Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek overig > Motoren, turbo's, compressors, injectie, carb's, NOS, etc
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 13-01-2008, 21:10
Geert_Sneek Geert_Sneek is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Jan 2008
Posts: 157
Default Polo Coupe Turbo? Comentaar graag!

Hallo beste mensen, ik heb deze vraag ook al op vwforum.nl gesteld, maar kreeg toch niet de reacties waar ik op had gehoopt, dus vraag ik het hier nog maar een keer.
Mijn idee is (zoals jullie denk ik al door hebben) een polo coupe te voorzien van een turbo. Dit is puur voor de lol en om er van te leren.

Na lang te hebben nagedacht over hoe ik het zou doen en wat MIJ het beste leek, eerst heb ik natuurlijk een turbo nodig, mij leek het beste om er een te nemen van een Renault 5 GT Turbo, plus de daarbij behorende intercooler.

Daarnaast moet ik de compressie verlagen, dit kun je volgens mij doen door G40 zuigers te nemen, die zo op de ori drijfstangen passen.

Daarnaast de cilinderkop, volgens mij is het slim om die ook van een G40 te nemen, is dit goed gedacht van mij of niet?

De olie toevoer voor de turbo gaat lukken, terwijl ik me daar nog wel in moet verdiepen. Het uitlaat spruitstuk waar de turbo op komt kan ik ook zelf maken, en is dus mn kleinste probleem.

Maar wat ik nog niet helemaal snap is het inlaat traject, zou ik deze ook van een G40 moeten nemen? of kan ik de bestaande zo aanpassen dat het gaat werken... En hoe stel je het hele sooitje eigenlijk af op het laatst? kan iemand mij vertellen hoe dat in zn werk gaat?

Nu zal ik heel veel zijn vergeten, en dus hoop ik dat jullie deze lijst aanvullen en/of verbeteren...

Alvast bedankt, Geert...

Edit: Plannen zijn aangepast, nu dus een G40 blok als basis, waar een dikke turbo op moet komen, dus alle tips en informatie zijn heel erg welkom!

Last edited by Geert_Sneek : 14-01-2008 at 12:31.
Reply With Quote
  #2  
Old 13-01-2008, 21:25
berendd's Avatar
berendd berendd is offline
Married to PC
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 3,458
Default

de reden dat je vaak niet de reacties krijgt die je hoopt op dit soort vragen is dat het namelijk regelmatig wordt gevraagd, en dat het ook regelmatig om mensen gaat die geen flauw idee hebben wat het eigenlijk inhoud.

dat even ten eerste, zodat je wellicht beter begrijpt waarom mensen er niet serieus op in zouden kunnen gaan.

zo te zien heb je echter al wel wat vooronderzoek gedaan en je erin verdiept. je zou de search hier op het forum eens moeten doorspitten dan vind je denk ik redelijk wat over turbo's.

over het g40 verhaal, waarom geen compleet g40 blok pakken en de lader vervangen door ene turbo.
__________________
sportklassiek klassieker forum
Reply With Quote
  #3  
Old 13-01-2008, 21:31
martiepartie's Avatar
martiepartie martiepartie is offline
Married to PC
 
Join Date: Jan 2007
Posts: 4,524
Default

die laatste is nog altijd de beste optie.. Je kan het wiel opnieuw uitvinden, maar is natuurlijk een reden waarom VW niet een G-lader op een normaal 1.3 blok gezet heeft.

De G40 motor is een aangepaste 1.3, zodat deze geladen gebruikt kan worden.

Op het volgende forum is een fransoos die een 1.3 blok aangepast heeft mbv een R5 gtt carburateur en intercooler. Als je een beetje Frans begrijpt kan je een hoop wijzer worden.
polo turbo
__________________
v40 d4 r-design 2014
Volvo 244 gl 1978
Volvo 780 Bertone 1987
Mini 1275 1977
Mini 1000 1987

Last edited by Tjaap : 13-01-2008 at 21:33.
Reply With Quote
  #4  
Old 13-01-2008, 21:32
Tjaap's Avatar
Tjaap Tjaap is offline
Volksforum Crew - You WILL comply!!
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 25,213
Default

lol martie, die link kwam ik ook net tegen, wilde hem er ook net bijzetten
__________________
Welcome to the internet:
Where men are men, women are men, and little girls are FBI agents.
Reply With Quote
  #5  
Old 13-01-2008, 21:35
Geert_Sneek Geert_Sneek is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Jan 2008
Posts: 157
Default

ja daar heb je wel gelijk in, veel mensen denken er makkelijk over maar komen nooit tot de daad toe, ikzelf ben nu ongeveer al 2 maanden bezig informatie aan het verzamelen, en heb volgens mij een goed idee hoe ingewikkeld het allemaal is, en dat het zeker geen ''plug and play'' is.

En waarom ik geen geen G40 blok pak? Ten eerste om de uitdaging, ik zal niet zeggen dat een G-lader voor een turbo verwisselen, om het zo maar even te zeggen, makkelijk is, maar ik wil echt alles zelf doen, dus van niks iets maken met een aardig aantal pk's.

En ik ga zeker op deze site nog vlink serchen! Bedankt voor je replay!

Last edited by Geert_Sneek : 13-01-2008 at 21:42.
Reply With Quote
  #6  
Old 13-01-2008, 21:40
martiepartie's Avatar
martiepartie martiepartie is offline
Married to PC
 
Join Date: Jan 2007
Posts: 4,524
Default

Uitdaging is het zeker! Maar de compressie verlagen/G40 zuigers pakken/ inlaat G40 pakken etc. is in principe het nabouwen van een G40 motor..

Bekijk die franse site eens, zit veel info bij en veel afbeeldingen. Daar moet je een heel eind mee komen.
__________________
v40 d4 r-design 2014
Volvo 244 gl 1978
Volvo 780 Bertone 1987
Mini 1275 1977
Mini 1000 1987
Reply With Quote
  #7  
Old 13-01-2008, 21:41
a.busser's Avatar
a.busser a.busser is offline
Volksforum Triple Action Donor - Paid my piece!
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 2,199
Default

Op al je vragen.....Geen idee!
Maar heel veel succes en houdt ons op de hoogte!
__________________
Instagram/AndreBusser
Reply With Quote
  #8  
Old 13-01-2008, 21:42
Geert_Sneek Geert_Sneek is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Jan 2008
Posts: 157
Default

Edit: dat ging opeens heel erg snel, dus ik moet mn post nog maar even updaten

Het is heeel erg jammer dat ik geen woord frans spreek, maar ik bewaar de link zowiezo, mischien word mn frans nog beter.

Maar ik heb begrepen dat een 1.3 blokje, en een 1.3 blok met een g-lader niet veel verschillen maak ik uit dit stukje tekst op (bron:http://www.g-ladershop.com/g-lader%...r%20history.php) : ''Het motorblok van de Polo werd op de volgende punten aangepast: de nokkenas werd uit staal in plaats van gietijzer gemaakt, de zuigers, compressieverhouding werd aangepast en de uitlaatkleppen en de cilinderkop afdichting werden afgestemd op de hogere druk. Hierdoor kreeg de Polo G40 een maximum vermogen van 115 pk''.
De nokkenas word toch vervangen door 1 die beter bij het hele gehaal past, de zuigers vervang ik ook, de compressieverhouding ook, en de cilinderkop afdichting ook. Als ik dat allemaal heb gedaan zit ik niet ver van een g40 blok af... Iemand hier het niet mee eens?
Reply With Quote
  #9  
Old 13-01-2008, 21:49
RubenD's Avatar
RubenD RubenD is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 6,221
Default

Ik snap de beweegreden van het behouden van je huidige motorcode wel. Maar als je een G40 basis neemt. Daar alles vanaf draait en dan alles zelf op maat maakt. Het enige wat daar minder werk aan is, is de compressie en dat je niet met zuigers hoeft te gaan hanessen (oudere zuigers, uitgesleten onderblok, gevolg liggen je nieuwe zuigers erin met teveel speling, dag compressie).

Wel zit je dan met omkeuring naar G40 op kenteken. Remmerij moet je toch aanpassen. Maar dit is dan vanwege de verzekering.

Ik zou persoonlijk een G40 als basis nemen. Niet omdat ik de korste weg naar vermogen wil hebben. Maar omdat ik dan weet dat de basis het vermogen goed kan hebben. Zonder dat ik mij zorgen hoef te maken over de internals van het onderblok en de kop.

Maar wat ik nu mis, wil je een carburateur gaan gebruiken of een stand alone MMS met injectoren? Als je een carburateursysteem gaat maken, ga je dan voor suck through of blow through? Boxerblok systeem noem ik het maar even, vanwege de Kevers en busjes die zo rondrijden.

Zelf zou ik een systeem met injectoren nemen.

Een laatste ding, de bak. Ik had laatst stukje erover gelezen hier op het forum. Dat de G40 bak anders was qua constructie als de andere Polo bakken. Maar ook dat de G40 bak ook niet alles is. Maar je zit straks wel met veel vermogen en een bak waar het doorheen moet. Misschien dat je daar ook nog even naar moet kijken. Misschien is steeds de bak vervangen wel het goedkoopste (als het een hobby/zondag auto word/is).
Reply With Quote
  #10  
Old 13-01-2008, 22:07
Geert_Sneek Geert_Sneek is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Jan 2008
Posts: 157
Default

Maar jij bedoelt dus een G40 blok versleutelen en die in een coupetje lepelen? Opzich heb je 100% gelijk, maar ten eerste een G40 blok is niet te betalen, en al helemaal niet als je na gaat dat dit hele gebeuren niet als doel heeft zoveel mogelijk pk's te vekrijgen, maar om er veel van te leren.
Dus als ik dan bij een gewoon 1.3 blok blijf moet ik er dus goed op letten dat het onder blok niet uitgesleten is, en ik goeie zuigers gebruik.

En dan even over het inlaat traject, ik zat zelf te denken aan een injector systeem, maar heb echt nog geen flauw idee welke en waar ik deze weg moet halen, daar moet ik me dus nog even vlink in verdiepen, mischien kunnen jullie me daar mee helpen.
Wat ook een optie is, is de carb gebruiken van de renault, mischien de kortste klap, maar het lijkt me dat een injectie systeem veel beter is.
Reply With Quote
  #11  
Old 13-01-2008, 22:32
martiepartie's Avatar
martiepartie martiepartie is offline
Married to PC
 
Join Date: Jan 2007
Posts: 4,524
Default

hmm, ik zou inderdaad eerst nog maar eens flink verdiepen in hoe/wat/wanneer en waarom..

Als een G40 blok te duur is, ga je helemaal schrikken wat je allemaal nodig hebt om van een 1.3'tje een geblazen versie te maken. Losse G40 zuigers zijn ook lastig te vinden en nieuw niet te betalen!

Voor een standaard 1.3;
Hoe ga je de compressie verlagen? Hoe ga je bepalen tot hoever je het wil verlagen?
Waar ga je de oliesmering van de turbo vandaan halen?
Hoe ga je in de conditie van de motor in de gaten houden (mengsel,temperaturen,pingelen etc.)
Wat voor MMS ga je gebruiken? (megasquirt/Vems/Motec/DTA zijn ook prijzig)

Neem je een g40 als basis, dan kan je het MMS van VW gebruiken, olievoeding basic setup etc. zijn allemaal al op te vertrouwen en kan je direct mee aan de slag.
Voor een goed G40 blok (prijs) krijg je geen 1.3 +turbo betrouwbaar en netjes aan de loop.

Je kan ook eerst een stapje terug nemen en bijv. een sneller blok proberen te maken met andere carburateur/uitlaat/poortjes flowen etc..
Heb ik ook eerst gedaan en dat levert je ook een hele boel plezier op en je leert er een hoop van.

Ik wil je niet ontmoedigen, maar er komt een heleboel geld en ervaring kijken bij het zelf bouwen van een turboblok van een motor die daar niet voor ontworpen is.
__________________
v40 d4 r-design 2014
Volvo 244 gl 1978
Volvo 780 Bertone 1987
Mini 1275 1977
Mini 1000 1987
Reply With Quote
  #12  
Old 13-01-2008, 23:13
G-eert-40's Avatar
G-eert-40 G-eert-40 is offline
Forum junkie
 
Join Date: Apr 2005
Posts: 1,655
Default

hier heb je bijvoorbeeld al een py motor, dus een G40 blok.

http://auto-diversen.marktplaats.nl...&fta_ind=1&fs=1

hoeft niet duur te zijn een g40 blok (py motor), vooral als je er geen g-lader bij hoeft te hebben.

grtz.
__________________
volkswagen passat b7 1.6 tdi bmt
volkswagen golf mk4 1.6 8V SR comfort line (verkocht)
volkswagen polo coupe 1.3i GT G40 genesis (verkocht)
volkswagen golf mkll 10 millionen edition 1.6 (rip)
Reply With Quote
  #13  
Old 14-01-2008, 12:29
Geert_Sneek Geert_Sneek is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Jan 2008
Posts: 157
Default

Jah daar hebben jullie ook weer gelijk in, goed sparen dus en ik blijf zoveel mogelijk informatie verzamelen, en dan toch een G40 als basis nemen, maar heeft dan nog iemand tips en dinge die ik moet weten om hier een turbo op te bouwen?

En is de turbo van een renault een goede optie? Of heeft één van jullie nog tips welke turbo ik nog meer kan gebruiken.

En dan nog wat, van wat van materiaal kan ik het spruitstuk het beste maken? Ik ben zelf loodgieter, en ik heb dus genoeg lasbochten bij de hand, van 10mm doorsneel tot 10 cm, maar dat is staal, is dit meteen de beste optie? RVS is natuurlijk mooier, maar RVS zet nogal veel uit als je het mij vraagt.
En RVS is veel brosser dan staal, wat is nou wijsheid?
Reply With Quote
  #14  
Old 14-01-2008, 13:29
Pedaalemmer's Avatar
Pedaalemmer Pedaalemmer is offline
Volksforum Aandeelhouder - Pedalwanne
 
Join Date: Feb 2004
Posts: 11,016
Send a message via MSN to Pedaalemmer
Default

Reply With Quote
  #15  
Old 14-01-2008, 13:35
Richard's Avatar
Richard Richard is offline
Volksforum Crew - The Grim Sweeper
 
Join Date: Feb 2004
Posts: 15,071
Send a message via MSN to Richard
Default

Geert uit Sneek? geert van de vr6?
ben er ook mee bezig geweest en het is iets wat behoorlijk in de papaieren kan lopen
__________________
Quote:
Originally Posted by sixpack
Wanne conjo..


BBB Build by Boekes Site - Custom Wheels
Reply With Quote
  #16  
Old 14-01-2008, 18:18
Sjon Sjon is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 1,527
Default

.

Last edited by Sjon : 29-10-2015 at 19:34.
Reply With Quote
  #17  
Old 14-01-2008, 18:42
Geert_Sneek Geert_Sneek is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Jan 2008
Posts: 157
Default

Quote:
Originally Posted by Richard
Geert uit Sneek? geert van de vr6?
ben er ook mee bezig geweest en het is iets wat behoorlijk in de papaieren kan lopen


Nee heb geen vr6 Maar ik heb zeker door dat het vlink in de papieren kan lopen, maar dat heb ik er wel voor over.

Maar mensen, weet iemand nog antwoord op deze vragen?:
-Spruitstuk van staal of RVS
-welk inlaat traject, die van een G40 of anders, en hoe stel je deze af?
-welke turbo kan ik het beste gebruiken?

Alvast bedankt
Reply With Quote
  #18  
Old 14-01-2008, 22:38
Polonaise Polonaise is offline
Forum Regular
 
Join Date: Jul 2007
Posts: 169
Default

Quote:
Originally Posted by Sjon
Zo verschrikkelijk veel anders is een G40-blok ook weer niet:
-Enige verschil in een G40-onderblok tov normale 1.3: andere zuigers ivm lagere compressie.
Kort door de bocht: 't zijn eigenlijk afgedraaide 1.3 zuigers.
-Enige verschil in de G40-cilinderkop tov normale 1.3: natrium gevulde kleppen.
(en 't kleppendeksel, omdat de retour erdoor gaat, maar is gewoon uitwisselbaar)

Als je een G40-blok voor redelijke prijs op de kop kunt tikken: zeker doen,
maar 't hoeft niet.
Ligt eraan welke mogelijkheden/machines je tot je beschikking hebt
en hoe gevuld je portemonnee is natuurlijk.



Er is wel degelijk verschil in onderdelen tussen een "normale" 1300 en een G40 blok,

Krukkenas is gesmeed, is ook een ander vw nummer dan een 1300 krukkenas, zuigers zijn zeker geen afgedraaide 1300 zuigers maar echte gesmede zuigers, is ook te zien als je ze naast elkaar legt, aan de onderkant, zit bij de normale zuigers een verstevigingsbrug, de gesmede g40 zuiger heeft deze niet. En natuurlijk de $ is anders...

In de kop zitten inderdaad natrium gevulde uitlaat kleppen, verschil met een 1300 kop is dat de g40 8mm kleppen heeft ipv 7mm. Dus je kunt ze ook niet zomaar overzetten.

Maar zoals al meerdere mensen aangeven, g40 blokje ombouwen naar turbo is zeker de makkelijkste weg en tevens de "goedkopere" optie.

Spruitstuk kun je uit rvs of staal maken hieronder een link van een erg mooi betaalbaar spruitstuk. Deze firma verkoop ook een erg betaalbaar turbo conversie kitje voor de g40.

http://www.emtec-racing.de/Turbokits.htm#


Inlaat traject nemen ze meestal bij een turbo ombouw van een 3F, turbo meestal een K03 of een hybride lader K03/K04.
__________________
It's not the speed that kills you, it's the sudden stop!
Reply With Quote
  #19  
Old 15-01-2008, 17:26
Geert_Sneek Geert_Sneek is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Jan 2008
Posts: 157
Default

Kijk daar heb ik wat aan! heel erg bedankt...!!
Het word dus maar een G40 als basis, met een K03 turbo, en het spruistuk maak ik zelf.

Maar hoe zit dat met dat 3F inlaat traject? wat is daar anders aan dan bij een G40, en hoe stel je zoiets af?
Ik heb nu op bijna al mijn vragen (tot nu toe) antwoord, en jullie gaan vast en zeker nog wat van mij horen/zien binnen kort:P
Reply With Quote
  #20  
Old 15-01-2008, 18:48
Sjon Sjon is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 1,527
Default

.

Last edited by Sjon : 29-10-2015 at 19:34.
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 15:49.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum