#1
|
||||
|
||||
-
-
__________________
10 jaar 'Het Polo86(c) Register' 1999-2009
Geld moet rollen*
*maar dan liefst wel mÃ*jn kant op!
Last edited by sjampoo : 09-09-2004 at 09:56. |
#2
|
|||
|
|||
/*licht off-topic*/
Is het niet zo dat de zuiger + drijfstang in het ideale geval even zwaar moeten zijn als het tegengewicht aan de krukas?? Minimale gewicht: als je het mij vraagt moet dat groter zijn als 4x het tegengewicht van 1 zuiger aan de krukas? (of heb ik het in zoverre mis dat elke zuiger niet een tegengewicht aan de krukas heeft?) |
#3
|
|||
|
|||
Dus stel dat je in het midden van het bovenstaande plaatje een horizontale lijn trekt. Bij de meest linkse cylinder zou dan de zuiger + drijfstang+ veren + pen aan de bovenkant van de lijn evenveel moeten wegen als het aangegoten deel aan de krukas aan de onderkant van de lijn? In het ideale geval dan.. als zijnde perfect uitgewogen...?? Ff een tegenvraag: loopt een motor zonder vliegwiel?? Als ja, dan waarschijnlijk alleen bij een minimaal toerental dat stukken hoger ligt als het gangbare stationaire toerental.. |
#4
|
||||
|
||||
Volgens mij heeft het gewicht van de krukas en het gewicht van het vliegwiel nix met elkaar te maken.
Een krukas, drijfstangen en zuigers is volgens mij radiaal al in balans namelijk. Het vliegwiel dient alleen om de momentumtrillingen op te vangen van de 4 cilinders, omdat er maar 4x per omwenteling een verbranding plaats vindt. |
#5
|
||||
|
||||
-
__________________
10 jaar 'Het Polo86(c) Register' 1999-2009
Geld moet rollen*
*maar dan liefst wel mÃ*jn kant op!
Last edited by sjampoo : 09-09-2004 at 09:56. |
#6
|
|||
|
|||
Quote:
oftewel massatraagheidsmoment: "de integraal van het kwadratisch moment om een as van alle elementaire massadeeltjes dm waaruit het lichaam bestaat". Maar het dient ook voor het comfort. bij gas loslaten (en in de versnelling blijven) met een zwaar vliegwiel remt de auto niet heel erg af, met een zeer licht vliegwiel wel, waardoor je dus een onrustig rijgedrag krijgt. Zeer gewenst in de autosport, niet bij je bmw 7 serie. Met een te licht vliegwiel heeft ook je motor sneller de neiging af te slaan bij optrekken in de 1e versnelling.
__________________
2006 BMW 320d Touring
2001 Golf Mk4 Variant 1.6 16v
Last edited by Zestienkleppen : 24-06-2004 at 16:08. |
#7
|
||||
|
||||
Het stationair lopen is niet interessant voor een race motor.
Wat interessant is, is het terug vallen van de motor na het schakelen. Lichtvliegwiel heeft zin voor 2 dingen toerenklim, en val. De motor moet in zijn gunstige koppel blijven zitten bij het rijden. Let wel dit is puur voor race gebruik. Bij een G60 weegt een vliegwiel 10kg. Lekker zwaar, dus een motor dus weinig zakt in toeren. Kortom lekker op koppel kunnen rijden. Het afdraaien van een vliegwiel is heel kritisch. En wordt vaak onderschat. Ook brengt het je geen enkele PK meer. Het is puur voor het beinvloeden van de motorkarakteristiek. |
#8
|
|||
|
|||
Quote:
Zeker niet, je doet tenslotte nix aan de motor zelf. Je acceleratie verbetert als het goed is wel, aangezien je minder gewicht op gang hoeft te brengen. In hoeverre je dat merkt durf ik niet te zeggen.
__________________
2006 BMW 320d Touring
2001 Golf Mk4 Variant 1.6 16v
|
#9
|
||||
|
||||
Ik heb het al ongeveer 1000x gepost maar hier dan nog een keer.
Een vliegwiel van 5 kg kan gemakkelijk tot 3 kg worden verlicht. (Ik heb nog niemand gehoord over de plaats waar het gewicht af gaat, dit is nog belangrijker dan het gewicht zelf maar goed, dat gaat de meesten te ver omdat ze hebben zitten slapen bij natuurkunde, het gaat om de massatraagheid, dus gewicht X afstand van het hart) Dit vlegwiel van 3 kg heeft aan mijn 16V gehangen en liep goed, nu hangt het aan mijn 8V GTI motor en die is ook duidelijk sneller met het op toeren komen en terug vallen, zonder dat het stationair lopen ernstig beinvloed is.
__________________
2004 BMW 330cd 6MT decat DP 1998 YAMAHA YZF R1 tuned, 148 wpk en 122 Nm 1996 Piaggio SKR 180 Runner 2T 1990 Jetta Coupe 2.0 16VT GT3076R RIP 1983 Golf 110+ M-TDI + 11 mm pump + PP764 + GT1749VA + 02A with 0.659 5th gear |
#10
|
||||
|
||||
Quote:
Je kunt van het vliegwiel geen sigmenten afhalen om te verlichten. Afdraaien is het enige dat je kunt doen. Daarnaast is het zaak als je serieus een motor gaat opbouwen dat je de boel laat balanceren. Maar daar gaat het in dit topic niet over. Verder heb ik ook nog niemand gehoord over het nadeel, naast de toerenval, over de warmte opname, van de koppeling. Bij een 16V zal het niet zo spannend zijn, maar bij behoorlijke turbo motoren met veel koppel zal het vliegwiel veel warmte moeten verwerken. Oja Allart-Ghetta, jouw 3 kg vliegwiel gaf geen problemen op jouw 16V motor. Heb je ook nog een vermogensuitdraai van die motor?? Het liefst met schakelmomenten, het bekende zaagtand model. Dan is het voor ieder duidelijk of het zin heeft gehad. Oja Allart-Ghetta, heb jij zelf het vliegwiel berekend voor jouw 16V motor? Misschien kun je iets meer hierover vertellen? De materie is niet iedereen even duidelijk. Ik heb vroeger liggen slapen bij natuurkunde...... |
#11
|
||||
|
||||
-
__________________
10 jaar 'Het Polo86(c) Register' 1999-2009
Geld moet rollen*
*maar dan liefst wel mÃ*jn kant op!
Last edited by sjampoo : 09-09-2004 at 09:57. |
#12
|
||||
|
||||
-
__________________
10 jaar 'Het Polo86(c) Register' 1999-2009
Geld moet rollen*
*maar dan liefst wel mÃ*jn kant op!
Last edited by sjampoo : 09-09-2004 at 09:57. |
#13
|
|||
|
|||
Misschien gekke gedachte, maar kun je zo´n ding niet op een wiel-balanceer apparaat balanceren?
Dan kan Serge dat zo doen toch? |
#14
|
|||
|
|||
En er dan van die stukjes lood opplakken
__________________
2006 BMW 320d Touring
2001 Golf Mk4 Variant 1.6 16v
|
#15
|
||||
|
||||
barbaren .apperaat instellen voor motorfiets wielen ,alleen dan daar dan wwar het gewicht aangeduid wordt ,180 graden tegen over met boor metaal weghalen .
zuigers en drijfstangen zijn 4 cylinder motoren elkaars tegengewicht ,vliegwiel van golf 1.8 16v kun je afdraaien tot 2,3 kg (bin there done that ,got the t shirt) en idd het verandert nul komma dik aan je vermogen en koppel .enige wat makkelijker en sneller kan is opschakelen zonder koppeling te gebruiken (als je dit goed doet gaat dit sneller als met koppeling).ow en voor de warmte ontwikkeling scheelt het stukken als je de onderste metalen kap van de versnellingsbak op het koppelingshuis weghaald
__________________
kopbewerking ,pm |
#16
|
|||
|
|||
[geheugen mode]2,3 kg[/geheugen mode] Dit is helemaal het uiterste dus...
__________________
2006 BMW 320d Touring
2001 Golf Mk4 Variant 1.6 16v
|
#17
|
||||
|
||||
En wil je het nu echt goed aanpakken, dan haal je je motor uitelkaar.
Ga alles uitwegen en balanceren. En als je wilt kun je ook nog je krukastappen laten afdraaien, en balanceren. Vervang je zuigers door racezuigers, lekker licht, en naar jouw smaak. Op naar die 10.000rpm. |
#18
|
||||
|
||||
-
__________________
10 jaar 'Het Polo86(c) Register' 1999-2009
Geld moet rollen*
*maar dan liefst wel mÃ*jn kant op!
Last edited by sjampoo : 09-09-2004 at 09:57. |
#19
|
|||
|
|||
Ik hoor en zie nu heel wat lezers zich achter het hoofd krabben... 65 pk?? WTF!?
|
#20
|
|||
|
|||
Quote:
Dat deed ik eigenlijk bij die 10.000 tpm. Tjeemig, dat zal een herrie geven...
__________________
2006 BMW 320d Touring
2001 Golf Mk4 Variant 1.6 16v
|