Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Algemeen
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 04-02-2009, 15:56
Zollie's Avatar
Zollie Zollie is offline
Forum junkie
 
Join Date: Jun 2007
Posts: 1,917
Default Instelbare dempers

hoi

ik rijd rond met instelbare achterdempers. dus met een ring kan je de schaal waar je veer op staat in hoogte stellen.

nu wil ik mn auto vanachter een tikje omhoog, en toen ontstond de discussie


a: ik doe de ring omhoog op de demper. hiermee verhoog ik de voorspanning, en maak de het stuk demper onder de veer langer.
hij zakt toch dieper dan die voorspanning (hij is niet zoooo stug), dus hij staat 'een cm demper' hoger op zn pootjes.
b: ik doe de ring omlaag, de voorspanning is lager, de veer langer. maar de demper evenveel korter. doordat de veer langer is staat ie hoger op zn poten


graag het langverwachte antwoord! wie kan me vertellen welke optie gelijk had? (we hebben uit tijdnood het maar even laten staan en niet beide opties getest..)


alvast dank! (ik ga vrijdag op wintersport met lading, vandaar dat ie ff omhoog mag )
__________________
1988 T3 Hoogdak postbus -> westfalia
2005 Prius
Reply With Quote
  #2  
Old 04-02-2009, 16:04
Marcski's Avatar
Marcski Marcski is offline
Volksforum Crew
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 12,707
Default

optie a om je auto achter iets te verhogen, maar je voorspanning verandert daardoor niet, hoor
Reply With Quote
  #3  
Old 04-02-2009, 16:18
Zollie's Avatar
Zollie Zollie is offline
Forum junkie
 
Join Date: Jun 2007
Posts: 1,917
Default

top, wat is het heerlijk om gelijk te hebben

nou weer hup de krik op dus
__________________
1988 T3 Hoogdak postbus -> westfalia
2005 Prius
Reply With Quote
  #4  
Old 04-02-2009, 19:10
RubenD's Avatar
RubenD RubenD is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 6,221
Default

Inderdaad, het is optie A om je auto hoger te zetten. Echter klopt het stukje van de voorspanning niet.

Voorspanning: De spanning die op de veerpoot staat bij onbelaste toestand. In dit geval word hij dus ingeklemt door de onderste en bovenste veerschotel. De bovenste veerschotel word tegen gehouden door de zuigerstang. De onderste schotel word echter verplaatst, omhoog in dit geval. De afstand tussen de onderste en bovenste veerschotels neemt dus af. Doordat de veer niet verandert word de voorspanning dus groter.

Echter in de statische situatie verandert er niets. De aslast blijft gelijk.
Reply With Quote
  #5  
Old 05-02-2009, 11:09
Marcski's Avatar
Marcski Marcski is offline
Volksforum Crew
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 12,707
Default

de voorspanning wordt kleiner als de afstand groter wordt, ruben
Maar dat maakt allemaal toch niks meer uit zodra je de auto de auto op zijn wielen zet...
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 08:03.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum