Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 29-04-2010, 13:46
mk2 td driver's Avatar
mk2 td driver mk2 td driver is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Dec 2007
Posts: 408
Default kan ik "voor nood"een radiator van een 1,6 benzine gebruiken op mijn 1,6td?

hallo allen,

Ik zit even met een probleem

Gisteravond is men radiator gaan lekken, vandaag gebeld voor een nieuwe, maar die is er pas maandag.

nu moet ik die tijd overbruggen, ik heb nog een goede radiator liggen van een 1,6 benzine, mijn idee was om deze er tijdelijk op te zetten...

Ik wil namelijk zondag nog met de td naar de openingsmeeting in kaunitz (D)

Mijn vraag aan jullie is:

Kan een 1,6 benzine radiator (die een flink stuk kleiner is dan de td radiator) er tijdelijk op?

er zijn vast mensen hier die hier ervaring mee hebben.
__________________
golf mk2 td (1v) '90 (current)
golf mk2 gti 16v (kr) '86 (current)
golf mk2 1.6automaat(ez) '86 (ex)
Reply With Quote
  #2  
Old 29-04-2010, 13:49
breadfan83's Avatar
breadfan83 breadfan83 is offline
Volksforum Draaideur Donateur Wheeler Dealer
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 17,396
Send a message via AIM to breadfan83 Send a message via MSN to breadfan83
Default

Zolang je d'r geen rare dingen mee gaat doen of maandenlang ermee doorrijdt, geen probleem.
__________________
Klutch Shirts

Quote:
Originally Posted by Richard
broodfanaat heeft gelijk


Buyer / seller feedback thread
Golf mk2 16v W.I.P.
Boot-sale
Reply With Quote
  #3  
Old 29-04-2010, 13:51
Renegade Renegade is offline
VW Guru
 
Join Date: Nov 2007
Posts: 779
Default

idd gewoon even lekker rustig mee rijden en als je temperatuur raar gaat doen kachel op standje tropen

je zou ook nog de fan op de radiator kunnen doorlussen zodat deze constant draait
Reply With Quote
  #4  
Old 29-04-2010, 14:20
gti_power's Avatar
gti_power gti_power is offline
VW Guru
 
Join Date: Sep 2007
Posts: 723
Default

je zegt het zelf hij is kleiner...
Ik zou het niet doen een td geeft erg veel warmte af zoals je weet.
Ik heb eventueel nog een goede gebruikte liggen ori vw,
en nee ik zeg dit niet om mn eigen te verkopen t is maar een raad.
Reply With Quote
  #5  
Old 30-04-2010, 07:59
golf mkII 16v golf mkII 16v is offline
Getting there...
 
Join Date: Oct 2005
Posts: 7,531
Default

Is te doen voor nood als de buiten temperatuur niet te hoog is
Maar zou er zeker geen dagen mee rond rijden
Reply With Quote
  #6  
Old 30-04-2010, 13:14
jettaracing's Avatar
jettaracing jettaracing is offline
Volksforum Aandeelhouder - Oil burnin' Maniac
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 4,870
Send a message via MSN to jettaracing
Default

Ik rij al 3 jaar met een kleine 1,6 radiateur op mijn 1600 TD *(JR), en heb geen enkel koelprobleem .
Ik heb er wel een hele grote intercooler op , en de turbodraait momenteel met 1,4 bar .
En een downpipe van 76 mm (rest is 63,5mm ) , dus deze motorsetup is ook niet helemaal meer origineel te noemen .

Zelfs bij een tijdje vlot trekken en rijden komt de temperatuur niet erg hoog , en ik rij er alleen maar zomers mee ,met minimaal 20 graden boven nul.

Ben er al vele malen mee aan trijden geweest , zelf ritten naar duitsland en belgie in de zomer , en heb geen enkel probleem ermee gehad !










de grote is de intercooler ,de kleine de radiateur
__________________
Golf Mk3 Variant TDI 110pk
Golf variant Mk3 family car
The White Turbo Jetta!


Quote:
Originally Posted by Misha
De ringen van een schroefset gaan maar 1 kant op hè.. en da's naar beneden
Reply With Quote
  #7  
Old 30-04-2010, 15:32
patjetta patjetta is offline
Forum junkie
 
Join Date: Feb 2008
Posts: 1,938
Default

Ik rij nu ook enkele maanden met een golf 2 gtd motorcode jr.
Bij mij zit er ook een kleinere radiateur in en dit gaat altijd nog goed.
Enkel als je constand 150 rijd en ineens voor een stoplicht staat wil hij wel omhoog gaan maar niet extreem hoog.
__________________
Jetta mk2
Reply With Quote
  #8  
Old 30-04-2010, 19:57
mk2 td driver's Avatar
mk2 td driver mk2 td driver is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Dec 2007
Posts: 408
Default

Allereerst hartelijk dank voor de reacties,

k had gisteren nog wat mailtjes in de ronde gedaan naar verschillende radiateur boeren, belde me gistermiddag een bedrijf in enschede die nog een splinternieuwe konden leveren. dus gistermiddag nieuwe radiateur opgehaald (de grootste die er bestaat voor golf 2)

vandaag even de radiator er opgezet, koelt een stuk beter dan de oude, zo kunnen we zondag dus zonder problemen naar kaunitz

had eigenlijk toch gedacht dat er wel een grote radiateur voor een jr zou zitten.

en wat een grote intercooler ik ga er mss ook binnenkort nog een keer een intercooler opzetten...

verlies je met die grote intercooler geen turbodruk? en helpt een intercooler ook het blok koelen?
__________________
golf mk2 td (1v) '90 (current)
golf mk2 gti 16v (kr) '86 (current)
golf mk2 1.6automaat(ez) '86 (ex)
Reply With Quote
  #9  
Old 02-05-2010, 18:42
mk2 td driver's Avatar
mk2 td driver mk2 td driver is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Dec 2007
Posts: 408
Default

Vandaag zonder problemen naar de openingsmeeting in Kaunitz (D) gereden, 300 km nieuwe radiator doet het goed
__________________
golf mk2 td (1v) '90 (current)
golf mk2 gti 16v (kr) '86 (current)
golf mk2 1.6automaat(ez) '86 (ex)
Reply With Quote
  #10  
Old 05-05-2010, 13:57
Jerome Jerome is offline
Forum Regular
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 285
Default

Zou je me kunnen vertellen welk bedrijf dat dan was en als je het kwijt wil wat die nieuwe radiateur kostte? (Mag ook via PB als het anders sluipreclame wordt). Thx!

Groeten Jerome
Reply With Quote
  #11  
Old 06-05-2010, 20:01
patjetta patjetta is offline
Forum junkie
 
Join Date: Feb 2008
Posts: 1,938
Default

Een intercooler zorgt er voor dat de thermische belasting een heel stuk minder word.
Dus je zuigers en je cilinderkop word beter gekoeld.
__________________
Jetta mk2
Reply With Quote
  #12  
Old 06-05-2010, 21:18
jettaracing's Avatar
jettaracing jettaracing is offline
Volksforum Aandeelhouder - Oil burnin' Maniac
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 4,870
Send a message via MSN to jettaracing
Default

Quote:
Originally Posted by patjetta
Een intercooler zorgt er voor dat de thermische belasting een heel stuk minder word.
Dus je zuigers en je cilinderkop word beter gekoeld.


Idd ,maar ook dat er meer lucht (en dus ook zuurstof) in je motor komt omdat koude lucht beter comprimeerbaar is dan warme en er dus meer van in de motor wil
En dan krijg je dus vermogenswinst , hetgene waar de intercooler uiteindelijk voor bedoeld is
__________________
Golf Mk3 Variant TDI 110pk
Golf variant Mk3 family car
The White Turbo Jetta!


Quote:
Originally Posted by Misha
De ringen van een schroefset gaan maar 1 kant op hè.. en da's naar beneden
Reply With Quote
  #13  
Old 09-05-2010, 17:24
mk2 td driver's Avatar
mk2 td driver mk2 td driver is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Dec 2007
Posts: 408
Default

Quote:
Originally Posted by Jerome
Zou je me kunnen vertellen welk bedrijf dat dan was en als je het kwijt wil wat die nieuwe radiateur kostte? (Mag ook via PB als het anders sluipreclame wordt). Thx!

Groeten Jerome



De radiateur komt bij Bert de Vries radiateuren weg (in Enschede) kosste mij 43 euro.
__________________
golf mk2 td (1v) '90 (current)
golf mk2 gti 16v (kr) '86 (current)
golf mk2 1.6automaat(ez) '86 (ex)
Reply With Quote
  #14  
Old 09-05-2010, 17:29
mk2 td driver's Avatar
mk2 td driver mk2 td driver is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Dec 2007
Posts: 408
Default

Quote:
Originally Posted by jettaracing
Idd ,maar ook dat er meer lucht (en dus ook zuurstof) in je motor komt omdat koude lucht beter comprimeerbaar is dan warme en er dus meer van in de motor wil
En dan krijg je dus vermogenswinst , hetgene waar de intercooler uiteindelijk voor bedoeld is


Heb er gisteren ook nog even een voorpijp zonder kat onder gezet, daarna de pomp nog iets rijker gezet en de imbusbout op de turbo 3kwart slag ingedraaid. nu is ie weer een stuk sneller geworden, Ik merk met name dat de turbo een stuk sneller opspoeld.


maar ik krijg de turbodruk niet hoger dan een dikke 0,7 bar.... weet niet of ik iets verkeerd doe, of dat ik misschien de imbusbout achter de turbo nog wat verder in moet draaien?


en @ jettaracing, heb jij die intercoolerbuizen ergens kant en klaar gekocht?
__________________
golf mk2 td (1v) '90 (current)
golf mk2 gti 16v (kr) '86 (current)
golf mk2 1.6automaat(ez) '86 (ex)
Reply With Quote
  #15  
Old 23-05-2010, 16:44
Vwgolf1990's Avatar
Vwgolf1990 Vwgolf1990 is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Apr 2009
Posts: 44
Default

Het zou moeten willen voor nood Maar moet wel snel een andere in die wel voor td is bedoeld
__________________
Volkswagen for Life ! .../\Real power on the road/\ ...
Reply With Quote
  #16  
Old 23-05-2010, 21:54
jettaracing's Avatar
jettaracing jettaracing is offline
Volksforum Aandeelhouder - Oil burnin' Maniac
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 4,870
Send a message via MSN to jettaracing
Default

Quote:
Originally Posted by mk2 td driver
en @ jettaracing, heb jij die intercoolerbuizen ergens kant en klaar gekocht?


Ik maak alles altijd zelf , heb dus de buizen zelf gemaakt van nieuwe ronde (uitlaat)buis .

Quote:
Originally Posted by Vwgolf1990
Het zou moeten willen voor nood Maar moet wel snel een andere in die wel voor td is bedoeld


Mijn reply gemist misschien ?

Quote:
Originally Posted by jettaracing
Ik rij al 3 jaar met een kleine 1,6 radiateur op mijn 1600 TD *(JR), en heb geen enkel koelprobleem .
Ik heb er wel een hele grote intercooler op , en de turbodraait momenteel met 1,4 bar .
En een downpipe van 76 mm (rest is 63,5mm ) , dus deze motorsetup is ook niet helemaal meer origineel te noemen .

Zelfs bij een tijdje vlot trekken en rijden komt de temperatuur niet erg hoog , en ik rij er alleen maar zomers mee ,met minimaal 20 graden boven nul.

Ben er al vele malen mee aan trijden geweest , zelf ritten naar duitsland en belgie in de zomer , en heb geen enkel probleem ermee gehad !










de grote is de intercooler ,de kleine de radiateur



__________________
Golf Mk3 Variant TDI 110pk
Golf variant Mk3 family car
The White Turbo Jetta!


Quote:
Originally Posted by Misha
De ringen van een schroefset gaan maar 1 kant op hè.. en da's naar beneden
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 12:34.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum