|
||||
|
||||
Ned-Vlaams/Vlaams-Ned woordenboek
Het valt mij op dat Nederlanders en Vlamingen weliswaar dezelfde moedertaal delen, maar ook veel verschillen kennen in het gebied van auto-onderdelen.
In België worden vaak Franse woorden of verbasteringen daarvan gebruikt. Een voorbeeld hiervan is een uitlaat, die in Vlaanderen een échappement genoemd word. Ik heb wel eens gemerkt dat Belgen die Nederlandse woorden ook niet kennen, gewoon omdat ze er een ander woord voor geleerd hebben. Het lijkt me leuk, en handig, als we hier een duidelijk "dictionaire" aanleggen. Dit is dan ook niet de plek voor flauwe moppen over elkaar. Vul maar aan! Ik start met gardebou......spatbord Last edited by stufenheckfahrer : 07-04-2009 at 22:58. |
|
||||
|
||||
in vlaander is het gewoon chappement hoor, die é mag ja weglaten
vijs => schroef tournavies => schroevendraaier kapo => motorkap ...
|
||||
|
||||
Enige wat ik dan denk: Dit is de Nederlandse sectie, Vlaams is geen Nederlands.
Desalniettemin is het natuurlijk wel leuk om al die, voor ons Nederlanders, rare woorden te lezen. Een auto poetsen, is dat ook kuisen? En weten jullie in België ook wat driet'n is? |
|
||||
|
||||
Quote:
Wat ben jij voor een neptukker? Dritt'n is the real shit! Driet'n is voor mietjes Back on topic |
|
||||
|
||||
Oeh, dat doet me dan weer slecht, ik word beledigd.
Ik ben een Sallander, kijk maar eens waar Raalte ligt Daar komt dus ook het Sallandse dialect vandaan, haha. |
|
||||
|
||||
Quote:
darm = slang |
|
|||
|
|||
Kijk, ik weet dat Vlamingen en Walen onderling een hekel aan mekaar hebben.
Dus bij deze stel ik voor geen franse woorden meer te gebruiken. Aangezien men in Walonië ook te beroerd is om nederlands te spreken. Dus in het vervolg: bak i.p.v boite trots i.p.v. fier vrachtwagen i.p.v. camion Enzovoort
|
|||
|
|||
Quote:
Wat dacht je van tit'n
|
|||
|
|||
tit'n raus!
dat is dus tieten er uit dames. Ow en collecteur is dus een spruitstuk.
|
||||
|
||||
naft - benzine
remork - auto ambulance (vind ik super ) |
|
||||
|
||||
en turnpantoffels zijn sneakers..
|
|
||||
|
||||
vouwmeter =duimstok
klopstok=hamer Michael
|
||||
|
||||
die klopstok heb ik nog nooit gehoord hier, dat zal wel westvlaas dialect zijn
|
|
||||
|
||||
Quote:
Hier net over de grens richting Turnhout hoor ik het vaker Michael
|
||||
|
||||
Quote:
no comment |
|
||||
|
||||
Niet helemaal on-topic, maar Vlaamse uitdrukkingen zijn voor NL-oren idd soms wat vreemd:
-'Men moet op de zitten blijven neerzitten' (ooit gehoord bij een bootjes-verhuur, om aan te geven, dat je op de bankjes moest blijven zitten) of: -'Er is een jongetje verloren gelopen' (een jochie z'n ouders kwijt geraakt) (klinkt voor Nederlanders altijd lachwekkend!)
VAG-PAST: MkII 1.3 'KAMEI X1'/MkII GTI 'Edition One'/ Vento 2.0 GT/ Corrado G60/ MkII GTI 'Fire and Ice' Corrado 2.0 16V(9A) moonlightblue/Passat variant 35i B3 (1.8 ABS) 'Arriva'>'KAMEI X1' PRESENT: Skoda Octavia 2.0 1999 |