Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Vento MK III
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts

Reply

Thread Tools Search this Thread
Old 12-06-2009, 18:45
GOLF III VW GOLF III VW is offline
Forum Newbee

Default Golf Iii

hallo,
ik heb een vw golf 3 1.9 tdi. het probleem op deze wagen is dat hij de radiator niet doet aanslaan. ik heb zelf maar de radiator eens handmatig bedient en hij werkt dus radiator is niet kapot. nadeel is dat ik ook niet weet hoe warm de motor heeft. temperatuurmeter op het dashboard gaat niet. weet iemand hoe je dit kan testen of het de meter is die kapot is of de fout ergens andrs zit? dashboar ligt er momenteel uit. de wagen had momenten dat hij stond te koken en toch sloeg de radiator niet aan. eigenaardig toch?
op de thermoschakelaar komt er een draad toe met 12 v. dus deze word sowieso gevoed. de draad die naar de schroef loopt is niet onderbroken dus ook geen probleem. waat dan wel zou het de thermoschakelaar zijn? zo ja? hoe kun je hem uitmeten met een multimeter. nog iets die mij irriteert aan de wagen is dat bij het starten de startmotor mee draait , je moet dan eventjs kortstondig gas geven en hij springt terug. hoe kun ik dit best op een gemakkelijke wijze oplossen ?
een ander probleem die ook ng heb is dat de v-riem van de servo en krukas en de multiriem van alternator en krukas en dergelijke dat deze zeer erg slaat . vooral de multiriem ter hoogte van de alternator aan de spanrol en ook vanonder aan de krukas. wanneer ik langs de riem kijk zie ik dat de 2 poelies op de krukas heel veel slag vertonen. nieuwe polies steken is hier de oplossing vermoed ik ? ook maakt de wagen heel de tijd een irriteren gepiep van aan de riemen. vrij ambetant. dit alleen maar bij stationair toerental. bij gas geven valt het gepiep weg.

zo ik hoop dat jullie me kunnen helpen. het is een hele boterham. maar ik zou graag de wagen in orde zetten.

mvg Glenn
Reply With Quote
Old 12-06-2009, 21:59
MrKikker's Avatar
MrKikker MrKikker is offline
VW Enthousiast

Voor de thermostaatschakelaar zou ik gewoon een nieuwe halen
kostte mij 2 tientjes en bij het loste bij mij zowel het temperatuurmeter probleem (meter blijf altijd op 0) als het temperatuur probleem (warm worden zonder dat de ventilator aanslaat) op.
Reply With Quote
Old 12-06-2009, 22:30
Forum Newbee

Default golf

Quote:
Originally Posted by MrKikker
Voor de thermostaatschakelaar zou ik gewoon een nieuwe halen
kostte mij 2 tientjes en bij het loste bij mij zowel het temperatuurmeter probleem (meter blijf altijd op 0) als het temperatuur probleem (warm worden zonder dat de ventilator aanslaat) op.

hallo,
ja dat is ook mijn probleem. ventilator slaat niet aan en de temperatuurmeter op dashboard werkt ook niet. zou dit in orde komen door de thermoschakelaar te vervangen denk je ?
of heb je de koelvloeistoftemperatuursensor vervangen? deze zit ergens dicht in de omgeving van de thermostaat.

mvg
Reply With Quote
Old 13-06-2009, 00:14
MrKikker's Avatar
MrKikker MrKikker is offline
VW Enthousiast

heb de thermostaatschakelaar vervangen
zit naast je ventilator, kan niet missen.
Reply With Quote
Old 13-06-2009, 00:25
Jel Golf 2 GTI's Avatar
Jel Golf 2 GTI Jel Golf 2 GTI is offline
Volksforum Draaideur Donateur

En je starter zou ik ff laten reviseren of vervangen.

Deze is wss droog vanbinnen en moet terug ingevet worden en wss ook de lagers vervangen.

Grtz Jel

I want to die peacefully in my sleep, like my grandfather.. Not screaming and yelling like the passengers in his car.
Reply With Quote
Old 13-06-2009, 09:17
Darkprojectx Darkprojectx is offline
VW Fanatic

Quote:
Originally Posted by Jel Golf 2 GTI
En je starter zou ik ff laten reviseren of vervangen.

Deze is wss droog vanbinnen en moet terug ingevet worden en wss ook de lagers vervangen.

Grtz Jel

wat bedoel je met een starter?

----

ik zou trouwens ook ff controleren op kabelbreuk.
de sensor die je temperatuur aan moet geven zit NIET langs je fan,
deze meet alleen de temp in de radiateur en stuurt hiermee de fan aan.
De sensor die de temp doorgeeft aan het metertje in je dashboard zit voorop je blok in een dikke koelslang. Kan niet missen, een sensor met 4 kabels erop.
Ookal is dit 1 sensor, hij bestaat uit 2 delen.
1 deel meet de temperatuur en geeft deze door aan je computer die er allerlei leuke dingen mee doet, deel 2 meet de temperatuur en geeft deze door aan je dashboard metertje.
Vervanging is makkelijk, binnen 5 minuten klaar. Alles ontluchten en kijk maar eens wat hij dan doet. Dan kun je tenminste weer je temp aflezen en daarna je koelfan probleem oplossen.

PS een storing aan deze koelvloeistoftemperatuursensor kan uitgelezen worden!

Last edited by Darkprojectx : 13-06-2009 at 09:24.
Reply With Quote
Old 13-06-2009, 09:38
Forum Newbee

Quote:
Originally Posted by Darkprojectx
wat bedoel je met een starter?

----

ik zou trouwens ook ff controleren op kabelbreuk.
de sensor die je temperatuur aan moet geven zit NIET langs je fan,
deze meet alleen de temp in de radiateur en stuurt hiermee de fan aan.
De sensor die de temp doorgeeft aan het metertje in je dashboard zit voorop je blok in een dikke koelslang. Kan niet missen, een sensor met 4 kabels erop.
Ookal is dit 1 sensor, hij bestaat uit 2 delen.
1 deel meet de temperatuur en geeft deze door aan je computer die er allerlei leuke dingen mee doet, deel 2 meet de temperatuur en geeft deze door aan je dashboard metertje.
Vervanging is makkelijk, binnen 5 minuten klaar. Alles ontluchten en kijk maar eens wat hij dan doet. Dan kun je tenminste weer je temp aflezen en daarna je koelfan probleem oplossen.

PS een storing aan deze koelvloeistoftemperatuursensor kan uitgelezen worden!

hallo,
ja dat was ook hetgene dat ik da cht. want heb bij een zelfde motor gezocht achter de sensor voor de temp.meting op het dashboard en het was inderdaad deze daar met 4 draden. hoe kun je deze uitmeten om zekr te zijn ? dat het deze is die kapot is of zou het de temp. meter op het dashboard niet kunnen zijn die kapot is? bij het uitmete van die sensor met 4 draden, hoe gbeurt dit? en welk ignaal moet je meten? mvg
Reply With Quote
Old 13-06-2009, 15:07
VW Fanatic

Quote:
Originally Posted by GOLF III VW
hallo,
ja dat was ook hetgene dat ik da cht. want heb bij een zelfde motor gezocht achter de sensor voor de temp.meting op het dashboard en het was inderdaad deze daar met 4 draden. hoe kun je deze uitmeten om zekr te zijn ? dat het deze is die kapot is of zou het de temp. meter op het dashboard niet kunnen zijn die kapot is? bij het uitmete van die sensor met 4 draden, hoe gbeurt dit? en welk ignaal moet je meten? mvg

uitlezen met vagcom
Old 14-06-2009, 12:26
indewarre's Avatar
indewarre indewarre is offline
Postwhore

met die poelies zou ik niet blijven rijden je krukas poelie zit los als die eraf gaat ligt je blok in de soep de krukas moet opnieuw vlak geslepen worden en dan een nieuwe riem krukasbout en spanrollen erop (golf 3 diesel kwaaltje) heb al gehad met een vento dat blok was dood en me eigen is ook al gevlakt, dieselservice doet dit ff googlen
Mk3 tDI pd asz performed by buning tuning! Uhm engine soled ! already in the house vr6 T NO changed again in a vp tdi

Audi Allroad v6 Bi-Turbo
Reply With Quote
Old 14-06-2009, 15:37
VW Fanatic

Quote:
Originally Posted by indewarre
met die poelies zou ik niet blijven rijden je krukas poelie zit los als die eraf gaat ligt je blok in de soep de krukas moet opnieuw vlak geslepen worden en dan een nieuwe riem krukasbout en spanrollen erop (golf 3 diesel kwaaltje) heb al gehad met een vento dat blok was dood en me eigen is ook al gevlakt, dieselservice doet dit ff googlen

anders post je ff in het goede topic

heeft hier niets met poelies en krukassen van doen
Old 14-06-2009, 16:50
indewarre's Avatar
Postwhore

Quote:
Originally Posted by Darkprojectx
anders post je ff in het goede topic

heeft hier niets met poelies en krukassen van doen

welke topic dan wel
Mk3 tDI pd asz performed by buning tuning! Uhm engine soled ! already in the house vr6 T NO changed again in a vp tdi

Audi Allroad v6 Bi-Turbo
Reply With Quote
Old 14-06-2009, 17:01
martiepartie's Avatar
martiepartie martiepartie is offline
Married to PC

Je bent een beetje indewarre
Mini 1275 1977
Mini 1000 1987
Reply With Quote
Old 14-06-2009, 17:47
indewarre's Avatar
Postwhore

Quote:
Originally Posted by GOLF III VW
een ander probleem die ook ng heb is dat de v-riem van de servo en krukas en de multiriem van alternator en krukas en dergelijke dat deze zeer erg slaat . vooral de multiriem ter hoogte van de alternator aan de spanrol en ook vanonder aan de krukas. wanneer ik langs de riem kijk zie ik dat de 2 poelies op de krukas heel veel slag vertonen. nieuwe polies steken is hier de oplossing vermoed ik ? ook maakt de wagen heel de tijd een irriteren gepiep van aan de riemen. vrij ambetant. dit alleen maar bij stationair toerental. bij gas geven valt het gepiep weg.

zo ik hoop dat jullie me kunnen helpen. het is een hele boterham. maar ik zou graag de wagen in orde zetten.

mvg Glenn

heb ik dan een deel niet gelezen

Audi Allroad v6 Bi-Turbo
Reply With Quote
Old 14-06-2009, 22:11
VW Fanatic

mijn excuus, topic starter heeft 2 problemen bij elkaar in 1 topic gefrot

dat piepen van de snaren bij stationair toerental; zet eens het contract af als hij dit doet. Blijft hij dan nog ff piepen dan zijn het namelijk niet je snaren maar je koelfan. Ik wist ook niet dat die kon piepen, tot afgelopen weekend
De vsnaar is bij de mk3 zelf spannent door middel van een veer onder de dynamo/alternator, dus die zal niet piepen (tenzij hij echt kaal is).

Last edited by Darkprojectx : 14-06-2009 at 22:15.
Reply With Quote
Old 15-06-2009, 16:24
indewarre's Avatar
Postwhore

de v snaar is niet zelfspannend de multiriem wel voor de v-snaar zit er een bout in de buurt van de waterpomp die je aandraaien moet

Audi Allroad v6 Bi-Turbo
Reply With Quote
Reply

Posting Rules