Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek overig > Watergekoelde projecten
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 07-09-2009, 16:43
Shon's Avatar
Shon Shon is offline
VW Guru
 
Join Date: May 2009
Posts: 781
Default Shon's Mk1 16v Project

Shon's Golf Mk1 Project ;

Woonplaats: België ( regio Antwerpen )
Leeftijd: 22jaar
Beroep: elektricien
Auto's: Daily -> Audi A4 Avant 1.9tdi en de golf Mk1 als hobby wagen
Hiervoor heb ik nog een Vw polo 6n, Civic 1.4IS en een Civic Vtec gehad

Sinds mei ben ik eigenaar van een Golf 1:
motor : 1800 8v Gti type Dx, volledige inox uitlaatlijn met enkel een dikke einddemper
ophanging: FK schroefkit, Tramont TY2 14" velgen 7j en 7.5j met getrokken Uniroyal rainsports 195-45-r14, GTI remmerij
interieur: VW Formuling sportstuur

Ik ben van jongs af altijd bezig geweest met scooters opvoeren en tunen en dat is zo wat mijn hobby gebleven, alleen nu zijn het wagens geworden.
Met zijn lage gewicht, hoog funn gehalte en het oldtimer zijn leek de golf 1 mij de ideale keuze ivm de eenmalige keuring bij aankoop.
De golf die op papier een 1.5 benzine is, is door de vorige eigenaar aangepakt en omgebouwd naar een 1800 8v Gti + de remmerij van een Gti.
Ook het chassis was al goed onderhanden genomen enkele jaren terug.
Dus de perfecte basis om op verder te gaan.
Ik zou altijd al graag eens mee hebben gedaan aan legale sprint's en ik ga voor een circuit-licentie op Zolder gaan
om vrije sessies te rijden met enkele kameraden.
En het is ook altijd plezant om na een werkweek in het weekend wat plezier te hebben op de baan,
een meeting te doen en wat andere VAG liefhebbers tegen te komen =) (heb VAG fest gedaan in Antwerpen,
de Mk1 is wel uit het terrein gebleven omdat ik te laat was op zondag, maar ik heb er nog veel van meegemaakt )

Na wat rond te lezen op die forum wat er zoal mogelijk is met een Golf 1, heb ik besloten er een Kr blok uit een Golf 2 Gti in te bouwen,
het chassis te verstevigen en het onnodige eruit te laten om het gewicht zo min mogelijk te houden.

Foto van de Golf bij mij thuis nadat hij eindelijk als oldtimer gekeurd was door de vorige eigenaar,
Hij had er al direct een lange autostrade rit opzitten naar mij thuis, en hij heeft dat perfect gedaan. Het was direct grote liefde


lekker laag =)
Interieur: vw formuling stuurtje en middenconsole met meters



Nadat de Mk 1 bij mij thuis stond heb ik hem helemaal gestript vanbinnen, ik kwam wel roestplaatsen tegen in de naden boven de kriknaden links en naast de voorzetels, maar heb de roest aangepakt met Owatrol. De onderkant is volledig afgeschuurd en opnieuw behandeld bij de carrossier. Nu heeft hij nog wat last van roest in de gaten waar de achterbumper word gemonteerd en op de achterste wielbogen van de steenslag.

Enkele foto's van de werken;
Interieur eruit.. deur eruit.. Naar de "doe het zelf" zaak; schuurpapier, schuurborstels, stofmasker, stofbril,..
Dan kon het schuren beginnen ; alles wat roestig was is terug tot het blanke metaal geschuurd en daarna behandeld met Owatrol ( dit is een roestremmer die word gebruikt in de scheepvaart, je brengt het aan met een verfborstel in lagen en laat het overal goed insijpelen. Daarna is het gewoon overschilderbaar )


eerst de deurdrempel ; lak was losgekomen en er zat roest onder -> resultaat met al 1 laag Owatrol erop:


Dan kwamen de linkse en rechtse naden aan de beurt aan de voorzetels. Het was nog niet nodig om te lassen maar ik ga het wel in het oog houden.









Dan is hij naar Carrosserie Paul gegaan in Olen; die heeft de onderkant roestvrij gezet en opnieuw opgespoten en alle naden onderaan recht geplooid.
helaas geen foto's van de onderkant, ik heb geen brug of put thuis

Dan ben ik terug begonnen met het opbouwen van het interieur;;
- alle matten terug geplaatst
- de achterbank eruit gelaten en de ruimte bekleed
- de voorste zetels zijn vervangen door 2 vaste OMP Eco kuipstoelen ( 6.8kg st.)
- Rolkooi (deze moet nog gemonteerd worden)
- kabelboom mooi gebundeld en opgebonden, want die hing onder het dashboard uit

werken dashboard: relais op hun plaats gestoken en alle slecht verbonden kabels aangepakt. Geloof me, dit was een spagetti toen ik hem kocht!



De OMP Eco kuipstoelen met een zeer licht gewicht van 6.8kg ( Dit maal veilig opgeborgen in mijn kamer, in de vorigen stoelen hadden de katten zich uitgeleefd 's nachts en 's morgens voelden ze wat nat aan als je me begrijpt )


Rolbeugel ; hier moet ik nog tijd voor maken om deze in te bouwen


Ik heb ook problemen gehad met de 3 delige Tramont velgen, de achtervelg lekte aan de boutjes.
Het was een hele klus om ze uit elkaar te halen, al de dichtingspasta die tussen de naden in de velg was gespoten moest eraf.
Dan heb ik alle vlakken opgeschuurd, de boutjes opgepoetst en terug in elkaar gestoken. Dichtingspasta tussen alle vlakken, alle boutjes één voor een aangetrokken op het juiste Nm koppel. Dan de volledige binnennaad nog een extra afgedicht met een halve tube tec7, mooi dicht gesmeerd met mijn vinger en 48 uur laten drogen.
en heb er tot nu toe geen problemen meer mee gehad.




Als je hier zelf aan begint ;Vooral goed opletten dat je alles met de juiste kracht aantrekt, alles zeer goed ontvet voor je dichtingspasta aanbrengt
en alles zeker 48 uur laten uitdrogen.
De Tramonts gaan misschien weg, ik lig te laag tegen de bodem, ask de carterpan. En ze zijn te fragiel voor mijn plannen.

Nu alles was nagekeken en terug opgebouwd kon hij eindelijk uit de garage komen
Heb de Mk1 een goede waxbeurt gegeven en dan foto's gaan maken.

















Motorisch was mijn eerste gedacht om het 1800 8v gti blok te laten bewerken, maar dat gaat niet door.
Ik ga voor een inbouw van een Golf II KR 16v Gti blok,
hiermee zit ik direct met een dubbele nokkenas ( dus een beter basis om op verder te bouwen) en een pak meer pk's die veiliger zijn dan een opgevoerde 1800 8v
En bij mij moet alles vooruit gaan als er iets in men hoofd zit, eergisteren een Kr blok gaan ophalen bij een vriend. Thx Bert !
Het blok is rijdend uit een Golf 2 Gti gehaald en zou 90.000km hebben.
Het ligt ondertussen 4 jaar stil en heeft dus zeker eerst een revisie nodig.

Het Kr blok ligt nu te wachten op een revisie in mijn garage.


Ik mis wel nog delen zoals:
De volledige ontsteking met bougiedoppen, een volledige spinnenkop met aanvoerbuizen en injectoren erop
en nog wat kleine dingen.. als iemand me hier aan kan helpen ??

Ik heb ook nog een 2de Golf 1 Gti versnellingsbak bijgekocht omdat mijn versnellingsbak soms kraakt als in naar 4de wil.
En het plan is om de Golf 1 gti 5 bak te behouden op het Kr blok. Vind de verhoudingen ideaal omdat ze allemaal kort op elkaar liggen..



Ik heb nu wel een pak werk voor de boeg, eerst alle nodige onderdelen verzamelen en dan rustig beginnen met het Dx blok eruit te lepelen..
Tips, reacties en meningen zijn heel welkom !

ik houd jullie op de hoogte..
Reply With Quote
  #2  
Old 07-09-2009, 19:33
RubenD's Avatar
RubenD RubenD is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 6,221
Default

Lekker kleurtje, je pakt het zo te zien goed aan!
Reply With Quote
  #3  
Old 17-01-2010, 18:09
Shon's Avatar
Shon Shon is offline
VW Guru
 
Join Date: May 2009
Posts: 781
Default

Update:
De Golf staat mooi droog in de garage opgeborgen.
Het interieur ligt er weer volledig uit, Ik was begonnen met de elektriciteit. Maar nu is het echt te koud.
Er was een losse draad getrokken naar de benzine pomp dwars van de zekeringkast door de auto. Deze wil ik proper weg gewerkt hebben en
ik zit met storingen op de achter en voorlichten. En daarbij kwam nog ééns dat de benzine meter het enkel doet als hij daar zin in heeft..
Reden genoeg om alles er maar weer eens uit te halen leek me En de rolkooi mag er eindelijk ook wel in.

De 14" Tramont velgen zijn verkocht. En staan nu onder een 5deurs polo type 1
Ikzelf ben begonnen met het opmaken van BBS e30 velgen 15" 7j.
De randen ben ik aan het opblinken en de harten worden goudkleurig gespoten.( wat een werk heb het even opgegeven maar zit al in de helft. Nog 2 te gaan :tongue
Hier komen semi-slickers (Toyo R888 of R1R's) op en zijn enkel voor "speciale" dagen. Zoals een dag op Zolder voor m'n circuit licentie bv. daar zit ook een vrije sessie bij in.

En dan zit je op het internet 2dehands site's aan het afspeuren en dan kom je weer iets anders tegen natuurlijk..



Love @ first sight -> RH cup velgen met een zwart hart en gepolijste dikke randen (ET25 7j 15") Heb deze velgen ook in het wit op
mijn ex Civic Eg gehad EN ik blijf ze G**L vinden.
Ik hoop dat de Et vooraan meevalt zonder getrokken banden ivm aanlopen.
Ik zit aan de Rainsport 2 of toyo T1R te denken in 195 45 r15 , maar blijft twijfelen. Het profiel van de T1R is dik maar heb er geen ervaring mee. Heb wel op de Riansport 1's gereden op de Tramont velgen en was daar heel heel tevreden over. Zoveel grip in de bochten, ze heb ben me geen één keer in de steek gelaten.

T'is winter en je zit te dromen en naar onderdelen te zoeken omdat het buiten toch te koud is om iets aan de auto te doen.
Een lijstje van wat binnen is gekomen;
- Een OMP lower strut brace
- EBC Red Stuff Ceramic remblokken voor op de 239mm GTI schijven vooraan
- VDO Oliedruk sensor en de nodige meters; oliedruk, olietemperatuur, volt-meter, toerenteller en watertemperatuur.
- Vraagbaak golf/jetta/scirocco type 1 , kluwer auto specials golf mk1, vraagbaak Golf 2
- 2 gaskleppen van 16v motor gepolijst en geflowed.
- vw voorgrill met 2 verstralers van Hella
- vw origineel 14" gti staal met de plastieken centerkappen
- En flink wat km's gedaan voor 4 gti wielkastverbreders, de links achter bleek gescheurd te zijn maar die heb ik ondertussen 2dehands gevonden op een mk1 onderdelen site. de verbreders zijn al eens gespoten en verdienen zeker aandacht, maar ik ben er zeer tevreden mee. Ze waren nog moeilijk te vinden.

Alles ligt mooi in de kast te wachten op beter weer









De zoektocht naar een goed blok voor in de golf heeft nog niet veel opgeleverd, De Kr die ik heb liggen blijft daar ook liggen denk ik.
Wil er liever goed werk van maken zodat ik achteraf zeker geen spijt heb dat ik niet meer vermogen heb genomen.
Ik heb een tijdje achter een 2.0l weber blok aangezeten en ik zou het blok kunnen zien draaien bij een bedrijf op de testbank. Maar altijd kwam er wel iets tussen bij die man, dus afgehaakt.
Nu zit ik achter een G60 blok maar die jongen verkoopt het blok pas als hij zeker is dat de volledige wagen in onderdelen weg geraakt.. weer wachten dus!
Heb al dikwijls op de Bolku site zitten kijken en waarschijnlijk komt er gewoon een dag dat ik het zoeken beu ben en me daar een plug and play blok koop als het zo verder gaat. Heb al naar verschillende bedrijven gemailt om de Kr te bewerken die ik heb liggen. maar om aan +150 pk te komen schrikken hun prijzen mij enorm af :s
Als ik men gevoel zou volgen en niet aan centen denk, zou ik zeker voor g60 of turbo gaan. Ik hou wel van die PTCCCHHHH ! Sinds ik eens met een Subaru STI heb meegereden betrappen ze me er geregeld op dat ik aan het PTCCHH'en ben in mijn droom/slaap. Lang leven de Blow off valve

De uitlaatlijn was lek na veel schuren onderaan in de bocht. Men broer heeft die op school weer helemaal opgelast. En heeft er een extra dik plaatje op gelast, zo kon ik weer wel ff tegen zei hij
Toch weer 2 dagen mee zoet geweest na het werk; nieuwe rubbers en klemmen eronder en alles klonk weer mooi racy



Bastuck inox uitlaatlijn 63mm





Groeten Shon !
Reply With Quote
  #4  
Old 04-04-2010, 20:58
Philippe's Avatar
Philippe Philippe is offline
Forum Newbee
 
Join Date: May 2008
Posts: 36
Default

vet kleurtje, op zich, vette MK1!
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 22:44.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum