Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek overig > Restauratie, plaat- en laswerk
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 19-03-2010, 22:52
papascal papascal is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Feb 2010
Posts: 148
Default Hoe te beginnen met strak maken?

Hallo,
Ik ben begonnen aan een projekt van een golf 1.
Ik heb een kale caros aangeschaft van een golf 1, nu moet deze zo voorbereid worden dat hij opnieuw gespoten kan worden.

Mijn idee hierover is:
-Eerst alle onderdelen van de carroserie af.
-omrollen spatbord randen.
-Carros ontvetten. (welk middel kan ik hier het beste voor gebruiken?)
-Kit en lijm verwijderen. (afsteken lijkt mij)
-Lak opschuren? of laten stralen? en waarom heeft welke keuze een voorkeur?
-Primer aanbrengen? welke (epoxy primer wat is het) en waarom.
-opschuren.
-Plamuur aanbrengen (hoe lang laten drogen? om inzakken te verkomen?)
-Strakmaken.
-Wederom primer aanbrengen?
-schuren/strakmaken.
-Spuiten lak en aansluitend blanke laklaag erover?

Klopt mijn idee een beetje?
En dan heb ik nog een paar vragen:

Hoe ga ik om met ingelaste delen?
*Moet het een hele lasnaad zijn?
*of kan ik kleine gaatjes opvullen met plamuur?
Wat is het beste voor de onderkant?
*tektiel bijwerken of geheel vernieuwen?
*En moet hij dan in de primer en aansluitend een laklaag of is primer met tektiel voldoende?

Ik heb hier van alles doorgelezen, maar kom niet achter duidelijke antwoorden.
Vandaar deze post.
Reply With Quote
  #2  
Old 19-03-2010, 23:10
martinus83's Avatar
martinus83 martinus83 is offline
Forum junkie
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,514
Default

Ik weet niet heel veel van carosserie bewerking maar een carosserie opschuren zal goedkoper zijn dan hem compleet laten stralen. Of je moet het zelf gaan doen. Weet niet of je een compressor, straalpistool etc heb? zand kun je opvangen en hergebruiken.

Verder raad ik je het aan contact met je spuiter op te nemen voordat je grondlakken of spuitplamuur op je auto aanbrengt. Kan zomaar zijn dat de lak daarop niet wil hechten en je spuiter extra werk heeft om dat er weer af te halen, en jij dus extra kosten hebt.

Qua laswerk, heb ik ook nog nooit gedaan, nouja lassen wel maar niet op auto's. Let op met het kromtrekken van plaatdelen. Autos las je al hechtend, de warmte goed verspreiden en minimaal houden om vervorming te voorkomen.

Ga met vaklui praten, gevaar op een forum is dat je antwoorden krijgt van mensen die het denken te weten maar je totaal de verkeerde kant op sturen.
__________________
Golf GTi16v EditionOne '89
Golf 1.6GL '86 - Sold
Lupo SdiT '00 - Sold
Golf TDIi '97 - Sold
Golf GTi8v '90 - Sold
Golf GL1.8 '87 - TL
Golf CL1.3 '86 - TL
Reply With Quote
  #3  
Old 20-03-2010, 00:57
servowire servowire is offline
Forum Regular
 
Join Date: Dec 2007
Posts: 174
Default

Buiten stalen kan gewoon niet, en het heeft alleen nut om alle lak te verwijderen als er echt rotzooi op zit.

Anders een goede sealer er tussen leggen.

Als de lak nog redelijk is, terug schuren met 180 ofzo, en dan strakmaken. Dan van (eventueel lokaal 80) naar 180, naar 220. Dan vullende primer (primer surfacer, sandable) erover, uitblokken (zwarte lak nevelen, en strakschuren met 320),

Er zijn veel wegen naar strak, maar alles naar gelang gewenste strakheid en resultaat. En je budget.

Vakwerk kost nou eenmaal geld.
Reply With Quote
  #4  
Old 20-03-2010, 17:34
riendert's Avatar
riendert riendert is offline
VW Guru
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 966
Default

Als je een carroserie gaat stralen trekt het plaatwerk krom.
Reply With Quote
  #5  
Old 20-03-2010, 17:43
Domi
Guest
 
Posts: n/a
Default

Quote:
Originally Posted by riendert
Als je een carroserie gaat stralen trekt het plaatwerk krom.


Als je te dichtbij straalt wel ja. En te lang op 1 plek. Er zijn zat bedrijfen die carossen stralen en ik neem aan dat ze wel weten wat ze doen.
Reply With Quote
  #6  
Old 20-03-2010, 18:26
Wij-be's Avatar
Wij-be Wij-be is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Feb 2009
Posts: 425
Default

ben je van plan om ook zelf te spuiten of laat je dit doen ?
als je het laat doen kun je het strakmaken ook beter aan de spuiter overlaten omdat je anders meestal geen garantie op je spuitwerk krijgt.
Reply With Quote
  #7  
Old 21-03-2010, 22:35
papascal papascal is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Feb 2010
Posts: 148
Default

Nee het spuiten zal ik aan een ander moeten over laten.
Dat wil ik strak hebben.
Nog wat, een extra blanke laklaag zorgt dat ervoor dat hij meer gaat glimmen of is het puur ter extra bescherming?
Reply With Quote
  #8  
Old 21-03-2010, 23:03
Mister Cool's Avatar
Mister Cool Mister Cool is offline
Volksforum Draaideur Donateur
 
Join Date: Nov 2004
Posts: 5,083
Send a message via MSN to Mister Cool
Default

Quote:
Originally Posted by papascal
Nee het spuiten zal ik aan een ander moeten over laten.
Dat wil ik strak hebben.
Nog wat, een extra blanke laklaag zorgt dat ervoor dat hij meer gaat glimmen of is het puur ter extra bescherming?


Hoe strak het word ligt aan het voorwerk, niet aan het spuiten...
__________________

'86 Jetta 1.6 TD
'85 Golf 1.6 GTD
'82 Bus D
'67 1600A Limousine
Reply With Quote
  #9  
Old 22-03-2010, 18:11
mOBSCENE's Avatar
mOBSCENE mOBSCENE is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 3
Default

om het boeltje echt mega strak te krijgen kan je best de deuren en koffer erin hangen, perfect bijregelen naar de perfecte positie, dan -waar je een spleet hebt (tussen deur en koetswerk) alles plamuren en perfect vlakschuren, weet niet echt hoe ik dit beter moet uitleggen, als je het niet snapt, volg enkele afleveringen van american hotrod op discovery channel, daar zie je dat af en toe toegepast worden.

HEEL belangrijk om achteraf geen schuurkrassen te hebben na het spuiten, nooit een schuurstap groter dan 100, bv van p80 nooit direct naar P400 gaan, zelfs niet naar P220, dan schuur je de diepe krassen van de p80 enkel oppervlakkig weg en gaat zich dit aftekenen in de lak 1000%zeker en hoe perfect vlak de wagen wel geschuurd is; schuurkrassen zijn VERRE van aantrekkelijk.

naar het spuiten toe: ja kan meerdere keren de wagen vernissen, hoe meer je vernist, hoe meer diepte effect je krijgt in de lak, wat ook een feit is is dat je vernis nooit 100% strak kan spuiten, om het strakste resultaat te krijgen, de wagen volledig afschuren (zeer fijne korrel uiteraard) en daarna de wagen polieren.

lekkerder kan gewoon niet!!!
Reply With Quote
  #10  
Old 22-03-2010, 22:09
Wij-be's Avatar
Wij-be Wij-be is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Feb 2009
Posts: 425
Default

maar als jet het zelf allemaal gaat doen en het spuiten laat doen doen heb je geen garantie enzo dat lijkt me ook niet handig heb geen idee wat het kost als je het voorbewerken enzo laat doen ? maar dan heb je het in iedergeval goed
Reply With Quote
  #11  
Old 31-03-2010, 22:00
papascal papascal is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Feb 2010
Posts: 148
Default

Oke bedankt,
Ben nu begonnen met stap 1 het ontvetten, en de bitum zooi eraf te halen (iemand nog een tip?)
Daarna wil ik eerst de boel grondig ontvetten, welk middel kan ik daarvoor het beste gebruiken?
Aansluitend wil de de tektiel van de onderkant af halen, zijn hier nog handigheden bij?
warm maken of zoiets? een oplos middel?
Reply With Quote
  #12  
Old 01-04-2010, 10:09
Audilimburg's Avatar
Audilimburg Audilimburg is offline
Postwhore
 
Join Date: Aug 2008
Posts: 1,082
Default

De beste tip die ik je geven kan om al die troep van de auto te halen is om zoveel mogelijk van je vrienden te bellen om te komen helpen.
Ga er maar vanuit dat dit een klote karwei is dat veel tijd in beslag neemt.

Als de bitumen trouwens hard geworden is kan je hem over het algemeen zo los breken. Stevig plamuurmesje eronder zetten en voorzichtig los tikken.
__________________
Golf 1 1977 in the making
Reply With Quote
  #13  
Old 01-04-2010, 21:36
papascal papascal is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Feb 2010
Posts: 148
Default

daar was ik al mee bezig, gebruik er een beitel voor.
Maar dan gaat het bij de vloerplaten wat minder.

En staal borstels tektiel werkt dat?
of ook gewoon afsteken?
Reply With Quote
  #14  
Old 01-04-2010, 22:23
breadfan83's Avatar
breadfan83 breadfan83 is offline
Volksforum Draaideur Donateur Wheeler Dealer
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 17,396
Send a message via AIM to breadfan83 Send a message via MSN to breadfan83
Default

Quote:
Originally Posted by Golf_84er
De schijf waar ik het mee blank maak is idd geen caramelschijf maar een skotchbraid (of zoiets) schijf. Werkt echt super, bodyshoot vliegt eraf vergeleken met een staalborstel.


__________________
Klutch Shirts

Quote:
Originally Posted by Richard
broodfanaat heeft gelijk


Buyer / seller feedback thread
Golf mk2 16v W.I.P.
Boot-sale
Reply With Quote
  #15  
Old 03-05-2010, 18:34
coilt coilt is offline
Forum regular
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 58
Default

voor de bitak eraf te halen heb je speciale borstels voor..soort van staalborstel maar dan andere werking en is voor slijptol enzo

Om de lak geheel van de auto af te halen op vlaktes zoals deuren etc heb je ook schijven die je op een asje klemt en in een boormachine kan klemmen..
Zo heb ik me gehele auto kaal gemaakt met 3 van die schijven

Ontvetten kan je het beste doen met wasbenzine,
De spullen die veel gebruikt worden!

Ik heb een hoop besteld op gebied van Strak zetten , schuren , bescherming enzo , spuit accesoires en lakken etc op :

http://www.nonpaints.com/

Houd er wel rekening mee dat deze prijzen ex btw is die op de site staan , pas in winkelwagen krijg je de btw erop maar 3% korting er weer terug af

de schijven voor lak eraf te halen staat vermeld met naam :
EUROFLEX CLEANSCHIJF ZWART 150MM(moet alleen een opspanpen bijbesteld worden!)

En voor de bitumen/bitak is :
FLEXIBELE METAAL BORSTELBANDEN ( weet alleen niet ofdat deze in gebruik kan genomen worden met een handboormachine)
Reply With Quote
  #16  
Old 04-05-2010, 08:48
perfectionist perfectionist is offline
Forum Newbee
 
Join Date: May 2010
Posts: 1
Thumbs up

Quote:
Originally Posted by coilt
voor de bitak eraf te halen heb je speciale borstels voor..soort van staalborstel maar dan andere werking en is voor slijptol enzo

Om de lak geheel van de auto af te halen op vlaktes zoals deuren etc heb je ook schijven die je op een asje klemt en in een boormachine kan klemmen..
Zo heb ik me gehele auto kaal gemaakt met 3 van die schijven

Ontvetten kan je het beste doen met wasbenzine,
De spullen die veel gebruikt worden!

Ik heb een hoop besteld op gebied van Strak zetten , schuren , bescherming enzo , spuit accesoires en lakken etc op :

http://www.nonpaints.com/

Houd er wel rekening mee dat deze prijzen ex btw is die op de site staan , pas in winkelwagen krijg je de btw erop maar 3% korting er weer terug af

de schijven voor lak eraf te halen staat vermeld met naam :
EUROFLEX CLEANSCHIJF ZWART 150MM(moet alleen een opspanpen bijbesteld worden!)

En voor de bitumen/bitak is :
FLEXIBELE METAAL BORSTELBANDEN ( weet alleen niet ofdat deze in gebruik kan genomen worden met een handboormachine)



Ook ik heb wij CROP Car Repair Online Products diverse materialen gekocht via hun website www.nonpaints.nl voor mijn Kever. Hele scherpe prijzen, professionele kwaliteit, snelle levering en bij vragen reageert men snel. Kortom, een echte aanrader voor mensen die hun wagen willen restaureren.
Reply With Quote
  #17  
Old 04-05-2010, 19:23
RubenD's Avatar
RubenD RubenD is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 6,221
Default

De bitumen bevriezen met droogijs werkt ook goed, daarna kun je het er zo af slaan met een kunststof hamer.
Reply With Quote
  #18  
Old 04-05-2010, 21:51
Oudelut's Avatar
Oudelut Oudelut is offline
No personal life
 
Join Date: Feb 2007
Posts: 2,076
Default

Tapijtlijmverwijderaar schijnt ook goed te werken?!
__________________
Quote:
Originally Posted by GerardMkIIVR6
Nee dank je zijn net BBS wielen iedereen rijdt ermee
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 21:48.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum