#1
|
||||
|
||||
Verlagen achteras Caddy 1
Verlagen Caddy 1 achteras
Moeilijkheidsgraad: 3 Benodigd speciaal gereedschap: las materiaal, slijptol, ijzerboor 14mm of metaalfrees Benodigde onderdelen: in principe niets, hoewel de U-klemmen waarmee de as aan het verenpakket zit over het algemeen afbreken bij demonteren. Kan dus verstandig zijn om ze op voorhand bij VW te bestellen (4 stuks, 8 moeren). Benodigde technische gegevens: geen Geschatte tijd: ca 3 uur, afhankelijk van hoe vlot alles losgaat. De achteras van een Caddy 1 is een starre balk die door middel van bladveren geveerd is en op z'n plaats wordt gehouden. De as ligt in standaard setup onder de bladveren en het geheel wordt met vier grote U-klemmen bij elkaar gehouden. De as kan eenvoudig verlaagd worden door 'm in plaats van onder de bladveren bovenop de bladveren te plaatsen. De as zelf is echter een ronde buis en op de originele raakvlakken met de bladveren zijn voorzien van aangelaste platte pasvlakken. Deze zullen verplaatst moeten worden, de as kan niet zomaar met de bolle kant tegen de veren geplaatst worden (kan gaan rollen, niet stevig). Originele situatie (zie as onder de bladveren, as voorzien van aangelaste vlakke pasvlakken): Demonteer nu de hele as. Hiervoor moet eerst het een en ander losgehaald worden: handremkabels (trommels eraf!), remslangen (dichtknijpen met een griptang voorkomt leeglopen!), schokbrekers, 4 U-klemmen. De bout die door het verenpakket heensteekt (moer = dop15) houdt het verenpakket bij elkaar en is aan de andere kant (nu nog niet te zien) een paspen die de as op z'n plaats houdt. Hoeft nog niet los om de as te demonteren, maar in mijn geval zat 'ie vastgeroest in de as (zie foto) en heb ik 'm dus toch los moeten halen. Gedemonteerde as. Zie 'pasvlak' met nog aanwezige paspen. Deze pen zit los ingestoken maar in mijn geval zat deze vastgeroest: Slijp nu heel netjes het opgelaste pasvlak van de ronde buis. Deze beugel gaan we zodadelijk aan de andere kant weer vastlassen, dus doe het netjes (werkt perfect met een mooie dunne slijpschijf): Draai nu de as om en las -PRECIES- aan de andere kant de beugel terug. Neem de tijd hiervoor en doe het zo exact mogelijk met behulp van waterpas etc, alles wat je kunt bedenken om het zo netjes mogelijk te doen. Ook de afstand van achterzijde remtrommel tot beugel moet -EXACT- gelijk blijven. Dit alles overigens natuurlijk 2x, beide kanten! Het gat wat in de beugel zit valt zodadelijk de 'paspen' in die het verenpakket bij elkaar houdt. Het gat moet echter ook nog in de as geboord worden, doe dit nu (volgens mij was het 14mm). Loop nu weer terug naar de auto met de as en draai eerst de paspennen uit de verenpakketten en draai ze om. De as komt zo bovenop de veren te liggen dus de ronde 'paskop' moet nu aan de bovenzijde zitten. Leg nu de as terug op z'n plaats, maar nu OP het verenpakket. Als je netjes gewerkt hebt valt de as precies aan beide zijden over de paspennen die door de veerpakketten heensteekt en vallen de pasvlakken aan beide zijden netjes vlak op de veren. Monteer alle bevestigingen weer, de U-klemmen en delen komen nu op zn kop, dat wijst zichzelf. Eventueel is de achteras nu nog verder te verlagen door tussen de as en het verenpakket meer ijzerplaten te stapelen zoals er nu standaard al eentje tussenligt. Als je hier ver mee gaat moet je uiteindelijk natuurlijk wel op zoek naar langeren U-klemmen. Resultaat: Van Naar
__________________
Quote:
Last edited by Stijn : 30-03-2008 at 23:49. |
#2
|
||||
|
||||
vergeet je de remkrachtverdeler niet?
|
#3
|
||||
|
||||
Ohja
Originele bevestigingsgat van de veer aan de remkrachtverdeler zit nu te hoog. Haak de veer in de remkrachtverdeler en houdt m aan de andere kant in 'ruststand' tegen de beugel op de as. Teken af waar de veer moet komen en boor een nieuw gat. Schroef daar de veer aan vast op de originele manier.
__________________
Quote:
|
#4
|
|||
|
|||
is om draaien geen optie ?
ik bedoel linker rem trommel naar rechts ? en dan op het veer pakket te monteeren ? |
#5
|
||||
|
||||
Quote:
De bouten om de ankerplaten te monteren zitten volgens mij A-symetrisch.
__________________
WWW.MIVW.NL |
#6
|
|||
|
|||
Quote:
oke ? zo hadden ze mijn caddy wel verlaagt ( zo ver ik nog weet ) daar hadden ze niet gelast ..... |
#7
|
||||
|
||||
Je zou m zoals Alberto zegt kunnen omdraaien (dan zit ook het platte pasvlak tegen de veren aan, dat klopt dan), alleen moet je dan alsnog de schokbrekerbevestiging aanpassen en de arm van de remkrachtbegrenzer.
__________________
Quote:
|
#8
|
|||
|
|||
ik had er hele korte dempers onder zitten ( heel kort )
die as hadden gewoon om gedraait hoe ze de rem krachtverdeler er op hadden gezet weet ik zo niet meer |
#9
|
||||
|
||||
je moet je gat voor de pas pennen ook 1cm (als ik het goed heb) uit de midden boren trouwens, anders zit je as te ver naar voren, scheelt niet veel maar je ziet het wel duidelijk
__________________
Mijn caddy type 1 pompvertuiver TDI project topic Mijn 85er golf 2 GTD daily topic 58er Spijlbus project topic |
#10
|
|||
|
|||
schockdempers van een suzuki alto van 86 90 dr onder en klaar is ie .....
ps je kunt ook een as van het nieuwere type inkorten en die monteren gaat ie nog 8 cm lager
__________________
quintus.....de grote race |
#11
|
||||
|
||||
Quote:
ik heb me later vertellen dat dit alleen bij nieuw type nodig is (2 bladveren), niet bij oud type (4 bladveren) |
#12
|
||||
|
||||
Quote:
Daar heeft Sikke gelijk in. Anders staat hij uit het midden. Komt de bladveer principe. Geldt trouwens voor alle uitvoeringen. Of je nu een type 1 of 2 pakt. Ik heb trouwens Bilstein kever schokdempers gebruikt, werkte echt perfect.
__________________
Groetjes, Bert VW Jetta 1.6 1984 (NL) Audi Q7 3.0 TFSI 2019 (UAE) Audi TT 2006 (UAE) Volvo XC60 2010 lifted and modified (UAE) "Because there's a thin line between hobby and mental illness!" |
#13
|
|||
|
|||
Hallo.
Als je het platte vlak eraf slijpt om het daarna terug er aan de andere kant op te lassen. Hoe draai je da as dan terug om naar zijn oorspronkelijke hoogt voor de technische controle elk jaar ? Of is dit in nederland niet verplicht ? Dennis |
#14
|
||||
|
||||
in nederland kan je hem verlaagd ook keuren zolang de keurmeester het acceptabel en degelijk vind
|
#15
|
|||
|
|||
Ahzo. In Belgie is het verboden bedrijfsvoertuigen te verlagen.
Personen wagens mogen wel verlaagd worden met degelijke attesten e.d. |
#16
|
||||
|
||||
heb op vwvortex al eens gezien, dat ze een plaat aan de as lassen/bouten. Zodat de astap gewoon verplaatst wordt.
|
#17
|
|||
|
|||
Quote:
Hallo. Kan je dit op deze tekening even aanduiden ? Want ik begrijp het niet zo goed. Dit is een schets van de as. |
#18
|
||||
|
||||
Als je hem op de kop monteert. Dus de bladveer onder de as. Dan moet je het gat 10mm naar voren zetten om de as netjes in het midden gemonteerd te krijgen.
__________________
Groetjes, Bert VW Jetta 1.6 1984 (NL) Audi Q7 3.0 TFSI 2019 (UAE) Audi TT 2006 (UAE) Volvo XC60 2010 lifted and modified (UAE) "Because there's a thin line between hobby and mental illness!" |
#19
|
||||
|
||||
Je bent de zoveelste al die dat zegt Bert (en ik geloof zeker jou altijd graag) maar ik kan me daar echt niks bij voorstellen. Ik heb het allemaal exact 180 graden omgedraaid zonder verplaatsingen, en ondervind geen problemen.
Heb zelfs met een colaatje en wat stroopwafels een tijdje op mn buik gelegen starend naar het achterwiel van mn caddy, maar het staat toch echt vrijwel in het midden...
__________________
Quote:
|
#20
|
||||
|
||||
Hoe zit het qua laadvermogen met een verlaagde achteras? Zakt ie nog net zover in als bij originele hoogte als je er een paar honderd kilo in mikt?
__________________
'11 Polo 6R bluemotion TDI '05 BMW 130i trackday '93 Toyota LandCruiser HJ70 2.4 TD '91 Golf Syncro Country '89 Daihatsu Feroza '86 Passat Variant Syncro |