#1
|
||||
|
||||
Stationair probleem nog altijd GTI 16v PL
Hallo,
Jammer genoeg moet ik me maar weer even melden. Ik kom er gewoon niet wijs uit. Ik heb nog altijd het probleem dat mijn auto onrustig stationair loopt.. Als ik gewoon rijd, en ik trap de koppeling in dan zakt hij gewoon weg naar 500 toeren. En valt soms gewoon weg. Dingen die ik al heb vervangen; -De rubber om de stationair schroef. -Injector rubbers. De kleine en de grote. -Nieuwe verdelerkap. Alle slangen na gegaan. Ook de temperatuur sensor die aan de onderkant op de buis zit vanaf de luchtfilter. Deze is gewoon helemaal dicht. Geen lekkages. De vorige eigenaar heeft de Temparatuur sensor die rechts in het blok zit vervangen. En de lambasonde. Ik heb al één extra massa kabel naar het blok gelegd. Dit allemaal heeft niks geholpen. Afgelopen week een STK over forum gekregen. Deze vangt het blok wel al iets beter op. Maar het is nog gewoon altijd kut om te rijden. Nu heb ik mijn oude STK er weer opgezet. En nu valt de motor soms helemaal uit. Dus ik maar weer de andere er op. En deze vangt hem net op het nippertje altijd op. Maar dit is gewoon niet te rijden. Als ik moet sturen en hij valt weg. Dan valt de hele motor uit. Niet echt veilig dus. Nu is de vraag. Is de STK die ik heb gekregen ook niet meer 100%? Kan het echt aan de stk liggen? Anders ben ik van plan om toch maar een nieuwe te kopen. Als dit alles zou oplossen. Want ik weet echt niet meer wat het nog kan zijn. Iemand eventueel nog ideeën of tips? Alvast Bedankt, groeten. Gino. |
#2
|
||||
|
||||
Niemand, die me hier aan verder kan helpen?
|
#3
|
||||
|
||||
Jammer genoeg nog een reacties gehad,
Ben vandaag maar voor de 3de keer al alles na gegaan met benzine, om de lekkages op te zoeken. Maar ik kan gewoon weg niks vinden. Het hele circuit van de STK na gegaan. Alles pot dicht. De grote inlaat buizen van rubber zijn ook allemaal gewoon lek vrij. Ik weet het ook niet meer Toch niet iemand nog tips voor me? Groeten, Gino. Last edited by Gino89 : 04-02-2010 at 15:49. |
#4
|
|||
|
|||
Wat bedoel je met de STK??
Weet je zeker dat je CO goed staat? weet je zeker dat de computers niet in een noodloop staan?? |
#5
|
||||
|
||||
Stationair toerental klep.
Hoe kom ik er achter of de computer in de noodloop loopt? Eigenlijk nog niks over gelezen. En hoe weet ik dat het co goed staat? Heb ergens gelezen dat dit bij de PL niet echt is af te stellen. Zelfde als het stationair toerental. Dat doet de computer allemaal. Zo ver ik heb gelezen. Hoor het graag als ik het fout heb o.i.d Maar dat is wat ik zo ver uit boeken heb gelezen en op internet heb op gezocht. |
#6
|
|||
|
|||
en die toerentalstabilsator op de gasklep werkt die ook goed heb je t vuil in de gasklep en de deseurklep(zit onder de rubber op de spinnekop linksvoor) eens erafgehaald met remmenreiniger en doekje,helpt meestal al veel,co kun je niet regelen zit dicht gaatje op pl spinnekop(dit kan je wel uitboren zodat je m wel kan regelen)succes ermee kan veel zijn heb je de benzine filter al eens vernieuwd?
|
#7
|
|||
|
|||
Dat gaatje zit niet op alle PLs dicht hoor. Die van mij is gewoon open en daarmee kan je het CO stellen. Maar volgens mij heeft dat alleen invloed als hij in de noodloop staat, want in normale bedrijfsstand wordt dit door de computer geregeld.
Een PL gaat in de noodloop voor zover ik weet, wanneer één van de input waarden voor de computer niet klopt (lees sensor stuk). Hij regelt dan de motor zonder alle sensoren, dus met een soort vast programma. Dat loopt vaak slecht, maar net genoeg om te rijden. Het verbruik gaat dan omhoog. Er is volgens mij zelfs een aansluiting op de computer waar je dit kan aflezen. |
#8
|
||||
|
||||
die STK heb ik er nieuw op zitten. Is een hele nieuwe.
Ik had al eens met iemand op het forum er over gehad. Maar hij noodloop zou de motor ook niet zo goed lopen? Maar het vermogen en alles is er gewoon. De benzine filter heb ik nog niet vervangen. Maar als deze toch dicht zou zitten dan zou hij toch gaan sputteren bij volgas of niet? Ik kan hem wel eens vervangen. Alle kleine beetjes kunnen helpen natuurlijk. Verbruik ligt bij zon 9 tot 10 liter op de 100. Dus dat valt in mijn ogen ook nog reuze mee. Rij deels autosnelweg. Stukken van 30 á 35 km en gedeeltelijk stads verkeer. |
#9
|
|||
|
|||
wat voor benzine tank jij meestal dan?
de 16v's zijn erg gevoelig met welke soort benzine er gebruikt word,ik tank altijd super(ultimate)!bij BP of Shell,op de euro loodvrije benzine's van de goedkopere onbemande tankstation's liep mijn 16v als ''een krant'' ,en je zou het stelschroefje bij de gasklep nog eens kunnen proberen te verstellen bij draaiende motor ,hiermee kun je hem stationair ook iets afstellen |
#10
|
|||
|
|||
Stationair verstellen is alleen omgaan met het probleem en niet verhelpen.
Heb je een multimeter en weet je hoe je hem kan gebruiken om stroom te meten?? Meet dan eens de stroom die door de drukregelaar gaat, wanneer deze vast op 10mA staat dan loopt je PL in noodloop... |
#11
|
||||
|
||||
Ik heb al van alles probeert om te tanken, Van de iets duurdere tot de goedkopere tankstations. Merk tankstations en merkloze kleine tankstations. Maar het bleef gewoon hetzelfde. Merkte alleen dat hij net iets pittiger was als ik bij BP of shell had getankt i.p.v zon merkloos tankstation.
Ik heb gisteren nog even probeert met de stelschroef. Af te stellen, zoals beschreven hier op het forum met die slang van de STK dicht knijpen. Maar heb er naar niet meer mee gereden zal zo nog eens even proberen. groeten, Gino. |
#12
|
||||
|
||||
Quote:
Ja, die heb ik. Weet ook hoe ik stroom moet meten. Maar waar zit die druk regelaar? En hoe ziet die er uit? Dan kan ik hem zo even na meten. Wanneer moet de stroom dan toenemen? Als ik gas geef of? |
#13
|
||||
|
||||
Gisteren nog het stationair toerental beetje afgesteld, d.m.v dicht knijpen van de STK leidingen. Zo als beschreven.
Ben alle stekker verbindingen. Dus van de STK, temperatuur voeler, computer,etc. Na gegaan met contact spray. En zag dat die van de massa wat op de computer zit een beetje oxideert was dit allemaal schoon gemaakt. Net kleine 20 km gereden. En hij is me geen ene keer weer laag in de toeren gevallen. Alleen bij het starten had hij het even. Dus maar even afwachten of dit nu zo blijft. En ik hoop er maar op dat het probleem nu is opgelost. Maar helemaal overtuigd ben ik er zelf nog niet van. Maar wie weet Bedankt voor de reacties en tips van jullie, groeten, Gino |
#14
|
|||
|
|||
Het is het grijze blokje dat op de spinnekop zit aan de zijkant.
Meten wanneer de motor warm is en alle stroomverbruikers uit. Wanneer de motor niet loopt, stekker van het grijze kastje. Een van de twee pinnen direct verbinden zoals het hoort te zitten en tussen de andere de stroommeter aansluiten. Zorg ervoor dat je geen sluiting maakt. Let op! nu zit de stekker eigenlijk op het blokje aangesloten, alleen meet je nu de stroom die door het blokje loopt. Alleen doen als je het echt begrijpt, anders sloop je het. Motor weer starten (hij is dus nog warm) en de waardes aflezen. Wanneer hij een constante 10mA geeft loopt hij in open loop, schommelt hij rond deze waarde, dan is hij netjes aan het regelen. Laat even weten hoe het loopt. Dat hij nu iets beter loopt zou best kunnen, want ik sluit niet uit dat er meerdere problemen zijn... |
#15
|
|||
|
|||
Hee ben ik bij jou niet eens een dashboard wezen ophalen???
|
#16
|
||||
|
||||
@ DragonGr Dragon
Ik zal het proberen door te meten. overdag werk ik als elektricien. Dus dat zou me eigenlijk wel moeten lukken he En met dat dashboard, Dat kan niet. Heb nog nooit een dashboard verkocht. Bedankt voor de informatie. Ik ga het nu even door meten. Zal zo posten hoe en wat. Alvast bedankt voor de informatie weer groeten, Gino |
#17
|
||||
|
||||
Zo, Heb het even gemeten. Stationair zit hij zo rond de 7 á 8 mA En als ik gas geef loopt die op tot zon 20 mA dus bij gewoon gas. Maar hij is niet constant op 10 mA. Dus ik neem aan dat hij niet in de noodloop loopt?
Groeten, Gino |
#18
|
|||
|
|||
Nee, in de noodloop komt er vaste waarde van 10mA uit. Dat hij fluctueert betekent dat hij regelt. Dat is één ding gecontroleerd.
Ik gok dat doordat de waarde afwijkt hij te arm of te rijk staat (weet even niet welke van de twee) had je al eens geprobeerd het CO iets te verdraaien? (onthouden wat je doet zodat je terug kan en in kleine stappen (1/8 draai). Je kan kijken of je de waarde daarmee op 10mA kan krijgen. Sorry als ik je beledigde met kennis over stroom, maar zie te vaak dat mensen die niets snappen van een multimeter het toch proberen en hun elektra slopen. |
#19
|
||||
|
||||
Nee, daar heb ik nog niet aan gedraaid. Maar ik weet ook niet of ik daar wel aan kan draaien, Of dat gat wel open in bij mij. Dat heb ik nog niet gekeken. Maar kan ik daar niet het beste aandraaien als ik een co meter heb? Of kan ik dit ook met hem op 10 mA proberen te regelen?
Als ik eerlijk ben, heb vaker gelezen dat je beter van die schroef af kunt blijven. Of ik moet al zeker weten dat wat jij zegt ook klopt. Dan kan ik hem natuurlijk proberen om hem op 10 mA te krijgen d.m.v aan die schroef te draaien. Ik heb wel ergens iets gelezen met een hoek meter zou je de co waarde kunnen afstellen? Ik heb zon meter hier liggen, en heb hem toen ook aangesloten. Maar de meter reageerde niet eens. haha, dat maakt niks uit dat je me beledigde. Wel handig dat je van te voren waarschuwde. Heb al vaker dingen stuk zien gaan met fout meten groeten, Gino Last edited by Gino89 : 06-02-2010 at 17:52. |
#20
|
|||
|
|||
Ik moet je eerlijk zeggen dat ik het zo nog nooit geprobeerd heb, was een suggestie. Het CO stel ik meestal op gehoor af en bij die PL maakt dat ook niet zo heel veel uit, aangezien de computer fijn afregelt. De CO schroef hoeft alleen maar in het goede gebied te zitten. Maar inderdaad, als je geen duidelijke reden hebt om de CO te verdraaien, dan zeker niet doen, tenzij je exact bijhoudt waar je gebleven bent.
Jammer dat je zo ver weg zit, had je graag geholpen. Even je probleem opnieuw lezen... ik had hetzelfde en toen hielp CO verdraaien wel, maar ik had ook slecht starten bij warme motor. Had je al alle vaccumslangen gecontroleerd? Wat gebeurt er als hij net loopt en je knijpt de slang naar de STK dicht?? Ik hoop dit weekend ook die 10mA te gaan meten omdat ik twijfel of hij in noodloop zit. Als ik resultaat heb, dan hoor je het... |