Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK I
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 22-06-2009, 06:37
Reuvers Reuvers is offline
VW Fanatic
 
Join Date: May 2009
Posts: 443
Default Radiator sensor vervangen maar probleem

Ik heb een Golf 1 uit 83 met een 1.5 blok erin. Nu is de sensor die in de radiator zit geschroefd aan de linker kant (binnenuit de auto gezien) niet goed meer, waardoor de koelvinnen heel de tijd blijven draaien. Ik moet dus elke keer als ik parkeer het stekkertje loshalen.

Hoe kom ik erachter welke stekker ik moet halen? En is dit te koop bij auto groothandel?

bedankt!

Last edited by Reuvers : 25-06-2009 at 11:43.
Reply With Quote
  #2  
Old 22-06-2009, 07:09
JurjenV's Avatar
JurjenV JurjenV is offline
No personal life
 
Join Date: Apr 2007
Posts: 2,363
Default

Gewoon even de sensor opzoeken op www.hbase.nl (onder koelsysteem) en dat nummer doorgeven.
__________________
En voor de bekeuringen: www.flitsservice.nl
Reply With Quote
  #3  
Old 22-06-2009, 07:35
Reuvers Reuvers is offline
VW Fanatic
 
Join Date: May 2009
Posts: 443
Default

ik vrees dat ik hem er niet bij zie staan...

http://start.mijngrossier.nl/catalo...ONOS&k=KK-25-HX
Reply With Quote
  #4  
Old 22-06-2009, 07:38
Reuvers Reuvers is offline
VW Fanatic
 
Join Date: May 2009
Posts: 443
Default

Ik heb het idee dat het in de onderstaande link de thermo schakelaar met 2 aansluitingen is. kan dat kloppen?

http://start.mijngrossier.nl/catalo...ONOS&k=KK-25-HX
Reply With Quote
  #5  
Old 22-06-2009, 07:41
Arne's Avatar
Arne Arne is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Mar 2007
Posts: 3,610
Send a message via MSN to Arne
Default

Zo'n ding heet een thermoschakelaar. Maat is M22x1.5. Ik zie 2 types staan, een die aangaat bij 95 graden en uit bij 90, de andere bij 92 en 87. Wat je zelf wilt dus.
Reply With Quote
  #6  
Old 22-06-2009, 08:15
Reuvers Reuvers is offline
VW Fanatic
 
Join Date: May 2009
Posts: 443
Default

ok bedankt. maar maakt het uit bij welke temp hij aangaat? 90 graden zal toch wel goed zijn?
Reply With Quote
  #7  
Old 25-06-2009, 11:47
Reuvers Reuvers is offline
VW Fanatic
 
Join Date: May 2009
Posts: 443
Default

ok heb een beetje een probleempje...

Ik heb een nieuwe termoschakelaar gekocht, met 2 aansluitingen, die bij 90 graden aanspringt.

Dus de onderste koelslang losgehaald en het hele systeem leeg laten lopen (wat erg nodig was want koelvloeistof was zwart!)

Na het vullen met nieuwe vloeistof; met reservoir dop eraf, verwarming op heet, blazers uit, de auto laten lopen. Op een gegeven moment ging de koelvloeistof koken, en liep de auto voorbij het middenstreepje, dus erg warm. Maar geen koelvinnen.

Heb het reservoir bijgevuld, weer geprobeerd maar nog steeds geen vinnen.

Heb ook de 2 aansluiting op de termoschakelaar verwisseld met elkaar (wat mij niet uit lijkt te maken) maar nog steeds geen koelvin.


Dus met de oude stekker ging ie niet uit, en met de nieuwe gaat ie niet aan

wat doe ik verkeerd?
Reply With Quote
  #8  
Old 25-06-2009, 11:53
Arne's Avatar
Arne Arne is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Mar 2007
Posts: 3,610
Send a message via MSN to Arne
Default

Gaat ie wel aan als je de stekker doorverbindt?
Reply With Quote
  #9  
Old 25-06-2009, 11:54
Reuvers Reuvers is offline
VW Fanatic
 
Join Date: May 2009
Posts: 443
Default

uhm, hoe doorverbindt?

stekker naar..?
Reply With Quote
  #10  
Old 25-06-2009, 11:55
Arne's Avatar
Arne Arne is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Mar 2007
Posts: 3,610
Send a message via MSN to Arne
Default

gewoon een draadje tussen de 2 stekkers die je op de thermoschakelaar drukt, dan moet de fan aangaan, zelfs met contact uit.
Reply With Quote
  #11  
Old 25-06-2009, 11:57
Reuvers Reuvers is offline
VW Fanatic
 
Join Date: May 2009
Posts: 443
Default

sorry begrijp niet helemaal wat je bedoeld.

1 draadje alleen tussen de 2 contactpunten op de termoschakelaar?
Reply With Quote
  #12  
Old 25-06-2009, 12:00
Arne's Avatar
Arne Arne is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Mar 2007
Posts: 3,610
Send a message via MSN to Arne
Default

nee, dan heb je toch geen stroom....gewoon een simpel draadje tussen 2 stekkers die aan de kabelboom zitten....wel uitkijken met je vingers, als de fan aanslaat en je vingers zitten daar nog ben je niet blij.
Reply With Quote
  #13  
Old 25-06-2009, 12:05
Reuvers Reuvers is offline
VW Fanatic
 
Join Date: May 2009
Posts: 443
Default

ok was een domme vraag


maar nee, als ik een draad tegen de contactpunten op schakelaar aan doe en rechtstreeks naar de plus, gebeurd er niks
Reply With Quote
  #14  
Old 25-06-2009, 12:25
Reuvers Reuvers is offline
VW Fanatic
 
Join Date: May 2009
Posts: 443
Default

als ik de fan motor rechtstreeks aansluit aan de accu gebeurd er ook niks

systeem is nu (geloof ik) wel helemaal ontlucht, en duurt nu even dat hij warm is. Maar dan nog niks. Heb hem uitgezet toen de meter 3 kwart aangaf

wat moet ik doen?
Reply With Quote
  #15  
Old 25-06-2009, 12:57
Arne's Avatar
Arne Arne is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Mar 2007
Posts: 3,610
Send a message via MSN to Arne
Default

Fanmotor is kapot dan lijkt me....
Reply With Quote
  #16  
Old 25-06-2009, 14:53
Reuvers Reuvers is offline
VW Fanatic
 
Join Date: May 2009
Posts: 443
Default

ok inmiddels krijg ik de fan weer aan. In de motor waren de 2 magneetjes die met veertjes om de koperen spoel moeten zitten eraf geschoten.

Maar, de vin gaat pas heel laat aan. Eerst was dit bij middenstreepje in de auto (ongeveer 90 graden). De schakelaar die ik heb gekocht was ook voor 90 graden, maar driekwart op de meter en daan gaat ie pas aan.

Dikke slang bovenaan de rad. is hard en erg heet.
Onderste naar pomp ook hard en erg heet.
reservoir staat goed vol met koelvloeistof (nieuwe)

waarom gaat de vin dan zo laat aan?
Reply With Quote
  #17  
Old 25-06-2009, 14:59
Arne's Avatar
Arne Arne is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Mar 2007
Posts: 3,610
Send a message via MSN to Arne
Default

Verkeerde sensor meegekregen? Geen lucht meer in t systeem?
Reply With Quote
  #18  
Old 25-06-2009, 15:48
Reuvers Reuvers is offline
VW Fanatic
 
Join Date: May 2009
Posts: 443
Default

verkeerde sensor, ik weet het niet...

lucht, tja hoe weet ik dat zeker? Heb het vat laten overkoken en geknepen in de slangen, daarna weer bijgevuld en dop erop.

toch zit ik zelf meer aan lucht te denken aangezien hij dan heel snel warm wordt, maar moet ik hem dan meer laten overkoken want hij gooit er nogal wat uit...
Reply With Quote
  #19  
Old 26-06-2009, 16:23
dakeraf dakeraf is offline
Forum Regular
 
Join Date: Mar 2007
Posts: 254
Default

Thermostaat?
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 17:28.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum