  
Old 07-05-2010, 19:05
breadfan83's Avatar
breadfan83 breadfan83 is offline
Volksforum Draaideur Donateur Wheeler Dealer
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 17,396
Send a message via AIM to breadfan83 Send a message via MSN to breadfan83
Default

Hoe maak je meestal je km's? Daar moet je namelijk wel een beetje aan denken.

Het is niet zo dat de auto er alleen sneller van optrekt. Hij wordt ook nerveuzer, kan meer gaan horten en stoten bij gas geven en lossen, en als je het wiel extreem afdraaid kan ie stationair slecht gaan lopen of zelfs afslaan.
__________________
Klutch Shirts

Quote:
Originally Posted by Richard
broodfanaat heeft gelijk


Buyer / seller feedback thread
Golf mk2 16v W.I.P.
Boot-sale
Reply With Quote
  #10  
Old 08-05-2010, 18:44
RubenD's Avatar
RubenD RubenD is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 6,221
Default

Je auto word er theoretisch gezien wel nerveuzer van, maar in de praktijk ga je dat niet merken.

Tenminste, bij mijn 16v merk ik het niet.
Reply With Quote
  #11  
Old 08-05-2010, 19:08
Marcski's Avatar
Marcski Marcski is offline
Volksforum Crew
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 12,707
Default

en hoeveel is daar af?
Reply With Quote
  #12  
Old 08-05-2010, 19:33
breadfan83's Avatar
breadfan83 breadfan83 is offline
Volksforum Draaideur Donateur Wheeler Dealer
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 17,396
Send a message via AIM to breadfan83 Send a message via MSN to breadfan83
Default

Quote:
Originally Posted by RubenD
Je auto word er theoretisch gezien wel nerveuzer van, maar in de praktijk ga je dat niet merken.

Tenminste, bij mijn 16v merk ik het niet.


Theoretisch nerveus?

Je auto is nerveus of is dat niet, heeft met theorie niks te maken.
Als je toerentallen makkelijker omhoog schieten en kelderen zorgt dat voor een nerveuzere auto. Als dit in de praktijk niet zo was, zouden fabrikanten wel tempex vliegwielen inbouwen in de auto's. Dat gewicht heeft met name met comfort te maken.
__________________
Klutch Shirts

Quote:
Originally Posted by Richard
broodfanaat heeft gelijk


Buyer / seller feedback thread
Golf mk2 16v W.I.P.
Boot-sale
Reply With Quote
  #13  
Old 08-05-2010, 22:36
RubenD's Avatar
RubenD RubenD is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 6,221
Default

Ik heb hem nooit gewogen. Maar mijn vliegwiel is zeker net zo plat als die van golf mkII 16v. Ik kan aan de bovenzijde (op de foto aan de onderkant) de letters eigenlijk niet meer lezen.

Die theorie bepaald dat een krukas met een licht vliegwiel zorgt voor minder stabiel stationair rond draaien. Inderdaad, middelpunt vliegende kracht. Het gewicht van het geheel is afgenomen en daardoor kan er ook minder "energie" in opgeslagen worden.

Wel is het zo dat een KR standaard al wat hoger stationair draait. Wat natuurlijk scheelt in het schommelen van toerental.

Hoe dan ook, ik merk wel dat de gaspedaalreactie goed is, maar van het schommelen merk ik niet veel.
Reply With Quote
  #14  
Old 09-05-2010, 12:02
golf mkII 16v golf mkII 16v is offline
Getting there...
 
Join Date: Oct 2005
Posts: 7,531
Default

Als je aleen een afgedraaid vliegwiel heb merk je het niet zo
Die van mij is tot de starterkrans [max]
Inc met scherpere nokkenassen is het zeker merkbaar,heb het stationaairtoerental iets boven 1000rpm moeten stellen
Stapvoets/file is het niet alles maar ja.....

Om een idee te krijgen,neem eem motorfiets als voorbeeld
Reply With Quote
  #15  
Old 09-05-2010, 21:38
RubenD's Avatar
RubenD RubenD is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 6,221
Default

Mja, ok. File is niet super.

Maar ik had altijd goede ritjes met de Golf. Vandaar dat die rottigheidjes niet echt zijn blijven hangen
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 15:41.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum