Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK I
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 04-06-2009, 17:15
bjuriaan's Avatar
bjuriaan bjuriaan is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 394
Default inhouden 1500jb

Heb al even gezocht maar niet iets vergelijkbaars gevonden.

Mijn golf 1 uit 1983 automaat 1500 carb (motorcode JB)houd opeens in boven de 4000rpm.

Ook tijdens rijden gaat ie opeens stotteren en zaakt ie in toeren dat ie afslaat.

Nu heb ik een aantal dingen nagekeken, zoals vacuum slangetjes/voetpakking/ of luchtfilter er goed op/in zit. (pas vervangen het luchtfilter)

Nu zie ik bij het brandstof filter veel luchtbelletjes, en komt er door de retour ook redelijk veel branstof stromen. Bij vollast kan ik dit uiterraad niet checken.

Nu mijn eigenlijke vraag 1: Zit er bij een 1500 carb ook een pomp in de tank?

Heb wel 2 soorten (denk) pompen aan/bij het blok zitten (zal zo foto plaatsen) een metaal kleurige (lijkt nieuw) en een zwarte. Aan die zwarte zit ook de retour.

Hier ook een vraag over 2: Hoe word deze pompen aangedreven? mechanisch? zie nergens draaden aan zitten.

Nog maar een vraagje als ik toch bezig ben 3: Hoe kan je zien of de verdelerkap/contactpuntjes etc versleten zijn... Bij mij lijkt wel of de contactpuntjes in de verdelekap beetje ingevreten zijn (waarschijnlijk onduidelijk op de foto. Verder lijken de bougie kabels wel nieuw.

Foto onderste pomp?






Bovenste pomp?







Rotor







Verdelerkap




Hoop van jullie wat antwoorden te krijgen.
Reply With Quote
  #2  
Old 04-06-2009, 17:55
Kaj_A's Avatar
Kaj_A Kaj_A is offline
VW Addict
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 569
Default

Antwoord op je eerste vraag: er zit geen brandstofpomp in je tank.
Antwoord op je tweede vraag: de pomp is mechanisch inderdaad.
Antwoord op je derde vraag: als ze zwart of ingevreten zijn, zijn ze versleten. Je kunt proberen om ze schoon te maken, als dat niet werkt moet je ze vervangen.
Reply With Quote
  #3  
Old 04-06-2009, 18:10
bjuriaan's Avatar
bjuriaan bjuriaan is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 394
Default

Ja hoor zit wel brandstof in de tank...

Maar zit er een pompje me tank?
Reply With Quote
  #4  
Old 04-06-2009, 18:10
Kaj_A's Avatar
Kaj_A Kaj_A is offline
VW Addict
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 569
Default

Lees m'n post nog eens goed
Reply With Quote
  #5  
Old 04-06-2009, 18:13
Reuvers Reuvers is offline
VW Fanatic
 
Join Date: May 2009
Posts: 443
Default

hij geeft je daar toch net antwoord op??
Reply With Quote
  #6  
Old 04-06-2009, 18:13
Reuvers Reuvers is offline
VW Fanatic
 
Join Date: May 2009
Posts: 443
Default

te laat
Reply With Quote
  #7  
Old 04-06-2009, 18:29
bjuriaan's Avatar
bjuriaan bjuriaan is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 394
Default

Quote:
Originally Posted by Kaj_A
Lees m'n post nog eens goed


Sorry las het te snel. Las het als " er zit geen brandstof in je tank" Ach ja krijg je als je met van alles bezig bent tegelijk...
Reply With Quote
  #8  
Old 04-06-2009, 18:31
bjuriaan's Avatar
bjuriaan bjuriaan is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 394
Default

Maar wat kan hier dan nog meer de oorzaak van zijn, het stotteren en inhouden?

Carb kan die ook aan zijn eind zijn?
Reply With Quote
  #9  
Old 04-06-2009, 18:35
The_Rabbit's Avatar
The_Rabbit The_Rabbit is offline
VW Addict
 
Join Date: May 2008
Posts: 539
Default

Quote:
Originally Posted by bjuriaan
Maar wat kan hier dan nog meer de oorzaak van zijn, het stotteren en inhouden?

Carb kan die ook aan zijn eind zijn?


Kan natuurlijk. Heb ongeveer hetzelfde probleem maar met een 1.1 GG van '83. Ben op zoek naar een adres om de carb te reviseren en eventueel een vervangingscarb. Leidingen,pomp enz zijn allemaal ok bij mijn Mk1. Grtz
__________________
Daily's :
2019 Seat Leon ST 1.5TSi FR
1989 VW Golf GL 1.8

Ex VW's:
1990 VW Golf GL 1.6TD Intercooler
1996 VW Golf GT 1.9TDi Special
1991 VW Golf Pasadena 1.6TD Intercooler
1983 VW Golf Rabbit LX 1.1
2001 VW Golf Base 1.9TDi Edition
Reply With Quote
  #10  
Old 04-06-2009, 18:37
Kaj_A's Avatar
Kaj_A Kaj_A is offline
VW Addict
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 569
Default

- Brandstofpomp levert niet genoeg druk
- Carb niet goed afgesteld/chokeklep?
- Onsteking (ff je bougieskabels en bobinekabel en bobine checken)\
- Accelaratiepomp
- Slangetje verstopt
Reply With Quote
  #11  
Old 04-06-2009, 18:45
bjuriaan's Avatar
bjuriaan bjuriaan is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 394
Default

- Brandstofpomp levert niet genoeg druk Hoe te controleren? en met wat?
- Carb niet goed afgesteld/chokeklep? Dit zou kunnen...
- Onsteking (ff je bougieskabels en bobinekabel en bobine checken)Hoe check je of je bobine goed is, is zoiets te meten?
- Accelaratiepomp Wat is dat, waar zit ie, wat doet ie, en hoe te controleren.
- Slangetje verstopt Ga ik ff nalopen nu
Reply With Quote
  #12  
Old 04-06-2009, 19:03
bjuriaan's Avatar
bjuriaan bjuriaan is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 394
Default

Heb ff slangetjes nagekeken, niks verstopt of lek... Wat ik op eerste oog kan zien, en blazen allemaal makkelijk door...
Reply With Quote
  #13  
Old 04-06-2009, 19:05
Kaj_A's Avatar
Kaj_A Kaj_A is offline
VW Addict
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 569
Default

Brandstofpomp: manometer aansluiten op de leiding, druk moet tussen de 0,2 en 0,25 bar zijn.
Bobine: aansluitingen checken en evt schoonmaken en weer goed bevestigen.
Acceleratiepomp zit aan de carburateur. Die zorgt voor meer benzine als je gas geeft. Alleen dit lijkt uitgesloten, omdat je auto helemaal in de toeren zakt en afslaat.
Reply With Quote
  #14  
Old 04-06-2009, 19:50
bjuriaan's Avatar
bjuriaan bjuriaan is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 394
Default

Had inderdaad al ff snel op google gekeken wat dat voor ding was. Ga morgen eerst ff op zoek of iemand zo'n manometer heeft. Ook ga ik ff nieuwe brandstof filter kopen en kijken of er niet teveel kotzooi in de tank zit. Hoop niet dat de pomp is, geloof dat die nog wel een paar euro's kosten...

Om te meten moet ik dus bij de onderste pomp zijn, die metaal kleurige?
Reply With Quote
  #15  
Old 04-06-2009, 19:54
Kaj_A's Avatar
Kaj_A Kaj_A is offline
VW Addict
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 569
Default

Aan het filtertje kun je wel zien of er zooi in je tank zit, dus zwarte stukjes in je filter ofzo. Filtertje kost je ongeveer 3 euro. Brandstofpomp kost geloof ik een eurotje of 50.
Die onderste pomp inderdaad.
Reply With Quote
  #16  
Old 04-06-2009, 20:17
bjuriaan's Avatar
bjuriaan bjuriaan is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 394
Default

Oke dus To Do morgen:

Filtertje vervangen (zit wel klein beetje troep in)
Carb afstellen (zoals op forum beschreven staat)

Als dit alles niet helpt:
Manometer roggelen, of langs een garage.

Kijken wat zo'n ding bij de automaterialen handel kost.

Meteen ook maar nieuwe brandstof slangetjes mee brengen.
Reply With Quote
  #17  
Old 04-06-2009, 20:44
Reuvers Reuvers is offline
VW Fanatic
 
Join Date: May 2009
Posts: 443
Default

Heb het zelf nog nooit geprobeerd, maar mocht je bang zijn dat er toch veel zooi in de tank zit, wat tevens met zulke oude auto's goed mogelijk is, kan je er zo'n fles bijgooien die de vieze deeltjes oplost.

Of deze dingen echt werken weet ik niet. Ze zijn geloof ik wel redelijk prijzen, net zoals degene die je bij een olie verversing kan gebruiken voor je carter.
Reply With Quote
  #18  
Old 04-06-2009, 20:48
bjuriaan's Avatar
bjuriaan bjuriaan is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 394
Default

Dan demonteer ik de hele tank en spoel ik hem wel... Toch tijd zat (momenteel in de ww)

Kan altijd na vraag doen wat de mogelijkheden zijn van zo'n flesje...

Voor je carter heet toch forte ofzo?
Reply With Quote
  #19  
Old 04-06-2009, 20:50
Reuvers Reuvers is offline
VW Fanatic
 
Join Date: May 2009
Posts: 443
Default

maat van me gebruikte laatst 'engine flush' merk weet ik niet. Hij was er wel te spreken over, maar vraag me toch af hoeveel daarvan in je hoofd zit.

als je de mogelijkheid hebt om de tank eraf je halen en te spoelen zou ik dat zowiezo doen. Laten we eerlijk wezen, het is een auto van 26 jaar oud waar weet ik veel wat voor benzine in heeft gezeten/lange tijd geen brandstof filters vervangen etc.
Reply With Quote
  #20  
Old 05-06-2009, 06:48
VKM's Avatar
VKM VKM is offline
Forum Regular
 
Join Date: Sep 2006
Posts: 222
Default

Mijn bougiekabels leken ook als nieuw !
Zelfde type als op de foto maar na het vervangen ervan waren al mijn klachten verdwenen !
Dat stalen omhulsel om de kabel was de boosdoener.
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 09:59.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum