Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Vraag en Aanbod > Archief
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





 
Thread Tools Search this Thread
  #41  
Old 23-10-2004, 17:56
polopower polopower is offline
Postwhore
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 1,284
Default

Vandaag naar een open dag geweest bij een bedrijf dat ook fosfateren doet.

Wat ik begrepen heb:

-Met fosfateren los je de lak niet op, dus altijd blank matriaal aanleveren.

-fosfateren lost roest niet op* maar zorgt voor bescherming tegen roest.

De wagens gebouwd tussen, pak hem beet, eind jaren 50 en begin '90-er jaren werden fabrieksmatig al gefosfateerd om roest het hoofd te bieden. De volledige koets werd ondergedompeld, want het dompelbad heeft direct een ontvettende werking: spuitklaar dus.

-Wagens gebouwd na begin 90-er jaren werden vanaf fabriek verzinkt, nog betere roestprotectie.

-Gesfosfateerd plaatwerk is niet te lassen. Om te puntlassen dient eerst het omliggende metaal kaalgeslepen te worden.

(*, moet zeggen dat jouw delen er toch aardig ontroest (understatement) uitzien)


Verzinken is dus nog beter maar wat voor behandeling heeft het daarna nog nodig om gespoten te kunnen worden. In mijn ogen is zink aardig grof qua structuur.
  #42  
Old 25-10-2004, 12:43
krukab krukab is offline
No personal life
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 2,682
Default

Update 4
Helaas weinig kunnen doen zaterdag ... ik had wat 'klanten' voor diverse spulletjes (en auto's) hier op de zaak.
Maar vandaag (maandag de 25e) stond de spuiter al om 10:00 voor mijn neus met de vers gespoten delen.
"zet maar ff bij de auto neer,ik ruim het vanavond wel op ..."



Het ziet er allemaal weer erg fris en netjes uit,ook van dichtbij !!
Vanavond is het plan om de auto ook achter op kriksteunen te plaatsen,en dan de remmen
(met name de trommels en flenzen) te veranderen naar Porsche steek.
Ook moeten er achter nog wat remleidingen weggeknipt worden waar ik vorige week niet aan toekwam.
Voorts wordt ook de motorruimte van overtollige bedrading ontdaan,en wordt er vast een 12V startmotor
aan de versnellingsbak gehangen.
Ook de spanningsregelaar wordt vervangen door een 12V exemplaar.
Voorts trek ik nog een extra kabelboompje voor toekomstige accessoires, zoals een toerenteller,oliedruk/
temperatuur meter en een cilinderkoptemp.meter,dit ivm de toekomstige type4 met injectie die erin 'moet'

(ik zit nog heel ff in twijfel of ik ook niet gelijk de IRS ombouw zal doen,nu ik toch op slopershoogte ben :? )



Quote:
Originally Posted by polopower
Wat ik begrepen heb:
-Met fosfateren los je de lak niet op, dus altijd blank matriaal aanleveren.

Klopt helemaal ... het kan wel,maar de delen moeten dan (te) lang in het fosforbad liggen.
Beter is eerst ontlakken ... doe ik volgende keer ook


Quote:
Originally Posted by polopower
-fosfateren lost roest niet op* maar zorgt voor bescherming tegen roest.

Ze hebben (naar nu blijkt) bij mij ook een combinatie van ontroesten en fosfateren gedaan.


Quote:
Originally Posted by polopower
-Wagens gebouwd na begin 90-er jaren werden vanaf fabriek verzinkt, nog betere roestprotectie.

koud verzinken was mogelijk geweest ... bij warm verzinken (wat beter is) ontstaat er echter teveel vervorming
in het oude plaatwerk.
Alleen vereist zink weer een specifieke grondlak.


Quote:
Originally Posted by polopower
-Gesfosfateerd plaatwerk is niet te lassen.

Hoeft gelukkig ook niet !!!!
  #43  
Old 25-10-2004, 14:00
Bussie komt zo's Avatar
Bussie komt zo Bussie komt zo is offline
No personal life
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 2,233
Send a message via MSN to Bussie komt zo
Default

Terinkie hé dat wordt een NOS typ 3
__________________
Airride kan dan wel net als siliconeborsten zijn.
Nep!!
But i like it!!!
  #44  
Old 24-11-2004, 10:29
krukab krukab is offline
No personal life
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 2,682
Default

Update 5

Afgelopen weken weinig kunnen doen aan de variant,maar dat wil niet zeggen dat er helemaal niks is gebeurd.
Ik zat ook met wat technische "probleempjes" wat betreft het onderstel ... nu wel of geen IRS eronder zetten ??
Sinds maandagavond ben ik eruit,ook omdat er (weer) een setje Porsche velgen mijn kant op kwam die toch
ook weer "redelijk" uniek zijn .... (nee,het waren helaas geen Gasburners )

Maar wat er nu ondergaat is het volgende;
De lange pendelasbak (met subframe) gaat eronderuit,en daarvoor in de plaats komt er een subframe van een
latere typ3 onder (is IRS),maar die wordt opgebouwd met een lange (AT) 1303 keverbak,1303 draagarmen,
aandrijfassen én remmen !!
En juist door die (smallere) achterremmen kan ik de wielen monteren die ik vorige week scoorde;
een setje "one year only" Porsche 944 Turbo Teledials in 7 & 8x16,et23 !!
Nu zullen jullie denken,das toch niks bijzonders,maar juist die et23's zijn "hard to find" !!
Vóór zijn de 7J's et23 wel een probleem,maar dat wordt opgelost door 2 7J's te pakken van een ander (gestraald)
setje wat hier al een paar maanden slingerd,maar die zijn et52 en dat moet passen.
In het uiterste geval kunnen de 7J voorvelgen nog versmald worden naar 6J

Voor wordt de variant 2 tandjes verlaagd (vorige week brak er nog een bout af,dus dat wordt uitboren ),en achter 1 tandje.
Voorschijven zijn besteld (zijn gelijk aan kever) met de 5x130 steek ... in een later stadium gaat er vast
nog wel een setje Porsche remmen onderkomen,maar voor het moment laat ik het standaard.
Achter dus de 1303 remmen,en die vallen later (als ik ben uitgekeken op de 8J et23 achtervelgen) weer om
te bouwen naar 944 NA schijven en remklauwen,zodat de 6x16 Fuchsen eronder passen (spoorbreedte neemt toe)
1303 (stalen) draagarmen zijn identiek aan de eerste typ Porsche 944 draagarmen,dus de komplete Porsche
remmerij (inclusief het handremmechaniek) valt straks zo over te bouwen op de 1303 draagarmen !!

Goed,hopelijk laat de volgende update niet meer zo lang op zich wachten
  #45  
Old 24-11-2004, 11:28
Bussie komt zo's Avatar
Bussie komt zo Bussie komt zo is offline
No personal life
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 2,233
Send a message via MSN to Bussie komt zo
Default

Cool toch maar IRSsen.

Maar je moet wel opschieten het is zo April.

Hoeveel scheelt de breedte tussen die 1303 remmen en 944 remmen.??
__________________
Airride kan dan wel net als siliconeborsten zijn.
Nep!!
But i like it!!!
  #46  
Old 24-11-2004, 14:15
krukab krukab is offline
No personal life
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 2,682
Default

Ja,toch maar IRS'sen,ondanks dat ik een setje achtertrommels & flenzen met 5x130 heb liggen voor een pendelasbak.
(off topic; die bak is dadelijk dus te koop,dus als iemand nog een straight axle kit onder z'n spijl wil gaan bouwen )
Voor moest ik het toch schijven met 5x130 bestellen,dus maar gelijk twee 1303 -5x130- trommels voor achter erbij besteld.

Dadelijk gaan wij hier met kerst twee weken dicht BKZ,dus ik heb Miss L. al op de hoogte gebracht dat ik op de zaak in de
westfalia ga slapen !!

Wat ik van Beetspeed begreep,is dat je met de 944NA remmen nog net een 6x16 Fuchs kwijtkunt,zonder aan te lopen.
Nu onder de westfalia zit er 7x16,maar een 8x16 et23 pas dus ook nog net,dus tussen de breedste (944NA) optie,
en de smalste (1303) optie zit zomaar een 35 á 40mm verschil !(misschien zelfs nog wel meer,maar dat zou ik moeten meten)

En geloof mij nou maar,die Teledials in 8x16's et23 gaan straks superdik staan !!
  #47  
Old 24-11-2004, 14:22
Split52's Avatar
Split52 Split52 is offline
No personal life
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 2,879
Default

Quote:
Originally Posted by kruk@b
(off topic; die bak is dadelijk dus te koop,dus als iemand nog een straight axle kit onder z'n spijl wil gaan bouwen )
en de smalste (1303) optie zit zomaar een 35 á 40mm verschil !(misschien zelfs nog wel meer,maar dat zou ik moeten meten)


Bak...is leuk! is dat een AO ofzo..... ?ach beter in later stadium..is wel wat voor BKZ denk ik of wil die ook gaan IRSen..dan heeft beetspeed nog wel wat voor em!

Wat ik dus niet helemaal begrijp aan het smaller gaan van de IRS en ook straightaxle.. Je veerplaat blijft toch op de zelfde plek dus de montage verhuist niet... hoe kan het dan zijn dat je as smaller wordt, is dat op het lagerhuispunt ofzo?????

Teledails.....tsja..... moet je zien denk ik, zwart met gepolijste rand misschien?
__________________
Fryske Âlde Skoalle Luchtkuolle (en Wetterkuolle) Gers Jarre Memmebatsers!

Quote:
dat MSN-en is ook nog nooit een auto van beter geworden
  #48  
Old 24-11-2004, 14:46
krukab krukab is offline
No personal life
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 2,682
Default

BKZ gaat ook IRS'sen,zeker na zijn ritje in mijn westfalia !!

btw,die bak is al door iemand met een spijlbus gereserveerd ...

Je springplate is inderdaad een vast punt op de auto,maar de mate van spoorbreedte zit hem in de naven.
Bij het 944NA onderstel,zit ook de handrem erin verwerkt,en daar zit dus alles aan de buitenzijde van de
veerplaat,vandaar dat je dan weer wielen moet monteren met een hogere et waarde.
Kijk maar naar Beetspeeds ride ... die rijdt achter met 8x16 et70,en dat gaat weer alleen als je met een brede spoorbreedte rijdt.




(Foto is van Beetspeeds variant,afkomstig van keversite)
  #49  
Old 24-11-2004, 16:07
Bussie komt zo's Avatar
Bussie komt zo Bussie komt zo is offline
No personal life
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 2,233
Send a message via MSN to Bussie komt zo
Default

BKZ gaat idd IRS'sen maar dan met 944 achterwielophanging.Ik heb gelukkig nog een setje 6J fuchsen liggen dus die kunnen er mooi onder dan.

Walter had het helaas al verkocht maar ga morgen een voor en achterwiel ophanging halen bij iemand in Tilburg(voor Weinûg)

Zoek alleen nog een lange Bak.
__________________
Airride kan dan wel net als siliconeborsten zijn.
Nep!!
But i like it!!!
  #50  
Old 24-11-2004, 16:10
Split52's Avatar
Split52 Split52 is offline
No personal life
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 2,879
Default

AT? das nou jammer... Had nog wel een AM voor je gehad...diff overzetten misschien? .....
__________________
Fryske Âlde Skoalle Luchtkuolle (en Wetterkuolle) Gers Jarre Memmebatsers!

Quote:
dat MSN-en is ook nog nooit een auto van beter geworden

Last edited by Split52 : 24-11-2004 at 16:31.
  #51  
Old 07-12-2004, 10:33
Bussie komt zo's Avatar
Bussie komt zo Bussie komt zo is offline
No personal life
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 2,233
Send a message via MSN to Bussie komt zo
Default

En hebbie al op je donder gehad Krukkie!!
__________________
Airride kan dan wel net als siliconeborsten zijn.
Nep!!
But i like it!!!
  #52  
Old 07-12-2004, 11:00
volksfahrer.nl's Avatar
volksfahrer.nl volksfahrer.nl is offline
Forum junkie
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 1,880
Default

Hoe staat het eigenlijk met de Variant?
Zag wel dat je al aan de remmen van de crewcab had gewerkt....
(Zou die daarom op z'n donder krijgen )
__________________
www.volksfahrer.nl NEW!
www.theundutchables.nl
  #53  
Old 10-12-2004, 09:35
Beetspeed Beetspeed is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Apr 2004
Posts: 444
Default

Quote:
Originally Posted by kruk@b
Kijk maar naar Beetspeeds ride ... die rijdt achter met 8x16 et70,en dat gaat weer alleen als je met een brede spoorbreedte rijdt.

Eh, lees nu net de projecten sectie hier :o maar ik heb achter ook de 7x16" (ET55) zitten hoor. De 8J's (idd ET70) met de 225/50 pasten niet. No way, no how. Heel, heel misschien met een 205/50 band, maar dat vond ik niet zo zinnig, dus heb ik er nog een 4e 7J'tje bij gezocht. Ik had er 'toevallig' al 3 namelijk :biggrin: .

De 6Jx16 (ET36) Fuchs met 185/50 pasten achter wel, maar kwamen met diep inveren (na een drempel) toch tegen het spatbord aan. Indrukken van het omgekrulde felsrandje had echter wel vrijlopen kunnen geven, maar ik vond ook de te lage bandjes (185/50 is de enige 185 maat in 16 inch) teveel toerenverhoging geven en ik rij er dus dagelijks mee. Op de 7x16 kunnen later nog 205/55 achter en dan heb ik weer een redelijk toerental op de snelweg.
Ja, en ik rij al met een 'AT' bak onder de Vari.

Dacht, laat ik je dit even melden voordat er dure beslissingen worden genomen door anderen...

Groeten,
Walter
  #54  
Old 14-12-2004, 09:52
krukab krukab is offline
No personal life
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 2,682
Default Update 6




Maandagavond veels te laat nog wat gaan doen (na 20:45 pas ... we moesten eerst allemaal een rondje in usertjes Yank),
maar het zat mee,en met een goed uurtje lag de komplete achterwielophanging met bak,remmen,pendelassen eronderuit !!
Bij een type3 zit alles (itt een kever) op een los subframe gemonteerd waardoor ombouw naar de latere IRS ophanging een 'eitje is.'
Ik kan er nu ook mooi bij om het plaatwerk boven de bak (=onderzijde laadruimte) kaal te maken en te behandelen.
Ook de laatste stukjes remleiding (waar je erg k*t bijkunt) kunnen nu makkelijk verwijderd worden en vervangen worden door Goodrigde.
  #55  
Old 14-12-2004, 13:18
Beetspeed Beetspeed is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Apr 2004
Posts: 444
Default

Hoi Alain,

Gaat voorspoedig zie ik!
Mbt de ombouw naar IRS vanwege motorvermogen verhoging wordt er soms ook wel de ombouw van de type 3 pendelasconstructie naar IRS bevoordeeld.
Waarom?: Het pendelas subframe heeft de versnellingsbakvorken nog waaraan de motor ook los opgehangen kan worden. Sommigen vinden de achterste ophangpunten van een type 3 niet sterk genoeg om de torsie (koppel) krachten op te nemen, die een fors zwaardere motor in een type 3 genereert.
Die lassen dus de IRS armen in de pendelasconstructie zodat de motor voornamelijk in de vork hangt en de achterste ophanging alleen als 'extra' ondersteuning heeft.

Mijn ervaring met een redelijk gekietelde 2 liter type 4 was dat de ophanging het prima hield :biggrin: Daarna wordt het wellicht idd twijfelachtig...

Het is maar als extra info bedoeld voor als je echt grote plannen had qua motorvermogen

Groeten,
Walter
  #56  
Old 14-12-2004, 14:07
krukab krukab is offline
No personal life
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 2,682
Default

Quote:
Originally Posted by Beetspeed
Het pendelas subframe heeft de versnellingsbakvorken nog waaraan de motor ook los opgehangen kan worden.

Klopt,maakt verwijderen van de komplete aandrijflijn ook wel erg makkelijk !!


Quote:
Originally Posted by Beetspeed
Die lassen dus de IRS armen in de pendelasconstructie zodat de motor voornamelijk in de vork hangt en de achterste ophanging alleen als 'extra' ondersteuning heeft.

Toevallig had ik het er gisteren nog met Flat Four (nieuwe eigenaar van de fastback) over ... maar op de 1776 in de westy zit een Ahnendorp motordrager,en die voldoet prima,dus ik wilde zoiets ook gaan namaken voor de variant.


Quote:
Originally Posted by Beetspeed
Mijn ervaring met een redelijk gekietelde 2 liter type 4 was dat de ophanging het prima hield

Hoop het wel zeg,anders hebben 'we' nog meer werk aan de typ4 in typ3 van usertje


Quote:
Originally Posted by Beetspeed
Het is maar als extra info bedoeld voor als je echt grote plannen had qua motorvermogen

Ik heb nog een 1700 411 liggen,kompleet met injectie,en ik neem aan dat de motordrager á la IRS/Ahnendorp dat ruimschoots aankan.
Ik denk zelf dat je pas boven de 100 pk aanvullende (versterkende) maatregelen moet gaan nemen.
  #57  
Old 14-12-2004, 18:22
Beetspeed Beetspeed is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Apr 2004
Posts: 444
Default

Quote:
Originally Posted by kruk@b
Ik denk zelf dat je pas boven de 100 pk aanvullende (versterkende) maatregelen moet gaan nemen.

Ja, denk ik ook wel; 120-130 pk uit een 2 liter gaat ook prima, maar daarboven is het afwachten.
Ik zie de 2,4 die nu in de 03 gaat komen, ook nog wel eens in de Variant belanden, dus...

Groeten,
Walter
  #58  
Old 22-12-2004, 22:24
Beetspeed Beetspeed is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Apr 2004
Posts: 444
Default

Hey Krukje,
Als je nog wilt weten hoe teledials op een oud model Vari staan:
http://www.thesamba.com/vw/forum/al...p?pic_id=100745
Zag ik net op de samba staan. Ik vind het errug fraai

Walter
  #59  
Old 23-12-2004, 08:34
Airtime's Avatar
Airtime Airtime is offline
Forum junkie
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 1,813
Default

Die is zekers erg gaaf!
  #60  
Old 23-12-2004, 08:47
krukab krukab is offline
No personal life
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 2,682
Default

Deze staat in "ons" fotoalbum ...


volgepolijst is erg mooi,maar ik zie Miss L. straks niet iedere dag met een lappie dur wielen poetsen
Dan toch maar de gespoten Teledials,of de 16" Fuchsen met het velghart in kleur ...



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 08:07.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum